"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 14 februari 2021

Watervogels

 

Grote Zaagbek

Zoals ik in mijn vorige bericht vertelde, mag ik in de winterperiode graag
vanuit een schuiltentje fotograferen aan de waterkant.
Het schuiltentje is een éénpersoons-opgooi tentje en daarover heen
gooi ik een extra camouflagenet. Een mat erin en ik lig droog en uit de wind
aan de waterkant. Alles bij elkaar gezocht op marktplaats en het kost samen nog geen 20 euro.
De walkant moet dan niet al te hoog liggen,
want dat gaat allemaal ten koste van het lage standpunt.

De Nonnetjes waren de doelsoort, maar er zwemmen natuurlijk
genoeg andere watervogels rond op de plas.
Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben, dat de vogels dichtbij komen.
De geluksfactor is echter ook wel degelijk te beïnvloeden.
Wanneer de wind uit Oostelijke richting komt,
is de kans vele malen grote dat ze dichterbij komen op de plek waar ik lig.

Ik plaats de foto's in volgorde van maken en dus is
er groot verschil in de kleur van het water.
De ene keer grijs, dan weer heel licht en een volgende keer diepblauw.

Slobeenden

Eind november ging ik een ochtendje testen.
Duidelijk een gevalletje van een verkeerde windrichting, want
het is werkelijk doodstil voor de tent. 
Omdat ik weet dat Nonnetjes zomaar kunnen verschijnen, blijf ik toch geduldig afwachten.

Na lang wachten verschijnen er in de verte wat Smienten en Slobeenden.
Een paartje Slobeenden komt heel even wat dichterbij,
maar al snel zijn ze weer vertrokken.

Wintertaling

Ik ben verrast wanneer er een Wintertaling langs komt zwemmen.
Een soort die ik hier niet eerder gezien heb.
De vogel zwemt nogal snel voorbij en met slechte lichtomstandigheden,
was het zeer moeilijk om de vogel goed op de foto te krijgen.

Deze twee waren de meest acceptabele.

Wintertaling

Verder was het erg stil en na een paar uurtjes heb ik de boel maar ingepakt.

Begin januari was het een stuk beter.
Allereerst krijg ik een mannelijk Nonnetje heel mooi voor de lens,
maar ook een aantal andere soorten kwamen betrekkelijk dichtbij.

Met enige regelmaat speur ik de linker- en rechterkant voor mijn tentje af,
want er zijn van die soorten die je van verre aanziet komen en dan
kun je je voorbereiden op wat er komen gaat.

Na een tijdje wachten en kijken naar groepen watervogels in de verte,
verleg ik mijn blik naar de linkerkant en zie een vreemde soort zwemmen in de verte.
Als je vaker langs de waterkant bivakkeert, dan leer je vogels
al op grote afstand herkennen.
Ik zie dan ook al snel dat het een vrouwtje Grote Zaagbek is en 
volg haar met spanning. Als ze op deze manier haar weg vervolg,
dan komt ze binnen redelijke afstand langs mijn tentje zwemmen.

Grote Zaagbek

En inderdaad komt ze op een langszwemmen.
Ik heb op de plas weleens een mannetje rond zien zwemmen,
maar in al die jaren nog niet eentje vlakbij mogen bekijken.
Vrouwtjes heb ik nu een keer of 5 op deze plek van dichtbij mogen bekijken,
maar nog nooit heb ik er eentje een vis zien vangen.
Zo blijft er altijd weer iets te wensen over.

Aalscholver

De Aalscholver is een apart verhaal.
Zodra deze vogel heel dichtbij begint te jagen, weet ik dat het goed
voor elkaar is vwb de camouflage. Zodra de Aalscholver maar een klein beetje
het gevoel heeft dat er iets niets klopt, dan is hij direct verdwenen.

Zo nu en dan kijkt hij dan wel even mijn kant op,
maar gaat daarna gewoon door met de jacht.

