"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 12 juli 2023

De Steenuil

 

Steenuil bij zonsondergang

Ik ben enorm gefascineerd in (of is het "door"?) Uilen.
Geen enkele geluidje wordt er gemaakt tijdens het vliegen en
daardoor zijn ze dodelijk voor hun prooien.

Maar ze zijn ook lastig te vinden.
Er zijn uitzonderingen, want bv in bepaalde periodes kun
je meerdere Ransuilen bij elkaar zien zitten op een roestplek.

De Steenuil is betrekkelijk algemeen en het biotoop
waar de Steenuil leeft is ook nog eens veelvuldig te vinden in ons land.
Echter is het uiltje zo klein dat deze gewoon erg lastig te spotten is.

Nou heb ik in het verleden diverse malen een Steenuiltje
kunnen fotograferen, maar nooit met een prooi of
met fijn avond- of ochtendlicht.

Dus reis ik af naar twee locaties waar ik die omstandigheden wel kan vinden
en daardoor hopelijk op de foto kan zetten.

Eerst reis ik 2x af naar Lunteren voor een speciale ingelaste ochtend- en avondsessie.

Steenuil in de ochtend

De laatste paar jaar probeer ik zoveel mogelijk in de ochtend te fotograferen.
Zodra de zon was hoger komt te staan, wordt het licht al snel te hard
en dan stop ik er vaak ook mee.

Voor bepaalde uitstapjes heb ik dit jaar geprobeerd om dat te doen op
licht bewolkte dagen. Het nadeel daarvan is dat je pas op
het allerlaatste moment iets vast kan leggen.

Steenuil in de ochtend

Alleen bij uitstapjes in de vroege ochtend of late avond doe ik het omgekeerde.
Juist dan heb ik het liefst een onbewolkte lucht,
want wanneer de zon laag staat heb je toch geen last van harde schaduwen
en met zo'n laagstaande zon krijg je mooie zachte kleuren.

Maar die momenten duren maar even en in de zomerperiode betekend dat
heel vroeg opstaan. Zeker wanneer je dan eerst een uur met de auto moet reizen.

Het eindresultaat vergoedt vaak veel.

Steenuil in de avond

Fotograferen in de avonduren is vaak wat lastiger.
Vogels zijn actiever in de ochtend en dat mooie licht in de avond is er niet zo heel lang.

Dus je hebt niet zoveel tijd om die foto's met dat fijne licht te maken
en het moet in 1x goed.
Krijg je in de ochtend nog vaak een tweede kans,
in de avond is dat lastiger.

Steenuil in de avond

Op 17 juni reis ik af naar Barchem.
Daar wordt ik om 05:00 uur verwacht om de Steenuilen niet te verstoren.
Poeh en dat viel niet mee, zo heel erg vroeg.
Het is namelijk een uur en 20 minuten rijden, dus reken maar
uit hoe laat ik op moest staan.
Om zeker op tijd te zijn, ben ik zelfs iets eerder vertrokken,
dus dat was een heel kort nachtje.

Maar je moet er iets voor over hebben he.

Steenuil

Omdat het een hele zonnige dag gaat worden,
moeten de mooie beelden toch wel voor 07:00 uur gemaakt zijn.
Dan is het natuurlijk hopen dat de Steenuil meewerkt en dat deed hij deze ochtend.
Opeens was hij daar vanuit het niets.

De bijrol-acteurs (gewoon loslopend).

De Uilenkast zit vol met jonge Steenuiltjes en die hebben honger.
En jonge Steenuiltjes eten muizen en die zijn er genoeg op een boerenerf.

Het nadeel was dat de Steenuil aldoor van achter mij aan kwam vliegen.
Ook het wegvliegen ging zo snel en de Steenuil was in een zucht
uit mijn beeld, zodat het maken van vluchtbeelden echt een lucky-shot werd.

Maar ja, er was genoeg te zien en te fotograferen.
Nou dacht ik dat een Steenuil, na de vangst van een muis,
wel een tijdje zou blijven zitten, maar ook dat vile tegen.

