"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 12 mei 2022

Boshut

 

Buizerd

Medio april was ik op zoek naar een leuk plekje om een dag te kunnen fotograferen.
Op 17 april zou het mooi fotografie-weer worden,
maar dan moet je wel een leuke plek vinden
om een groot deel van de dag door te kunnen brengen.

Nou had ik al een tijdje mijn oog laten vallen op een
privéhut in Brabant en stom toevallig was deze vrij die dag.

Inmiddels heb ik al aardig wat hutten bezocht en de ervaring
dat er een aantal periodes gedurende het jaar zijn,
dat je deze het best kunt bezoeken of juist links moet laten liggen.

Ga je in de broedperiode naar een boshut, dan is de kans groot
dat je weinig voor je lens krijgt.
Vlak voor de broedperiode is de kans groot dat er paartjes
voor de hut verschijnen en dat er ook nog wat wintergasten
en/of dwaalgasten op bezoek komen.
Zeker wanneer het langere tijd droog is en
de vijver voor de hut erg aantrekkelijk wordt.

Appelvink

Het fijne aan deze hut is dat er geen setting is.
Alleen een mooie hut en een langwerpige vijver.
Er liggen een hoop takken en stronken waarmee je een
eigen setting kunt maken. 
De eigenaar had mij verteld op welke afstand ik het best 
een plek voor de roofvogels kon maken ivm mijn lenzen.
Dus eerst een mooie stronk of tak uitzoeken
en die ingraven op een mooie plek.

Dan nog twee takjes op strategische plekken voor de kleinere vogels,
die als landingsplek gebruikt kunnen worden bij de voerplekken.
Dan de fotoapparatuur gereed maken en kijken
of de afstanden vwb de diverse landingsplekken goed ingeschat zijn.
Prooi vastmaken voor de roofvogels en wat hazelnoten 
verstoppen voor de Eekhoorns.
Al met al een tijdrovend klusje, maar het is wel
bepalend voor de rest van de dag.

Om 08:15 uur kan ik rustig plaats nemen en afwachten
wat de dag verder brengt.

Havik

Wanneer ik op onbekend terrein ben,
hoop ik altijd dat er eerst wat oninteressante soorten langskomen,
Dan zie ik of de setting juist is opgebouwd en
de bakjes voer op de beste plekken staan.

Maar om 09:00 uur ploft er een Havik op de prooi en
aan zijn gedrag te zien zijn er kapers op de kust.
Gelukkig is de afstand goed gekozen en staat de tak
ook goed geplaatst tov de achtergrond.
Alleen ben ik niet helemaal tevreden hoe ik de
tak geplaats heb. Die moet ik later een stukje draaien.

Havik

De Havik is een soort waarvoor ik graag naar dit soort plekken ga.
Omdat ze niet op bestelling komen, moet je maar omgaan met de situatie.
Liever had ik de vogel twee uurtjes later voor de hut gekregen,
want nu straalt net de zon op die plek.

Havik

Omdat ik de Havik graag met veel scherpte op de foto wilde zetten,
had ik het diafragma van de 300mm lens op F5.6 gezet.
Maar met een 300mm lens wordt de achtergrond dan iets meer zichtbaar.
De eerste foto van de mantelende Havik hierboven is ook gemaakt met f5.6 
maar dan met de 400mm lens.
Daar is de achtergrond wel wazig genoeg en kun je
dus goed zien wat voor invloed diafragma en
brandpuntsafstand hebben op de achtergrond.

Havik

In principe had ik de tak met prooi dus ver genoeg geplaatst tov
de achtergrond, maar naderhand te weinig nagedacht over het diafragma.
Ik moet vaker het knopje op mijn camera gebruiken,
waarmee ik kan zien hoe een foto eruit komt te zien.
Dan had ik geweten dat ik een groter diafragma had moeten instellen.

De Havik blijft zo'n 20 minuten voor de hut en 
laat zich dan verjagen door een Buizerd.

