"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 10 mei 2023

De Havik

 

Havik

Ik heb al vaker aangegeven dat de Havik 1 van mijn favoriete vogels
is om te fotograferen. Het dier straalt kracht en dreiging uit.
Zodra het gekekker van een Havik in de buurt klinkt,
ben ik direct gefocust op de omgeving om mij heen.

Er zijn een aantal hutten in Brabant, waar het bijna een zekerheidje is,
dat je een Havik voor de camera kunt krijgen.
Ik zeg bewust "bijna", want het blijft onvoorspelbaar.

In ieder geval heb ik altijd geluk gehad, wanneer ik plaats nam in
mijn favoriete fotohut in Brabant.
Wanneer je wat vaker op een bepaalde plek komt,
dan ga je ook eens iets anders proberen.
In principe zijn alle beelden wel ongeveer hetzelfde,
maar je kunt toch nuances aanbrengen
door de prooi op een andere manier aan te bieden.

Behalve het bepalen van een standpunt, moet je soms ook
gewoon het geluk hebben met bepaalde omstandigheden.

Vechtende Haviken

Bv de aanwezigheid van een concurrent.
In dit territorium is een nieuw vrouwtje binnengedrongen en is de strijd
met het veel oudere vrouwtje (dat al heel lang in dit stuk bos woont) losgebarsten.
Links naast de hut barst op een bepaald moment een gevecht los.
Met veel pijn en moeite kan ik een gaatje vinden om wat bewijsplaatjes te maken.

De verwachting is dat het oude vrouwtje de strijd zal verliezen en
dan wordt het nog maar afwachten of dit jonge vrouwtje ook
dagelijks voor de hut zal komen.

Het gaat er in ieder geval hard aan toe en het oude vrouwtje
moet de strijd staken en gaat op de vlucht.
Ik weet dit, omdat daarna het volgende gebeurt.

Havik

De overwinnaar vliegt namelijk naar de prooi.
Het oude vrouwtje is geringd aan haar linkerpoot en omdat de ring hier
ontbreekt, is duidelijk dat dit het jonge vrouwtje is.

Zeer agressief eist zij de prooi op.
Schreeuwend en mantelend laat ze merken dat het haar prooi is
en dat de nog in de omgeving aanwezige andere Havik geen enkele kans maakt.

Havik

Omdat het nogal donker was op dat moment,
is de foto net niet helemaal van de juiste scherpte, maar de houding
en de blik maakt duidelijk waarom ik zo graag een Havik mag fotograferen.

Ik had op twee plekken een prooi bevestigd en merk nu,
dat ik deze stronk net een metertje te dichtbij gelegd had.
Soms ben je net iets te haastig en check je de setting niet goed genoeg.
Maar ja, wanneer grijp je in om alles wel goed te zetten?

Havik

Ik besluit om even af te wachten, want de andere Havik kan wel eens terug komen.
Maar zodra de Havik minder begint te dreigen en aan de prooi begint,
besluit ik om wat geluid te maken, zodat de Havik even van de setting verdwijnt.

Hopelijk komt de vogel terug, maar op wanneer ik de setting zo laat,
heb ik straks een paar 100 foto's waar ik toch niet tevreden over ben.
Dan maar het risico nemen.

Nadat de Havik is verdwenen, verplaats ik snel de stronk een stukje verder naar achteren.
Daarna nog even snel wat extra vogelpindakaas op strategische plekken en
wat extra gepelde zonnebloempitten op een paar plekjes erbij.
Dan snel de hut weer in en afwachten wat er komen gaat.

Een klein uur later is daar opeens weer de Havik.
Maar nu landt de vogel op de andere prooi, welke ik 
op een stronk half achter een varen had geplaatst.

Havik

Verder in het bos klinkt het gekekker van een andere Havik en
er wordt direct op gereageerd dmv terug schreeuwen en mantelen.

Havik

Door de Varen in de voorgrond krijg ik een mooie onscherpte op de voorgrond.
Ik vind dat nou eenmaal een mooi extraatje in een foto.
Omdat ik alle ruimte heb in de hut, schuif ik een stukje naar links,
zodat ik een iets ander beeld krijg.
De Havik valt nu precies tussen de twee bomen die verderop staan,
maar daardoor wordt de lichtval ook net iets anders.
Ook komt de prooi iets meer in beeld en dat is dan weer jammer
tov het andere standpunt.
Ach, zo is er altijd wel iets natuurlijk en om dit soort dingen helemaal naar
je eigen hand te zetten, moet je een aantal dagen achtereen kunnen gaan zitten
en de setting volledig naar eigen wensen aanpassen.

