"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 28 april 2019

In Vogelvlucht

Knobbelzwanen

De afgelopen tijd heb ik veel tijd doorgebracht in de polder,
waarbij ik mij gefocust heb op een aantal onderwerpen namelijk
Blauwborsten, Grutto's en Bruine Kiekendieven.
Terwijl ik met die onderwerpen bezig ben, zijn er
altijd momenten dat ik afgeleid word door iets anders.
Dan kan een vogel die langs vliegt zijn,
maar op de plek waar ik de Bruine Kiekendieven fotografeerde, was het
een Rietzanger die heel regelmatig baltsvluchten maakte.

Bruine Kiekendief

Diverse Bruine Kiekendieven strijden om hetzelfde territorium.
Ik denk dat ik drie verschillende mannen en twee verschillende vrouwen heb gezien.
Om de Bruine Kiekendieven te fotograferen kies ik een zo'n goed mogelijke plek tov de zon
uit om de auto langs de weg te zetten. Bruine Kiekendieven zijn nogal schuw en
je kunt ze het beste fotograferen door op een voor hun veilige afstand af te wachten.

Om de zoveel tijd kun je de Bruine Kiekendief dan voor de lens krijgen.
Omdat ze echt alles zien, is het beste om je rustig te houden en niet met je lens
te zwaaien. Dan moet je natuurlijk ook een beetje mazzel hebben,
dat ze mooi dichtbij komen.

Bruine Kiekendief

Tijdens het wachten vermaak ik mij met een paar Rietzangers.
Eén van die vogels maakt zeer regelmatig een baltsvlucht.

Rietzanger

Hoewel de Rietzanger bijna aldoor dezelfde route volgt met de baltsvluchten,
valt het zeker niet mee om hem goed op de foto te krijgen.
Het gaat vaak zo snel, dat mijn lens moeite heeft om de focus op hem te houden.

Maar af en toe lukt het toch om de vogel goed in beeld te krijgen.

Rietzanger

Het lijkt zo een eitje, maar mijn prullenbak is goed gevuld geraakt met 
onscherpe beelden of gewoon foto's van alleen maar lucht.

Rietzanger

Het is makkelijker om ze te fotograferen op de momenten dat ze hun zangplaats verlaten.
Het lastigste is om het moment te bepalen, dat de Rietzanger weg gaat vliegen.

Rietzanger

Als je goed oplet, kun je dat moment herkennen.
Maar dan nog is het een mazzelmomentje om precies op het juiste moment af te drukken.
Het is leuk om te doen, maar kan enorm frustrerend zijn wanneer iedere poging mislukt.

Bruine Kiekendieven zijn echte rietvogels en wanneer je in zo'n omgeving fotografeert,
kun je andere watervogels als bijvangst verwachten.

Grauwe Ganzen

Grauwe Ganzen maken het de fotograaf gelukkig behoorlijk makkelijk om er 
een vluchtfoto van te maken. Je hoort ze al van verre aankomen en daardoor
kun je je voorbereiden op het maken van een foto.

Grauwe Gans

Omdat ze ook nog eens groot zijn, is het redelijk simpel om ze scherp in beeld te krijgen.

Anders is het met eendensoorten.
Meestal laten ze zich niet horen en zijn ze ook nog eens een stuk sneller 
en bewegelijker dan Ganzen. Komt er ook nog eens bij dat
ze een stuk kleiner zijn dan Ganzen en dat maakt het dus
een heel stuk lastiger om ze echt goed in beeld te krijgen.

Krakeenden

Maar in het voorjaar krijg je genoeg kansen, omdat de mannetjes constant
achter de vrouwen aanjagen en dat zorgt er vaak voor dat
de vrouwen op de wieken gaan met de mannen er achteraan.

Krakeenden

De Bruine Kiekendieven en de Rietzangers zullen verder in een ander blog verder aan bod komen.

Een andere vogel die ik dit voorjaar veel gevolgd heb is de Grutto.
Als je een bepaalde soort langdurig volgt, ga je al snel de diverse gewoontes herkennen.
Wanneer komt er een paring aan, wanneer zijn er jongen in het spel, wanneer
gaat er gevochten worden en wanneer vliegt een vogel weg.

Ik heb inmiddels al een hoop mooie beelden kunnen maken,
alleen de paring heb ik nog niet van dichtbij mogen fotograferen.
Ook wil ik graag een grote groep vliegende Grutto's fotograferen en
dan het liefst met de rugkant naar mij toe.
Een paar keer was het bijna raak, maar bleven de vogels helaas te ver weg.