Aalscholver

De Aalscholver is nou niet bepaald mijn droomsoort, maar als ze in mijn
buurt beginnen met jagen, dan hoop ik altijd dat er eens eentje
een grote vis te pakken krijgt en daar een tijdje mee loopt te stoeien.
Het moment dat de vogel dan de gevangen vis opgooit om
heen om te kunnen draaien, is hetgeen ik graag eens wil fotograferen.

Kuifeenden

Een soort die veel op de plas te zien is, maar bijna nooit voor mijn tentje verschijnt is de Kuifeend.
Deze keer is het een groepje van 4 vrouwtjes, die met de kop in de veren
heerlijk liggen te dobberen en zich nergens iets van aantrekken.

Kuifeend

Opvallend is dat de mannetjes zich bijna nooit laten zien aan deze kant van de plas.
Misschien is het voedsel dat zij zoeken hier gewoon niet aanwezig
en dat deze vrouwtjes hier door de wind heen geblazen zijn.
Soms weet je gewoon niet, waarom iets is zoals het is.

De volgende ochtend dat de omstandigheden ideaal zijn is medio januari.
Op die dag heb ik een vrouwelijk nonnetje mooi kunnen fotograferen,
maar ook toen was er meer te zien.

Aalscholver

Ook nu weer een jagende Aalscholver vlak voor mijn tentje,
maar ook nu helaas geen grote snoekbaars als prooi.

Smient

Vandaag wel een dag dat de Smienten dichtbij langs komen zwemmen.
Ook dat gebeurt niet zo heel vaak en is toch ook wel weer eens leuk.

Smienten

Wanneer je een hele ochtend in zo'n tentje ligt af te wachten wat er komen gaat,
is iedere soort die dichtbij komt zeer welkom.
Alleen maar kijken naar een meer met in de verte wat vogels is 
nou niet bepaald iets wat je al te vaak wilt doen.

Dus komen de Smienten wel als geroepen,
maar is er iets spannenders te zien, dan is de focus al snel verlegd.

Fuut

Tot een jaar of drie terug zag ik behoorlijk wat Futen op deze plek,
maar de laatste twee jaar zijn ze erg dun gezaaid.
Het lijkt wel of de omstandigheden in de plas gewijzigd zijn.
Minder vis of misschien dat er bepaalde soorten vis verdwenen zijn?
In ieder geval is er al wetenschappelijk bewezen dat de achteruitgang
van de Wilde Eend en de vooruitgang van de Krakeend ook
te maken hebben met de verandering van de kwaliteit van het water.
Vijf jaar geleden zag je maar sporadisch een Krakeend en nu
wordt je er bij wijze van spreken mee doodgegooid.

Slobeenden

Ook de Slobeenden zie ik de laatste jaren veel meer dan daarvoor.
Tot zo'n vijf jaar geleden zag ik ze ook bijna nooit in de zomer,
maar in 2020 heb ik zelfs Slobeenden met jongen gezien.
De vogels sorteren al voor op de klimaatveranderingen,
al gaat dat soms helemaal fout.
De laatste ijsperiode heeft een hoop vogels in de problemen gebracht.

Slobeenden

Slobeenden

De 18de januari was tot nu toe de laatste keer dat ik in mijn tentje
aan de waterkant lag. Geen groot succes die dag, want ook
de weersvoorspelling klopte weer eens van geen enkele kant.

Fuut

Het aantal bezoekers voor mijn tentje was zeer beperkt,
maar vanwege een verkeerde windrichting had ik dat ook wel een beetje verwacht.

Smient

Een Fuut, een paar Smienten en een tweetal Slobeenden waren de enige
die ook maar een beetje dichterbij kwamen.

Maar alleen al de rust om je heen en lekker een beetje wegdoezelen
in mijn tentje is ook weleens fijn.
De natuur laat zich nooit sturen en dat is maar goed ook.

Smient

Slobeenden

Hopelijk is het ijs nu snel verdwenen, zodat ik misschien nog wat 
kansen krijg om Grote Zaagbekken of Nonnetjes te fotograferen.
Zo niet, dan moet ik wachten tot november en blijft tot die
tijd mijn tentje lekker in de schuur liggen.

