"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 23 september 2021

Mooiste foto's 2020 Deel I

 

Zwarte Stern

Om een goed overzicht te houden, maak ik ieder jaar een selectie
van de mooiste foto's qc momenten.

Hier is Deel I van 2020.

Januari

Sneeuwgors

Deel II van 2019 eindigde met een Sneeuwgors en Deel I van 2020 begint ermee.
In de Amsterdamse wijk IJburg was een behoorlijk groot groepje Sneeuwgorzen
neergestreken en ze verbleven daar een aantal weken.
Lekker dichtbij voor mij, Normaal gesproken moet ik naar IJmuiden voor deze soort.

Buidelmees

Buidelmezen zijn betrekkelijk zeldzaam in Nederland,
dus iedere keer wanneer ik een kans krijg om er eentje te fotograferen,
pak ik deze met beide handen aan.
In Zuid-Holland waren er drie neergestreken.
Op een mooie ochtend in Januari moest ik lang wachten voordat
ze zich uiteindelijk lieten bewonderen.

Kokardezaagbek

Niet de allerbeste foto, maar wel een hele mooie soort om
in Nederland te kunnen fotograferen.
De meeste Kokardezaagbekken die je in Nederland ziet zijn
ontsnapte siervogels.
Deze vogel was ongeringd en dus een dwaalgast.

Februari

Baardman

De winter is de ideale periode om Baardmannen te fotograferen.
Dan foerageren deze vogels op de rietpluimen en
zijn ze betrekkelijk makkelijk te fotograferen.
Je moet alleen even weten in welk gebied ze zitten.
De Baardman is typisch zo'n vogel welke je het beste op gehoor kunt vinden.

Baardman

De mannen zijn het meest fotogeniek met die karakteristieke kop,
maar de Baardmanvrouwen mogen er ook best zijn.
Een beetje 50 kleuren bruin.

Fuut

In de winter mag ik graag aan de waterkant bivakkeren om watervogels te fotograferen.
Futen komen dan met enige regelmaat voorbij zwemmen.
Met het juiste licht is een Fuut in winterkleed ook zeker fotogeniek.

Maart

Grutto

De maand maart staat in het teken van de terugkeer van een heleboel vogelsoorten.
Voor mij begint het feest pas echt wanneer ik de eerste Grutto's
tegenkom in de polder. Heerlijk om dat geluid weer voor het eerst te horen.

Hazen

In de maanden Februari en Maart is de kans groot om rammelende Hazen 
te zien in de polder. Het is een prachtig gezicht om diverse Hazen achter elkaar
aan te zien rennen. Soms dreigt de boel op elkaar te klappen en
dan maken ze rare sprongen.
Spectaculair, vooral van dichtbij.

Koereiger

De Koereiger is steeds vaker te bewonderen in Nederland.
Eén van de weinige voordelen van klimaatverandering.
In de winter van 2020 verbleven er twee bijna de gehele winter in de polder.
Vaste prik om ze te vinden bij de schapen met hun dikke wintervacht.

April

Bruine Kiekendief (man)

Al jaren broedt een paar Bruine Kiekendieven in een klein rietveld in de polder.
Bruine Kiekendiefmannen kunnen meerdere vrouwtjes hebben en dan
liggen de nesten dichtbij elkaar.  Volgens mij was dat dit jaar het geval,
want ik werd meerdere malen op het verkeerde been gezet door de vogels.

Bruine Kiekendief (vrouw)

Het was aldoor gokken op welke plek de één van de vogels in het riet
zou afdalen. Meestal zijn mannelijke vogels mooier dan de vrouwelijke,
maar bij de Bruine Kiekendief is dat wat mij betreft andersom.

Grauwe ganzen

Eén van de foto's die ik ingestuurd had voor de Roots fotowedstrijd.
Leuk dat deze foto opgenomen is in de agenda van 2022,
maar nog leuker dat het 1 van de 6 ansichtkaarten is geworden,
die meegeleverd worden bij de agenda.

Grutto's

In Mei leggen alle vogels een ei,
maar dan moet er wel eerst iets anders gebeuren.
Meestal gebeurt dat ver weg in het weiland,
maar soms heb je de mazzel dat je op de eerste rang zit.

Rosse Grutto

Er wordt weleens aan mij gevraagd wat ik nou zo leuk vind aan het fotograferen van vogels.
Omdat vogels zoveel variatie opleveren zeg ik dan meestal.
Door het jaar heen heb je verschillende soorten in Nederland en die verchillende soorten
hebben ook regelmatig een ander winterkleed dan het zomerkleed.
Zoals bij de Rosse Grutto.
In het winterkleed een beetje een kleurloze vogel,
maar de kleuren van het zomerkleed zijn fantastisch.
Ook nog eens een niet zo'n alledaagse vogel in het voorjaar en de zomer.

