"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 19 januari 2016

Texel tijdens de kerstdagen

Wulpen

De afgelopen kerstdagen hebben we doorgebracht op Texel.
Dan kijk je ruim van te voren toch regelmatig op weeronline om de weervoorspellingen
in de gaten te houden. Behoorlijk harde wind werd er voorspeld en ook veel regen.
Echter bleek het tijdens ons verblijf ontzettend mee te vallen.
Uiteraard gaat de camera ook mee, maar je gaat ook niet op 1ste of 2de kerstdag 
de hele dag op pad om te fotograferen. Het is natuurlijk al laat licht en
ik wil ook op tijd terug zijn voor het ontbijt.
Gelukkig sliepen de kinderen uit op 2de kerstdag en was het ook nog eens aardig weer.

Als je dan weet waar je ongeveer moet zijn op het eiland, kun je de beschikbare tijd
optimaal benutten en kun je in twee uurtjes nog een hoop zien en fotograferen.

Bergeend

Alleen die harde wind maakte het soms wel lastig.

Brandganzen.

Als je zo een paar dagen weg gaat en je van tevoren al weet dat je
niet veel met de camera op pad kunt gaan, neem je ook niet alle spullen mee, die je nodig
zou kunnen hebben. Zo had ik mijn waterdichte broek niet bij mij en als je dan ook
nog eens niet zo veel andere kleren meegenomen hebt, ga je niet lekker languit in
het gras liggen om een vogeltje te fotograferen.

Kramsvogel

Maar ja, als er dan toch een leuke soort lekker blijft zitten, moet de schone broek
er dan toch maar aan geloven.

Kramsvogel

Wel jammer dat het gras toch net iets natter blijkt te zijn, dan ik gedacht had.
Dus moet het toch maar even vlugger dan anders.

Scholeksters

Tureluur

Opvallend zijn de vele tureluurs die ik tegen kom.
Ik dacht dat die altijd wegtrokken naar het zuiden,
maar er blijken toch ook een aantal van deze vogels in Nederland te overwinteren.

Wulp

Op het wad zag ik behoorlijk wat wulpen zoeken naar voedsel,
maar ook binnendijks waren er veel wulpen te zien.

Wulpen

Zo'n grote groep blijft leuk om te zien en het blijft fascinerend hoe de vogels
elkaar waarschuwen, wanneer er gevaar dreigt.

Eidereenden (1 man en 8 vrouwen)

's Middags een strandwandeling gemaakt en daar kwamen deze eidereenden langsvliegen.
Een prachtige soort om nog eventjes mee te pikken op 2de kerstdag.

Torenvalk

Ik sluit dit blogje af met de foto's van een torenvalk, welke ik 's ochtend vroeg
als eerste had gemaakt.
Ik had het valkje al zien zitten, toen het nog te donker was.
Eerst maar even een stukje doorgereden, maar toen het zonnetje over
de dijk heen kwam, ben ik gauw terug gereden.

Het valkje zat nog steeds mooi op hetzelfde paaltje.
Heel rustig, metertje voor metertje, dichterbij gereden en dan ben je vlakbij,
neem je de eerste twee foto's en dan komt er een brommer aanrijden met
een kapotte uitlaat. Tsja, torenvalkje pleitos natuurlijk.


Maar ik houd haar in de gaten en ze landt zo'n 100 meter verderop en 
dan begint het hele ritueel van voren af aan.
Weer kan ik tot heel dichtbij komen, maar dan hoor ik ook al weer
het brommertje in de verte aankomen.

Nu geef ik het op en rijd verder in de richting van de plek die ik
van te voren uitgekozen had.

Maar in de verte zie ik weer een torenvalkje zitten op een paaltje.
Deze keer op een prachtig plekje om een iets ander soort foto te maken.


Als ik vlakbij ben, zie ik een mooi standpunt om de foto te nemen.
Een standpunt waarmee je extra sfeer kunt geven aan een foto.
De mist in de foto is namelijk helemaal geen mist.
De foto hieronder is op bijna hetzelfde tijdstip genomen, maar vanuit een een iets ander standpunt.
Dat kun je zien aan de verticale naad in het paaltje.
Het is hooguit drie meter verder met de auto en ik heb de camera ietsje hoger gehouden.


Dat blijft toch het leuke van fotografie.
De waarheid een beetje manipuleren, maar dan zonder een bewerkingsprogramma.

In een volgend blog komen de Baardmannen aan bod.

