"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 30 mei 2013

Kemphanen en Kluten

Kemphaan in baltskleed

Vorig jaar heb ik voor het eerst baltsende kemphanen gefotografeerd.
Ik had toen de pech dat de zon zo uitbundig scheen, dat de foto's van de vechtende kemphanen
allemaal mislukte. Dus dit jaar in de herkansing dan maar.

Ik zie 5 prachtig geklede mannen.
Echte dandy's die constant met hun verenkleed lopen te pronken.

De kemphaanmannen maken in mijn ogen de mooiste transformatie door van alle soorten vogels.
Het mooie is ook dat ze er allemaal anders uitzien. Allerlei kleurenvariaties komen voor.

Zo op de foto's lijken het hele grote vogels, maar in het echt zijn ze ongeveer net zo 
groot als een kokmeeuw. 

Maar met opgezette kraag en rechtop staand lijkt het heel wat.

Ook nu merk ik al snel dat ook hier de natuur een stuk achterloopt.
Vorig jaar werd er rond deze tijd flink geknokt, maar nu blijft het bij een beetje dreigen
en vooral elkaar intimideren.
De hormonen spelen in ieder geval nog niet echt op.

Helaas is het net even te ver weg om nog een keertje langs te gaan om het vechtspektakel
te fotograferen, dus dat schuift dan maar door naar volgend jaar.

Gelukkig blijft er toch nog wel genoeg over om van te genieten.

Hier gaat het in ieder geval allemaal om:
De kemphaanvrouwen

De mannen pronken met hun veren om de dames te veroveren.

Voor de rest gebeurt er eigenlijk niets.
Het mannetje staat daar maar te staan met z'n kop een beetje naar beneden en met de 
kraag helemaal opgezet. Nou maar hopen dat ze het mooi vindt.

Tijdens mijn bezoekje merk ik niets van enige toenadering van de dames.
Ze hebben er gewoon nog geen zin in.

De mannen proberen elkaar de loef af te steken met hun verenpracht.

Vorig jaar was het op die momenten direct knokken geblazen, maar nu gaat er constant 
eentje liggen als teken van onderwerping.

Echt heel jammer, want die knokpartijen zijn behoorlijk spectaculair.

Nu wordt er veel gepoetst en gebadderd. 

En zo nu en dan staan er dan weer twee met de koppen tegen elkaar, terwijl de vrouwen
ongeïnteresseerd hun gangetje gaan.



Ook al wordt er niet gevochten, toch is het genieten van deze prachtige vogels.

Het leuke van dit gebiedje is dat het ook bevolkt wordt door kluten.
Kluut


De kluten zijn er dit jaar wel vroeg bij met het nageslacht.

De kleintjes worden goed in de gaten gehouden door de ouders.

Er lopen een paar kleintjes rond die al een paar weken oud zijn,

maar er lopen ook een stuk of 6 kuikens rond van een paar dagen oud.

Hoewel de kluten en de kemphanen vreedzaam samenleven, hoeft er maar iets te gebeuren
om de boel op scherp te zetten.

Als een kemphaan met opgezette kraag te dicht bij een klutenkuiken in de buurt komt,
springt één van de ouders er direct tussen.
Meestal druipt de kemphaan direct af, maar soms laat hij zich mooi niet wegjagen.


De kluut probeert de kemphaan te verjagen door agressief met de vleugels te wapperen,

terwijl de kemphaan zich zo groot mogelijk maakt om de kluut te intimideren.
Maar de rust is iedere keer weer snel wedergekeerd.

De kluten gaan weer op zoek naar eten en de kemphanen gaan
verder met elkaar de loef afsteken.

Prachtig!

In mijn volgende blog een kijkje bij jonge kleine plevieren

en misschien heeft de sperwer haar eieren al uitgebroed.
Sperwervrouw op de eieren. (ISO 3200)


Tot de volgende keer,
René



19 opmerkingen:

  1. Wat is dit genieten,zeg.
    Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt.
    Met natuurlijk schitterende foto's.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede morgen René,

    Ik sta telkens weer paf over de vogels die jij weet vast te leggen !
    Volgens mij heb jij een neus er voor .
    Hoe komt het dat jij precies weet waar en op welk plekje dit alles is te vinden hahahaha,
    Zijn deze kemphanen ook in een park het AWD of Oostvaarders plassen ?
    Ik heb ze nog nooit zo in de natuur gezien !!
    Of is het een geheimpje ?
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Annie,

