"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 27 mei 2014

Texel: Nawoord

Blauwe Reiger

Tijdens mijn weekje Texel heb ik zoveel verschillende soorten vogels gezien en gefotografeerd, welke
niet zomaar in 1 van mijn vorige blogjes pasten.
Nou had ik nog 2 aparte blogjes kunnen maken, maar inmiddels heb ik nog een
paar andere leuke uitstapjes gemaakt, waarvan ik ook weer genoeg heb om te laten zien.
Daarom nu alles maar in 1 blog en dan maar wat foto's niet plaatsen.

Weinig tekst deze keer, maar gewoon de plaatjes.

Kleine Mantelmeeuwen

Op de boot naar Texel begint het vogelfeest eigenlijk al.
Honderden meeuwen vliegen een stuk met de boot mee, in de hoop dat er brood gevoerd gaat worden.
Natuurlijk hadden wij het oude brood een week lang opgespaard en waren de 
kinderen er helemaal klaar voor.

Maar het is dan toch wel een beetje eng om zulke grote vogels het brood uit je hand
te laten eten. Van heel dichtbij zijn die snavels ook zo groot.


Omdat ik wist dat de vogels uit de hand eten, had ik deze keer de groothoeklens op de camera gezet.

Ik heb een oude groothoeklens van Minolta, maar dat ding maakt prachtige foto's.
Die moet ik toch echt vaker gebruiken.


Het grappige is dat je op een bepaald moment merkt, dat de Texelse meeuwen de 
Den Helderse meeuwen aflossen.
Ze vliegen dus niet heen en weer, maar gaan maar ongeveer tot de helft.

Vlucht Rotganzen

Rotganzen op oorlogspad

Rotgans

Bruine Kiekendief

Bruine Kiekendief

Op twee verschillende plekken in "mijn" gebiedje ontdekte ik een territorium
van de bruine kiekendief.
Maar ja, die territoria zijn nogal groot en je moet een beetje mazzel hebben,
dat er net eentje een beetje dichtbij iets lekkers ziet.

Bruine Kiekendief

Buizerd

Buizerds waren dun gezaaid in deze week.
In totaal heb ik er maar drie gezien, terwijl een ritje in de Flevopolder al gauw een dozijn oplevert.

Kokmeeuw

Op hetzelfde plekje als waar ik de kluten had gefotografeerd, waren ook vele kokmeeuwen te vinden.

Er werd regelmatig gebaltst.

En zo nu en dan werd de daad bij het woord gevoegd ;-)

Opstijgende Kleine Mantelmeeuw

Stormmeeuw

Bergeend

Vieze Bergeend

Bosuil in de vogeltuin

Fazant

Blauwe Reiger (iets andere houding dan de eerste foto)

Huismus

Ter afsluiting van de Texelblogs, deze ringmus met juffertje als prooi.

Om vogels te zien en te fotograferen is Texel echt een toplocatie.
Een aanrader!

Ondanks dat ik prachtige vogels gezien en gefotografeerd heb op Texel, kreeg ik de volgende
dag  na thuiskomst een beetje een kater.
Drie bijeneters vonden het nodig om op de dag van mijn vertrek een paar dagen
te gaan bivakkeren exact op de plek waar ik dus verbleef.
Hoe verzin je het........

Buizerd met prooi

In een volgend blog gaan we weer de polder in, waar ik o.a. bovenstaande buizerd tegenkwam.

Tot de volgende keer,
René






18 opmerkingen:

  1. Hoi Rene, mooi mooi allemaal. De meeuwen diagonaal erg mooi in beeld, Je rotganzen op oorlogspad erg leuk! De baltsende en parende Kokjes zeer geslaagd Maar de Bosuil riep bij mij het " WOW!!!" op!!, Schitterend. Je ringmus is volgens mij toch een mannetje huismus...:-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Maria,

