"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 12 september 2013

Strandvogeltjes

Kanoet

De tijd van de de grote vogeltrek komt weer dichterbij en waar kun je dat
beter bekijken dan aan zee.
Nu is het nog een beetje vroeg voor de echte trek, maar er worden inmiddels
al behoorlijk wat bijzondere soorten gespot boven zee.
Al heel lang hoop ik op een papagaaiduiker die dichtbij langs komt vliegen.
In de winter of het vroege voorjaar komen ze wel eens dicht langs het strand,
maar dan uiteraard niet in het zeer fraaie zomerkleed.
Dus ga ik al in september en misschien, heel misschien zie ik er
eentje die zijn mooie zomerkleedje nog aan heeft.

Aangekomen op mijn vaste plek valt het erg tegen met de aanwezigheid van 
verscheidene soorten. Veel meeuwen, maar daar kom ik niet voor.

Kanoet

De gebruikelijke vogels, buiten de meeuwen, zijn aanwezig.
Steenlopertjes en scholeksters genoeg, maar niet echt bijzonder natuurlijk.

Dan valt mijn oog op een andere strandloper: Een Kanoet

Die ontbreekt nog in mijn verzameling, dus snel een zo goed mogelijke foto
en dan daarna maar proberen om een mooie foto te maken.

Ietsje dichterbij, maar nog niet wat ik wil.


Het lukt me, na het maken van bovenstaande foto's, niet om nog dichterbij te komen
zonder dat de vogel opvliegt.

Ik besluit om even verder te wandelen, om te kijken wat er nog verder te zien valt.

Drieteenstrandlopertjes

Steenloper

Wat opvalt zijn de vele ruziemakende scholeksters.
Normaal gesproken leven die toch behoorlijk in harmonie met elkaar,
maar ze lijken nog wel een beetje te leiden aan territoriumdrang.

Echt vechten is er niet bij, maar er wordt wat af geschreeuwd naar elkaar.

Als er dan één vlucht en te dichtbij weer landen, dan gaat de overwinnaar
met gespreide vleugels, kop omlaag en al schreeuwend achter de verliezer aan.

Wat mij nu ook voor het eerst opvalt, is dat wanneer ze hun vleugels zo spreiden/opzetten
de kleur van de vleugelveren griijzig is. 
Geen belichtingskwestie dus, maar zoals ik het ook echt gezien heb.

Ze gaan gewoon verder met stoer doen, totdat er één ver genoeg wegvliegt.

Na mijn korte verkenningstochtje heb ik wel door dat het geen supersoortendag
zal worden. Dan kun je weggaan en het proberen op een ander plekje of
er maar het beste van proberen te maken.
Omdat mijn tijd beperkt is, wil ik deze niet besteden aan heen en weer rijden en
ga dus voor deur nummer 2.

Inmiddels heb ik wel geleerd dat je bij vogelfotografie het best de vogels naar 
je toe kan laten komen ipv er achteraan jagen.

Ik kies een mooi plekje uit en wacht op langskomende foeragerende vogels.

Kanoet

Al snel komen er twee kanoeten langs wandelen.
Een laag standpunt innemen is hier een pijnlijke aangelegenheid,
maar nu komt een sterk punt van de sony camera's om de hoek kijken.
Deze hebben namelijk een kantelbaar lcd-schermpje en in combinatie
met live-view is dat een prachtige feature.
Dus de camera laag houden en via het display kijken wat je fotografeert.
Het is wel even oefenen, maar als je er vaker gebruik van hebt gemaakt,
is het een eitje. Het nadeel is dat na het indrukken van de sluiter
het beeld verdwijnt op het schermpje, dus er komt een kleine geluksfactor bij kijken als 
je meerdere foto's achter elkaar neemt.


Terwijl ik heel rustig blijf zitten en af en toe een foto neem, wordt ik even
goed bekeken door de kanoeten.
Als ze door hebben dat ik geen enkel gevaar vorm, gaan ze rustig hun gangetje.


Zolang je rustig blijft zitten en geen onverwachte beweging maakt, komen
een hoop vogels steeds dichterbij.


Maar als ze heel dichtbij komen is het erg lastig om een foto te maken waar er meerdere opstaan.

Er is gewoon te weinig ruimte voor.