Rosse Grutto's

Rotganzen

Wanneer je op het strand fotografeert dan kom je nogal eens een verrassing tegen.
Een grote groep langs vliegende Rotganzen in IJmuiden is ook 
niet echt iets dat je met enige regelmaar ziet.
Ja, ver op zee, maar bijna nooit zo dicht langs het strand.

Spreeuw

Spreeuwen worden vaak overgeslagen door fotografen,
omdat ze nogal gewoontjes zijn.
Behalve wanneer ze grote wolken vormen en allerlei figuren
in de lucht maken.
Maar een Spreeuw in prachtikleed is een echte bezienswaardigheid,
mits het zonnetje op de jusite manier schijnt.
Dan blijkt de Spreeuw opeens fabelhafitg mooi te zijn.

Mei

Appelvink

De maand Mei levert bij mij altijd een stortvloed aan beelden op.
Helemaal wanneer je naar 1 van de mooiste vogelhutten van Nederland gaat.
Het vogelhuis in Drunen is door een echte vogelfotograaf opgezet.
Een hele grote waterpartij voor de hut en daarachter een beukenhaag zorgen
het hele jaar door voor mooie omstandigheden.

Eekhoorns

In Mei 2020 werd ik verrast door een paar hele jonge Eekhoorntjes.
Als ze elkaar dan begroeten en je krijgt de kans op 1 foto, dan ben je
enorm blij wanneer die ene foto ook gelukt is.
Jammer dat de linker Eekhoorn er niet helemaal opstaat,
maar dat zorgt wel voor extra dynamiek in de foto.

Havik

In Drunen worden geen roofvogels gelokt met prooien.
De roofvogels die langskomen, doen dit om te drinken of te badderen.
Je moet dus geluk hebben, dat er eentje langs komt.
Als dat dan gebeurt, dan moet je even heel rustig blijven zitten
en wachten met fotograferen totdat de vogel op zijn gemak is.
Enorm genieten wanneer je dan verrast wordt met een machtige Havik.

Roodborsttapuit

In het voorjaar mag ik graag een dagje naar de duinen gaan in de richting van Schagen.
Ik weet daar een plek, waar je rustig vanuit de auto allerlei vogels kunt fotografern.
Diverse paartjes Roodborsttapuiten hebben daar een territorium.
Vooral het mannetje is prachtig gekleurd en een mooi fotomodel.

Roodkopklauwier

Maar ik ging die bewuste dag op pad, omdat er een zeldzame dwaalgast was gezien.
Een Roodkopklauwier.
Deze vogel liet zich lastig benaderen, maar na een tijdje observeren had ik door
waar de vogel graag ging zitten.
Dus de auto vlakbij de bewuste plek geparkeerd en afwachten maar.
De voldoening is groot wanneer het plannetje dan ook daadwerkelijk lukt.

Roodkopklauwier

Omdat het zo'n zeldazme verschijning is, mag de Roodkopklauwier met
twee foto's in het overzicht staan.

Tureluurs

Parende Tureluurs fotograferen is relatief simpel.
Je ziet en hoort al ver van te voren dat er een paring aan zit te komen.
Het mannetje blijft opgewonden piepen en met zijn vleugels wapperen.
Je moet alleen mazzel hebben, dat de paring ook dichtbij gebeurt.
Ook hier hoorde en zag ik het aankomen en kon vliegsvlug uit de auto glijden
om een laag standpunt in te nemen.
Jammer dat ze het asfalt uitkozen als plek, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Juni

Boerenzwaluwen

En dan komen de eieren uit en wordt het jonge vogels fotograferen.
Vaste prik is het fotograferen van jonge Boerenzwaluwen die gevoerd worden.
Het lastige hiervan is, dat er meestal meerdere jongen naast elkaar zitten en
het dus afwachten is welk jong gevoerd gaat worden.
Ze schreeuwen namelijk allemaal even hard en sperren allemaal hun bekkie wagenwijd open.
Het is dus een kwestie van goed opletten en dan kun je een beetje bedenken
welke jong er als volgende aan de beurt.

Roodhalsfuut

Tot een jaar of 2 a 3 geleden was het met een beetje inspanning mogelijk om 
bepaalde soorten zeldzame doortrekkers in winterkleed te fotograferen.
De laatste paar jaren lijkt het wel dat diezelfde soorten langer in ons land verblijven
en je ze dus ook in zomerkleed op de plaat kunt krijgen.
De Kuifduiker is daar een goed voorbeeld van, maar de Roodhalsfuut is 
er ook eentje van dat kaliber. Deze zat in de Haarrijnseplas en dagelijks hield ik
in de gaten of hij al in volledig zomerkleed was.
Gelukkig had ik een spion ter plaatste (https://6mb22va.blogspot.com/).

Zwarte Roodstaart

Niet ver bij mijn huis vandaan broedt al jaren een paartje Zwarte Roodstaarten.
Geweldig mooie vogeltjes en vooral het mannetje in zomerkleed is 
een echte bezienswaardigheid. 

