"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 7 oktober 2023

Steltlopers

 

Witgatje

Op veel plekken zijn Steltlopers te fotograferen.
Indien je je klein maakt, zo weinig mogelijk beweegt en wat geduld hebt,
kun je ze van behoorlijk dichtbij fotograferen.
Mijn ervaring is dat ze behoorlijk snel hun angst kwijt raken en
dan al foeragerend dichterbij komen.

Op het strand kun je allerlei soorten tegenkomen, maar ook
de polder kan mooie waarnemingen opleveren.
Maar het beste is een plasdras-gebiedje.
Met een beetje geluk kun je daar enorm veel soorten fotograferen.

Ik ben in de maanden juli, augustus en september in diverse plasdras-gebiedjes geweest
en het heeft mij een enorme berg foto's opgeleverd.
Als ik een beetje tijd heb, zullen er de komende tjd behoorlijk
wat de revu gaan passeren.
Van een dichtbij jagende Kleine Zilverreiger tot
Kluten bij zonsopkomst en Watersnippen in september.

Maar in dit blog de opbrengst van begin juli 2023.
In die periode is de kans op jonge Steltlopers groot,
maar ook zijn de ouders dan nog vaak in de buurt.

Ik plaats de foto's op volgorde van het tijdstip.

Tureluur

In de vroege ochtend scharrelt een jonge Tureluur rond en doet
ondertussen wat rek- en strekoefeningen.
Gedurende de ochtend zie ik meerdere Tureluurs in verschillende stadia.

Tureluur

Heel leuk om het verschil te zien tussen jonge vogels
en hoe zo'n vogel zich ontwikkeld.

Tureluur

Duizenden muggen op het wateroppervlak vormen een mooie voedselbron.

Kleine Plevier

In de begroeiing zie ik een Kleine Plevier heen en weer wandelen.
Ik hou mij zzo stil mogelijk en het vogeltje komt langzaam maar zeker mijn kant op.

Het is altijd spannend of zo'n vogel dan dichterbij komt of op een bepaald momen
toch besluit om een andere kant op te gaan.

Maar de Kleine Plevier komt zo dichtbij dat ik hem
soms niet eens goed in de zoeker kan krijgen.

Kleine Plevier

De lichte groene waas kom doordat ik door het gras heen moest fotograferen.
Bij een aantal andere foto's zal dit ook te zien zijn.

De Kleine Plevier loopt rustig te foerageren, maar kijkt wel regelmatig
mijn kant op. Het klikken van de camera maakt hem nieuwsgierig,
want hij maakt geen enkele aanstalten om te vluchten.

Tureluur

Ondertussen zoeken twee jonge Tureluurs nog steeds naar voedsel en
komen tijdens het foerageren ook steeds dichterbij.

Terwijl ze dichterbij komen, zie ik ook andere soorten opduiken.

Groenpootruiter

En dan begint het leuk te worden, maar slaat ook de keuzestress toe.

Een Groenpootruiter is de eerste nieuwe bezoeker.

Groenpootruiter

Soms zijn Steltlopertjes lastig uit elkaar te houden.
Een Groenpootruiter is redelijk makkelijk te herkennen,
ook al lijkt het verenkleed veel op een aantal andere soorten.

De licht naar boven opgewipte snavel is een duidelijk onderscheidend kenmerk
en samen met de groene poten is de determinatie snel gedaan.

Maar deze dag zie ik wel een paar vogels waar de twijfel toesloeg.
Dan stuur ik een appje naar mijn hulplijn en meestal komt al snel
het verlossende antwoord.
Met die mogelijkheid ben ik iedere keer weer erg blij,
want dan leeft alles toch meer.

Bosruiter

Ik zie een andere vogel dichterbij komen en denk eerst aan een Tureluur.
Maar nadat ik van veraf een foto maak en deze even in de vergroting bekijk,
zie ik al snel dat het iets anders is,

Het verenkleed heeft iets weg van een Groenpootruiter en
omdat deze op een aantal meters afstand voor mijn neus heen en weer scharrelt,
kan ik mooie vergelijken.
De snavel is duidelijk anders, maar de poten zijn wel licht van kleur.
De koptekening is ook duidelijk anders: Een Bosruiter.

Tsja, leuk natuurlijk al die verschillende soorten,
maar ik kan maar 1 camera bedienen.

