"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 11 november 2012

De Pestvogel

Pestvogels

In een woonwijk in Amstelveen (lekker dichtbij) is dit jaar wederom
een grote groep pestvogels neergestreken.
Twee jaar terug zat er ook een groep op hemelsbreed 5 km afstand.
Helaas heb ik toen niet zulke mooie foto's kunnen maken en nu mag ik in de herkansing.

De meeste pestvogelsfoto's die je ziet, zijn van een vogel met een besje of gewoon in een bessenstruik.
Zoals dit:
Foto van januari 2011.

Prachtig natuurlijk,  maar ik wil graag iets anders.

De wijk in Amstelveen staat helemaal op z'n kop.
Was ik in 2010/2011 nog 1 van de weinigen die interesse had in de pestvogels,
nu zijn het tientallen mensen.
Natuurfotografie zit echt in de lift.

Zo'n 40 mensen met grote lenzen, geluidsapparatuur en filmcamera's lopen kriskras door de wijk.
De groep pestvogels bestaat uit ongeveer 30 vogels en ze hebben zich in twee
kleinere groepen opgesplitst.

Er is sprake van een hecht groepsverband, want als er eentje wegvliegt, gaat de rest er achteraan.


De groepjes blijven in de boom zitten, totdat er 1 honger krijgt en de bessenstruiken invliegt.
Maar dan zie je direct het nadeel van grote groepen fotografen.
Hoewel iedereen redelijk rustig aandoet, raken de pestvogels toch iedere keer weer verstoord.
Snel vliegen ze weer een boom in op een andere plek en de hele horde fotografen gaat er achteraan.

Het lijkt wel een beetje op de wildbaan tijdens de edelhertenbronst;-)
De topplaten die ik in gedachten had, kan ik wel vergeten.
Dit gaat hem niet worden vandaag.

Maar als groepen dicht op elkaar zitten ontstaat er wel eens ruzie.

Kuifjes worden opgezet en

dan maar bekvechten.


Er komen inmiddels ook steeds meer buurtbewoners langswandelen, want al
die mensen met die lange lenzen maken erg nieuwsgierig.
Leuk is het dan als de buurtbewoners met hun compactcamera's ook foto's gaan maken,
als ze doorhebben dat er echt iets bijzonders te zien is in hun wijk.
Er wordt zelfs koffie uitgedeeld en iedereen is vriendelijk.

Ik ben benieuwd hoe dat is over een week, als ze al die fotografen spugzat zijn;-)


Dan gebeurt waar ik op gehoopt heb. De pestvogels vliegen op en i.p.v. dat ze een rondje maken,
vliegen ze echt de wijk uit.
Nu heb ik het voordeel dat ik op de fiets ben en ik ga er direct achteraan.

Eerst landen ze nog op een plekje dichtbij de wijk, dat ook voor anderen
 makkelijk te voet te bereiken is.
Maar als ze door de drukte weer opvliegen, is het voor de wandelaars niet meer te belopen.

Ik hoef maar 200 meter te fietsen en ik ben helemaal alleen met zo'n 30 pestvogels.



Ik heb geen idee wat ze eten bij deze bomen, maar het is een drukte van belang.


Zijn het knopjes, blaadjes of kleine insekten? Geen idee.

Het leuke is dat de mensen uit deze rijtjeshuizen ook nieuwsgierig naar buiten komen en
vragen wat ik aan het doen ben.
Ik wijs ze de pestvogels aan en vertel dat het best wel bijzonder is dat ze bij
hun voor de deur zitten. Als ze horen dat ze uit het hele hoge noorden komen
en dat ze waarschijnlijk nog nooit mensen gezien hebben, neemt de interesse verder toe.
Camera's worden gauw opgehaald en andere buren worden gewaarschuwd.
Het is grappig dat je van bijna iedereen hoort, is dat ze denken dat het spreeuwen zijn.

Maar als ze eenmaal goed kijken, zien ze hoe mooi ze zijn.