Baardman

Tot de volgende keer,

René





11 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Mooie foto's van die groep wulpen en de vluchtfoto's van de brandjes en eiders ook zeer fraai. De torenvalk is natuurlijk smullen....tot het brommertje, wat irritant is dat toch, heel herkenbaar en maar gauw vergeten! De twee verschillende foto's met ander standpunt allebei mooi maar ft. 13 is wel sfeervol hoor! De Kramsvogel is prachtig. Een nat pak waard. Het viel mij ook op dat er hier en daar nog Tureluurtjes zaten. Ik vind de foto met die achtergrond nog mooier dan die van de wulp, hoewel die wel weer lekker tussen het groen uit kijkt ;-)
    En oh....ik kan me nu al verheugen op de Baardmannetjes!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat zal je vrouw blij met je geweest zijn. Weinig kleding mee en dan een broek vuil maken om een mooie plaat van een vogel te maken. Ze weet vast wel ze zoiets van je kan verwachten, maar commentaar heb je ongetwijfeld gehad.
    De eerste plaat van de kramsvogel vind ik de mooiste. De valkjes staan er allemaal goed op, maar de sfeerplaten springen er deze keer uit.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie blog, wat een vogelrijkdom. Mooie foto's van oa kramsvogel en wulpen, maar het torenvalkje steelt de show, prachtig, zulk mooi zacht licht.
    ik kijk alweer uit naar je volgende blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi René
    Mooie serie met al die vogels
    Groetjes herman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    wat heb jij je tijd goed besteed terwijl het gros van Nederland nog op één oor lag. Veel gezien en weer ongekend mooi op de plaat gezet. Ongelooflijk, zoveel wulpen! Mooie foto's zijn dat. De eerste torenvalk vind ik prachtig en valk "in de mist" is heel sfeervol. En ik weet eigenlijk niet waarom, maar de foto van de bergeend spreekt mij erg aan.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. N.B.
      Blogger doet raar??
      De tweede kramsvogel zie ik in je blogbericht op een vreemde manier vaag, onscherp. In de lightbox staat hij er gelukkig haarscherp op??
      Zien anderen dat verschil ook?

      Verwijderen
    2. Inderdaad oogt de foto een beetje wazig. Geen idee hoe dat kan.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  6. Mooie serie heb je weer geschoten René.
    Het mooist vind ik de kramsvogel ende baardman, erg mooie soorten die ik graag voor de lens zou willen.
    Al zijn de andere ook mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,

    hele mooie foto's laat je weer zien. Hel imponerend is ook de grote groep wulpen die ik daar zien staan (waar je je blog mee opent en ook foto 9) Leuk dat je een groep Eiders hebt gespot en ja, daar op Texel komen ze inderdaad wel voor. De Kramsvogel heb ik dit seizoen helemaal nog niet gezien. Je Torenvalk vin ik echt supermooi met als uitschieter foto 13. Die vind ik echt helemaal geweldig. Ik ben ook heel benieuwd naar je baardmannetjes, een vogel die ook nog steeds op mijn verlanglijstje staat :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voortaan toch maar een regenbroek in de auto gooien, neemt weinig ruimte in en komt altijd van pas. Ook handig bij een lege accu bijvoorbeeld ;-)
    Je hebt je uurtjes weer goed besteed, wat een soorten en wat een variatie. Je goede voorbereiding heeft zijn vruchten weer afgeworpen.
    Mazzel dat die ene eidereendman tussen de vrouwen vloog, je hebt zo een hele sterke compositie gekregen.
    Je valkjes stelen de show, vooral die 'mistige', die vind ik heel erg mooi. Leuk hoe je dat zo hebt kunnen manipuleren en mooi uitgevoerd!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    Leuk blogje van een eiland dat ook mijn hart gestolen heeft. Er is op vogelgebied altijd wat te beleven en jij hebt er in de korte tijd die je ter beschikking stond goed gebruik van gemaakt. Het was mij wel bekend dat veel tureluurtje hier niet wegtrekken, je ziet ze tegenwoordig het hele jaar door. Heel mooi die kransvogel, vooral de eerste met veel detail. Dat je zelfs op zo'n rustig eiland nog achtervolgd wordt door zo'n knetterding is wel balen, maar je hebt toch een aantal fijne platen van het torenvalkje. De eerste vind ik heel mooi, ook qua achtergrond en ja het paaltje heb je natuurlijk niet voor het uitzoeken. Het valkje in de "mist" is ook heel geslaagd, het geeft zo een extra dimensie aan de foto.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html