"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 15 juni 2015

Jagers

Torenvalk

Een vaak terugkomende tip van ervaren natuurfotografen is om
de omgeving waar je vaak komt zeer goed te leren kennen.
Weten waar en wanneer bepaalde soorten zich ophouden, waar de 
plekken zijn met het beste zicht, hoe is de stand van de zon etc. etc.

Vlakbij mijn huis is een uitgestrekt poldergebied, waarin zich door
het jaar heen veel verschillende soorten ophouden.
Omdat ik daar regelmatig kom, weet ik waar ik torenvalken tegen kan komen 
of waar bepaalde watervogels zich bevinden.
Inmiddels heb ik twee plekken gevonden waar bruine kiekendieven nestelen en
hopelijk gaat dat nog foto's opleveren met prooioverdrachten.

Ook de Grote Zilverreigers bevinden zich vaak in hetzelfde gebied.

Grote Zilverreiger

Er bevinden zich een paar zilverreigers in het gebied en de ene laat zich
beter benaderen dan de ander.


Reigers zijn echte sluipmoordenaars.
Ik verbaas mij er iedere keer weer over, dat bijna iedere aanval een prooi oplevert.
Een veel hogere slagingskans dan bij bv de torenvalk.


Natuurlijk speelt ook mee dat het prooienaanbod groter is voor de reiger.


Die pijlsnelle uitvallen zijn alleen met de camera goed te volgen.

Dan zijn de aanvallen van de torenvalk een stuk makkelijker te volgen.
Tenminste, dat zou je denken.

In een torenvalk-territorium zie ik het mannetje op een paal zitten.
Langzaam rijd ik dichterbij en als ik behoorlijk in de buurt ben,
zie ik het mannetje ergens naar loeren.

Duidelijk is dat er iets op de grond zit, maar ik zie niets.

Dan vliegt het mannetje naar de rand van de sloot.

Torenvalk (man)

Dan zie ik de gaten in de oever van de sloot.
Muizen of misschien wel ratten?
Ik weet in ieder geval dat de torenvalk gaat aanvallen en ik zit op de eerste rang.

Maar dan denk je dat je een paar supershots gaat maken,
maar dan valt het achteraf toch net even tegen,
Voor dit soort momenten heb ik gewoon een betere camera en snellere lens nodig.

Maar met een blog mag je soms wel even foto's plaatsen om het verhaal te vertellen.


Hoewel ik er op bedacht ben, komt de aanval nog uit het niets.
Helemaal omdat ik dus echt de prooi niet zie.


 Helaas een foto met de scherpte op de verkeerde plek van het moment dat de torenvalk toeslaat.
Het gaat zo snel, dat de scherpte nog op de vleugels ligt ipv op de kop of de poten.

Dan heb ik het geluk dat de torenvalk niet wegvliegt om zijn prooi te nuttigen,
maar heerlijk uitgebreid gaat lunchen aan de waterkant.


Geen idee of het muisje hier nog leeft, maar dit is toch wel 
een afschuwelijk manier om aan je einde te komen.

Ik vraag mij wel af of de torenvalk het er om doet, om precies achter dat
plantje het muisje op te gaan zitten peuzelen.
In eerste instantie durf ik mij niet te bewegen, omdat ik bang ben om de valk te verjagen.

Maar na een tijdje besluit ik toch maar de gok te wagen en rijd een klein stukje naar voren.


Nog een klein stukje verder....


Nu bevind ik mij op de juiste hoogte tov de torenvalk.


Het arme muisje wordt helemaal uit elkaar getrokken en verdwijnt
stukje bij beetje in de keel van de torenvalk.

Helaas wordt de valk dan gestoord door een paar wandelaars en vliegt met prooi en al weg.


Een uurtje later kom ik weer langs de plek en zie het mannetje hetzelfde
trucje nogmaals uithalen. De torenvalk hoeft alleen maar te wachten totdat 
een muisje zich eventjes laat zien.
Slim vogeltje.