Dan geeft 1 van de vogels het startsein om weer van plek te verwisselen.
De hele groep gaat weer richting de vaste plek en zullen daarmee de andere wachtende
fotografen weer tevreden stellen.
Ik kijk even snel op het schermpje van mijn camera en zie dat ik er niet achteraan hoef te fietsen.

Hopelijk trekken ze volgende week naar de plek van 2 jaar terug, want daar
staan wel hele mooie bessenstruiken.

Tot de volgende keer,
René


26 opmerkingen:

  1. Bellas imagenes.
    Saludos abrazos y buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rene,

    Mooi verhaal en erg mooie foto's !
    Het verhaal komt me erg bekend voor.
    Hier bij ons is vorig jaar ook een groep pestvogels in een naburig dorp neergestreken bij een basisschool.
    Binnen no time stond er een hele horde fotografen, en dan is er voor mij de lol toch wel een beetje af.
    Het is natuurlijk mooi als je deze soorten kunt fotograferen maar ik geniet er toch veel meer van om ergens rond te struinen, of je ergens op toe te leggen op een plek waar het lekker rustig is en je ook van de rust in de natuur kunt genieten.

    groet, marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's zijn het. Vooral die laatste paar foto's van de omlaag kijkende pestvogels zijn heel leuk.

    Groetjes, Jacquelien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene,
    Hier word ik niet jaloers op hoor, hier word ik stik jaloers op ;)
    Prachtige platen. Vooral die met het zachte zonlicht. De bekvecht actie is schitterend. Nr 12 en 16 zijn komisch en de tak vol pestvogels is heel fraai.
    Wat zul je genoten hebben toen je op je fietsje naar de laatste plek kon gaan.
    Hopelijk komen ze ook naar Brabant. Er is er tot nu toe nog maar 1 gesignaleerd, heel ver weg.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knorriehorrie wat een mooie serie Pestvogels René.
    Mooi ook je verhaal hoe je deze serie hebt gemaakt.
    Samen staan met hordes fotografen, daar heb ik niet zoveel mee,
    maar argeloze buurtbewoners vertellen dat ze iets bijzonders voor
    het huis hebben is leuk.
    Jij laat je kennis en kunde wat betreft gedrag van de vogels en
    je fototechnische kunde hier weer mooi zien.
    Een heerlijke serie waar ik watertandend naar heb gekeken. Ik hoop
    ze hier in de buurt ook nog aan te treffen, staat hoog op mijn wensenlijstje.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie van een mooie vogelsoort! Wat een verhaal ... net de wildbaan inderdaad ... :-) Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig dat je deze bijzondere vogels hebt kunnen fotograferen. Het is een prachtige serie geworden. Een echt cadeautje van de natuur. Hartelijke groeten Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je deze bijzondere vogels zo goed heb kunnen fotograferen en dan z,on grote groep.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hooi Rene
    wat een super serie van die pestvogels klasse.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Rene
    Wat een mooie serie van deze speciale vogel en dan ook nog die beschrijving erbij, geweldig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhhh jij ook al....ik zie overal pestvogels....
    Ze waren even in Leiden, van donderdagmiddag laat tot vrijdagmorgen 11 uur. En ik arriveerde op de plek op vrijdagmorgen om 11.55.....te laat dus.....Baal er nog steeds flink van..

    Maar dat wil niet zeggen dat ik jouw blog vol bewondering heb bekeken, prachtige foto's Rene, wat zijn het toch schitterende vogels. Ik hoop dat ze nog even blijven, ik ben in staat om per trein en bus naar Amstelveen af te reizen als ze er volgende week nog zitten...

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou ben ik van oorsprong Amstelveense en ik weet niet eens dat ze daar zitten. Voel me helemaal achtergesteld.... (grapje). Prachtige serie, René. Ik heb helaas te weinig tijd om er achteraan te gaan, maar ik zie bij jou (en andere bloggers) zulke mooie foto's dat ik op jullie blogs maar even ga kijken. Ik kan niet eens kiezen welke foto nou de mooiste is. Allemaal eigenlijk, alhoewel die koppeltje duikende pestvogels wel mijn voorkeur hebben. Heel mooi gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schitterende serie is dit zeg! Vooral die met die prachtig gele bladeren op de achtergrond!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Rene,
    Wat heb je ze er prachtig op staan, en wat zaten er veel. Ik heb het al vaker gezegd, maar jij trek de vogels aan, ze willen allemaal bij jou op de foto.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Rene

    Wat een prachtige serie van de pestvogels zet je hier neer, Genieten!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi René, wat zit ik te genieten van jouw foto`s!

