"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 12 november 2010

Snel en simpel foto's verbeteren met Photoshop


Hier volgt een korte beschrijving om je foto's digitaal te verbeteren.
Het programma dat ik gebruik is Adobe Photoshop Elements 8.0. Dit is een zeer gebruiksvriendelijk programma met vele mogelijkheden.
De mogelijkheden die ik hier beschrijf zitten zeker ook in andere programma's, maar zullen dan misschien een iets andere naam hebben.

De bedoeling van deze korte beschrijving is om een foto in minder dan 5 minuten duidelijk te verbeteren.
Met deze beschrijving moet dat voor iedereen mogelijk zijn, ook voor degene die niet zo goed met computers overweg kunnen. Het proces wordt stap voor stap beschreven.

Vaak komen we thuis met foto's, waarvan we ons duidelijk meer voorgesteld hadden, toen we hem namen.
Kijkend op de computer, zien we dan dat er verkeerd belicht is, onderwerpen te donker zijn, er overbelichte delen in de foto zitten, de compositie verkeerd is of dat er iets storends op de foto aanwezig is.
Dat laatste kan een hek zijn of een rare vlek. In ieder geval iets, dat de foto onderuit haalt.

Met photoshop kunnen we veel verbeteren aan een bij in eerste instantie mindere foto. Maar ook goede foto's kunnen vaak nog mooier gemaakt worden.
Het enige wat onmogelijk is, is om een bewogen foto te repareren. Wel kunnen we ietsje verscherpen, maar daar houdt het wel op.

Bovenstaande foto heb ik afgelopen september gemaakt op de Veluwe tijdens de bronst.
Toen ik hem voor de eerste keer op de computer bekeek, wilde ik hem direct weggooien.
Achteraf gelukkig, besloot ik hem toch maar te bewerken en kwam er alsnog een alleraardigste foto uit.

Open de foto in het programma photoshop (of ieder ander programma, maar ik kan alleen de stappen weergeven in Photoshop) via "Bestand" "Openen".

Nu kun je beslissen dat je eerst een uitsnede van de foto maakt die je beter bevalt, maar in de beschrijving komt dat op de laatste plaats.

Via de optie "Venster" kun je het histogram van de foto laten zien. Vink deze optie aan, zodat het histogram altijd direct getoond wordt wanneer je een foto bekijkt in photoshop,
Meestal is het het mooiste wanneer het histogram linksonder begint en rechtsonder eindigt en de vorm van een berg heeft.
Met de optie "Verbeteren" "Belichting aanpassen" "Niveaus" krijg je nu een venster te zien met daarin het histogram dat je aan kunt passen. Schuif de schuifjes welke links- en rechtsonder het histogram staan, zodanig op naar rechts en naar links dat de schuifjes het begin van de berg van het histogram raken.
Klik op ok en het histogram wordt aangepast en daarmee de kleuren.
Dan ziet mijn foto er direct al een stukje beter uit. Met het middelste schuifje kun je de foto donkerder of lichter maken. Dat heb ik hier niet gedaan.


Nu gaan we de te donkere delen lichter maken en de delen welke te licht zijn iets donkerder maken, zodat er meer contrast in de foto komt. De kleuren zullen daardoor meer sprekend worden.

Ga weer naar "Verbeteren" "Belichting aanpassen" en dan naar "Schaduwen/Hooglichten".
Schuif het schuifje welke bij "Schaduwen lichter maken" staat eerst naar 0%. Daarna kun je het schuifje langzaam naar rechts bewegen om de donkere delen lichter te maken. Moet je een hele grote stap maken (bv meer dan 12%), doe dat dan in 2 stappen. Dus eerst bv 10%, druk op OK, en doe het dan nogmaals.
Te grote stappen in 1 keer kunnen ongewenste neveneffecten veroorzaken.
Daarna gaan we het middelste schuifje naar rechts verschuiven om de "Hooglichten donkerder te maken".
Hiermee worden delen die teveel belicht zijn verbeterd.
Met het onderste schuifje kun je het contrast van de middentonen wijzigen. Hier doe ik bijna nooit iets mee.
Kleine wijzigingen kunnen al hele onnatuurlijke kleuren veroorzaken. Wees hier dus voorzichtig mee.

Nu kun je nog de optie "Verbeteren"  "Automatisch contrast" uitproberen, om het contrast in de foto nog iets te wijzigen. Vindt de wijziging niet mooi, druk dan op het pijltje (rechtsboven) "ongedaan maken".
Daarnaast zit het pijltje "Opnieuw". Door deze om en om in te drukken kun je mooi het verschil zien tussen verschillende bewerkingen.

Nu heb je in ieder geval de belichting in de foto zodanig aangepast, dat de foto er zeker beter uitziet.