Buizerd

Maar ik zit niet echt te wachten op een Buizerd.
In mijn ogen een beetje lompe vogel en ik zie
toch veel liever de elegante Havik.

Gelukkig blijft de Buizerd niet zo heel lang en
wanneer hij vertrokken is, komt het kleinere grut waar
terug voor de hut.
Voor mij het sein om de grote tak een beetje te verplaatsen
en tegelijktijd een ander stokje langs de vijver te plaatsen.

Gauw de hut weer in, want ik kom het er niet graag uit,
wanneer dat niet echt nodig is.
Mocht het wel nodig zijn, dan wacht ik altijd tot er 
een groot aantal kleine vogeltjes zoals koolmezen aanwezig zijn.
Zodra die op de setting zijn, is de kans erg klein
dat er een roofvogel in de buurt is.

Eekhoorn

Rond de hut scharrelen een drietal Eekhoorns.
qua kleur zijn ze makkelijk uit elkaar te houden en de meeste
bezoekjes zijn zeer kort.
Gauw een walnoot pakken en deze verstoppen voor
de komende winter.
De meeste hazelnoten worden wel ter plekke opgegeten.

Ik kom voornamelijk voor de vogels, maar de Eekhoorns
zorgen altijd voor een vrolijke variatie.

Goudvink

Hoewel de Appelvinken in de meerderheid zijn,
komen er ook regelmatig 2 koppeltjes Goudvinken iets drinken.

Ik probeer zo'n boshut altijd te bezoeken wanneer het een aantal dagen droog
is geweest en de temperatuur redelijk hoog is.
Dan heeft zo'n vijver een enorme aantrekkingskracht en
zorgt vaak voor leuke verrassingen.

Ook de periode heb ik bewust gekozen,
omdat medio april de paartjes zijn gevormd en
je dus mooi zowel het mannetje als het vrouwtje kunt fotograferen.

Het is vaak wel even zoeken naar een beschikbare plek en je
moet natuurlijk geluk hebben, maar vaak lukt het
mij wel om op korte termijn iets te regelen.

Appelvink

Het nadeel van zo'n onbekende plek is,
dat je niet weet wat je kunt verwachten qua lichtval.
Ik had een mooi takje op een bepaalde manier ergens neergezet,
zodat ik in de achtergrond het bruin van een beukenhaag kreeg.
Toen het takje voor de eerste keer bezocht werd,
bleek dat het iets te ver naar rechts geplaats was.

Weer even snel de hut uit om het aan te passen,
want er zal maar net een mooie soort in mooi licht op plaats nemen.

Ietsje later merk ik dat de meeste vogels aan de rechterkant van de vijver 
landen en dat daar het meeste voer gegeten wordt.
Daar had ik van te voren geen rekening mee gehouden,
dus nogmaals de hut uit om ook aan die kant
een takje te plaatsen.

Appelvink (vrouw)

Dan blijkt dat ik het takje iets beter moet positioneren tov de achtergrond
en kan ik weer de hut uit. Omdat ik de rest van de dag er niet meer uit wil komen,
vul ik de voerbakjes flink bij en zet ze ook op een iets andere plek.

Na twee uurtjes fotograferen weet je wel welke plekken daarvoor
het beste geschikt zijn tov de camera en het aanwezige licht.
Links en rechts nog wat hazelnoten en walnoten voor de Eekhoorns
en dan moet het eigenlijk wel allemaal goed zijn.

Appelvink (man)

Bij een volgend bezoek weet ik nu direct waar ik rekening mee moet houden
en hoe de lichtval is in het hele gebied voor de hut.

Appelvink

Nou vind ik het normaliter niet zo fijn om met flink wat zonneschijn
te fotograferen, maar op deze plek zorgt het na het middaguur
voor mooie effecten

Meestal zitten de onderwerpen geheel of gedeeltelijk in de schaduw
en de achtergrond is flink verlicht door de zon.

