"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 25 december 2023

De Visdief en de Bergeend

 

Visdief

Ja, ik weet het. De foto is niet helemaal lekker scherp.
Het was nog erg vroeg en daardoor te weinig licht en 
het gebeurde op een moment dat ik het niet verwachtte.
Ook de snelle reactie en beweging met de camera zorgt 
voor wat extra bewegingsonscherpte, maar ik vind het wel iets hebben.
Mooi licht, mooie voedseloverdracht.
Ik kon precies 1 foto maken en het moment was al voorbij.

Visdiefjes

En als de ouder eventjes uitrust, dan laat het jong wel even blijken
dat daar geen sprake van kan zijn.
Er moet eten in......

Begin juli ging ik op pad om jonge Visdiefjes te fotograferen.
Eigenlijk een paar weken te laat,
want de meeste jongen waren al erg groot.
Geen kleine bolletjes die met de bek omhoog om
voedsel staan te bedelen, maar bijna volgroeide jongen die hetzelfde doen.

Soms ga je voor een bepaalde soort en krijg je een
andere soort als leuke bijvangst.
Dat had ik deze keer in de vorm van Bergeenden.

Bergeenden

Op de plek waar ik de Visdiefjes verwacht, zie ik een enorme groep van
jonge Bergeenden. Ik probeer ze te tellen en het zijn er ongeveer 35.
Nou heb ik wel eens crèches gezien bij Grauwe Ganzen,
maar dan lopen er meerdere volwassen exemplaren bij.
Nu zie ik maar twee volwassen Bergeenden bij deze groep.
Het zal toch bie zo zijn dat deze allemaal uit 1 nest komen?
Het is wel toevallig dat ze allemaal ongeveer even oud zijn.

Bergeenden

Het lijkt mij wel heel bizar.
Een nest van 35 kuikens.

Visdiefjes

De bedelroep van jonge vogels doet mij realiseren waar ik voor kwam.
De Visdiefjes.
De jongen zijn al erg groot en beginnen al aardig op hun ouders te lijken.
Vliegen doen ze nog niet en ze zijn nog steeds afhankelijk van hun ouders.
Helaas is het licht niet optimaal, maar niet zo fel dat ik overbelichte delen krijg.

Zaten de vogels van de openingsfoto te dichtbij,
bij de Visdiefjes, die ik de rest van de ochtend zie, is dat het tegenovergestelde.

Wanneer je jonge vogels fotografeert die gevoerd worden,
heb je veel tijd tussen de voedingsmomentjes.
Want dat zijn de momentjes waar je voor komt,
de rest van de tijd doen ze namelijk niet zoveel.

Dus ben ik blij met alle Bergeenden op deze plek.
Het zijn niet alleen de vele wat grotere jongen die ik zie,
maar er is ook een familie die bestaat uit een vader en een moeder
en vijf kleintjes die nog niet zolang uit het ei zijn.

Bergeendjes op de vlucht

Wat het extra leuk maakt is dat er ook een Klutenfamilie rond hobbelt.
Twee ouders en twee jongen die al behoorlijk groot zijn.
Kluten zijn (net als bv Meerkoeten) erg agressief tov iedere vogel
die net even te dicht bij hun kroost komt.
Zelfs wanneer het zo'n klein pulletje betreft.

Om de haverklep komen de pulletjes net iets te dichtbij
en iedere keer reageert de Kluut als een Pitbull.

Bergeendjes

En die arme kleine eendjes maar rennen voor hun leven.

Bergeendje op de vlucht

Bergeend in de tegenaanval

Maar heel af en toe vind 1 van de Bergeendouders het genoeg en
gaat direct in de tegenaanval.
Maar meestal laten ze de boel de boel en moeten de pulletjes zichzelf maar redden.

Visdiefjes

Omdat de meeste jongen al wat groter zijn,
hoef ik niet lang te wachten op actie.
De tijd tussen de verschillende voedingsbeurten is kort en 
iedere keer is het een verrassing waar de ouders nou weer mee aan komen vliegen.

Soms zijn het best knoeperds van vissen en dat zorgt voor de leukste momenten.
Die vissen gaan namelijk niet zo snel naar binnen en dan zijn er 
al heel snel kapers op de kust. Diverse keren zie ik
dat een vis uit de snavel gerukt wordt en een ander jong
ermee vandoor gaat.