Op twee verschillende plekken zie ik Bruine Kiekendieven in de weer met nestmateriaal.


De ene keer landen ze met het materiaal bij het nest en de andere keer
laten ze het gewoon naar beneden vallen en zal de partner het oppakken.


De kieviten in de buurt hebben het niet echt op de kiekendieven.
Iedere keer toch een apart gezicht om te zien hoe weidevogels onverschrokken
de roofvogels te lijf gaan.

Bruine Kiekendief


Hoewel je een beetje in kunt schatten waar ze langs komen vliegen,
is het toch altijd weer lastig om ze te fotograferen.

Van de roofvogels weer even terug naar de reigers.
Ditmaal naar de alom bekende Blauwe Reiger.
Nou heb ik blauwe reigers al veel verschillende soorten dieren naar
binnen zien werken, maar nu had een reiger een prooi te pakken,
welke zelf hij niet naar binnen kreeg.


Deze Blauwe Reiger heeft een bruine rat te pakken en niet zo'n kleintje ook.


Na een tijdje proberen geeft de reiger het maar op en laat de rat liggen voor de meeuwen.

Bosuil

Tijdens een ander uitstapje kreeg ik totaal onverwacht deze bosuil in het vizier.
Het is dat de uil het hoofd draaide toen ik langsliep, anders was deze
mij helemaal niet opgevallen.

Maar weer terug naar de polder en naar een ander torenvalk-territorium.

Torenvalk (man)

Torenvalken zijn jagers die niet alleen muizen op het menu hebben staan.
Als ze op muizen jagen, doen ze dat meestal niet op het zicht zoals wij dat kennen.
Torenvalken zien de UV-kleuren in de urinesporen van muizen.
Aan de hand van deze sporen kunnen ze zien of een spoor vers is of niet.

Maar de torenvalk wil ook wel eens andere prooien pakken.
Regenwormen, grote insecten en andere vogels.
In dit geval heeft de torenvalk een jonge weidevogel te pakken.

Eerst dacht ik aan een jonge kievit, maar hoe vaker ik de foto's bekijk, 
hoe meer ik het idee krijg dat het een jonge grutto is.


Met huid en haar wordt het jonge vogeltje opgegeten.


Aan de bungelende poot is duidelijk te zien dat het een steltlopertje is.
Maar de donsveren van een jonge kievit bevat toch meer
grijze en zwarte kleuren, dan ik bij de vogel op de foto's zie.


In ieder geval worden ook de ingewanden naar binnen gewerkt.
Het is wel een beetje een smerig gezicht om te zien hoe
de hele binnenkant van het vogeltje naar buiten wordt getrokken.


Weer een grutto-kuiken minder en er waren er al niet zo heel veel dit jaar.

Niet al deze foto's zijn op 1 dag gemaakt, maar wel allemaal (op de bosuil na)
in hetzelfde poldergebied en niet eens zo gek ver bij elkaar vandaan.
Juist omdat je weet wat je waar kunt verwachten, let je ook extra op en zie je meer.

In een volgend blog komen de jonge vogeltjes aan bod.

Zoals deze jonge sperwers.

