"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 25 november 2023

De Kleine Zilverreiger

 

Kleine Zilverreiger

Begin september bracht ik een bezoekje aan de Balgzandpolder in Den Helder.
Een plek die al lang op mijn lijstje stond, omdat daar een soort van plasdras ligt en
achter de dijk ligt direct het was.
Bij hoog water zouden dus de wadvogels over de dijk moeten komen om
te foerageren in het plasdras gebied.
Maar ja, dat is de theorie he en het zal ongetwijfeld geregeld gebeuren.

Mij was aangeraden om goed op de getijden te letten en dan ruim voor hoog water 
aanwezig te zijn en volledig geïnstalleerd.

Het wordt al met al een hele leuke dag met een hoop gewone soorten\die voor de lens komen,
maar ook regelmatig bezoek van Oeverlopers en nog wat leuke soorten.
De leukste verrassing was echter een Kleine Zilverreiger.
Deze krijgt een apart blogje en al het andere komt aan bod in deel II.

Ik had de dag van mijn bezoek uitgekozen op de tijd dat het hoog water zou worden
en op de zeer goed uitziende weersverwachting.
Het zou namelijk een licht bewolkte dag worden met sluierbewolking.

Nou vergeet dat laatste dus maar.
Gewoon bijna de hele dag knalhard zonlicht en eventjes zwaarbewolkt.

Blauwe Reiger

Bijna alle foto's in dit blog zijn het hele beeld zoals ze uit de camera zijn gekomen.
En alles in dit blog is geschoten met mijn 300mm lens.

In de ochtend had ik vol tegenlicht.

Blauwe Reiger

Nadat ik al een Oeverlopertje op bezoek had gekregen,
zat er opeens een Blauwe Reiger voor mijn  neus.
Met 300mm is het dan een beetje passen en meten om
toch maar een aardig beeld te krijgen.

Na het vertrek van de Blauwe Reiger werd het een komen en gaan
van allerlei soorten Eenden, Ganzen en af en toe een Steltlopertje.

Totdat er om 15:00 uur opeens een Zilverreiger zijn kop om de hoek stak
op een meter of 50 afstand.
Eerst dacht ik aan een Grote Zilverreiger,
maar al snel zag ik dat het zijn kleinere, zeldzamere broertje was.

Een Kleine Zilverreiger.

Die krijg je nou niet bepaald iedere dag voor de lens.
Stilletjes wacht ik af, want ik wilde de vogel zeker niet
in een vroeg stadium verstoren en verjagen.

De zon scheen volop van achter mij en
dat is natuurlijk een ramp wanneer je een volledig witte vogel
op de foto wilt zetten.
Beetje onderbelichten en de iso op 200 en dan maar zien wat het wordt.

De resultaten vielen mij thuis behoorlijk mee.
Af en toe een overbelicht stukje, 
maar over het algemeen toch aardig wat details in het verenkleed.

Kleine Zilverreiger

Ik kreeg meer dan waar ik op hoopte,
want de vogel gaf een half uur durende show weg.
Nog iets later op de dag kwam de vogel nogmaals terug
en weer een minuut of 20.

En vlak voordat ik vertrok liet hij zich nogmaals een minuut of 10 zien.

Kleine Zilverreiger

Nou heb ik wel vaker Reigers zien jagen,
maar wat deze Kleine Zilver doet, heb ik nog nooit gezien.

Normaal is een Reiger zeer behoedzaam en zie ik ook weleens
dat ze met hun poten in het water heen en weer gaan
om bodemdiertjes op te jagen.

Maar deze vogel rent als een dolle heen en weer.
Niet 1 keer meer meerdere malen.

Als een kind in de zee vlakbij het strand.

Kleine Zilverreiger

Het lijkt wel een succesvolle manier van jagen,
want de ene na de andere vis wordt verschalkt.

Kleine Zilverreiger

De vogel trekt zich ook helemaal niets van mij aan
en loopt zo nu en dan vlak langs mij.

Kleine Zilverreiger

Wanneer de vogel even op het droge loopt,
kun je mooi de kleuren van de poten bekijken.
Mocht er nog twijfel zijn aan de soort,
dan is het met deze foto wel opgelost.

Rond 15:30 verdwijnt de vogel weer in de richting waar hij vandaan kwam.
Mijn gedachten was direct, dat ik niet snel nog eens zoiets zou meemaken.

Maar een half uurtje later komt de Kleine Zilverreiger weer terug.

Kleine Zilverreiger

En weer hetzelfde ritueel.

Kleine Zilverreiger

Hij lijkt te rennen als een kip zonder kop,
maar er zit natuurlijk een gedachte achter.

