"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 15 oktober 2023

De Watersnip

 

Watersnip

De maand September is de maand om Watersnippen te fotograferen.
Zo'n 11 a 12 jaar geleden kon ik prachtige foto's maken van Snipjes
vanaf het niveau wateroppervlak..
Dat leverde prachtige beelden op zoals deze:

Watersnippen

Maar op de plek waar ik deze keer ben, is het niet mogelijk om
vlak boven de waterlijn te fotograferen.
Mijn standpunt is er deze keer zo'n 50 cm boven.
Het nadeel is dat je het water niet zo mooi kunt laten vervagen,
maar het voordeel is dat je af en toe mooie spiegelingen krijgt.

"Elke nadeel heb z'n voordeel."

Ruim voor zonsopgang ben ik aanwezig en zie ik al diverse Watersnippen.

Watersnippen

Een beetje ochtendmist zorgt voor een schimmig plaatje.
Ik tel wel 60 Watersnippen en hoop dat ze zo snel mogelijk
wat dichterbij komen.
De weersvoorspelling beloofde half bewolkt weer,
maar het zag er al snel naar uit dat het volop zon zou worden.

Watersnip

Met de opkomende zon en vol tegenlicht kun je van die mooie silhouetten maken.
Helemaal wanneer 1 van de Watersnippen in de schrikpose gaat.

Watersnip

Een meter of 20 meer naar rechts geeft een ander soort beeld.
Bijna op hetzelfde tijdstip vastgelegd.
Er zit 1 minuut tijdsverschil tussen, maar omdat het zonlicht
meer van opzij komt, krijg je een heel ander beeld.

Watersnippen

Exact dezelfde minuut maar op een plek waar nog geen direct zonlicht komt.
levert zachtere tinten op.

Fotografie betekent letterlijk: "Schrijven met licht".
Wanneer je deze drie foto's zo bij elkaar ziet,
dan zie je dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Het is een enorme kunst om het juiste licht in een foto te vangen.

Watersnip

Het grote aantal Watersnippen maakt het lastig om keuzes te maken.
Links, rechts en voor mij zijn Watersnippen aan het foerageren en
iedere plek heeft zo zijn eigen kleuren.

Watersnip

Nou was ik van vroeger gewend dat Watersnippen eigenlijk altijd
alleen maar een beetje stonden te staan.
Weinig beweging en zolang ze mij niet in de gaten hadden,
bleven ze maar staan.

Bij een beetje onraad verdwenen ze snel in de begroeiing en kwamen
daar na een tijdje waar uit tevoorschijn.
En......... dan gingen ze weer gewoon staan.
Heel saai eigenlijk.

Watersnip

Maar nu is er enorm veel beweging om mij heen.
Het is een beetje schieten op een bewegend doel en dan
hopen dat er iets leuks bij zit, zoals hierboven met de druppel aan de snavel.
"Snipverkouden".

Watersnip

Om een uur of 9 lijken een aantal Watersnippen genoeg gegeten te hebben
en gaat het verzorgen van de veren beginnen.
En Watersnippen doen dat best uitgebreid.

Watersnippen

Watersnippen

Je moet goed om je heen kijken om de vogels te ontdekken.
Wanneer ze stilstaan, gaan ze op in de achtergrond.
Wanneer je weleens door een leefgebied van de Watersnip loopt,
kunnen ze je goed laten schrikken door opeens
op te vliegen wanneer je dichtbij bent.

Wanneer de opvliegende vogel veel lawaai maakt en met
een beetje chaotische vlucht opvliegt,
dan heb je te maken met een Watersnip.

Wanneer zo'n vogel pas heel laat opvliegt (je stapt er nog net niet op)
en zonder geluid wegvliegt heb je te maken met een Bokje.
Een kleinere "uitvoering" van de Watersnip.
Zie je de soorten naast elkaar, dan is het verschil direct duidelijk.
Maar apart is het eventjes goed kijken.
Meestal zal het echter een Watersnip zijn.

Watersnippen

Een paar minuten later verschijnen er meer en meer aan de waterkant.

Watersnip

Tegelijkertijd verschijnen er ook wat Kieviten voor mijn neus.
Nou dacht ik altijd dat een Watersnip alleen in de schrikhouding ging,
wanneer er dreiging van een roofvogel is.

Maar nu zie ik regelmatig dat een Watersnip het ook doet,
wanneer er een Kievit zich een beetje dreigend opstelt.

Watersnip

Watersnippen

Watersnip

Wanneer je vaker badderende Steltlopers hebt gezien/gefotografeerd,
dan weet je hoe iedere bad-beurt eindigt.

Steltlopers klapperen dan even met hun vleugels en
stijgen een klein stukje op uit het water.

Watersnip

Je kunt er gewoon op wachten en de camera gereed houden.
Maar bij een Watersnip moet je wel echt geduld hebben.
Die badderen en poetsen behoorlijk lang blijkt nu.