Tot de volgende keer,
René















23 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    weer uniek zoals je deze vogels in beeld hebt; op jacht of aan de maaltijd.
    De plons van de witte reiger vind ik prachtig. De bosuil staat er dan zo rustig tussen; mooi zo op de dennentakken.
    Ik heb weer genoten van je blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom weer eens bij je kijken en wat prachtig toch weer.
    En de bosuil kijkt je recht aan.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke actiemomenten heb je weer te pakken! Ja, dit kun je volgens mij alleen maar voor elkaar krijgen als je een gebied goed kent, en natuurlijk een hoop kennis hebt over de vogels.
    In combinatie met je verhaal horen die foto's van de torenvalk die helaas net niet goed zijn, er wel bij, dit maakt je beeldverhaal compleet.
    Het maken van zulke beeldverhalen, daar ben jij goed in, het is altijd weer een genoegen om jouw blogs te lezen en te bekijken.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René, wat een prachtig blog heb je hier weer.
    Onvoorstelbaar hoe de torenvalk zo snel een muis te pakken heeft, levert wel prachtige platen op, ook de jonge andere vogel, ik denk ook een Grutto jong, ik vind het wel zielig hoor, maar ja de Torenvalk moet ook eten.
    Dan de Reiger, zo die heeft een rat te pakken, beter als een jonge meerkoet of fuut.
    Kortom weer een schitterend blog, ik geniet ook altijd van je verhaal.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rene
    Wat een schitterend blog. Geweldig om deze maaltijden zo vast te leggen. De teksten erbij zijn het lezene meer dan waard. Bedankt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi verslag van wat jij in jouw poldergebied tegenkomt René. De acties van de torenvalk zijn niet allemaal even smakelijk maar wel goed gezien. De kiekendief is prachtig zo in vlucht. Uit de foto van de bosuil blijkt wel hoe gespitst jij bent op bewegingen als jij daar loopt.
    Mooie serie weer.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is weer een gruwelijk mooie blog, René!!!
    Speciaal de snoekduik van de Zilverreiger maar verder zijn alle foto's beauty's!
    Hoe krijg je het toch weer voor elkaar!
    En ook je nieuwe Header uit die serie, top! Blijf ik waanzinnig mooi vinden met die hele kop naar binnen!
    De volgende blog belooft ook wat met dat scherpe jong op de voorgrond, pfft wat mooi!!
    genoten weer, dat snap je!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Naast het feit dat je foto's weer prachtig zijn en je blog als een boeiend boek leest zijn er een paar dingen die me raken. Zo vind ik het heel zielig om te zien dat het muisje aan zijn waarschijnlijk nog levende snuitje uit elkaar wordt getrokken en bij de enorme rat zie je duidelijk aan de gezwollen tepels dat ze een nest jongen moet hebben. Dat is het nadeel van die prachtige duidelijke foto's , je ziet ALLES!!! Maar het is genieten hoor van die prachtfoto's van jou. Dat je de uil zag omdat hij de kop draaide, dat herken ik wel, we zijn 'hoog sensitief' voor dat soort bewegingen, ook al kijk je er niet naar je registreert het toch! Een prachtfoto ook zo tussen het groen.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Opnieuw een boeiend verslag met schitterende foto's. Juist als je geen doorsnee beelden van de vogels laat zien boeit het meer. De zilverreiger in actie is geweldig. De snavel als een speer door et water levert een schitterend beeld op.
    De manier waarop de torenvalk prooien verschalkt en verslindt is natuur in optima forma. Je laat duidelijk zien dat de vogels niet kieskeurig zijn en niet houden van verspilling. Maar ook al weet je waar de vogels voorkomen en ook al ken je hun gewoontes goed, dan nog is het knap hoe je deze beelden gemaakt hebt.
    Hilarisch vind ik de blauwe reiger die de rat heeft gevangen. Een fraai stukje zelfoverschatting.
    De uil is een mooie bonus, een beloning voor je scherpe observatievermogen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. René wat een serie om het van maaltijd naar maaltijd te kunnen volgen hier moet je toch zeker oog voor hebben.en een goede kennis van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een pracht serie weer René, mooi om te zien hoe ze hun prooi vangen.
    Ik verbaas mij over de reiger met die grote rat, dat die dat naar binnen krijgt brrrr.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge wat weer een fantastisch blog René, ik heb weer ademloos zitten kijken en lezen.
    Prachtig hoe jij altijd weer in woord en beeld het gedrag van vogels weet vast te leggen,.
    Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal blij bent met de foto's van de jagende torenvalk, maar het is
    toch prachtig om te zien hoe hij te werk gaat en zeer bruikbaar in deze blog.
    Mooi ook de jagende reigers en bizar de blauwe reiger met de enorme rat, dat zijn toch unieke plaatjes.
    Erg fraai de bosuil en ja de beelden van de etende torenvalken zijn ook prachtig, niet smakelijk maar wel zeer verhalend.
    Je foto van de jonge sperwers laat me al weer uitzien naar je volgende blog, maar eerst compliment voor deze fraaie
    en boeiende blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat is dit moeilijk vast te leggen ...maar jij kunt het René ....alleen ik kan er zeer slecht tegen hoe de kleine diertjes aan hun einde komen , ik weet het wel dat dit de natuur is maar de tranen zitten heel dicht voor mijn lensjes !!!
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie blog René. Spectaculaire beelden van de torenvalk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey René,