Dan komen er ook een aantal steenlopertjes mijn kant op.
De meeste zijn op dit moment niet op hun mooist, want de overgang naar het winterkleed
zorgt of voor een rommelig verendek of voor saaie kleuren.

Maar een aantal steenlopers zitten nog behoorlijk in de zomerveren en dan
zien ze er een stuk fleuriger uit.

En als ze dan ook nog eens op een mooi plekje gaan staan......

Tsja, daar wordt je dan vrolijk van ;-)
Ik heb hier overigens expres de ondergrond scheef laten staan.
Toen ik het wel even probeerde om recht te zetten,
zag ik al snel dat de steenloper er onnatuurlijk op kwam te staan. 

Echte evenwichtkunstenaartjes zijn het.

Helaas geen papagaaiduikers (weer niet) vandaag of andere echt bijzondere soorten.
Wel altijd leuk om weer een soort te fotograferen, die je niet eerder 
echt lekker voor de lens hebt kunnen krijgen.

Ach, het kan niet alle fotodagen feest zijn, toch?

Waterral

In een volgend blog nogmaals aandacht voor de alweer iets grotere waterrallen en dodaarzen.

Tot de volgende keer,
René


22 opmerkingen:

  1. Mooie serie René, alle vogels heb je perfect gefotografeerd.
    Wat ik wel leuk vindt is die ruzie makende scholeksters, zo heb ik dit nog nooit gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig René ik heb nooit geweten dat wij hier ook kans konden hebben om een papegaaiduiker te spotten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi gefotografeerd. Ik zou hier in de buurt ook wel zo'n gebiedje willen maar het dichtst bijzijnde strand heeft alleen maar heel veel zand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi René,
    Wat een toeval dat we beiden naar de pier zijn geweest, op verschillende dagen. Bovendien toevallig dat we min of meer tegelijkertijd op ons blog onze ervaringen laten zien. De scholeksters waren inderdaad erg druk; je hebt dat heel mooi in beeld gebracht. De kanoeten heb ik niet zo mooi in beeld gekregen als jij. Je bent uiteraard o.a. afhankelijk van de plaats waar ze lopen. Nu maar hopen op een aantal zonnige, relatief windstille dagen in het najaar om op herhaling te gaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Geachte medeblogger.
    Zeer mooie serie-kom toevallig op je blog terecht,
    En wel door het volgende!
    Jou reactie op het blog van stiefbeen krijg ik op mij g-mail adres.
    Groet van eilandstaete-ik hoop je blog vaker te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Dat is weer een super blog met strandvogeltjes. Je steenloper in zomerkleed is mooi!Had jij even geluk. Goed dat je de schuine lijn zo hebt gelaten, hij zou er topzwaar door lijken en kantelen. De kanoet is ook al zo mooi op de foto gezet. Weg ben ik van de 3-teentjes!!!Die vind ik zo leuk. De Kanoet, lekker dichtbij en mooi op de foto, maar hij heeft inderdaad zo', vreemd tussenkleurtje. De scholeksters zijn grappig met hun geruzie. En de voorbode van een Rallenblogje: Ik verheug me erop!! p.s. Die papegaaiduiker....ach, dan heb je lekker nog wat te wensen over.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rene

    Wat een leuke beschrijving van die dag, en nog mooie foto's. Leuk die kanoeten ik heb ze nog nooit gezien, en hoe u ze nu weer op de foto heeft staan. GEWELDIG!!!

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja geen Papagaaiduiker maar wel een fraaie blog met strandvogeltjes.
    Knap werk hoe je het vertrouwen van de Kanoeten hebt weten te krijgen en
    dat heeft je mooie opnamen opgeleverd. Nog niet zo fijn begrijp ik om op die harde
    en scherpe stenen te liggen.
    Mooi ook de gedragsfoto's van de Scholeksters leuk dat je dat hebt vastgelegd en
    boeiend jouw observatieverslag daar bij.
    Heel mooi standpunt en fijn licht bij de Drieteenstrandlopertjes en van Steenlopertjes
    geniet ik altijd, die hoop ik deze weken ook nog tegen te komen.
    Je volgende blog beloofd ook weer veel moois.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fraaie serie Rene! Mooie foto's van met name de kanoet.
    Ben benieuwd wat voor foto's er de volgend keer allemaal voorbij gaat komen..