Ik zie een badderende Watersnip en richt mijn camera op hem.
Maar het duurt en duurt maar.
Ik zie wat anders leuks en richt snel mijn camera daar maar op en
natuurlijk net op dat moment vliegt de Snip op.

Bij de volgende badderende Snip kan ik meer discipline opbrengen
en dan lukt het wel.
Je hebt wel genoeg licht nodig natuurlijk.

Watersnip

Watersnip

Inmiddels staat de zon aardig hoog en heb ik nu rechts van mij vol tegenlicht.
Door de begroeiing heen kan ik net een Watersnip goed in beeld krijgen.

Maar dan duikt er ook eentje opeens vlak naast mij op.
Altijd leuk zo'n silhouetje.

Watersnip

Watersnippen

Het aantal zichtbare Watersnippen begint snel af te nemen.
Een klein groepje is nog in beeld, maar op 1 slaapkop na,
verdwijnen die langzaam uit beeld.

Watersnip

Nadat die ene wakker wordt en nog 1 keer heel mooi poseert,
is het uit met de pret.
Alle Watersnippen verplaatsen zich naar een ander stuk van het gebied.

Een paar dagen later ben ik op een andere plek,
waar ik maar 1 Watersnip tegenkom, maar daar kon ik ook 
prachtig een jagende Kleine Zilverreiger van dichtbij vastleggen.
Dat in een later blog, want in het volgende blog
eerst een verslag van een jaarlijks uitje naar de Veluwe:

Edelhertenbronst

Tot de volgende keer,
René

10 opmerkingen:

  1. Wauw René, wat een prachtige foto's van de watersnip(pen)! Prachtig die drie foto's bijna op hetzelfde moment gemaakt, maar met heel ander licht. De weerspiegeling van de watersnip in het water is super mooi; net zoals de foto's met tegenlicht.
    Je tekst bij de foto's vond ik erg interessant om te lezen. Ik heb er weer wat van opgestoken.

    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René. Een waanzinnig mooie blog van de watersnippen!!! Prachtige sfeerplaten met wat ruimte en diffuus licht. Wat een mooi oranje staartpuntje en mooi gespreid oranje staartje bij op die foto bij de kievit. pfft zo mooi heb ik ze nog nooit gezien. De opvliegende snippen na het baden misschien wel de mooiste van dit blog, maar de foto's daarboven zijn ook zo schitterend. Ook met de mooie spiegelingen. Ook de foto met vol tegenlicht door de begroeiing heen een toppertje. Echt een blog om nog tig keer te bekijken. Ik moest hardop lachen om je snipverkouden!!! wat een vondst.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. René. wat een heerlijke serie met een geweldig leerzaam verhaal van de watersnippen je schrijft alsof wij gewoon naast je staan iedereen weet nu wat een watersnip is en hoe mooi ze zijn. klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Rene
    mooi die foto's met een mooie tekst ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rene,
    das Spiel mit dem Licht hast Du gewonnen, erstklassige Aufnahmen und wieder mit der tollen tiefen Perspektive.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Dit is weer een post om je vingers bij af te likken. Natuurlijk moet je weten waar je de snippen kan verwachten, maar vervolgens moet je er natuurlijk ook je best voor doen om het zo mooi mogelijk op de plaat te krijgen. Het is je opnieuw heel fraai gelukt. Geweldige scherpte op de juiste plek, mooie houdingen, mooie composities. Het is altijd lekker om te lezen hoe je het beleefd hebt. Zo leg je voor jezelf ook de herinnering optimaal vast.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Schitterende serie foto's van de watersnip en met een mooi verhaal er ook bij.
    Heel mooi is ook de reflectie bij de foto's.
    Foto 1 en 10 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,

    Wat een ongekende luxe zeg als je zo'n 60 watersnippen ziet, kan me voorstellen dat je even niet weet waar je het moet zoeken. Je maakte er een prachtige serie van waarvan ik vooral de vierde foto, het silhouet, schitterend vind. Het baddergedrag komt me heel bekend voor, enkele jaren geleden maakte ik er ook een serie van bij het Lauwersmeer, dat zijn van die momenten die je niet meer vergeet. Ik vind het altijd prachtig als ze die staartveren omhoog zetten, zoals jij het noemt de schrikhouding, had ik overigens nog niet eerder gehoord. Die buitenste staartveren gebruiken ze om het kenmerkende geluid tijdens de vlucht in de baltstijd te maken en waaraan ze ook hun bijnaam hemelgeit te danken hebben. Prachtige serie jongeman.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Dank je wel voor je leuke reactie. Ik dacht trouwens altijd dat het een baltshouding was, totdat ik nu dus zag dat wanneer een watersnip schrok van een kievit, hij direct in deze houding sprong. Ik wist ook dat hij het doet wanneer er een roofvogel overkomt. Er zit een vlek op die staart die dan net een oog lijkt. Heel grappig om te zien.

      Groet,
      René

      Verwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html