"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 7 juni 2014

De Kerkuil

Kerkuil

Geachte bezoeker,

Eerst een verzoekje aan u, omdat ik een beetje hulp nodig heb met het winnen van 
een wedstrijd op Facebook. Nou ja, niet ik, maar mijn vrouw.
Zij is doorgedrongen tot de finale voor een huis make-over en strijdt nu met 
1 ander persoon voor de hoofdprijs.
Het aantal likes op de facebookpagina van het bedrijf bepaalt de winnaar.

U zou mij, en mijn vrouw uiteraard, een ontzettend groot plezier kunnen doen,
als u haar inzending zou willen liken.
We staan op dit moment een beetje achter, dus alle hulp is meer dan welkom!

Gaat u naar de facebook-pagina van Woonmagazijn Badhoevedorp 
Scroll even naar het bericht van Frances Smits en klik op "vind ik leuk"
linksonder de vier foto''s van onze huiskamer.

U krijgt mijn eeuwige dankbaarheid ;-)
René Smits

Dear Visitor,

Please help me to win a contest on Facebook!
It's about a home make-over!
Please go to the page of Woonmagazijn Badhoevedorp,
go to the story and the 4 pictures from Frances Smits-Klein and LIKE them.
Thanks a lot in advance,

René



Welnu, verder met het blog over de kerkuilen.

Jonge Kerkuil

Al een aantal jaren ben ik op de hoogte van een viertal locaties waar kerkuilen broeden.
In het voorjaar ga ik regelmatig langs deze locaties in de hoop dat ik een keertje
één van de ouders tijdens het daglicht bij de nestkasten tegenkom.

Op 2 juni ga ik aan het begin van de avond weer eens kijken bij 1 van de nestkasten.
Ik weet zeker dat er kleintjes zijn, want het stinkt behoorlijk bij de nestkast.
Ook zie ik vele vliegen rondvliegen bij de opening van de nestkast.
Dat duidt natuurlijk op vleesresten.


Af en toe hoor ik gerommel in de kast.
Ik kijk goed om mij heen, maar er is nergens een ouder te bekennen.

Dan zie ik een vrouw mijn richting opkomen met een plastic zak in haar hand.
Omdat het nou niet bepaald een plek is waar ik iemand met een vuilniszak verwacht,
ben ik erg benieuwd wat ze nou gaat doen.

Ze komt bij mij staan en quasi nonchalant vraagt ze wat ik hier doe en waar ik naar sta te kijken.
Omdat we allebei weten dat het een een verstoringsgevoelige plek gaat,
laten we beide niet direct het achterste van onze tong zien.

Maar al snel wordt duidelijk dat we beide voor hetzelfde komen.
De kerkuilen.

Alleen wil ik ze fotograferen en zij verteld mij dat ze zo direct geringd gaan worden.
Hoe bedoel je op de juiste plek op het juiste moment?

Uiteraard vraag ik of ik erbij mag blijven en misschien wat foto's maken.

Dan arriveren de opzichter van het gebied en de ringer op de plek.
Ik merk direct dat mijn aanwezigheid niet helemaal op prijs wordt gesteld, 
maar als het duidelijk wordt dat ik geen locaties prijs zal geven en ik toch duidelijk
laat merken dat ik erg enthousiast ben, mag ik blijven en ook foto's maken.


Een stuk schuimrubber wordt voor het vluchtgat gehouden, terwijl de ander
de kaast opent en de uiltjes uit de kast haalt.

Het blijkt een heel goed nest te zijn.
Er zitten maar liefst 5 jonge kerkuiltjes in de kast.
Het blijkt sowieso een uitstekend jaar te zijn voor jonge uilen,
want er zijn ontzettend veel muizen in de natuur te vinden.

In de twee andere kasten in de omgeving zitten respectievelijk 5 en 4 kleintjes.
Dat zijn dus 14 nieuwe kerkuiltjes in een betrekkelijk klein gebied.

Met grote nieuwsgierigheid zit ik te wachten tot het eerste kleintje uit de zak komt.

Jonge Kerkuil

Nou, dat eerste kleintje blijkt alles behalve een kleintje te zijn.


Ruim 430 gram en dat gewicht komt niet eens voor op de kaarten van de ringer
Het gebeurt niet vaak dat een kerkuiltje van deze leeftijd zo zwaar is.
Daaruit blijkt dat het inderdaad een zeer goed muizenjaar is.
Eten in overvloed.


Na het wegen wordt de vleugel opgemeten en


wordt getracht om dmv het verenkleed het geslacht vast te stellen.
Alles wordt netjes aangetekend om een zo nauwkeurig mogelijk overzicht te krijgen.