Behalve heen en weer sprinten, zie ik hem
nu ook af en toe sprongetjes maken.
Het zit er allemaal zo raar uit.
Net of de vogel straal bezopen is.

Kleine Zilverreiger

En maar zwaaien met de vleugels en dan weer
achter iets aan sprinten wat onder water wegschiet.

Kleine Zilverreiger

Het lijkt allemaal vreemd, maar hij is zeer succesvol met deze manier van jagen.

Kleine Zilverreiger

Kleine Zilverreiger

Kleine Zilverreiger

Maar ook de traditionele manier van jagen beheerst deze vogel.
Sluipend door het riet en rustig wachtend totdat een prooi uit de dekking komt.

Kleine Zilverreiger

En dan met een geweldige snelheid toeslaan.
Iedere keer verbaas ik mij weer hoe snel dit gaat en
hoe effectief een Reiger is.

Kleine Zilverreiger

Kleine Zilverreiger

Even dacht ik dat hij hier een parasol-houding aannam,
zoals zijn verre neefjes en nichtjes doen.
Maar het was even een peots-momentje

Kleine Zilverreiger

Als laatste nog een close-up van de Kleine Zilverreiger,
maar nu met de camera gekanteld zodat hij er helemaal oppast.
Dit is bijna het gehele beeld, zodat je begrijpt hoe dichtbij
deze vogel constant kwam.

Geweldig om te aanschouwen en zoiets maakt je dag 
helemaal goed. Maar ik mocht over de rest ook niet echt klagen.
Dat komt echter in deel II met oa deze"

Watersnip

Tot de volgende keer,
René

10 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat een mooie serie van de kleine zilverreiger. Vooral de acties op foto 9 en 13 heb je geweldig vastgelegd. Echt genieten als je zo'n soort voor je lens krijgt en dan ook nog een leuke serie kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo René ,
    ein super Shooting mit den Reihern, tolle Aufnahmen geworden, gefallen mir sehr gut.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig. Wat een sprankende serie. Had jij ff geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie van de zilverreiger René.
    Mooi belicht , wat toch moeilijk is met wit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi René
    zo die bleef lang poseren voor je het is dan ook een mooie serie geworden top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan heb je de kleine zilverreiger en dan voert hij als het ware een hele show voor je op klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Wat een amusante beschrijving. Het is een aangename verrassing als een vogel zich volledig onverwacht gedraagt. Nooit te oud om te leren dus. De vogel heeft je zo natuurlijk heel wat kansen geboden om er mooie en bijzondere platen van te maken, en dat tot drie keer toe. Ik heb er nog nooit een in Nederland gezien, maar wel een aantal keren in het buitenland. Het zou mooi zijn als deze soort zich net als zijn grote broer wat vaker gaat laten zien. In ieder geval een locatie om te onthouden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,

    Een leuk reigertje die kleine zilver. Het gedrag dat je laat zien en omschrijft is heel herkenbaar, ik heb het ook al diverse malen mogen aanschouwen. Als dit de (onbewerkte) beelden zijn die uit je camera komen mag je bepaald wel tevreden zijn met dat knalharde licht. Hele mooie plaat waar hij het visje opgooit en weer opvangt, kwestie van geconcentreerd blijven en op het juiste moment afdrukken. Ja, die geelgroene poten zijn wel altijd een heel goed determinatiepunt, maar als je vaak naar vogels kijkt zie meteen dat het een kleine zilverreiger is. Mooie serie en ik ben benieuwd naar het vervolg.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René, In gedachten had ik hier al drie keer op gereageerd. Tijd om dat ook eens op te schrijven ;-)
    Die eerste foto is al gelijk een adembenemend begin! En dan al die gedragsfoto's super. Vooral het opgooien van het visje, knap gepakt! Door hem en door jou met de camera. De foto van het sprongentje is een toppertje. Op veel foto's zie je gewoon de snelheid bij het vangen van de prooi, heel fraai. Waar de reiger ten voeten uit op staat zijn ook geweldige platen. De foto's waar de reiger gespreide vleugels heeft zijn ook erg mooi. Dat wit kan allemaal nog heel goed! Een blije vrije Kleine zilverreiger laat je zien, dat is vet! De tweede foto met de blauwe reiger erop is ook een prachtige sfeerplaat.
    De watersnip belooft veel goeds in deel II,
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supergaaf, René.
    Een kleine zilverreiger die wel 2 keer langskomt om jou een prachtige dansvoorstelling te geven.
    Je hebt er een prachtige en boeiende serie van gemaakt. Een bijzondere ervaring, waar je heel goed gebruik van hebt gemaakt. Top!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html