Groenpootruiter

Met diverse leuke soorten probeer ik zo goed mogelijk een keuze te maken
wat ik vast wil leggen.

Groenpootruiter

Maar het is allemaal leuk en ze staan ook vaak tegelijk op een mooie plek.
Dan wordt het nog lastiger, want in de verte zie ik nog meer vogels.

Bosruiter

Een tweede Bosruiter laat zich zien en even later komt nummer 3 erbij.

Bosruiter

Dat vind ik nou het leuke van vogelfotografie.
Het verrassingseffect wanneer er opeens een leuke soort verschijnt en
helemaal wanneer ze zich natuurlijk gedragen.

Tureluur

Het belooft vandaag een warme, zonnige dag te worden en het zachte licht
zal snel verdwijnen. 

De diverse soorten kunnen prima naast elkaar vertoeven
en zo nu en dan is het (zeker bij tegenlicht) een behoorlijke puzzel
om te zien wat wat is.
Zeker bij de Tureluur en de Bosruiter, want bij tegenlicht 
kun je de kleuren van snavel en poten niet onderscheiden.

En dan dient de volgende soort zich aan.
Soms heb je van die dagen dat het gewoon meezit.

Kemphaan

Een stuk of 6 mannelijke Kemphanen strijken neer.
Eerst wat ver weg, maar al snel lopen ze ook vrij dichtbij.
Ik moet mij in allerlei bochten wringen om ze goed in beeld te krijgen
en soms is mijn uitzicht net niet helemaal vrij.

Groenpootruiter

De Groenpootruiter laat zich duidelijk horen en zijn roep trekt
weer een aantal andere exemplaren aan.
Het zorgt ervoor dat ik zo nu en dan mijn camera even met rust laat
en gewoon een paar tellen alleen maar zit te kijken naar 
het gehele tafereel dat zich voor mij afspeelt.

Tureluur

Op een paar meter afstand stapt opeens een jonge Tureluur mijn beeld in.
Ik kan de vogel bijna aanraken en als hij nog ietsje dichterbij komt,
krijg ik hem niet eens meer scherp in beeld.

Maar terwijl ik de Tureluur volg, zie ik uit een ooghoek een
tweede vogel aankomen.

Ik denk dat het weer een Bosruiter is,
maar als ik goed kijk, zie ik dat het de volgende soort is die zich aandient.

Witgatje

Het is een Witgatje.
De kleur van de kop en de hals/borst deed mij eerst denken aan een Bosruiter,
maar de kleur van de rug en de witte onderkant maken het een Witgat.

Ook deze toont geen enkele angst en foerageert een tijdje vlak voor mijn neus.

Witgatjes maken een leuk geluid en zijn daardoor makkelijk 
te herkennen wanneer ze in de buurt zijn.

Witgatje

Zo'n "vol-in-beeld"-foto is natuurlijk wel leuk,
maar het liefst heb ik iets van de leefomgeving in beeld.

Maar wanneer je met lenzen met een vaste brandpuntafstand wrkt,
dan valt dat niet altijd mee.
Uitzoomen is er tenslotte niet bij.

Witgatje

Kemphaan

De mannetjes Kemphanen hebben inmiddels al een deel van hun glans verloren.
De nekkraag is weg en ook de mooie gele spikkels rond hun snavel zijn verdwenen.
Het heeft geen enkele nut meer, want de baltsperiode is al lang voorbij.

De vrouwtjes bevinden zich nog in de broedgebieden en de mannen
zijn daar al lang weer uit vertrokken.
Die bemoeien zich niet met broeden en het nageslacht.
Daarom zie je in deze periode wel regelmatig een mannelijke Kemphaan,
maar dus bijna nooit een vrouwtje.
Mocht je al denken dat je een vrouwtje ziet,
dan is de kans groot dat dit ook een mannetje is.
Deze exemplaren worden "faren" genoemd.

Dan hoor ik de roep van alweer een andere soort.
Ik denk hem al snel te zien.

Witgatje

Maar het wat harde tegenlicht zorgt ervoor dat ik in eerste instantie
niet de juiste vogel eruit pik.
Wanneer ik de foto iets uitvergroot zie ik toch echt weer een Witgatje.

Maar een stukje verderop denk ik dan toch de nieuwe soort te zien.