Het is vaak erg mooi, wanneer je de foto iets verscherpt.
Via "Verbeteren" "Automatisch verscherpen" zal het programma de lijntjes die aanwezig zijn bij de onderwerpen op de foto iets verduidelijken. Vaak heb je het zelf niet eens door, maar onze hersenen nemen de wijzigingen wel waar. En baat het niet dan schaadt het niet ;-)

Mocht het nu zo zijn dat je niet tevreden bent over de scherpte van je onderwerp, dan kun je 2 dingen doen om dit te verbeteren. Let wel op, dat overmatig verscherpen een onnatuurlijk beeld geeft en zorgt voor ruis.
Wees hier dus zuinig mee.

De eerste manier is om de gehele foto te verscherpen.
Ga via "Verbeteren" naar "Onscherp masker". Er opent zich nu een schermpje waarin je de verscherping kunt regelen. Allereerst zie je de foto, welke 100% vergroot is. Schuif de foto naar het gedeelte wat je zeker wilt verscherpen. Je kunt ook net onder de foto op het minteken klikken, waardoor de foto verkleint wordt weergegeven, zodat je makkelijker het te verscherpen punt kunt vinden.
Nu is het eigenlijk een beetje met de schuifjes spelen om het doel te bereiken.
Wat ik wel eens doe (en wat goede resultaten oplevert) is om het bovenste schuifje tussen de 140 en 155% te zetten. Het tweede schuifje tussen de 0,5 en 0,8. Boven de 0,8 wordt de verscherping al gauw teveel.
Het schuifje "Drempel" zet ik dan op 1. Druk daarna op OK. Valt het resultaat tegen, dan kun je met het pijltje ongedaan maken weer terug naar de vorige versie.
Moeten de percentages hoger dan wat je net gedaan hebt, doe dat dan in kleinere stapjes. Dit om ongewenste effecten te verminderen.

In het geval van deze foto is het effect van verscherpen niet zo groot, omdat de onderwerpen verder weg staan, maar bij gevallen waarbij het onderwerp dichterbij is, zal het effect van deze bewerking duidelijk te zien zijn.

De tweede mogelijkheid om te verscherpen is om een bepaald iets op de foto dat je wilt verscherpen eerst te selecteren. De rest van de foto wordt dan niet verscherpt. Door dit te doen verminder je duidelijk de kans op ongewenste ruis in je foto.
Aan de linkerkant van je scherm staan een aantal gereedschaptools.
Je ziet daar ook een lasso tussen staan. Klik hierop. Wanneer je nu met de cursor naar de foto gaat zie je het lasso tevoorschijn komen. Nu kun je met de linkermuisknop ingedrukt, een bepaald gebied in de foto selecteren. Wanneer je dit gedaan hebt, zie je de lijn knipperen. Ben je niet tevreden over het geselecteerde gebied, druk dan op escape en probeer het opnieuw.
Nu kun je weer via "Verbeteren" "Onscherp Masker" alleen het gekozen gebied verscherpen.

Staat er nu iets op de foto wat erg storend is, dan kunnen we dat verwijderen. Maar het is ook mogelijk om iets op de foto te verplaatsen of te copieeeren.
Dit doe je dmv klonen. Bij de gereedschapstools staat een kloonstempel. Wanneer je hier op klikt, kun je eventueel linksboven de grootte van de kloonstempel regelen.
Wanneer je nu weer met de muis naar de foto gaat, zie je een plusje tevoorschijn komen.
Ga met dat plusje naar het te klonen gebied. Wil je een vlekje of een persoon verwijderen, ga dan een punt selecteren dat er zo dicht mogelijk bij ligt. Dit om ongewenst kleurverschil te voorkomen.
In dit geval zal ik eerst een van de hindes (ergens in het midden) verwijderen en zal ik het mannetje ergens anders copieeeren (dit kwam uiteraard niet op het eindresultaat).
Sta je nu met dat plusje (eigenlijk de cursor) op het gebied dat je wilt klonen naar de hinde, druk dan op de ALT knop en houdt deze ingedrukt. Druk nu op de linkermuisknop en laat beide los. Het te klonen gebied is nu geselecteerd.
Ga nu met de muis naar het deel dat je weg wilt vlakken of naar de plek waar je iets wilt copieeeren.
Houdt de linkermuisknop ingedrukt en begin met vegen (langzaam de muis bewegen). Je zult nu zien dat de wijziging wordt doorgevoerd. Dit is wel een secuur werkje. Beide bewerkingen staan bij mij niet op het eindresultaat, maar wilde ik wel even vermelden.


Er zijn nog 2 belangrijke tools aanwezig bij de gereedschappen.
Een daarvan is het rechtrekken van de horizon. Wanneer je op het plaatje van de twee schermpjes klikt, komt deze tool tot je beschikking. Trek, met de linkermuisknop ingedrukt, een lijn van links naar rechts, hoe je de horizon wilt hebben.
De foto zal zodanig roteren, dat de horizon recht komt te staan. Daarna zul je wel bij moeten snijden om rare witte vlakken te voorkomen.
Daarmee kom ik direct bij het laatste tool en misschien wel de belangrijkste.
Namelijk de tool om een uitsnede te maken. Soms ben je niet tevreden met de manier hoe het onderwerp gepositioneerd is op de foto. Kortom de compositie klopt niet echt.
Links bij de gereedschappen (naast de grote T) staat het tooltje. Klik deze aan en je kunt met de linkermuisknop ingedrukt, het gebied selecteren dat je over wilt houden. Klik op het groene vinkje om de selectie definitief te maken. Met ongedaan maken, kun je weer terug naar de vorige versie.
Door een bepaalde selectie te maken, heb ik van de orginele foto een panorama formaat gemaakt, waardoor het roedel herten veel beter overkomt. In mijn ogen in ieder geval.