Zwarte Sternen

In Juni zijn de jonge Zwarte Sterntjes in de kolonie te bewonderen.
De voedermomentjes zijn prachtig om vast teleggen (zie openingsfoto),
maar het moment voordat de oudervogel de prooi overdraagt is
misschien nog wel mooier. Dan staan de kleintjes met opengesperde snaveltjes
om het hards te schreeuwen. Geweldig om hier een paar uurtjes rustig van te genieten.

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Enkele van de bovenstaande platen zijn gemaakt op plaatsen waar ik ook geweest ben, als was het niet iedere keer in 2020. Jij had er veel betere omstandigheden dan ik en dat maakt een wereld van verschil. De sterntjes zijn daar een voorbeeld van.
    Wat je hier laat zien is - niet onverwacht - een buitengewoon fraaie serie. Als het een overzicht moet zijn van een reeks topmomenten dan kan je dit ook wel verwachten. Het zijn niet alleen prachtige platen geworden, maar de soorten zijn ook niet allemaal doorsnee. Met zo'n overzicht kan je thuiskomen en laten zien dat je je tijd goed besteed hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Mooi om al deze prachtige beelden weer voorbij te zien komen.
    Geweldig die baardmannetjes en die jonge gansjes. Ook die roodkopklauwier is super mooi gefotografeerd. En wat een mooie foto is je laatste van dat groepje druktemakers, zo fantastisch!!
    Dit is echt genieten hoor.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag René, dit is puur genieten voor mij wat is dit mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Wat grappig om in september 2021 nog een deel van het jaaroverzicht 2020 te krijgen. Maar stuk voor stuk juweeltjes. Prachtige kleuren en standpunten. Ik kan geen favoriet noemen want ik vind alle foto's geweldig. De rosse grutto staat nog op mijn lijstje voor dit najaar, hopelijk lukt het nog (als de wind het niet gaat verpesten komende weken).... Leuk die gansjes, mooie beloning, een plekje in de Roots agenda.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben even een inhaalslag aan het maken Ghita.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  5. Hoi René,

    Je hebt in 2020 een aantal fijne platen bij elkaar geschoten met ook een aantal zeer aansprekende soorten. De buidelmees is wat dat betreft voor mij de meest bijzondere, ik heb hem helaas nog nooit gezien. Om maar met de deur in huis te vallen, de mooiste niet qua soort maar qua foto vind ik de sneeuwgors, perfect scherp en met een heel fijn scherptediepteverloop en ook de achtergrond past er perfect bij. Kokardezaagbek heb ik ook diverse malen gefotografeerd, maar heb nooit kunnen vaststellen of het een escape was of een wild exemplaar. Gefeliciteerd met de uitverkiezing van je foto voor de Roots agenda, ik denk er altijd te laat aan om mee te doen. Mooie foto van die gansjes. De roodkopklauwier en de roodhalsfuut zagen we eerder in jouw blog, prachtige vogels en prachtige opnames.
    Ik ben helaas even uitgefotografeerd met m'n telelens, de VR is stuk en ik heb hem ter reparatie aangeboden, duurt wellicht 6 weken, balen, nog los van de kosten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo René,
    so eine Vogelwelt ist hier leider nicht vorhanden, auch wenn , ich würde solche Bilder nicht hinbekommen... super Zusammenstellung
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha René,
    als jij je beste beelden gaat uitzoeken, is dat voor ons sowieso genieten. Prachtige serie en leuk om deze zo weer langs te zien komen. Lijkt me voor jou eigenlijk ook best leuk om weer terug te kijken. Je hebt werkelijk een schat aan beeldschone platen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Geweldig wat eemn mooie serie van 2020 laat je zien.
    De gansjes stelen voor mij de show.
    Echt leuk dat deze foto opgenomen is in de agenda van 2022 en dat het een ansichtkaart is geworden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Ik heb natuurlijk al tig keer naar dit overzicht gekeken, maar nu dus toch maar een reactie ook ;-)
    Geen beginnen aan natuurlijk....die eerste foto van de sterntjes, daar klopt ook alles, schitterend. de vlucht rotganzen, de parende grutto's, de springende hazen, de zwarte roodstaart, de knuffelende eekhoorntjes, kwijl...dat waren wel mijn favorieten. Maar alles is zo mooi. Lichtval, standpunt, uitsneden, geweldige soorten. De foto van de koereiger vind ik SUPER, ik kan me niet herinneren dat ik die eerder heb gezien. wat een mooie sfeer! De jonge gansjes echt vertederend en leuk dat die in de ROOTS terecht is gekomen als plaat en kaart. chapeau!
    Geweldig mooi verzicht!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey René,

    wat moet ik hier nog van zeggen. Het zijn gewoon stuk voor stuk geweldige mooie foto's.
    Een mooiste kan ik hier ook echt niet aanwijzen al springen sommige foto's er natuurlijk net iets meer uit.
    En dan bedoel ik foto 15 en 16 van de Rosse grutto's. Maar ze eigenlijk allemaal prachtig om te zien.
    Je bent een hobbyist van grote klasse!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html