Roodborst

Roodborsten zijn vaste bezoekers van dit soort plekken en
is een soort welke ik eigenlijk altijd een beetje links laat liggen.
Maar soms gaan ze gewoon op een lekker plekkie staan of
nemen ze een speciale pose aan.

Dat moeten ze natuurlijk nog wel even een paar seconden blijven staan op die plek.

Buizerd

Iets later komt de Buizerd voor de tweede keer op bezoek en 
zijn de beelden enorm verschillend van de eerste serie,
waarbij de achtergrond in de schaduw lag.

Persoonlijk zie ik liever dit soort lichte uitvoeringen en
daarom werk ik mijn foto's vaak wat lichter af.

Buizerd

In de meeste hutten worden de prooien vastgemaakt aan grote stronken,
maar nu heb ik het aan een grote dikke tak bevestigd.
Hierdoor moeten de roofvogels vaker hun evenwicht zoeken
en dat zorgt voor wat meer actie in de foto's.
Dit was overigens geen voorbedacht plan,
maar bij het bezoek van de Havik bleek dit al.

Een mooi gegeven om te onthouden en toe te passen bij
een volgend bezoek aan een andere hut.

Appelvink

Ik wilde graag vechtende Appelvinken fotograferen,
maar realiseerde mij pas veel te laat, dat ik de setting daarvoor
niet op de jusite manier had ingedeeld.

Omdat ik zowel aan de linkerkant als aan de rechtekant van de vijver 
een landingsstok had geplaatst, had ik ook aan beide kanten
een bakje met voer gezet.
Achteraf gezien natuurlijk dom, want dan geef je ze de kans
om aan twee kanten naar eten te zoeken.
Ik had maar 1 bakje voer neer moeten zetten en
wel op de meest fotogeneke plek.
Tsja, dat zijn van die dingen waarbij het kwartje te laat valt.

Nu was ik vooral bezig om ze tegen een mooie achtergrond te fotograferen.

Goudvink (vrouw)

Naarmate de dag vordert en het warmer wordt,
komen er meer vogels naar de vijver om te drinken of te badderen.

Goudvink (man)

Het leuke aan het geheel was, dat er allelei soorten paartjes
langs kwamen.
Goudvinken, Appelvinken, Zwartkoppen, Heggenmussen en Kepen heb ik
als koppel mogen begroeten.
Waarschijnlijk ook koppeltjes Kool- en Pimpelmezen
maar ik heb daar niet specifiek op gelet.

Behalve de vele bezoekjes van de Goudvinken,
zijn ook de grote hoeveelheden Kepen opvallend.

Keep

Soms landen er wel 10 tegelijk bij de vijver om samen iets te drinken.
Een aantal mannetjes zijn erg mooi gekleurd, maar gaan dan net
op de plekken zitten die niet zo fotogeniek zijn.

Eekhoorn

Inmiddels heeft een Eekhoorn een stapeltje hazelnoten ontdekt en
ipv deze mee te nemen en te begraven, worden ze ter plekke genuttigd.

Om Eekhoorns leuk op het land te fotograferen kun je het beste
hazelnoten gebruiken. Deze kun je beter verstoppen of vastklemmen in een stronk
en worden ze ook nog eens vaak direct opgegeten.
Daardoor is de Eekhoorn makkelijker te fotograferen.

Walnoten worden vaker meegenomen en zijn toch een beetje onnatuurlijk
als voedselbron in een bos.
Wil je een Eekhrron zwemmend fotograferen dan zijn ze wel
beter dan hazelnoten. Zo'n walnoot wordt waarschijnlijk
toch als aantrekkleijker gezien en daarvoor zullen ze wel het water ingaan.

Doe dit alleen niet wanneer het erg koud is, 
want zo'n Eekhoorn kan onderkoeld raken.

