"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 23 november 2016

De Pestvogel en de Sneeuwgors

Pestvogel

Iedere jaar is het in de herfst weer afwachten of bepaalde vogelsoorten als
wintergast ons land aandoen.
De Pestvogel is daar één van.
Als de bessen in Scandinavië schaars zijn, dan trekken de pestvogels
richting het zuiden en komen dan in Nederland terecht.

Het ene jaar zie je ze bijna niet en het andere jaar is er een ware invasie.
Dit jaar zit het er een beetje tussen in.
Hier en daar kom je een klein groepje tegen, maar soms zijn de groepen wat
groter en dan zijn er meer dan tien exemplaren op 1 plek aanwezig.

In IJmuiden zit een hele grote groep welke op het hoogtepunt uit 56 exemplaren bestaat.
Gelukkig in een periode dat ik de tijd heb om een aantal keren op pad te gaan.

Zo'n grote groep is leuk, maar het is ook erg lastig.
Er hoeft er maar eentje in te zitten die vliegerig is en daarmee de hele groep
op laat vliegen bij het minste geringste.

Een deel van de groep Pestvogels

Wat ook lastig is, is dat zo'n grote groep zeldzame vogels heel veel vogelaars aantrekt.
Maar met zo'n grote groep vogels maakt dat niet zo heel veel uit.
Zit er nou 1 zeldzaam vogeltje, dan moet je afstand houden, want je 
wilt het beestje niet verjagen.
Gelukkig laten Pestvogels zich niet snel verjagen,
ook als je een keertje net te dichtbij komt.

Pestvogel

Vaak zitten Pestvogels in woonwijken, omdat daar regelmatig bomen en struiken staan
met bessen en sierappeltjes.
Die omgeving maakt het lastig om natuurlijke foto's te maken.
Dat is nou het enorme voordeel van de plek in IJmuiden.
De struiken staan niet voor een gebouw, maar mooi tussen de bomen
en aan de rand van een natuurgebied.


Maar dan nog moet je net op het juiste moment op de juiste plek staan.
De Pestvogels gaan met de hele groep veilig bovenin een boom zitten.
Op het moment dat ze trek beginnen te krijgen worden ze drukker en beginnen
te roepen naar elkaar. Dat rinkelende geluidje is duidelijk herkenbaar.


Dan komen ze met z'n allen naar beneden en duiken op een struik met bessen.
Tsja, dan moet je net even mazzel hebben dat ze precies op die plek gaan zitten,
waar je geen storende elementen in de achtergrond hebt.
Zo'n plek waar je geen last hebt van allerlei takken.
Die mazzelmomentjes zijn dun gezaaid en dan moet je ook maar net
genoeg licht hebben om de juiste sluitertijden te behalen.


De eerste ochtend dat ik bij de groep Pestvogels ben, is er eentje
van zeer wisselende weersomstandigheden.
Heel soms een klein zonnetje, maar meestal bewolkt en regelmatig regen.


En dan gaan zo ook nog eens meestal midden in de struiken zitten.

Pestvogel

Een enkel keertje gaan ze op het plekje zitten, waar je zo erg op hoopt.

Hoewel ik deze ochtend veel foto's maak, ben ik toch niet helemaal tevreden.
Twee dagen later lijkt de weersvoorspelling er goed uit te zien.
Een zonnige dag terwijl de rest van de week regenachtig en grijs zal verlopen.

Ik neem een vrije dag en ga vroeg op pad.
Net voor zonsopkomst ben ik ter plekke en er zijn maar drie andere mensen ter plaatse.

De groep Pestvogels is iets uitgedund en er zijn nog een stuk of 20 vogels aanwezig.
Natuurlijk gaan de vogels op de mooiste plekjes zitten, terwijl er nog
onvoldoende licht is voor mijn apparatuur.

Ik probeer het wel, maar eigenlijk tegen beter weten in.
Hoewel de achtergronden prachtig zijn, gaan ze wegens onscherpte 
toch allemaal het prullenbakje in.


Als dan eindelijk de zon hoog genoeg staat, duurt het lang voordat de groep 
naar beneden komt. Mooi licht, heel weinig mensen in de buurt, maar geen 
pestvogels op de plekjes waar ik ze wil hebben.


Het is een koude ochtend en er zit nog steeds rijp op de blaadjes en de besjes.


Al snel blijkt dat het weer voorspellen nog steeds erg lastig is.
De bewolking neemt snel toe en de lichtomstandigheden worden er niet beter op.

Zo nu en dan komt er een bescheiden zonnetje door het grijze dek heen.
Omdat dit toch regelmatig gebeurt, besluit ik om niet weg te gaan.
Het is trouwens ook erg gezellig met een hoop bekende gezichten en
eindelijk kan ik gezichten matchen bij mensen die ik van het internet ken.