Oeverloper

Eén foto kan ik van hem maken, maar aan de kleine witte inkeping aan de zijkant
meen ik toch de Oeverloper te herkennen.
Ik kan mij eigenlijk niet herinneren of ik zijn achterlijf op en neer heb zien wippen.

Omdat ik hem maar heel kort geien heb, hou ik het voor nu op een Oeverlopertje.

Mocht iemand mij willen verbeteren dan hoor ik het graag.

Het was een heerlijke ochtend in ieder geval,
met meer dan genoeg te zien en te fotograferen.

In een volgend blog aandacht voor:

De Watersnip

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. hoi René,
    Wat een mooie serie, prachtig die lage standpunten. En vooral de foto's met wat meer omgeving en de mooie spiegelingen spreken mij erg aan, die stralen zoveel rust uit. Leuke soorten, en ik begrijp dat er nog veel meer gaat komen. Dus ik ben benieuwd naar de volgende blogjes
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi René
    je hebt weer je best gedaan om mooie foto's neer te zetten op je blog
    ik ben gestopt met mijn blog maar je kan nog wel wekelijks mijn foto's bekijken op hermanversteeg.com
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je weet ze altijd van een prachtig standpunt te fotograferen René.
    Ook deze serie ziet er prachtig uit, mooie rustige achtergrond.
    Je besteed er echt aandacht aan dat is te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige serie foto's heb je gemaakt René.
    Mooi zo die lage standpunten, volgens mij lig je bijna in het water op je buik.
    Zo laag kan ik niet komen helaas, de achtergronden zijn ook weer super vind ik.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie diversiteit laat je hier zien. Prachtig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. René wat is dit genieten de ene nog mooier dan de andere

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Rene,
    eine Reihe erstklassiger Fotos, die niedrige Perspektive und auch mit Spiegelung, top Profiarbeit.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WOW, René...dit is wel weer een gruwelijk mooie serie!
    Schitterend licht, geweldig standpunt. De rust straalt er vanaf. Mooi het bokeh hier en daar. Ik ga geen foto eruit pikken als mooiste, want ze zijn allemaal om je vingers bij af te likken! Ik denk dat je er nog wel drie blogs van had kunnen maken, maar dit is in ieder geval een geweldig keuze. Ik heb enorm genoten het allemaal rustig, -tig keer te bekijken ;-)
    (En, ja het is zeker een oeverloper) De term "faren" is nieuw voor mij.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Maria,

      "Faren" zijn mannetjes die net doen of ze een vrouwtje zijn. Ze zien eruit als een vrouwtjes, laten zich ook dekken door de mannetjes, maar proberen zelf stiekem de vrouwtjes te bevruchten.
      https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/de-bizarre-evolutie-van-de-kemphaan

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  9. Hoi René,
    Wat een prachtige en gevarieerde serie laat je weer zien. Je weet bovendien je gebiedjes wel te vinden. Lekker voor jezelf houden en proberen er optimaal van te profiteren. Je hebt momenten met heel mooi licht gekozen, waardoor niet alleen de vogels er knap op staan, maar ook de omgeving wat extra's biedt. Terwijl het duingebied in de zomermaanden wat vogels betreft minder te bieden heeft zijn die plas-dras gebiedjes van een andere orde. Ach, je moet keuzes maken en je kan niet overal zijn als ook andere onderwerpen in de natuur je interesseren. Je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,

    Wat had je daar die ochtend prachtig licht zeg, dat maakt niet alleen de achtergrond zo mooi maar ook de spiegelingen zijn fantastisch. Het lijkt me een prachtig plekje daar, iets om te koesteren. Als het blijft kun je daar nog jaren mooie tijden beleven. Fijne soorten kreeg je ook voor de lens, ik ben sowieso een liefhebber van steltlopertjes. De bosruiter is een hele mooie soort die je niet vaak ziet, direct herkenbaar aan z'n geparelde verenkleed. Ik ben het wel eens met de oeverloper, de wig is duidelijk herkenbaar. Je kemphaanmannen nog half in zomerkleed zijn ook prachtig, inderdaad 3 soorten mannen waarvan de faar er eentje is. Die groenpootruiter met open snavel vind ik een juweeltje en het witgatje en oeverloper met de bokehbollen vind ik ook geweldig mooi. Een heerlijk blog en met de watersnippen als vervolg maak je me wel heel benieuwd.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hooi Rene
    mooie foto's zo als altijd mooi die kemphaan,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html