    Mede omdat ik vandaag ook voor het eerst Pestvogels heb gezien en nu weet dat het best moeilijk is om ze mooi op de foto te krijgen.
    De eerste foto pakt mij meteen in, schitterend...net twee zangers met een achtergrond koortje.
    Foto 12 wil ik ook nog benoemen, wat is die leuk.
    Het is je goed gelukt om bijzondere foto`s van de Pestvogels te maken, mijn complimenten hoor!
    Het was leuk om jouw foto`s te bekijken na mijn serie die tegenviel, ik had de 300mm lens op de camera (en daarvoor zaten ze te ver weg) en last van lelijke achtergronden. En ook nog van verkeer en wandelaars die steeds de Vogels verjaagden.
    Misschien krijg ik nog een keer een kans, ik ben besmet met het virus.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tja wat kan ik hier nog meer over zeggen René....
    Zo dichtbij dus onderweg naar huis maar eens langsgaan want het zijn zeker mooie vogels. En een mooi verhaal.

    Mvg Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow doe mij ook zo'n stekkie.
    Prachtige vogels waar je ook prachtige foto's van hebt weten te maken René.
    Vooral die met de mooie gele bladeren als achtergrond. Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Alleen een pestvogel op de foto is mooi, maar een hele groep zo bij elkaar is toch ook wel heel bijzonder om te zien. Al fietsend achter ze aan was je als eerste om ze op hun mooist te kunnen nemen. De kiekeboe is mijn favoriet. Wat staat die er leuk en mooi op. Dat de mensen zo verbaasd waren..?? je ziet toch dat het een pracht vogeltje is. Het zijn weer pracht foto's geworden.Volgend jaar gaan we je meenemen om je de mooiste macro foto's leren te maken,gezellig... ;-)

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hello from Montreal, Canada. Your bird photos are lovely. Great post.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi René,
    Jij hebt vast voor een moeilijke keuze gestaan, ga je voor de sneeuwgorzen of voor de pestvogels? Maar misschien deed je wel allebei.. alhoewel.. op de fiets ging dat je niet lukken :-)
    Maar wat zul je blij geweest zijn met je fiets, je had nu de gelegenheid om deze prachtige vogels op allerlei verschillende plekjes te fotograferen.
    Tja, je wilt het anders dan met besjes, maar die foto vind ik toch wel erg mooi hoor. De hele reeks is prachtig, de schermutseling met opgezette kuifjes, toppie!
    Maar ook zoveel pestvogels bij elkaar op een tak, wat zul je genoten hebben.
    Alleen nr 3 is in mijn ogen minder, die is te donker.
    De laatste behoort zeker tot mijn favorieten, het geel van de vogel en de gele bladeren erom heen komen zo mooi met elkaar overeen.
    Het is weer genieten hier!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, neem maar even een kijkje op mijn nieuwste blog.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
    2. heb ik net gedaan! was dit allemaal op dezelfde dag???

      Verwijderen
  22. Hoi rené,

    dit is ook al zo'n gaver serie :-)
    Ons landje wordt momenteel overspoeld met Pestvogels
    en overal staan ze in de krant. ik ging er ook op
    uit maar zag er helaas maar eentje hihi....
    Dit is echt genieten bij jou want je hebt hele
    gave platen van deze toch wel bijzondere vogels gemaakt.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo René,

    Wat een gave serie van deze prachtige vogels. Een goede zet van je geweest om op de fiets te gaan. Wat moet dat een heerlijk gevoel geweest zijn om ff één te zijn met de Pestvogels!!! Is in Barendrecht wel anders geweest :-)

    Ook de foto's met de vele Pestvogels bij elkaar vind ik super. Eigenlijk geniet ik van elke foto hier.

    Complimenten!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html