Geduld is een vereiste in de vogelfotografie en dat wordt deze keer 
weer behoorlijk op de proef gesteld. 
De groep vogels besluit met enige regelmaat om voor langere tijd
een plek uit het zicht van de camera's op te zoeken.

Jonge Pestvogels

Volwassen Pestvogel

Je kunt een jonge en een volwassen vogel uit elkaar houden,
door te kijken naar het geel in de vleugelpennen.
Bij de volwassen vogels is dat hardgeel en bij jonge vogels is dat heel flets geel.


Het blijkt toch dat deze plek een grote aantrekkingskracht op de vogels heeft,
want ze komen constant terug.
Het duurt af en toe even, maar ze komen terug.

Dan gaan ze eindelijk wat hoger in de struiken zitten en dan sta ik net op de verkeerde plek.
Even snel verhuizen is er niet bij, want er zijn inmiddels teveel fotografen aanwezig.

Gelukkig wel allemaal fotografen die weten hoe ze zich moeten gedragen.
Het gebeurt bijna niet dat vogels verjaagd worden, omdat iemand
ze te dicht of te snel benaderd.

Het voordeel is dat de sfeer goed blijft en de vogels rustig door blijven eten.


Na het maken van een paar high-key opnames besluit ik toch maar om te vertrekken.
Het weer wordt er niet beter op en het wordt mij nu toch te druk.
Misschien had ik achteraf toch iets langer moeten blijven,
want het had zelfs eventjes gesneeuwd.

Maar ja.......

Hoewel het groepje pestvogels iedere dag kleiner wordt,
besluit ik een paar dagen later toch nogmaals langs te gaan.

Er wordt een zonnig begin van de dag voorspeld en er zitten nog steeds
een stuk of 7 pestvogels op de plek.
Maar ik wil eigenlijk ook wel even naar het strand in IJmuiden toe.

Twijfels over waar ik eerst naartoe zal gaan gedurende de rit van
Amsterdam richting IJmuiden.

Het strand is 's ochtends vroeg zo lekker rustig,
maar het aantal mensen bij de pestvogels zal ook snel toenemen.

Ik besluit om eerst naar de Pestvogels te gaan.

Bij aankomst ben ik helemaal alleen op de plek.
Het is nog donker en de pestvogels zitten voor mijn neus besjes te eten.

Als het zonnetje er eenmaal bijkomt, kleuren de struiken en de besjes prachtig
in het warme ochtendlicht.
Maar geen pestvogel te zien op dat moment.

Al snel neemt het aantal mensen toe en de pestvogels lijken
van de aardbodem verdwenen.
Het duurt erg lang voordat ze terugkomen en als dat eenmaal gebeurt,
blijkt dat er onder de aanwezige mensen een hoop personen te zijn,
die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
De vogels worden constant opgejaagd en zonder 1 foto gemaakt te hebben,
verdwijn ik maar snel richting strand.

Sneeuwgorzen

De afgelopen dagen hebben zich 2 Kleine Alken opgehouden bij de Zuidpier.
Ik ben niet echt een soortenjager, maar als ik er toch ben, ga ik natuurlijk wel even kijken.

Maar al snel wordt mijn aandacht opgeslokt door een groep Sneeuwgorzen.
Omdat ik pas laat op het strand ben, ben ik niet de enige die interesse heeft.

Een man of 5 proberen de sneeuwgorzen te fotograferen, maar ipv zich
klein te maken en zodoende de vogeltjes niet af te schrikken,
lopen ze gewoon rechtop steeds dichter naar de sneeuwgorzen toe.

Ik sta op een meter of 100 afstand te kijken en heb de verwachting dat de
hele groep weldra opgejaagd wordt en met een beetje geluk zit
ik dan direct op de eerste rang.

En ja hoor, inderdaad gaan de vogels op de wieken en komen ook nog eens
heerlijk mijn kant op gevlogen.


Als ze geland zijn probeer ik ze zo omzichtig mogelijk te benaderen,
maar ik zie uit mijn ooghoeken dat de 5 personen als een speer mijn kant opkomen.


Ik kan ze net niet helemaal goed benaderen, voordat de 5 arriveren.


I.p.v. dat ze zich klein maken en de vogels behoedzaam benaderen,
leggen ze de laatste meters te wild af.
Als ze ietsje rustiger aan doen, blijven de gorsjes echt wel zitten.
Nu gaan ze er echter direct weer vandoor.

Tsja, ik wil er nog iets van zeggen, maar ze rennen alweer verder achter de vogels aan.

Dan maar even de pier op.

De Kleine Alk is helaas weer vertrokken en het weer wordt er niet beter op.

Sneeuwgors

Op de terugweg kom ik in de duintjes nog een paar Sneeuwgorsjes tegen.
Ze zitten niet echt op een mooie plek, maar toch maar even nog een paar plaatjes maken.