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch wel een heel mooie fotovangst hoor! De serie van de kanoet...foto 10 is al bijzonder, op nr. 11 loopt hij bijna je camera in. Prachtig, zoals hij je aankijkt. De foto van de drieteenstrandlopertjes heeft zeker ook iets door het lage standpunt.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. WOW,WOW,WOW,
    René wat een pracht serie topppppp.
    Ik ben benieuwd als er papegaaienduikertjes langs komen maar ze hebben toch zeker hun vaste route ?
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Annie,

      Inderdaad, trekkende vogels hebben een vaste route, maar door harde wind of andere omstandigheden raken ze wel eens uit koers en komen dan dicht langs de kust.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  12. Hey René,

    dan wel geen Papengaaiduikertjes maar wel mooie kanoeten. Ook de Scholekster staat er heel mooi op net als de steenlopers. Meeuwen zitten er inderdaad genoeg. Ik was er afgelopen zaterdag (7 september) en toen zaten er ook Bonte strandlopers, Pleviertjes en Rose grutto's. Je drieteentjes staan er ook leuk op. Wij zagen nog wel een bruinvis maar die was te ver om mooi op de plaat te zetten.
    Deze serie van jou maakt weer heel goed duidelijk wat voor mooie steltlopers we hebben :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geen fotografisch feest? Eerlijk gezegd vind ik die laatste foto een reuzefeest, René. Prachtig, die houding alleen al. En die Scholeksters aan zee is voor mij ook een heel apart beeld. Ik weet dat ze ook aan zee zitten, maar ken ze alleen uit de polder. En dan die Steenlopers en Kanoeten, ook al zo prachtig dichtbij. Maar mijn favoriet blijft toch de laatste foto. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,
    Wat een schitterende serie, als ik dit zie, krijg ik toch wel veel zin om weer een keer naar de Pier bij IJmuiden te gaan, om deze mooie vogelsoorten te bekijken. En wat je zegt, gewoon ergens gaan zitten en rustig kijken wat er gebeurd, vaak komen de vogels (zeker de steenlopertjes) heel dichtbij.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie serie René en allemaal van uit een mooi standpunt in beeld gebracht.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige serie Rene, word hoog tijd om ook weer eens die kant op te gaan,

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Papegaaiduikers in Nederland? Dus dat het reisje naar Schotland er afgelopen zomer niet in zat, wil niet zeggen dat ik ze niet te zien zal/kan krijgen? :)
    Met het scoren van deze kanoetbeelden is het toch wel een feestje geworden? Leuk om ze zo hun gang te zien gaan. Foto 3 vind jij nog niet wat je hoopte, maar ik vind hem wel mooi omdat je daarop het verenkleed mooi kunt zien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor Gonnie, kijk maar eens op waarneming.nl
      Ze komen toch echt regelmatig langs vliegen, maar het is zoeken naar de bekende speld.

      René

      Verwijderen
  18. soms heb je even een 'zetje' nodig... want wat Cees ook al zegt: het wordt de hoogste tijd om weer eens richting de kust te gaan! wat een mooie serie. vooral foto 1 en 12 van de kanoet en foto 18 van de steenloper vind ik super! en wat een gave foto van de waterral.
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kwam nog even langs omdat ik van plan ben om morgen hier mijn geluk te gaan beproeven, zie ik dat ik nog niet eens gereageerd heb.... bij deze dus alsnog.
    De drieteentjes van foto 4 vind ik super met je lage standpunt, maar in mijn ogen net iets aan de donkere kant.
    Mooie beelden van de steenloper, 18 is prachtig, 19 nóg mooier omdat de kop beter zichtbaar is, maar hier had ik persoonlijk graag de uitsnede van 18 gezien.
    Van de kanoeten is 14 mijn favoriet, niet alleen oogcontact maar ook actie met die rondvliegende druppeltjes, de wat langere sluitertijd werkt hier in het voordeel.
    Lekkere serie René, je ziet binnenkort wel of ik er wat van te maken weet. Commentaar leveren is altijd gemakkelijker dan zelf doen ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Loes,

      Ik heb nog lang getwijfeld met het plaatsen van nummer 4. Je moet eens weten hoeveel ik deze al (plaatselijk) heb opgelicht.
      Succes morgen, hoop dat je mooi licht hebt.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html