Bij de eerste gevangen muis, deed ik nog rustig aan.
Langzaam de lens draaien, rustig eerste foto maken en
daarna pas nog een paar.
Maar die Steenuil was na een seconden of 10 alweer foetsie,
dus moest ik een volgende keer sneller richten en knallen met de camera.

Steenuil

Hoewel er ook dode muizen als lokvoer worden neergelegd,
doet de Steenuil toch constant hetzelfde.

Eerst wordt de keel dichtgeknepen en .......

Steenuil

....dan verhuist de dode muis naar de snavel en gaat de Steenuil er vandoor.
Alles bij elkaar duurt maar kort, dus richten, scherpstellen en afdrukken
moet redelijk snel gedaan worden

Een snelle autofocus maakt alles wat makkelijker en ik kan met mijn lenzen 
ook het scherpstelgebied regelen.
Bv vanaf 10 meter tot oneindig.
Wanneer ik dat instel, gaat de lens niet eerst naar scherpte zoeken
in het gebied van 3 to 10 meter.
Dat scheelt iedere keer best een hoop tijd.

Steenuil

Een fotogeniek schuurtje zorgt voor mooie sfeerbeelden.

Steenuil

Steenuil

Het nadeel van een lens met vaste brandpuntafstand is dat je niet kunt uitzommen.
Het fotogenieke schuurtje krijg ik nu niet in volle glorie op de foto.
Maar het is wat het is.

Vooral bij dat schuurtje moet je behoorlijk snel reageren.
De Uil vliegt namelijk geruisloos in 1x naar binnen en
iedere keer besef ik mij pas dat hij in de schuur is, wanneer ik er geluiden uit hoor komen.

Dat is natuurlijk van de Uil die een muis vangt.
Bij dat geluid is het direct de lens die kant opdraaien, maar dan....

Er zijn twee uitgangen.
Aan voor- en zijkant is er 1 raampje zodanig kapot,
dat de Steenuil daar kan gaan zitten zonder zich te verwonden.
Maar ja, uit welk raampje gaat hij komen?

Richt ik de camera op het ene raampje, dan zit de Steenuil
opeens in het andere raampje en vice versa. 
Iedere keer dus goed opletten en snel reageren.


Steenuil

Dan gaat de Steenuil eindelijk op een plek zitten, waar de achtergrond vrij en
het licht is ook nog niet te hard op dat moment.

Steenuil

De mis wordt naar et nest gebracht en 4 minuten later is de Steenuil alweer terug.
Nu gaat de uil eerst op het venster van het schuurtje zitten,
rommelt daarna wat in het schuurtje, maar hij vindt geen muis meer.

Steenuil

Via het andere raampje naar buiten op zoek naar de volgende prooi.

Steenuil

Ook nu gaat de Steenuil naar een mooi plekje met een min of meer egale achtergrond.
Het is een beetje een herhaling van stappen, wanneer je de foto's
zo achter elkaar ziet, maar ik kan je vertellen dat het een prachtige ochtend was.

Steenuil

Steenuil

De muizen-moord-machine gaat nog even door en levert op het eind nog 
een heel mooi plaatje op.
Dat de helft van de Steenuil in de schaduw verdwijnt, vind ik
een mooi extraatje

Steenuil

De Steenuil blijft nog eventjes rondhangen en speurt
de omgeving af naar muizen of andere prooien.

Steenuil

Op verschillende plekken kijkt hij nog even rond,
voordat de Steenuil het wel mooi vindt en er vandoor gaat.

Steenuil

Iets na zeven uur in de ochtend maak ik de laatste foto en 
wacht nog een uurtje of er nog een toegift komt.
Maar de Steenuil laat zich niet meer zien en dan begint
de reis terug naar Amsterdam.

Het duurt langer om heen en weer te reizen, dan dat ik
de Steenuil heb kunnen fotograferen.
Tsja, je moet er iets voor over hebben he.