    wat is het toch steeds genieten bij je :-) Deze foto's heb je volgens mij ook vanuit een schuiltentje (of auto) gemaakt maar dat mag, want de resultaten zijn echt supermooi!. De bosuil is voor mij sowieso de mooiste want ik ben gewoon gek op uilen. De zilverreiger heb je vorstelijk op de plaat gekregen. De torenvalk heb je ook heel fraai in beeld met zijn prooi en je hebt ook gelijk vwb het leren kennen van je gebiedjes. Jij kent je gebiedjes door en door want ik zie de ene na de andere prachtige fotoblog voorbij komen en dat is echt genieten. Die blauwe reiger met die bruine rat is inderdaad best heel bijzonder om te zien! Ze kunnen echter hele grote prooien op hoor want ze dompelen alles onder en nemen dan ook gelijk water om dit door hun keel te krijgen. Of heeft deze de rat weer losgelaten?

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Helma,

      De rat ging er echt niet in. Het werd een lekker maaltje voor de meeuwen.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  16. Wow, wat een mooie momenten en spectaculaire beelden, René. Zit ik net vol bewondering naar de foto's van de zilverreiger te kijken volgt er nog een geweldig deel van de torenvalk. Ik zou al blij met één van de twee zijn. Wat komisch dat de blauwe reiger een veel te grote hap had gevangen. Ik vraag het me regelmatig af als ik diverse vogels bezig zie met een naar mijn idee veel te grote vangst of ze die wel weg kunnen werken. Meestal lukt dat wel. Je uil is ook erg mooi. Maar de torenvalk steelt in dit blog beslist de show. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi René,

    Prachtige serie, vooral het laatste gedeelte van de torenvalk met het grutto kuiken. Wel jammer van weer een grutto jong natuurlijk, maar ja zo is de natuur nou eenmaal, eten en gegeten worden. Als dit de enige predatie was zou het allemaal nog wel meevallen met de achteruitgang van onze weidevogels in het algemeen, maar ik denk dat de mens hier toch een groter aandeel in heeft door biotoop vernietiging.
    Indrukwekkend zijn de foto's van de blauwe reiger met de rat, de prooien zijn voor hem niet gauw te groot, zelfs jonge konijntjes worden wel eens naar binnen gewerkt. Je hebt dit prachtig in beeld gebracht. Hij past wat minder in deze "polderserie", maar ik vind je foto van de bosuil prachtig en voor mij de favoriet van deze serie.
    Zo zie je dat het de moeite loont om een gebied goed te leren kennen, je ziet dan absoluut meer dan bij vluchtige bezoekjes aan een gebied, vaak met als doel een soort na te jagen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterende serie en zo super interessant. Ik leer hiervan dat ik goed moet kijken.
    Groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een gave serie toch weer, prachtig om die rovers in actie te zien. Je hebt de juiste momenten vast kunnen leggen, super. De bosuil is voor mij de topper uit deze blog, wat een prachtfoto.
    groetjes Ghia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi René,
    Weer een uiterst boeiend verhaal, leest lekker weg. Maar het gaat natuurlijk vooral om de foto's en die zijn stuk voor stuk top, óók degene waar jijzelf dan misschien wat minder tevreden over bent... Ik zou er super blij mee zijn!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html