Havik

Je merkt duidelijk dat er dreiging in de lucht hangt.
Je kunt aan de ontbrekende ring zien dat dit het jonge vrouwtje is,
maar aan haar houding merk je ook dat het andere vrouwtje in de buurt is.

Je hoopt op een confrontatie, maar ik denk dat de concurrentiestrijd al beslist is.

Wanneer ik naar een hut ga neem ik altijd twee camera's mee.
Eentje met een 300mm f2.8 lens voor de grotere dieren of
wanneer de kleintjes heel dichtbij zitten en 1 met een 400mm lens met een 1.4 extender.

Havik

Met die laatste set krijg je weer een heel ander beeld,
maar ben je al snel beperkt tot het maken van portretjes.

Dan vindt de Havik het genoeg en gaat er vandoor.

Havik

Het jonge vrouwtje is nog niet weg of het oudere vrouwtje landt op de andere prooi.
Dit vrouwtje komt al jaren voor de hut en weet dat sommige mensen de
prooi niet goed vast maken.

Havik

Met geweld probeert ze de prooi los te krijgen en ermee weg te vliegen.
Maar het lukt haar niet en gaat dan maar ter plekke eten.

Havik

Havik

Een maandje later zie ik dat de hut vrij is, terwijl het prachtig weer wordt.
Omdat de hut in het bos ligt, heb je al snel weinig licht op de plek en
ik wil wel eens met wat meer licht op de plek aan de slag.

Met een beetje geluk kun je dan wat andersoortige beelden maken.

Ik ben wat later dan normaal en probeer de setting zodanig op te bouwen,
dat ik bij 1 van de prooien niet zoveel bomen in de achtergrond krijg.

Havik

De aanwezigheid van de zon en de grote afname van bladeren aan de bomen,
verandert het licht voor de hut continue.

Havik

Stukje naar links of een stukje naar rechts en wijziging van lichtmeting,
kan de sfeer in een foto enorm veranderen.

Buizerd

En dan is daar nog een concurrent.
Het bos is ook het territorium van een paartje Buizerds.
De kleinste van die twee is geen partij voor de Havikvrouw,
maar de grootste Buizerd is dat wel.

De Haviken vermijden iedere keer de confrontatie met deze vogel.
Het is dan ook een knoeperd van een vogel.
Wanneer de Buizerd vertrekt,
is de Havik weer redelijk snel ter plaatse.

Havik

Weer een maand later lees ik dat de setting voor de hut verandert 
is door de eigenaar.
Ik ben benieuwd en wanneer er weer een stralende dag
voorspeld wordt, reis ik nog maar een keertje af.
De fascinatie voor de Havik blijft trekken.

Opvallend genoeg is het deze dag rustiger voor de hut ua roofvogels.
Maar ik vermaak mij uitstekend met Appelvinken, Kuifmezen,
een Winterkoning, Sijsjes en voor het eerst een Eekhoorn op deze plek.

Ik hoor de Havik de hele ochtend roepen, maar ze komt niet voor de hut.
Pas na twaalven komt het gekekker echt dichtbij en opeens is ze daar.
Vanuit het niets landt ze op 1 van de 2 prooien.

Havik

Net op dat moment schijnt de zon op die plek en verlicht de kop van de Havik.
Door flink onder te belichting kan ik de vogel echt in de spotlight zetten.

Wanneer het zonnetje achter een wolkje schuilt en ik de
belichting weer naar rechts draai, komt er een zachter beeld uit de camera.

Havik

Er is een extra rand aangebracht, waardoor je het idee krijgt,
dat er door het gras heen gefotografeerd is.
Ik vind dat wel een mooi effect geven.
Vind je het als fotograaf niet leuk, dan zet je de prooi gewoon op een
boomstronk, die boven de groene rand uitkomt.

Ik had hier een meter of 5 achter de groene rand een stronk neergezet.
Zodanig dat de prooi net onder de groene rand verdween,
wanneer ik vanuit de hut keek.

Dat is een beetje passen en meten wanneer je alleen bent.

Ik had deze keer expres de prooi zodanig geplaatst,
dat er een lichte boom in de achtergrond stond.
Dan is het fijn wanneer de Havik een zodanige pose aanneemt,
dat de boom een mooie omlijsting vormt.