In een volgend blog aandacht voor een dag fotograferen in een hut in Huizen met oa:

Een jagende IJsvogel

Tot de volgende keer,
René

10 opmerkingen:

  1. Fijne beelden vanuit je lage standpunt, nou ja, ligpunt ;-) Dat tentje is een prima investering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,

    Dat koopje op marktplaats heeft je al aardig wat leuke beelden opgeleverd, heel mooi die lage standpunten. Ik heb ook al jaren zo'n Buteo tentje en heb het in het begin vaak gebruikt om ijsvogels te fotograferen, maar het ligt al weer jaren ongebruikt in de garage. Moet het toch maar weer eens voor de dag halen want die lage standpunten zijn toch wel heel mooi. Je kreeg aardig wat soorten voor de lens daar bij die plas. Wat je al aangeeft verschilt de waterkleur nogal, de eerste foto's met die grijsblauwe kleur vind ik de mooiste, die harde blauwe kleur bij de smienten en de aalscholver vind ik persoonlijk nooit zo mooi, ik ga dan gelijk aan de slag met de witbalans. De smient op nr. 19 is dan weer een hele mooie. Ben benieuwd hoe je die duikende ijsvogel gefotografeerd hebt, ik vrees dat er de afgelopen week veel gesneuveld zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Wat een prachtige beelde zijn dit weer met lage standpunten.
    Tja die lage standpunten weten wat, krijg vaak commentaar bij een forum dat mijn standpunten vaak zo hoog zijn, ik dacht afgelopen zaterdag daar zal ik nu eens verandering in brengen, ik zag een zwaan in een wak en dacht ik ga de klucht af en kan dan zo wel een laag standpunt krijgen, nu dat ging dus helemaal mis ik gelled uit en klapte zo achterover op mijn rug met het gevolg dat ik mijn ruggenwervel en mijn ribben heb gekneusd, doe het nu even rustig aan.
    Maar je snapt ik haal geen toeren meer uit alleen voor een laag standpunt.
    Foto 19 vind ik in deze serie het mooiste, ik ben nieuwsgierig naar je ijsvogels serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig om zo laag te kunnen fotograferen het bukken zou mij ook nog wel lukken maar het opstaan he

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha René,
    dat tentje (én een boel geduld) levert je wel heel fijne platen op.
    Ik kan me voorstellen dat alleen het kijken al, terwijl de vogels je niet in de gaten hebben, een fijne bezigheid is. Mits het weer ook een beetje meewerkt, natuurlijk. Maar al je bijvangst levert een fijne serie op.
    Die ijsvogel is spectaculair. Verheug me op je volgende blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René.
    Met zo'n laag standpunt krijg je steeds weer bijzondere beelden. Helaas valt het niet mee om overal zo je plaatjes te schieten. De duikende aalscholver, het duo smienten en de je aankijkende fuut vind ik hier het fraaist. Ook al zijn veel soorten behoorlijk vertrouwd, je laat wel zien dat je deze niet moet overslaan. De ijsvogel schept verwachtingen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rene
    mooie beelden ik ben nieuwsgierig naar je ijsvogels serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een prachtige blog met vogels, heerlijke lage standpunten, en dat levert toch echt schitterende beelden op.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie foto's van de vogels. Mooi zoals je ze vanuit een laag standpunt hebt gefotografeerd!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey René,

    weer een hele fraaie serie met prachtige wintergasten.
    Ligt het aan mij of komen je foto's wat minder scherp over?
    Je foto's zelf vind ik werkelijk supermooi en vooral de lage standpunten zijn prachtig.
    De vogels komen dan ook echt zo mooi uit. Ik las in het begin al dat je in een schuiltentje zat/lag en dat je daardoor een mooi laag standpunt had. het geeft wel enorme meerwaarde aan deze foto's want ze zijn echt heel mooi. Foto 19 geniet mijn voorkeur want ik vind de smient er daar zo leuk op staan :-)))))
    Ik heb heerlijk even zitten genieten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html