Hier volgt dan het eindresultaat na een minuut of 3 werken met photoshop, met daaronder nogmaals het orgineel.


Tuurlijk is het eindresultaat niet perfect, maar ik heb hem af laten drukken en ziet er zeer behoorlijk uit als print.

Uiteraard heeft photoshop ontelbare mogelijkheden, zoals het omzetten naar zwart/wit, spiegelen/roteren, maar ik wilde hier een aantal gangbare en makkelijke manieren opsommen, waarmee foto's in een handomdraai te verbeteren zijn. Met een aantal keren proberen heb je deze bewerkingen snel in de vingers.

Ik hoop dat er genoeg mensen zijn, die met deze bewerkingen uit de voeten kunnen en van foto's waarvan ze eerst dachten dat ze waardeloos waren, toch nog iets moois kunnen maken of die hun toch al mooie foto's net iets mooier kunnen maken.

Tot de volgende keer,
René

9 opmerkingen:

  1. Mooie duidelijke uitleg René!
    Ik kan aardig uit de voeten met Adobe Elements 8 maar je beschrijft het net op een iets handiger manier.
    Als het in het weekend stormt en regent ga ik het eens goed uitproberen.
    Dank je wel voor deze snelcursus, ik kan er zeker iets mee,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo René,
    Dit is weer een heel helder uitgelegd en leerzaam stukje informatie.
    Ik heb Photoshop (nog) niet, en bewerk simpel een beetje in Picasa. Maar aangezien ik er vanuit ga dat ik ook nog wel eens met Photoshop aan de gang ga, bewaar ik dit weer goed.
    Toch heb ik soms het idee dat er te gemakkelijk naar fotobewerking wordt gegrepen, ik vind het toch de grootste uitdaging om je camera zo goed te leren kennen, dat de beelden die er uitkomen nauwelijks bewerking nodig hebben.
    Bedankt weer voor je informatie en fijn weekend
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier maak je heel veel mensen blij mee, ook mij, er gaan zeker verschillende wegen naar Rome, ik maak de foto's in RAW en kom op een hele andere afdeling binnen, ik maak de foto's met een Nikon camera maar weet niet of dit bij Nikon hoort er staan ook geen naam bij, kan er dus verders niets over zeggen. Hier kan ik al alles veranderen qua temperatuur, contrast..enz.
    Maar het zeker een keer via deze weg uitproberen. Wat super uitleg heb je gegeven. Misschien bij de volgende uitleg met de tools gereedschappen uitleggen welke tool je pakt, zoals bij de lasso heb je er meerdere..je maakt hier een hoop mensen blij mee en heel leuk opgezet. Gaan er nog meer lesjes komen..?? ik heb er ook al een paar klaar liggen, maar dat zijn gewoon de lesjes voor mezelf om geen dingen te vergeten..weet ook niet of dit mag, daarom heb ik het niet op blogger gezet..??
    Groetjes Von en een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo René,
    een lange maar goeie uitleg van Adobe Photoshop.
    groetjes Herman versteeg,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René
    Wat een verschil zie je per foto..Het heeft inderdaad zin om ze even te verbeteren..Maar ja..Als ik thuis kom met de foto's..Dan mak ik ze wat lichter of donkerder..en dan houd het wel op.
    Dus ik moet maar eens Adobe Photoshop Elements gaan proberen.
    Wel heel gaaf dat jij het hier plaatst..op een begrijpelijke manier.
    Ik wens je een fijn weekend
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Rene,

    duideljke stap voor stap uitleg, en met de foto's erbij zie je ook wat de bewerkingen doen.
    Ikzelf werk alleen met Picasa, maar veel mogelijkheden die jij hier hebt beschreven heb ik met dat programma ook. Het is misschien wat beperkter, maar ik wil eigenlijk ook zo min mogelijk bewerken. De enige bewerkingen die ik doe zijn:
    -uitsnedes maken
    - zonodig horizon rechtzetten (maar in Picasa gaat dit erg ten koste van de kwaliteit, dus ik moet gewoon mijn camera recht leren houden).
    - kleuren soms wat bijwerken, als foto's flets zijn doe ik iets met schaduwen en accenten, waardoor het net wat sprankelender wordt.
    groetjes en een fijn weekend
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rene
    ik zit pas een paar weken op blogspot, maar ben al vaak ook je pagina's geweest, vind je foto's allemaal geweldig.
    ik ga je cursus eens goed door lezen.

    mvg
    Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bedankt voor je uitleg ik ga er eens mee aan de slag
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vele dank prima uitleg.
    maar iets copieren lukt me wel, maar verwijderen lukt me niet, wat doe ik verkeerd?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html