Havik

Hoewel alle foto's natuurlijk min of meer hetzelfde zijn,
blijft het leuk om kleine nuances aan te brengen.
En iedere keer is het weer een belevenis om deze
prachtige roofvogel op een afstand van zo'n meter of 20 te bekijken.

In een volgend blog aandacht voor een diersoort
die al heel alng op mijn lijstje stond.
Jammer genoeg niet in de vrije natuur,
maar in een wildpark.

De Das

Tot de volgende keer,
René

13 opmerkingen:

  1. Hoi René, pfft deze vogels zijn niet voor de poes, haha!
    Inderdaad stralen ze dreiging en kracht uit en dat komt op al je foto's heel goed over. Fantastisch!
    Ook mooi die kop van het mannetje in de spotlight! Het jonge vrouwtje vind ik echt super, wat een houding en wat een mooie vogel. Ook mooi de groene varens vaag op de voorgrond en bij de laatste paar alsof je in het gras ligt. (Als je appelvink er dan nog maar bovenuit steekt.). Maar hier bij je Haviken heb je het dik voor elkaar. Ik heb ademloos al zes keer de foto's bekeken, heel boeiend en weer een mooi staaltje fotografie van een niet gauw tevreden perfectionist! ;-)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat een prachtige serie van de havik kon ke maken, schitterende vogels vind ik het.
    Het jonge vrouwtje is echt fantatisch om te zien.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Tjeetje, wat een super mooie serie foto's van de Havik!
    Vooral die van het vrouwtje zijn prachtig.
    Het verhaal dat je bij de foto's hebt geschreven is erg leuk en boeiend om te lezen.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Rene, inderdaad is de havik een indrukwekkende vogel en je hebt er prachtige opnames van gemaakt. Maar de das is in deze mijn favoriet. Niet simpel die zo te kunnen fotograferen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Het is wel lekker experimenteren als je weet dat de hoofdpersoon nagenoeg zeker zal komen. Je kan dan een setting proberen te maken die helemaal naar je zin is, zoals je beschrijft. Het is beslist een boeiende vogel om voor je lens te krijgen, zoals ik binnenkort ook hoop mee te maken. Ik hoop dat ik ook zulke fraaie platen kan maken, in ieder geval een leuke uitdaging. Hier heb ik al van genoten en heb ik de nodige inspiratie opgedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Wat een prachtige serie van de havik met prooi wat heb jij toch altijd geluk,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,

    Een mooi voorproefje voor wat me misschien nog te wachten staat. Mooi ook hoe je hier de nuances aanbrengt al zijn het soms maar kleine. Heel herkenbaar dat gedrag van twee vechtende roofvogels inclusief het mantelen. Ik heb dat haviken nog niet meegemaakt maar wel bij buizerds. Het blijft bijzonder als je dan twee van die betrekkelijk zeldzame vogels voor je lens krijgt. In die foto zie ik overigens links onderin nog een verdwaalde nestkast liggen. Opmerkelijk als je ziet wat licht met een foto doet, het gaat van zwart/blauw naar grijs/bruin. Leuk om te zien hoe je hebt geëxperimenteerd met de opstellingen, ik vind die zachte voorgrond waar de prooi grotendeels uit beeld blijft zeker geslaagd. De achtergronden zijn daarbij na de verandering van de setting ook beter, vooral rustiger geworden. Zie uit naar een dagje in die hut.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo René
    ich kann mich nur anschliessen, solche Bilder sind schon einzigartig, da kann man nie genug von bekommen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zat deze week ook 2x in deze hut, idd de haviken zijn er redelijk makkelijk voor de lens te krijgen, de buizerds heb ik echter alleen gehoord maar niet gezien, verder kan je hier ook mooi badderende vogels fotograferen omdat je mooi laag net boven het water zit.
    het was mijn 1e x in een fotohut dus kan niet zeggen of het ergens anders leuker of beter is maar hier kom ik ook zeker nog eens terug.
    zie ook wel dat we beide ongeveer dezelfde foto's hebben maar dat is ergens ook wel logisch

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zat er trouwens 9 mei, de dag voor jou dan blijkbaar maar alleen de geringde havik vrouw gezien

      Verwijderen
  10. Hallo René,
    Wat een indrukwekkende serie foto's laat je hier zien van deze ook al indrukwekkende vogels.
    Wat een agressie straalt dat jonge vrouwtje uit.
    Een prachtig blog!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René, prachtige serie van de havik en zijn prooi. De serie verteld echt een verhaal en laat het gedrag van de vogels mooi zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html