      Het is een klein geheimpje inderdaad. Maar met een beetje goed zoeken, moet iedereen het kunnen vinden.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  3. Hoi René,
    Hoe vind je ze toch??? enorm gaaf deze kemphanen in broedkleed, inderdaad jammer dat er niet een beetje meer actie was, maar een serie als deze, daar mag je toch je handjes bij dichtknijpen dacht ik zo. Ondanks fel zonlicht heb je de belichting netjes onder controle weten te houden, knap werk.
    De kluutjes mogen er ook zijn, maar de kemphanen stelen toch de show.
    Enneh.... mocht je volgend jaar bij een trip als deze gezelschap willen....
    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig blog René.
    Super dat je dit allemaal zo mooi kon vastleggen, heel uniek zo de kemphanen.
    De kluten vind ik ook prachtig, vooral dat kleintje van foto 21, zo schattig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René
    Goh, en dan ook nog 5 stuks! Moet wel een heel bijzondere plek zijn! Jammer dat er nog geen strijd was, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben, toch? Maar ik val natuurlijk als een blok voor dat kleine kluutje in het water. Ga ik ook zoeken, maar ik vind nog geen gansje of meerkoetje, dus denk dat ik het met jouw foto's zal moeten doen.
    Mooi blog weer, zoals altijd!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is nog eens mooi, Kemphanen ik ben ze nog nooit tegen gekomen maar wat ziet dit er spectaculair uit.ook de kleine kluutjes dat is ook al zo mooi ,wat een heerlijke blog .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Wat een verenpracht bij die kemphanen, wat kunnen die vogels er anders uitzien zo. Toch een prachtige serie van hun gedrag en het echte feest gaat dus nog beginnen. Hopelijk komen ze ook naar de Poelgeest polder.
    De klutenserie vind ik werkelijk prachtig, dat je die van zo dichtbij kan zien, en nog met kleintjes ook, super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige vogels die hoog op mijn wensenlijstje staan. Alleen de Kemphaan al even in 't echt zien zou voor mij al een kadootje zijn. En dan weet jij ze nog zo mooi op de foto te krijgen. Echt top! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige en meeslepende blog heb je weer gemaakt René, bewondering hoe je het altijd weer voor elkaar krijgt en mooi alle informatie die je er zo en passant bij geeft.
    Het mag dan zo zijn dat de Kemphanen nog niet helemaal op stoom waren, een serie als deze zou ik toch ook heel graag eens willen maken.
    Ik ben het met je eens dat dit zeker de mooist opgedofte heren zijn in prachtkleed.
    Maar ook de serie van de Kluten is er een om je vingers bij af te likken, prachtig met die kleintjes en ook heel mooi de zorgzame ouder vastgelegd in duel met de Kemphaan.
    En als ik het zo zie dan staan er nog meer schitterende blogs aan te komen, ik zit er klaar voor hoor...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, René, je kwam niet met lege handen thuis. Wow, kemphanen. Nog nooit gezien, maar wat zijn het een prachtige vogels. Ik ben het met mijn voorgangster eens: ik zou het ook geweldig vinden ze alleen al te zien. Fantastische foto's ook, maar dat is van jou al niet eens meer een verrassing. Dat kleine Kluutje (21)is voor mij de winnaar. Sorry, Kemphanen! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig blog René.
    je ziet altijd wel iets moois voor je lens te krijgen.
    het is een geweldige serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat gaaf om die kemphanen in actie te zien, ook al was het nog niet het heftigste moment. Bijzondere vogels in een fraaie outfit. Nr 12 deed mij direct denken aan een lakei uit de Middeleeuwen, met zijn lange pruik. Daarnaast is de reeks over de kluten geweldig, in het bijzonder de jonge kluutjes. En dan ga je ons ook nog lekker maken met jonge plevieren en avonturen in het sperwernest.
    Ga zo door :)
    Het is overigens bijzonder dat je al deze vogels weet te vinden.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Rene,
    Was ik vorig jaar al onder de indruk van je kemphanen, dan ben ik nu natuurlijk DIEP onder de indruk. Prachtige serie. Je weet alles te vinden en ook nog prachtig vast te leggen. Deze heren zijn echte macho's zo met hun opgezette kragen. En wat verschillen ze onderling. Dat ben je bij vogels helemaal niet gewend.
    De jonge kluutjes zijn natuurlijk heel vertederend, die kleine pluizenbollen op stelten. Mooie serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werkelijk een fantastisch blog met deze Kemphanen René.
    Vorig jaar had je er ook al zo'n mooi blog van.
    Ik wet ze bij ons wel te zitten maar kan er niet bijkomen.
    Des te meer geniet ik hier bij jou van deze prachtige verenkleden.
    Echt heel gaaf.
    ook foto 27 van de plevier met dat kleintje is een hele mooie plaat.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie René, ik heb al vaak kemphaantjes gefotografeerd, maar nog nooit in broedkleed. Mooie gedragsfoto's van deze soort, maar ook de interactie met de kluten. Weet je overigens of het tweede mannetje een satelietmannetje is? Merkwaardig bij kemphaantjes is dat zelfs een vermeend vrouwtje een mannetje kan blijken te zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Daar heb ik eigenlijk niet zo goed op gelet. Ik weet dus niet of er mannetjes waren die echt een plekje voor zichzelf hadden en dat er mannetjes aanwezig waren, die overal mochten lopen.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  16. Prachtig om de Kemphanen voor de lens te hebben René, geweldig om ze zo te zien.
    Ook de Kluten zijn erg mooi, zeker de kleintjes.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bijzonder dat al die kemphaanmannen een ander pak uit de kast kunnen trekken. Ziet er spectaculair uit, ondanks dat er geen spectakel was. De foto's van de kluten vind ik geweldig. Het zijn toch fotogenieke vogels en zo dichtbij als jij ze altijd krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html