Grutto

Maar ook van éénlingen is het leuk om vluchtbeelden te maken.
Er komt echter altijd een percentage geluk bij kijken om een vliegende Grutto te fotograferen.

Grutto

Maar ook hier is het een kwestie van het leren herkennen van de kansen.
Grutto's die rustig in de grond lopen te pikken op zoek naar voedsel, zullen niet
snel opvliegen. Zijn er echter meerdere mannen in een klein gebied,
dan is die kans al vele malen groter.
Een gebied met Grutto's waar ook regelmatig kraaien en/of meeuwen te vinden zijn,
zorgen er ook voor dat Grutto's de lucht ingaan.

Een andere vogelsoort die voor "makkelijke" vluchtbeelden kan zorgen is de Reiger.

Blauwe Reiger

Ze zijn niet alleen groot, maar vliegen ook nog eens betrekkelijk langzaam,
waardoor ze makkelijk te volgen zijn.

Grote Zilverreiger (07:50 uur)

Een Grote Zilverreiger is dan misschien wel groot en log in de vlucht,
ze zorgen wel voor een belichtings nachtmerrie.
Een nachtmerrie die je kunt voorkomen door in het eerste of laatste licht van de dag te fotograferen.

Grote Zilverreiger (17:00 uur)

Fotografeer je een Zilverreiger op een moment van de dag dat de zon hoog staat,
dan is het veel lastiger om het wit onder controle te houden.
Uitgebeten stukken wit zijn dan eigenlijk onvermijdelijk.
Zeker wanneer er bijna of geen bewolking is.

Als laatste in dit blog komt de Boerenzwaluw aan bod.
Met mijn camera en lens is het bijna ondoenlijk om deze soort in vlucht te fotograferen.
Maar op de momenten dat een Boerenzwaluw een schuur of iets dergelijks invliegt,
waarin de nesten gebouwd worden, dan remt de vogel af en blijft af en toe in de lucht hangen.

Boerenzwaluw

Maar dan nog ben ik blij wanneer 1 op de 100 er een beetje goed uitziet.
Jammer genoeg is de weg waar ik deze foto's maakte alweer afgesloten
ivm het broedseizoen en krijg ik geen nieuwe kansen.

Boerenzwaluw

Helaas heb ik de laatste tijd wat minder tijd om blogjes te maken en te plaatsen.
Al mijn schaarse vrije tijd gaat zitten in het fotograferen.
Het bewerken van foto's duurt allemaal wat langer.

In een volgende blog aandacht voor watervogels en oa deze

Kuifduiker

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Je hebt veel moois gezien en gefotografeerd in de polder René.
    Pracht soorten weer, wat het je op foto nr.3 de kiekendief er prachtig op staan, je maakt mij jaloers ;-)))
    Pracht serie, foto 12 van de grutto springt er ook uit voor mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    ik heb weer genoten van je foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Wat heb je dit weer mooi gedaan. Fantastisch al die vogels zo in hun vlucht.
    Ontzettend knap om ze zo mooi en scherp in beeld te krijgen. Vooral die kiekendief op foto 3 en ook die grutto op foto 13 vind ik echt waanzinnig. Zo mooi van kleur en compo, helemaal top!!
    Mijn complimenten hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie foto's zijn dit weer René.
    Geweldig die vliegende vogels, de boerenzwaluw is super, die krijg je er niet gemakkelijk op vind ik, het zijn net raketten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk z,on mooie serie ik zit hier te genieten ik weet niet wat ik het eerst wil zien,geweldig Rene.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je hebt prachtige foto's over gehouden aan de polderbezoekjes, superknap al die vogels in vlucht.
    Vooral de boerenzwaluwen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, René, wat een vakmanschap laat je hier weer zien met deze vluchtbeelden.
    Extra kundig om die kleine, snelle vogels, zoals de boerenzwaluw en de rietzanger zo in beeld te krijgen. En natuurlijk heb je dan veel in de prullenbak, maar het gaat erom wat je overhoudt. En dat is zo mooi!
    De allermooiste vind ik de bruine kiekendief op 3 - zoals je daar het licht vangt op de veren en de staart, top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Rene
    Een prachtige serie van al die vliegende vogels. De knobbelzwanen zag ik ook, maar had de camera niet paraat. Maar jouw serie is super.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk al die prachtige vluchtfoto's. Bij de eerste foto had ik graag geluid gehad, dat moet een indrukwekkend geluid zijn geweest zo'n grote groep vliegende zwanen. Foto's 3 en 18 samen met de foto's van de Rietzanger vind ik echt helemaal geweldig maar daarmee zeg ik niets negatiefs over de rest hoor, ik zou niet durven! Echt weer genieten hier!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Vakwerk hoor, wat je hier laat zien. Dat kan ik met mijn camera wel vergeten. Zelfs vliegende gevaarten als reigers en lepelaars zijn mij meestal te vlug af. Ik probeer het niet eens meer (ben aan het sparen voor een betere camera...).Maar gelukkig is het goed om te lezen dat het bij jou ook op slechts een klein percentage geslaagde opnamen gaat. Des te knapper is het dat je ook de rietzanger en de boerenzwaluw hebt kunnen verschalken (dat laatste wil me nog wel lukken als het weer voedertijd is...).
    De tweede foto van de kiekendief is echt een wereldplaat en ook de tweede van de grutto is super. Als het klopt dat ik weet waar je de kiekendief hebt geschoten, dan denk ik dat je voor dat fraaie licht héél vroeg bent opgestaan.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Dick,