Appelvink

Inmiddels is het al wat later in de middag en hoop ik nog steeds
op een tweede bezoek van de Havik.
Ook hoor ik regelmatig de roep van een Zwarte Specht,
maar die wilde jammer genoeg niet bij de vijver komen drinken.

Ik heb nog een paar keer de roep van de Buizerd gehoord en af en toe 
schoten de kleine vogeltjes in paniek weg.
Maar de rovers lieten de bijna opgegeten prooi links liggen.
Ik heb nog een tweede prooi neergelegd,
in de hoop dat er toch nog eentje langs zou komen,
maar dat was ijdele hoop.

Keep

Inmiddels had ik ook al een bliksenbezoek gehad van een Zwartkop.
Ik had net 1 foto kunnen maken en toen schrok de Zwartkop van iets en 
was direct weer verdwenen.

Dan hoop je dat zo'n vogeltje nog een keertje terug komt.

Zwartkop (man)

Paartje Zwartkoppen

Meestal zijn Zwartkoppen nerveuze vogeltjes,
maar deze keer lijken ze flink op hun gemak.
Ze nemen de omgeving wel goed in zich op
en blijven zo een paar minuten bj de vijver.

Paartje Zwartkoppen

Toch wel grappig om dit stel zo bij elkaar te zien,
want dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Wel allebei apart, maar nooit zo mooi samen.

Koppel Goudvinken

Hoewel ik best veel soorten gezien heb,
zoals Groenlingen, Gaaien, Heggenmussen, Vinken en Winterkoninkjes
werd de boventoon duidelijk gevoerd door de Appelvinken en de Goudvinken.

Goudvink

Hoewel er ook regelmatig vrouwtjes aanwezig waren, heb ik mij
bij zowel de Goud- als de Appelvinken voornamelijk op de mannetjes gericht.
Die zijn toch het fraaist gekleurd en zeker in deze periode.

Alles is gericht op uiterlijk vertoon bij de mannen en
bij de vrouwen juist weer niet.
Die moeten straks toch op de eieren zitten en dan wil
je zo onopvallend mogelijk zijn.

Eekhoorn

Vlak voor mijn vertrek komt de Eekhoorn nog een keertje langs
en dat vind ik direct een mooie afsluiter van de dag.
Nog even snel alle takken opbergen en de boel netjes achterlaten.

Een hele mooie plek om een dag door te brengen en
vooral heel fijn dat je een eigen setting op kunt bouwen.
Voor een volgende keer weet ik nu direct waar en hoe ik
takken en stronken moet plaatsen,
zodat ik nog minder uit de hut hoef te komen,
met de kans dat ik schuwe soorten vroegtijdig verjaag.

In een volgend blog aandacht voor de vogel die
bij uitstek de kampioen is van uiterlijk vertoon:

De Kemphaan

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Heerlijk lijkt het mij om in een hut te zitten, ik heb het een paar keer gedaanje komt echt altijd wel met foto's thuis.
    De laatste jaren komt het er niet van, ook door de coronacrisis en ik had een keer geboekt wat ik af moest zeggen.
    Je hebt in ieder gevaal prachtige foto's kunnen maken, de paartjes goudvind en zwartkop vind ik prachtig maar ook de appelvinken.
    Kortom ik heb weer genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. René,wat is dit weer mooi z,on hut lijkt mij voor mijn situatie een prachtige oplossing om heerlijk te kunnen fotograferen ik vraag mij af is de afstand van de auto naar de hut niet te groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vinkjes. Ik vind je vinkenfoto's zo mooi. Vooral die met het water.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    heel erg mooi dat is het voordeel van een hut ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd leuk zo'n vogelhut. En het leverde jou wel heel wat leuke soorten op: goudvink en appelvink zijn toch wel de kers op de taart. Eekhoorns zijn altijd leuk, die kunnen mij altijd goed vermaken. Ben zelf al heel erg lang niet meer naar een hut geweest, als ik dit zie gaat het toch wel weer kriebelen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Het is altijd even schipperen bij zo'n hut om de juiste posities te bepalen van de attributen die je gebruikt, maar het is al heel wat dat je dat naar believen mag aanpassen. Bij veel hutten is dat absoluut verboden. Ik denk niet dat ik ooit in die hut geweest ben als ik jouw beschrijving lees, maar die absoluut veel potentie. Wel was ik in Brabant in een soortgelijke hut met havik, buizerd enz. maar die foto's moet ik nog voor een groot deel bewerken. Je hebt je daar een dagje prima vermaakt met mooie soorten, behoudens de roofvogels natuurlijk de goud- en appelvink. Mooie platen ook van de kepen en de zwartkoppen. Heel herkenbaar wat je zegt over die droge periodes, recent kreeg ik hier zelfs een beflijster in mijn tuinvijver, nooit eerder hier gezien. Het gebruik van de scherptedieptecontroleknop (wat een woord) snap ik, maar ik gebruik die knop ook bijna nooit, vind dat in de zoeker niet zo duidelijk waarneembaar. Ik maak dan liever een paar proefopnames als daar tenminste de gelegenheid voor is. Mooie zachte achtergronden had je in de meeste gevallen vooral bij het mannetje appelvink. Een hut om zeker nog eens terug te gaan.
    p.s. ik weet niet of dat aan mijn monitor ligt, maar ik zie bij sommige foto's van met name het mannetje goudvink en appelvink een lichte blauwzweem. Maar over z'n geheel een prachtig blog.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Nou je het zegt over die blauwe zweem..... Was mij nog helemaal niet opgevallen. Ik ga de foto's in ieder geval bewerken, want nu ik het weet, begin ik mij eraan te irriteren. Bedankt voor de feedback.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  7. Un reportaje espectacular, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena René, saludos desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Joepie, ik kan weer reageren! En nu ook weer gewoon vanuit mijn basis in Firefox.
    Je laat hier weer een mooie serie zien, René. Ik val natuurlijk vooral voor de platen van de eekhoorns, heel leuk, maar van de havik en de buizerd heb je ook wat anders-dan-anders platen. Verder staat die mooie mijnheer goudvink er ook heel mooi op. Wel vind ik eigenlijk alle beelden wat donker, ze zouden iets meer licht mogen krijgen.
    De afsluitende kemphaan belooft veel.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,

    Mooi dat alles weer werkt!
    Ik heb alles even op een andere laptop bekeken en ik moet je gelijk geven. Ze zijn inderdaad te donker.
    Ik heb wat moeite met mijn ogen de laatste maanden en had wat instellingen op mijn laptop gewijzigd.
    Ik zie nu dat ik dat terug moet draaien om de juiste helderheid in mijn foto's te krijgen. Ik ga ze aanpassen en bedankt voor je opbouwende kritiek!!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Het viel mij net als Corrie ook direct op dat de beelden wat donker zijn uitgevallen. Bij je volgende bericht zal dat ongetwijfeld anders zijn. Het zoeken naar een goede compositie is soms inderdaad tijdrovend, maar zeker de moeite waard. Ook al denk je alles goed neergezet te hebben dan kunnen de vogels daar soms heel anders over denken zoals je gemerkt hebt.
    De hut biedt overduidelijk prachtige kansen, gelet op de platen die je er gemaakt hebt. De zon is soms hinderlijk bij hutten, overbelichting ligt vaak op de loer zoals je natuurlijk allang weet. Ik vind het een mooie serie, die een volgend bezoek aan de hut zeker rechtvaardigt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Wat een fantastische reeks laat jij hier weer zien. Zo ontzettend mooi al deze verschillende vogels.
    Die appelvink en goudvink zijn echt super. En ook die Havik vind ik erg bijzonder en dan dat eekhoorntje nog. Echt super mooi gedaan. Ik heb er van genoten, top!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html