    Ik ben verbaasd dat ik daar ringmus heb neergezet. Inderdaad duidelijk een huismus. Black-out zullen we maar zeggen.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rene, prachtige serie heb je weer neer gezet.
    Die bosuil vind ik echt helemaal geweldig.
    Ook de baltsende kokmeeuwen en ook parend zijn super.
    Kortom een rijke variatie aan vogel, dit is weer genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat is hier erg mooi om te genieten. Ik vind alle foto's echt schitterend uit. Ik kijk hier met plezier in.
    Compliment Rene. Meeuwen heb je prachtig gedaan met brood in de hand.
    Gr. Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rene
    mooie hè die meeuwen in de lucht als je op de boot staat je hebt weer veel mooie vogels op de plaat.
    die uil is ook erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Rene wat een heerlijke serie wat is het allemaal even mooi maar ja de bosuil die vind ik een topper.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Je hebt inderdaad niet te klagen over wat je op Texel gezien hebt, ook al heb je de bijeneters gemist.......
    Ook al vind de kokmeeuwen, de bosuil en de buizerd het meest aansprekend, de hele serie is zeker het bekijken waard. De acties van de meeuwen spreken altijd tot de verbeelding, en niet alleen bij kinderen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig die eerste twee foto's van de vliegende Mantelmeeuwen, net of je zelf ook vliegt! Het uiltje vind ik ook super, heel vertederend. En natuurlijk zijn alle foto's weer prachtig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    wat heb je ze weer prachtig te pakken allemaal. Het hele blog is genieten, maar met de kokmeeuwen heb je wel heel leuke momenten, vooral foto 13. De rotganzen op oorlogspad vind ik super.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Nu ik mijn tripje naar Texel achter de rug heb bekijk ik jouw series natuurlijk met heel andere ogen. Aan de ene kant een feest van herkenning, aan de andere kant grote verbazing hoe jij zó veel vogels voor je lens krijgt. Jij hebt er gewoon een beter oog voor, én meer milimeters plus betere techniek ;-)
    Maar wij hebben genoten en superveel gefotografeerd, ben voorlopig nog niet klaar met uitzoeken.
    De gewone huismus springt er in deze serie echt uit, zo leuk met juffertje tussen de bloemen.
    Maar de rest mag er natuurlijk ook zijn!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ook belangrijk is Loes, is dat ik alleen ben en dus meer gefocust ben.
      Met z'n tweeën (2 vrouwen ;-)) zie je misschien wel minder.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  11. Alweer een schitterende serie waarbij ik deze keer de meeuwenfoto's als favorieten heb, de drie op rij vanaf de boot, de opstijgende mantelmeeuw met die blauwe lucht, prachtig, en de stormmeeuw.
    De rest is ook prachtig hoor, maar de meeuwen springen eruit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als ik zo je fotoseries volg, René, heb ik echt het idee dat er alleen maar fantastische foto's uit jouw hand/camera komen. Over de hoeveelheid prachtige foto;'s per blog doet een ander een maand (of langer). Want wat is dit ook weer een meer dan prachtige serie. Ik ben het met Ghita eens, ik ga ook voor de meeuwen. Natuurlijk zijn je roofvogels (ook heel erg mooi natuurlijk) veel meer bijzonder, maar naast de meeuwen vind ik ook de foto's van de Rotganzen heel erg mooi. Ik heb het hier dan wel weer over super prachtig en net iets minder super prachtig, hoor. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    Nu ik net terug ben heb ik nog meer bewondering voor jouw series over Texel. Loes en ik hebben ons op Texel regelmatig afgevraagd hoe jij al die soorten gevonden krijgt. Zo veel gele kwikstaarten, prachtige pleviertjes, de blauwborst we zagen ze niet. De meeste soorten uit dit blog wel, maar niet allemaal op de kiek. Leuk he meeuwen fotograferen op de boot, hebben we ook gedaan.
    Texel is voor herhaling vatbaar. Leuk om jouw foto's te zien.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gonnie,

      Als je alleen bent, wordt je minder snel afgeleid ;-)
      Misschien was de tijd dat ik er was gewoon beter qua doortrekkers.

      René

      Verwijderen
  14. Tjonge dit is een fijne afsluiter van je weekje Texel, wat heb jij tijd daar optimaal benut.
    Eigenlijk geen doen om uit deze grote variatie een favoriet te halen, prachtig de meeuwenfoto's,
    echt knap gedaan, maar ook de laagvliegende reiger staat er ragscherp op en de Rotganzen...
    allemaal super, de allermooiste vind ik de huismus, wat een prachtige omgeving en de libel maakt het helemaal af, chapeau!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi René,

    Het is een en al herkenning, niet alleen Texel en zijn soorten, maar ook wat je bij je opening zegt. Ook ik heb van Texel zoveel materiaal dat ik er makkelijk nog een drietal blogberichten mee zou kunnen vullen. Maar ja, het is voorjaar en de vogel(wereld) draait door en intussen heb ik al weer zoveel ander leuk spul dat je het qua tijd allemaal niet bij kunt houden. En als je dan ook nog liever in het veld zit dan achter de computer, ja dan weet je het wel.
    Jij hebt ook een hele leuke serie gemaakt, de drie meeuwen in diagonale lijn die ook nog alle drie dezelfde kant opkijken is prachtig. De bruine kiek en de opstijgende mantelmeeuw zou ik iets lichter afwerken (schaduw/hooglichten).Portretje van de stormmeeuw is subliem evenals de huismus in het fluitenkruid.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey René,

    een pracht serie met al deze mooie vogels. Texel is en blijft een waar paradijs met een schat aan prachtige natuur zoals flora en fauna. Je diversiteit is ook hier weer heel mooi neergezet. Ik ga toch en selectie maken die voor mij als juweeltjes voor de ogen voorbij komen. 2, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21 en 23. Dat wil niet zeggen dat de andere foto's niet mooi zijn maar deze springen er gewoon net iets meer bovenuit :-) Ik heb weer even heerlijk meetgenoten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html