Het zijn tenslotte wel hele mooie vogeltjes.


Ik had gehoopt om wat plaatjes te kunnen maken van een gorsje op kleinere afstand,
maar soms zit het er gewoon niet in.
Er zullen nog wel wat kansen komen deze periode.

Op de terugweg naar Amsterdam zie ik in een bessenstruik een vogel zitten
en direct besef ik mij dat dit ook een Pestvogel is.
Maar ja, ik zit op de snelweg en hoe kom ik daar?
Ik pak de eerste afslag en met een paar keer gokken kom ik
toch op de juiste plek uit.
En ja hoor, er zit een klein groepje Pestvogels en ik
kan ze mooi vanuit de auto bekijken en fotograferen.

Helaas zitten ze ook hier het merendeel midden in de bessenstruik.
Er hangt 1 takje mooi los van de struik en ik kan de auto
net zo neerzetten dat ik een vrije achtergrond krijg.


Ik moet geduld hebben, maar uiteindelijk gaat er toch eentje
precies op de juiste plek zitten.

Er piept net een heel klein zonnetje door het grijze wolkendek heen,
maar het licht veranderd per seconde.


De Pestvogel wringt zich in allerlei bochten om de uitgedroogde besjes
van de trosjes af te halen.


Na een tijdje vinden de vogels het wel genoeg en vertrekken.
Jammer, want ik had best wel wat langer op deze plek willen blijven.

Al met al heb ik heel wat foto's van de Pestvogels gemaakt,
maar het plaatje dat ik in mijn hoofd had, is er nog niet uitgekomen.
Misschien komt er nog een mooie kans deze winter.
We zien het wel.

In een volgend blog aandacht voor het Witgatje.

Witgatje

Tot de volgende keer,
René










14 opmerkingen:

  1. Hoi René. Je mag dan wel niet helemaal tevreden zijn over de pestvogelfoto's, ze zijn meer dan de moeite waard om te bekijken. Ik zou er wat voor geven zo'n plaat te maken! Je hebt het ook nooit voor het zeggen hoe het weer uitpakt en waar die vogels tussen op, onder en achter gaan zitten foerageren...dat is de pest ;-) Ik vind het prachtige foto's. En als je de lat hoog legt, heb je nog iets om naar uit te kijken. De winter is nog niet om...en de bessen zijn nog lang niet op. dus wie weet.
    De sneeuwgorsjes zijn beauty's! Wat een heerlijke soorten weer! Ik ga morgen tegen beter weten in één persvogel proberen te vinden......
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rene
    Je mag best tevreden zijn over de opnamen die je van de pestvogel gemaakt hebt. Er zitten prachtige foto's bij. Ook de sneeuwgorzen zijn het bekijken meer dan waard.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Wat een fantastische foto's!! Zo ontzettend mooi hoe je deze vogels hebt gefotografeerd.
    Die pestvogels met hun mooie kleuren en zelfs je foto's met de regen geven nog bijzondere beelden van hen.
    Je opnames van die sneeuwgorzen zijn ook ontzettend mooi. Mooie standpunten zo laag bij de grond. Wat een mooie vogeltjes zijn dat. Ook je laatste foto van dat Witgatje (heb ik zelf nog nooit eerder gezien) is echt een topper. Gaaf zo met die weerspiegeling. Knap staaltje fotografie René!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Mooie serie heb je gemaakt ondanks de tegenslagen, de pestvogels staan er prachtig op, foto 6 met de regen vind ik prachtig.
    Dan de sneeuwgorzen die zijn ook prachtig, goed laag standpunt heb je en mooi licht.
    Je zal altijd mensen houden die niet snappen dat je afstand moet houden omdat de vogels anders zo weer vertrokken zijn.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René.
    Was jouw derde keer in IJmuiden misschien toevallig op 11 november? Toen was ik er ook - voor de tweede keer - en de situatie die je beschrijft was toen ook zo. Veel opdringerige lieden met enorme telelenzen op twee meter van de struik gaan staan waar ze net zaten. En maar heen en weer hollen als ze weer ergens anders dreigen te landen. Hetzelfde als jij beschrijft bij de sneeuwgorzen. Die lui snappen echt niet dat ze het niet alleen voor jou verpesten, maar ook voor zichzelf. Eigenlijk moet je gewoon niet meer heen gaan, maar ja.... het vlees is zwak ;-)
    Toch heb jij je kennelijk een aantal keren wel in een aardig positie weten te manoeuvreren, want er zitten toch een paar mooie rustige platen tussen, zelfs - of juist - in de regen. En dan nog zo'n mooi toetje op je terug weg (ik denk wel te weten waar dat was...). De eerste foto daarvan (#25) vind ik de mooiste van deze serie.
    Sneeuwgorzen heb ik bij de Zuidpier nog nooit gezien, maar dat vind ikzelf ook niet zulke leuke vogeltjes. En dat ligt niet aan jouw foto's hoor.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad Dick, dat was de elfde. Behoorlijk irritant als mensen te dicht naderen en dan ook nog eens te wild. Dichtbij is niet erg, maar doe het behoedzaam.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René
    Wat een mooie foto's van die pestvogels gaaf.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey René,

