"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 11 maart 2011

Blauwe Kiekendief en Ruigpootbuizerd

Blauwe Kiekendief

Ik moest in de Flevopolder zijn en heb deze kans aangegrepen om even wat roofvogels te fotograferen.
De uitdaging was om ze vliegend op de foto te krijgen.
Door de wisselende weersomstandigheden was het vaak lastig om sluitertijden te halen die snel
genoeg zijn. Regelmatig heb ik daarom de ISO-waarde moeten verhogen, waardoor er
op enkele foto's ruis is ontstaan.
Ook zal de scherpte, waneer de foto's vergroot worden, niet altijd even goed zijn.

Ruigpootbuizerd.
Niet echt een topfoto, maar ik heb deze geplaatst omdat je zo goed kunt zien dat dit een ruigpootbuizerd is.
Te herkennen aan de bevederde poten en de donkere eindband op de staart.
De ruigpootbuizerd komt alleen in de winter voor in Nederland en meestal in zeer kleine aantallen.
Vogelaars komen van heinde en ver om deze vogel (net als bij de waterspreeuw) te zien.
De vorige keer dat ik hier was, kwam ik zelfs mensen uit België tegen die speciaal
voor de ruigpootbuizerd kwamen.
Blauwe Kiekendief.
Deze foto blinkt ook niet uit qua scherpte, maar ik vind de actie zo mooi.
De kiekendief scheert laag over de grond op zoek naar muizen.
Omdat er nog maar weinig broedparen in Nederland zijn, staat deze vogel op de rode lijst.
Veel kiekendieven die wij in de winter zien, zijn afkomstig uit Scandinavië.

Ik geloof dat dit een gewone buizerd is, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Als iemand het zeker weet, mag hij/zij het zeggen. De verschillen tussen een buizerd en ruigpootbuizerd
zijn voor mij alleen goed te zien aan de poten en aan de bovenkant van de staart.
Buizerd
Ook deze foto niet goed scherp, maar het moment is prachtig.

Ook bij de volgende foto's ben ik niet zeker, maar volgens Olivier een ruigpootbuizerd.

Hier wel een gewone buizerd.
Een karakterestieke pose voor deze vogel. Wie vaak in de auto op de snelweg langs de weilanden rijdt,
kan deze vogel regelmatig zien zitten op een paaltje als uitkijkpunt.
Hier probeert een blauwe kiekendief de prooi te stelen van een ruigpootbuizerd.
Op deze foto zijn de kenmerken van de ruigpootbuizerd goed te zien.
De bevederde poten, de witte bovenkant van de staart en de zwarte eindband op de staart.
Kiekendieven en buizerds zijn niet echt goede vrienden van elkaar.
Ze probeerden regelmatig elkaars prooien te stelen.

Een "blonde" buizerd en een normale buizerd.
Er zit veel variatie in het kleed van de buizerd, van behoorlijk wit tot lichtbruin.

Jagende torenvalk vlak voordat hij zich naar beneden stortte.

Biddende torenvalk
Dit is een mannetje, te herkennen aan de grijze kop en donkerbruine rug.
Het vrouwtje is geheel lichtbruin.

Buiten de roofvogels waren er ook nog wat weidevogels zoals:
De Kievit. Helaas is het wit in de nek iets overbelicht door de felle zon.

Deze Scholekster trekt net een regenworm uit de grond

Vlak voor ik naar huis ging, werd ik nog verrast met een andere zeldzame vogel in Nederland.

De Bonte Kraai.
Jammer genoeg net te ver weg, maar een mooie afsluiting.

Tot de volgende keer,
René






18 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Je weet dat ik er pas ook geweest ben, maar als ik jou foto's zie moet ik er snel weer naar toe.
    Vindt het prachtige vogels, en zo mooi gefotografeerd, ben wel jaloers op je.
    En die mooie kleuren op de vleugel van de kievit.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou nou, dat is weer een serie om U tegen te zeggen, mischien niet overal topscherp, maar ik doe het je niet na (helaas) ! Scherpte valt trouwens best mee hoor, zeker als je de moeilijkheidsgraad in aanmerking neemt.
    Het verschil tussen de ruigpootbuizerd en gewone buizerd is voor mij als leek niet echt te zien, dus hier leer ik weer van, trouwens, andere roofvogels houd ik ook nauwelijks uit elkaar.
    Mooie momenten waar ze om de prooi strijden, je hebt daar vast weer zeer aangename uurtjes doorgebracht.
    Ben benieuwd wat je de volgende keer in beeld brengt.
    Fijn weekend en groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat is even een vruchtbaar plekje in de flevopolder, wat een prachtbeelden van deze roofvogels. Ook al zijn ze niet allemaal na je zin, ik geniet er van.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene

    Mooie serie van de roofvogels.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René
    Een prachtige serie van de Roofvogels..Wat dat betreft is de polder natuurlijk super..Ook de Scholekster..met worm..(die staat lekker strak :)...Mooie sereie weer René
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Wat een geweldige serie maakte je van de roofvogels. Ik ben pas bezig geweest met het meetrekken bij opvliegende eenden en ganzen. Dat valt nog vies tegen. Ik vind jouw opnames super. Ik ken sinds kort de buizerd, veel verder kom ik nog niet. Door jouw foto's leer ik weer wat bij.
    Gebruik je een statief of uit de hand? Wat voor sluitertijden hanteer je?
    Groeten, Gonnie
    Ps Ben volger geworden, wel zo gemakkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Gonnie,

    Welkom en leuk dat je me volgt. Ik been ook zeer onder de indruk van jouw reportage van Beieren.
    De laatste tijd fotografeer ik uit de hand, omdat ik dan mobieler ben en sneller kan reageren. Hier heb ik wel mijn autoraam gebruikt voor stabiliteit. Tsja, ik probeer een zo'n snel mogelijke sluitertijd te behalen voor dit soort foto's dmv het verhogen van de ISO.
    Uiteraard ben je afhankelijk van de weersomstandigheden en kan ik met mijn uitrusting dit niet doen bij grijs weer.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je weet de plekjes wel te vinden René!
    Ik kijk mijn ogen uit bij zòveel roofvogels.
    Je had niet het beste licht maar de plaatjes zijn zeer acceptabel.
    Zelfs een buizerd met een poepje eronder Hà, Hà.
    Je informatie ook heel interresant.
    Fijn weekend, groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Preciosas y bellas imagenes.
    Saludos y buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vind het een top serie Jij mischien niet zo te vreden maar ik vind ze geweldig vooral de eerste Ik wilde er vandaag naar toe gaan maar het weer is zo donker vanmiddag maar even kijken Door je uitleg en informatie zowel over de vogels en de foto's lukt het mischien om wat beter foto's te schieten ben nog volop in de leer namelijk Groetjes Jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  11. gave plaatjes
    heb zitte genieten
    ik ga je dan ook volgen
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoveel roofvogels op één plek, om jaloers van te worden! En ze dan ook nog op de foto krijgen. Echt genieten, het zijn fascinerende dieren!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René
    Wat een mooie serie aan roofvogels heb je gemaakt.
    Zo veel verschillende soorten op 1 dag ik ben jaloers.
    Bedankt voor je reactie op Grutto of Wulp door je uitleg ben ik er nu zeker van dat het een Wulp is en ga het veranderen.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo René, wat een mooie serie!
    Gewelig hoe jij de vogels in zijn vlucht zo mooi vast hebt weten te leggen.
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je openingsfoto is al geweldig, met die bijna doorzichtige vleugels van de kiekendief. De serie buizerds is prachtig. De kleuren op de vleugels van de kievit zijn zo mooi geworden.
    Torenvalk en scholekster had ik ook, hahaha.
    Maar dat je de bonte ekster ook op de foto hebt is helemaal geweldig.
    Inderdaad, vogels fotograferen is het leuk, het wordt gewoon een verslaving.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het een top serie, prachtig, deze verschillende roofvogels. De Blauwe kiekedief moet ook in Lentevreugd rond zwerven, maar ik heb hem daar nog niet gezien. Heel mooi dat jij deze hebt, en nog wel samen met een ruigpoot buizerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tjonge, nog zo'n mooie serie. Ik zal hier kort over zijn anders ga je naast je schoenen lopen van al die complimenten.
    Je hebt ze aardig dichtbij kunnen halen.
    Mooi hoe de roofvogels erop staan. Vooral die vechtende kiekendief en buizerd. Spectaculair.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gegroet,

    mijn bescheiden mening over de lange reeks foto's van een buizerd (net voor "hier wel een gewone buizerd) is dat volgens mij een ruigpootbuizerd is, en wel hierom: donkere eindband (die even donker is als de eindband op de vleugelpennen, wat hier eigenlijk bezwaarlijk donker te noemen is); het verschil tussen de borst tekening en de tekening op de bovenarm die bij de gewone buizerd veelal meer gelijkend is. Zekerheid heb ik zo uit het hoofd niet maar het geeft je toch een idee.

    Groeten,

    Olivier

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html