Visdiefjes

Drie zulke grote jongen uit 1 nest is best opvallend.
De ouders zijn dan ook erg succesvolle jagers, want met grote regelmaat
komt er eentje langs met iets te eten.

Maar het lijkt er ook op, dat de ouders (of 1 daarvan) nog niet 
zo heel erg ervaren is met het voeren van jongen.
Misschien wel de eerste keer dat deze vogel jongen heeft.
Ik zie namelijk regelmatig een voedseloverdracht letterlijk in het water vallen.

Visdiefjes

De ouder komt aanvliegen en probeert de prooi in de bek van het jong te leggen
en gaat in de ankers.
De laatste paar meters worden langzamer en behoedzaam afgelegd.
Het lukt niet iedere keer in 1 poging en dan moet de ouder
opnieuw aan komen vliegen.
Het gebeurt voornamelijk met de wat kleinere prooien.
Het is nou éénmaal lastig mikken met zo'n kleine prooi.

Visdiefjes

De andere twee jongen hebben in de gaten dat er een tweede poging
gedaan wordt en komen aanrennen en wachten af.
Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Weer blijkt de onervarenheid van de ouder.
Want ook de tweede keer lukt het niet om het kleine visje
in de snavel van het jong te leggen.

Visdiefjes

Het is zo'n gerommel, dat de prooi zelfs verloren gaat.
Je kunt het visje nog net zien achter het jong,
voordat het in het water valt.
Het gaat zelfs regelmatig mis.
Ik denk dat 2 op de 10 prooien in het water vallen.

Visdiefjes

Op dezelfde plek is nog een ander gezinnetje.
Ook met drie jongen maar bijna 2 weken jonger.
Zo schat ik het in tenminste.

Bergeenden

De kleine Bergeendjes scharrelen lekker rond en trekken zich nergens iets van aan.
Zo nu en dan komen ze wat dichterbij en gooien de ouders
ook iets van hun schuwheid af.

Bergeenden

De pulletjes blijven meestal dichtbij elkaar, want in een groepje ben je veilig.

Bergeenden

Wanneer ze op afstand zijn laten de ouders ze lekker hun gang gaan,
maar zodra ze dichter bij mij komen, komen de ouders ook dichterbij.
Toch een oogje in het zeil houden.

Bergeenden

Maar je kunt ze niet aldoor dichtbij volgen en dan
houden ze de boel van een afstandje in de gaten.
Het gebeurt overigens niet veel, dat ze dat samen doen.

Maar dan zijn daar weer de schreeuwende jonge Visdiefjes die de aandacht opeisen.

Visdiefjes

Twee jongen klimmen over elkaar heen om de aandacht van de ouder op te eisen.
Maar door het tumult kan de onervaren ouder niet goed
het visje in de uitgekozen snavel leggen.
Dus doorvliegen en het opnieuw proberen.

Visdiefjes

De hongerige jongen lopen schreeuwend verder de plas op
en de ouder komt opnieuw aanvliegen met het visje.
Maar ondertussen heeft ook het andere jong zich bij
het hevig bedelende duo gevoegd.

Visdiefjes

En zoals zo vaak: "Waar er twee vechten om een been, gaat de derde ermee heen".
De andere twee zien beteuterd de vis langs hun bekkies gaan.

Dit laat wel zien waarom er nog drie jongen in leven zijn.
Ze krijgen allemaal hun portie.

Bergeendje

Het blijft lastig kiezen, wanneer de pulletjes dichterbij komen.
Zowel de Bergeendjes als de Visdiefjes zijn leuk om te fotograferen.

Visdief

Het zijn niet alleen visjes die gevoerd worden aan de jongen.
Ook kikkers die tussen het stadium van kikkervis en volwassen kikker zitten
en af en toe een Salamander gaan regelmatig de kelen in van de jonen.

Bergeenden

Een heerlijke ochtend met niet zulk best licht, maar dat is wel vaker zo.
Teveel zonlicht was ook weer niet goed geweest met al die lichte delen 
in beide vogelsoorten. 