Als laatste gaat er een ringetje om de poot.
Tsja, ringen van vogels?
Er zijn voor- en tegenstanders van het ringen van vogels.
Aan de ene kant is het natuurlijk niet zo esthetisch, maar het geeft ons wel een hoop
inzicht in het leven van de vogels.
Met die kennis is het weer een stuk eenvoudiger om bepaalde soorten te kunnen beschermen en 
er voor te zorgen dat we een milieu kunnen creëren waardoor bepaalde soorten 
behouden blijven en zich kunnen vermenigvuldigen


Het tweede uiltje dat uit de zak komt is ook waarschijnlijk de één na oudste.
Ook deze zit ver boven het te verwachtte gewicht, maar je
kunt duidelijk aan het verenkleed zien, dat deze ietsje jonger is dan de vorige uil.


Het zelfde proces wordt gevolgd.
Eerst wegen,


vleugellengte opmeten,



Proberen het geslacht te bepalen en als laatste een ringetje om de poot.


Opvallend is dat de kleine uiltjes zich helemaal niet verzetten.
Ik had krabbende en bijtende uiltjes verwacht die flink met de vleugels zouden slaan,
maar niets van dat alles. Heel gedwee laten ze alles over zich heen komen.

Nummer drie komt uit de tweede zak.
Dit is waarschijnlijk ook de derde die uit het ei is gekomen.

Kerkuilen beginnen direct te broeden als het eerste ei is gelegd.
Daardoor is er een duidelijk leeftijdsverschil tussen de jongen.
Als er te weinig voedsel is, dan wil het wel gebeuren dat de oudste jongen
de kleinste als maaltijd gebruiken.

Nummer 3 is ook weer lekker zwaar.


Ik vermaak mij opperbest en het enige wat een beetje jammer is, is dat
ze niet als vrije vogel op de foto komen te staan.
Tsja, je kunt nou eenmaal niet alles hebben he?
Dit is al fantastisch om mee te maken.


Is het een jongen of een meisje?
Worden het blauwe of roze muisjes? ;-)


Nummertje 4 is weer net ietsje pluiziger dan nummer 3.


Ze doen mij een beetje denken aan de film Gremlins


of een nieuw soort aapje


Nummer 5 is duidelijk de jongste.

Maar ook deze is al erg zwaar.
Bijna 350 gram en die klauwen zijn al erg groot.
Deze noem ik dappere dodo!


De vogels zitten vol met vlooien en luizen en de ringer inmiddels ook ;-)


Nog een paar weken en deze 5 uiltjes zullen gezond uitvliegen.
Al met al een hele mooie belevenis en ik heb er ondertussen ook nog eens een hoop van geleerd.

Nogmaals zou ik u willen verzoeken om op facebook de inzending van mijn vrouw te liken.
Zie hiervoor het begin van dit blogbericht.

De volgende keer aandacht voor een zogenaamde Twitch.
Het afgaan op een melding via internet van een zeldzame soort.
Deze zeldzaamheid zat wel heel dicht bij mij in de buurt.

De Roodkopklauwier

Tot de volgende keer,
René

21 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    leuk om eens mee te maken om te zien het ringen van uilen mooi verslag erg mooi.
    en mijn stem heb je gekregen voor je vrouw.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat een ontzettend interessante serie laat je hier zien. Je boft wel, want dit krijg je natuurlijk niet vaak te zien.
    Ik ben ook heel verbaasd dat die jongen alles zo makkelijk ondergaan. Ze blijven zelfs op hun rug liggen op de weegschaal.
    Erg mooi gefotografeerd en bewerkt.
    Ik heb veel blogs van je bekeken en je hebt geweldig mooie foto's gemaakt. Mooie kleuren, goed scherp, goede uitsnedes en je weet de vogels natuurlijk te vinden. Dat is het belangrijkste.
    In mijn vakantie had ik wel internet, maar erg langzaam. Het laden van een blog lukte maar af en toe. Vandaar dat ik de blogs later bekeken heb.
    Groet, Elly
    (De like is gegeven op facebook. Hopelijk helpt je oproep. Ik zal het nog aan een paar mensen vragen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René, wat spannend dat jouw vrouw een make over kan winnen. helaas kan ik niet liken omdat ik niet actief ben op faceboek, maar hoop met jullie mee dat het gaat lukken!
    Het kerkuilen ringen is een groot feest van herkenning, zoals je vast nog wel weet ben ik ook al eens zo'n geluksvogel geweest dat ik bij het ringen van kerkuilen mocht zijn.
    Wat een prachtige beestjes zijn het hè, van die kleine aandoenlijke beestjes. Inderdaad heb je een beetje een dubbel gevoel met dat ringen, maar het gebeurd uiterst voorzichtig en kundig en levert een hoop nuttige informatie op.
    Prachtige informatieve blog heb je er van gemaakt, top.
    En ik zal duimen voor jullie make over, wie weet help dat ook...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bijzonder verslag, René. Heel leuk en interessant om zo met je mee te kunnen kijken. Maffe foto's, als ze zo gelaten in de weegschaal liggen. Niet te geloven, het verschil in ontwikkeling tussen de kuikens.
    En sorry, maar ik zit niet op facebook - wens jullie uiteraard wel veel succes.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat mooi dat je dit mee mocht maken en dat je mocht fotograferen, echt een bijzondere belevenis, waar je een mooi en interessant beeldverslag van gemaakt hebt.
    De verschillen in leeftijd/grootte zijn echt goed te zien, en wat zijn ze aandoenlijk in hun weegschaaltje ;-)
    Hele mooie serie René!