In een volgend blog dan eindelijk aandacht voor mijn uitje naat Emmen.
Zoals ik al eerder vermeld heb, wordt het een beetje controversieel
met oa aandacht voor:

 
De Wielewaal

Tot de volgende keer,
René

11 opmerkingen:

  1. Ik heb zo genoten van je post! Dank je wel ook voor de tekst erbij, die maakt dat je het mee kunt beleven. Kanp gedaan en nog es dankje wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rene
    für diese Bilder wäre ich auch so früh aufgestanden, wunderschön mit Beute und erstklassigen Licht.
    Danke fürs zeigen, so etwas sieht man sich immer wieder gerne an.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Schitterende serie foto's heb je kunnen maken van de steenuil.
    Je moest er wel echt heel vroeg je bed voor uit, ik doe je het niet na hoor.
    Er zijn veel muizen zo te zien dus genoeg eten voor de jonge steenuitljes.
    Foto 2,9,12,13,16,19 en 20 zijn deze keer mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Rene dit is smullen wat is dit gaaf zo mooi en ook de uitleg erbij fantastisch ja daar zou ik ook mijn nachtrust voor over gehad hebben .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. foto 1, 4, 18 en 19 vind ik de mooiste......maar jeetje, René wat een schitterende serie. Ik vind die foto met de twee muizen bij het raampje ook geweldig! Alle foto's met uil bij de schuurtjes zijn super. Die blauwe schuur erg apart en sfeervol. Ook de foto's van de uil met muis op paal en kromme dikke tak zijn schitterend. Je moest er wel heel vroeg voor uit bed, maar het is meer dan de moeite waard gebleken..
    p.s ik weet het ook niet over gefascineerd in of door...Ik omzeil dat maar door bv. : uilen fascineren me enorm, haha!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Maria,

      Ik heb er even over nagedacht en volgens mij is het "gefascineerd door" en "geïnteresseerd in".

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  6. Hoi Rene
    dit is wel een hele mooie foto serie van die steenuil met muizen echt gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,

    Sjonge, daar moet je inderdaad wat voor over hebben, zo vroeg op pad. Maar het resultaat is er ook naar, je bij veel foto's prachtig licht. En als ik het zo lees moet je wel vroeg zijn want was je wat later geweest dan had je waarschijnlijk geen steenuil meer gezien. Ik ken de beperking van een prime-lens, maar ik vind het hier zeker niet storend, sterker ik vind het juist mooi dat er maar een deel van de schuurtjes op staat. Je moet dan uiteraard wel de compositie goed kiezen en die klopt hier prima, toch. Jij weet je adresjes voor dit soort fotografie wel te vinden, het valt me op dat er steeds meer locaties/hutten worden aangeboden voor steeds meer bijzondere soorten, zelfs al voor de wielewaal als ik zo je laatste foto zie. Ben benieuwd wat dat blog gaat brengen. Enne, het is inderdaad gefascineerd "door."

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge, dat was wel vaak bij nacht en ontij je bed uit, maar.... wát een serie laat je hier dan zien.
    Wat sfeer en licht betreft, is foto 2 mijn absolute favoriet, maar ik snap wel dat jij de uil graag met prooi vast wilde leggen.
    Ben trouwens wel benieuwd: wij gaan volgende week een keer heul vroeg naar Lunteren.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Als je de locaties weet waar je bijzondere soorten kunt zien dan hoort het erbij dat je er ook iets voor over moet hebben, zoals vroeg opstaan. Als het dan oplevert wat je hoopt ben je het vroege opstaan al weer snel vergeten.
    Ik snap jouw fascinatie voor uilen wel. Ze hebben vaak iets mysterieus vind ik. Voor mij is het al weer te lang geleden dat ik uilen heb gezien. Jij komt hier met een serie die duidelijk maakt waarom uilen iets speciaals hebben. Kijk alleen maar eens naar de blikken van het uiltje. Dat je ook nog uitgedaagd wordt, waarbij jouw reactiesnelheid getest wordt, maakt het alleen maar spannender maar ook moeilijker. Dat je oog blijft houden voor de sfeer geeft de platen alleen maar een meerwaarde. Hoe dan ook, het is weer een serie waarmee je thuis kan komen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gave serie is dit zeg! Uilen vind ik ook heel fascinerende vogels maar ik behalve ransuilen heb ik er nog nooit eentje gezien. Ik geniet dan ook van jouw foto's met het bijbehorende verslag.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html