      Bij grotere vogels is het slagingspercentage wel aardig hoor. Bij de kleintjes (zoals de rietzanger) is de kans op een geslaagde foto een stuk kleiner. Mijn apparatuur is daar ook eigenlijk niet snel genoeg voor.
      Voor de kiekendief ben ik zo'n dag of 5 vroeg opgestaan. Gelukkig was het een lange periode mooi weer en kon ik aldoor voor mijn werk een paar uurtjes de polder in.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  11. Hoi René,
    Vliegbeelden maken...... Je kan het willen maar de kans dat het naar tevredenheid lukt is niet zo groot, in ieder geval bij mij niet. Des te prettiger is als het een keer lukt. Als je platen zoals 3 (kiekendief) en 13 (grutto) weet te maken kan je alleen maar tevreden zijn, schitterend. Kleine vogeltjes of zwaluwen in de vlucht scherp vast leggen is een echte heksentoer. Meestal probeer ik het niet eens. De zwaluwen vind ik heel knap gedaan. De kuifduiker belooft heel wat. Deze plaat smaakt al direct naar meer.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    De techniek die jij gebruikt om kiekendieven te fotograferen is inderdaad de enig juiste. Als je eenmaal de vliegroute weet komen ze met regelmaat over een rietkraag langs gewiekeld en dat zijn je kansen. Het probleem dat je schetst met de belichting van zilverreigers is herkenbaar, geldt overigens ook voor lepelaars. Zie dat je je de laatste tijd vooral gefocust hebt op vliegende vogels, ben ik ook druk mee bezig geweest. Het is lastig, maar wel een leuke uitdaging en het is evident dat er veel opnames in de prullenbak verdwijnen. Kwam trouwens tot de conclusie dat het beter te doen is met mijn 300 mm zonder converter en dan de foto wat meer te croppen dan met converter. Ik kom met met mijn 2.0 converter dan op 600 mm. en dan krijg en houdt je bijna geen vogel in de focus.
    Het is je aardig gelukt, mooie serie van de rietzanger, ook al is nr. 5 waarschijnlijk een flinke crop. Nr. 6 en 7 zijn prachtig. De mooiste van allemaal vind ik nr. 13, geweldig met hele fijne details.
    Ben benieuwd naar je kuifduiker, voor mij een nog niet gefotografeerde soort.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey René,

    wat vliegbeelden aangaat moet ik zeggen dat je dat in deze post aardig in geslaagd bent :-)))))
    De bruine kiek is echt gaaf en ook de zilverreiger en gewone reiger zijn super maar een rietzanger in vlucht is wel even heel wat anders!! Knap dat je deze in vlucht kon fotograferen :-) De zwaluw is ook onwijs leuk net als de vliegende ganzen heb je ook mooi weten te platen. En wat ook zo leuk is zijn de grutto's :-) De koningin onder de weidevogels. Mooi hoor.
    Je volgende blog beloofd ook heel wat met die kuifduiker!!!!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige serie ,René!
    Het valt bepaald niet mee om met name rietzangers in vlucht te fotograferen! De resultaten zijn super! Dat geldt ook voor de vliegende boertjes, zo, die zin snel, knap fotowerk!!
    De bruine kiekendief met gespreide staart is top! Maar ook de andere foto's zijn om van te smullen. Je vindt het vast niet gek dat ik me op je volgende blogberichtje verheug!! Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html