    Groeten Loes

    ps
    Ik ben eigenlijk tegen stemmen en likes winnen op FB, maar vooruit, ik gun jullie natuurlijk de make-over, dus ik ben over mijn principes heen gestapt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Je was opnieuw de juiste persoon op de juiste plek. Een echte buitenkans, die je mooi in beeld hebt gebracht en duidelijk hebt beschreven. Roze of blauwe muisjes? Het zal de uilen echt niet boeien zo lang ze maar goed smaken :-)
    En heb je nu al weer mazzel met zo'n zeldzame vogel in de buurt?
    Sorry dat ik niet op Frances kan stemmen, want ik doe niet aan FB.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig om dat zo mee te mogen maken je hebt er zodoende een pracht serie van kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige serie René, en wat een mazzel dat je er bij mocht blijven.
    Dit levert je een aantal prachtige foto's op en een ervaring die je niet snel zal vergeten.
    Ik heb geen facebook, dus ik kan er niets mee doen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt op het goede moment aanwezig geweest! Wat een verschil in ontwikkeling tussen die jonge uilen. Ach gossie het lijkt wel alsof ze verstijfd van angst in die weegschaal liggen.
    Een unieke belevenis weer.
    Weer een like-je binnen ;-), Ik vind eigenlijk dat jury's de beslissing moeten nemen, maar ik gun het jullie van harte! Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gonnie,

      Bedankt voor je "like".

      Ik kan je verzekeren dat de vogels allesbehalve verstijfd van angst waren.
      Meer gewoon heel relaxed, hoe raar dat ook klinkt.

      René

      Verwijderen
  10. Nog een like van mij ook. Ik hoop voor jullie dat jullie winnen. Wat een geweldige beleving, het ringen van de uilen, René. Prachtig gefotografeerd ook. Het is aan je besteed, hoor. Wat zijn het toch een mooie dieren. Wat leuk dat ze gewoon in de weegschaal blijven liggen. Ziet er zo grappig uit. Bij mij laden foto 14 en 15 niet. Heb het een paar maal geprobeerd. Ligt dat aan mij? Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Joke,

      Ligt inderdaad aan jou, want bij mij lukt het wel.
      Bedankt voor je like.

      Verwijderen
    2. 't Is al goed gekomen. Cache van de pc geleegd en opnieuw geladen. Prachtige foto's. Echt jaloersmakend, hoor.

      Verwijderen
  11. Hoi René,

    Heel mooi beeldverslag van het ringen van deze toch best wel zeldzame soort. Althans, ik heb alle Nederlandse uilensoorten inmiddels gefotografeerd, maar de kerkuil ontbreekt helaas nog op mijn lijstje. Lijkt me fantastisch om dit eens mee te moge maken. Dat jonkie heeft inderdaad geluk gehad dat hij niet door broer of zus is verorberd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw deze verslag is zeker heel mooi om te volgen. Deze uil is heel bijzonder om te zie het gaat doet.
    Kerkuil hebben prachtig kleur. Ik vind echt super! Dank je wel voor laten zien.

    Gr. Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey René,

    allereerst even het berichtje van je verzoek. Ik heb het bericht gelezen end e foto's gezien echter kan ik geen "like" want ik meot me eerst gaan registreren. Ik heb nl geen facebook en zonder kan ik daar dus niets beginnen jammer genoeg.

    Je blog van de kerkuil zijn ook hele veel foto's maar ja, wanneer maak je dat nou mee.
    Heel gaaf dat je van het hele proces van ringen (wegen, meten etc) een fotoshoot mocht maken want dit is echt uniek. Mooie kleuren ook. Zoals je weet ben ik gek op uilen dus deze serie heb ik dan ook met genoegen gelezen :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ieder geval bedankt voor het proberen, Helma.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  14. Mooi om dat ringen mee te maken René, prachtige serie heb je er van.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Natuurlijk heb ik jullie mijn 'like' gegeven, het zou mooi zijn om zoiets te winnen, succes ermee!

    Leuk dat je onverwacht het ringen van de uiltjes hebt mogen meemaken en fotograferen. Verbazend dat die kleinen zo op hun rug blijven liggen en ik zie ook een Dodo in die laatste ;-)
    Mooie serie!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html