Het laatste echte blog van 2023 en deze keer geen preview van een volgend bericht.
Dat zal namelijk de top 12 van 2023 zijn en verschijnt op 31 december.

Fijne feestdagen toegewenst en tot de volgende keer,
René

9 opmerkingen:

  1. Hallo René, wat een leuke blog. Met ook echt een verhaal erbij...de visdiefjes, de bergeendjes en de kluten. foto 11 en 20 vind ik echt super. Prachtig die opengesperde snaveltjes. Ook de bergeendpullen serie is top. Nu smelt ik al meteen bij het zien van jonge dieren, en jouw serie is erg aandoenlijk. Met veel plezier naar deze serie gekeken.
    Fijne Feestdagen
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig René, Wat een heerlijke serie het is volop genieten.wij wensen je een mooi fotojaar toe maar eerst nog fijne feestdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg en een prima verhaal er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha René, wat een ontzettend leuke reportage is dit.
    De foto's zijn bijzonder, maar met jouw verhaal erbij gaat het allemaal nog meer leven. Wat kost het de vogels veel energie om de kleintjes groot te krijgen, met altijd maar kapers op de kust. Topserie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo René
    was für eine schöne Fotoserie, langes warten auf den richtigen Moment hat sich gelohnt, habe ich mir sehe gerne angeschaut.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Wow, heerlijke blog waar ik zeer van genoten heb!! Het is niet alleen heel mooi maar ook vermakelijk hier en daar.
    De eerste foto is misschien niet helemaal scherp, maar hij heeft passie en doet wat ie moet doen! Erg mooi! De pulletjes van de bergeenden zijn schattig en je hebt je overal prachtig gefotografeerd. Bergeenden vormen crèches en enkele ouders passen op, echt waar! De visdiefjes doen me denken aan de zwarte sterns en je ziet ook meteen dat de visdiefjes ook sterns zijn. Prachtige voedermomenten, knap vastgelegd en mooie omschrijving erbij. De kluten met de bergeendjes vind ik ook super!
    Groetjes en ik ben benieuwd naar je 12 van het jaar.....( ik ben ook bezig)
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Toch nog een post voordat je met je jaaroverzicht komt. Ik heb het mijne al klaar, al zijn het toch weer een paar plaatjes extra geworden. De beschrijving zorgt ervoor dat het bij wijze van spreken zelf beleeft, heel herkenbaar. Net als wat Maria zei, doet het denken van de visdiefjes denken aan de voedermomenten bij de zwarte sterns.
    Ondanks de wat mindere lichtomstandigheden laat je wel weer prachtige beelden zien uit het leven van de visdiefjes en bergeenden. Voeren én gevoerd worden blijkt toch niet zo simpel te zijn en moet dus geleerd worden. Het was prettig dat de soorten elkaar wat afwisselden, zodat je voortdurend bezig en alert moest blijven.
    Ik wens jou en je gezin een prettige jaarwisseling en een goed begin van 2024.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige post met schitterende foto's. Ook voor jou en je dierbaren alle goeds voor 2024. Gezondheid en mooie momenten in de natuur.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    Ik verwacht niet dat die jongen van de bergeenden allemaal uit een nestje zijn, 25 is wel erg veel. Zoals je zegt ze vormen crèches en bij sommige andere soorten b.v. eiders worden die vaak begeleid door meerdere oudervogels, maar bij bergeenden ontfermt zich vaak een ouderpaartje over zo'n groep jongen. Leuk overigens dat je ook aandacht besteed aan een vrij algemene soort als de bergeend, wordt dikwijls ondergewaardeerd. Je ziet dat als je je richt op het gedrag van soorten je ook hele mooie foto's kunt maken. Dat geldt ook voor de visdieven waar je voor ging, bijzonder toch om te zien hoe regelmatig zo'n voeroverdracht mis gaat, gedrag waar je toch ook veel over leert. Ik denk overigens dat je conclusie juist is dat het hier oudervogels betreft die voor de eerste keer jongen grootbrengen. Ik wens je een fijne jaarwisseling en denk met genoegen terug aan onze gezamenlijke sessie dit jaar, wat mij betreft voor herhaling vatbaar in 2024.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html