    ik wist dat de pestvogels daar zaten maar ik kon geen vrij krijgen.
    Toen ik dat die maandag wel had was het én vreselijk rotweer en de vogels bleken gevlogen hihi... Ik moet maar weer afwachten. Jou foto's zijn in ieder geval echt heel mooi om te zien. Het mooie aan de pestvogels is ook dat ze inderdaad niet bang zijn voor mensen (ze kennen geen mensen dus waarom zou je dan bang zijn). Ik heb echt zitten genieten van deze foto's maar nog meer van de platen van de sneeuwgorzen. wat heb je deze ongelooflijk mooi kunnen vereeuwigen zeg! Echt een compliment hoor.
    Lekker dat je overal dichtbij zit zodat je gauw even heen kan gaan. Voor mij is het altijd minimaal een uur rijden. Geeft ook niks want nu heb ik hier ook genoten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een jaloersmakende serie Rene.
    Ik vind ze allemaal prachtig maar de pestvogel springt er uit voor mij.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Twee droomsoorten Rene, hier komen ze allebei niet voor. Jammer als mensen door hun gedrag het voor anderen verpesten. Maar door jouw vasthoudendheid is het je toch weer gelukt om een paar heel mooie opnames te maken. Vooral met de rustige achtergronden vind ik ze mooi. Zoals nr 8, 12, 13 en 14. Mooi ook met de rijp op de bessen en blaadjes.
    Sneeuwgorsjes zijn leuke vogels. Jammer dat ook hier andere fotografen het onmogelijk maakten.
    Wie weet komt er een herkansing. Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Beide vogels hoop je iedere winterperiode weer te zien. Ondanks de problemen die je beschrijft denk ik dat je toch echt wel blij mag zijn met de gemaakte platen. De winter is eigenlijk nog nauwelijks begonnen, dus wie weet komen er nog herkansingen. Vooral de pestvogels hebben voor mooie platen gezorgd maar ook met sneeuwgorzen heb je al mooi gescoord. Ik ben afgelopen vrijdag naar de Zuidpier geweest. Geen sneeuwgors gezien (en evenmin andere aantrekkelijke soorten). Jij hebt hoe dan ook al een prachtige buit binnen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg mooie blog van twee prachtige vogelsoorten. De pestvogels met de besjes....dat zijn toch wel de mooiste plaatjes.
    De sneeuwgorzen, ondanks de afstand heb je toch mooie foto's, en wie weet komen er nog kansen. Ik heb ze laatst gemist toen in in IJmuiden was, baalde daar flink van, zeker omdat ik er ook weer niet zo vaak kom.... Jij kan hier dus gewoon best tevreden mee zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    "pestvogels in bessenstruik'- geweldig hoe jij daarvan zo'n gevarieerde serie vol prachtige foto's kan maken.
    Ook je sneeuwgorzen zijn mooi; foto 20 is erg leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,

    Jouw verhaal ademt een beetje een negatieve sfeer en als vogelaar weet ik precies wat je bedoelt. Omdat je vaak alleen of met een gelijkgestemde op pad bent kun je voor jezelf meestal de meest ideale omstandigheden creëren, maar met een stel van die ondeskundige (onwetende) najagers wordt dit al gauw verpest. Toch vind ik dat je over het resultaat bepaald niet mag mopperen en zelfs heel tevreden mag zijn. Ik snap dat je de pestvogels graag vrijzittend wilt fotograferen, maar in hun habitat tussen de bessen zijn echt op hun plek en die bessen groeien nou eenmaal aan takken. Ik vind dde eerste en de derde al heel mooi en ook de pestvogels in de regen ook al zijn ze dan misschien niet helemaal scherp, dat brengt de (te) lange sluitertijd natuurlijk met zich mee. Mooi het moment gepakt bij nr. 12 en de high-key opnames zijn erg fraai. Nr. 15 een wat drukke achtergrond, maar een prachtige houding. En je pestvogels van de andere sessie zijn echt schitterend, met nr. 25 als uitschieter. Dat zou dan toch de foto moeten zijn die je in gedachte had, lijkt me. Hier in de buurt zijn tot nu toe helaas nauwelijks pestvogels gesignaleerd.
    De gorsjes zijn vooral door de geringe scherptediepte stuk voor stuk mooi, ook al had je hier vooral last van die onverlaten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html