"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 31 augustus 2015

De Koereiger en de Rode Patrijs

Koereigers

Tijdens een ochtendje aan de oever van het meer kwam er 
tot mijn verrassing ineens een koereiger langs vliegen.
En een dag later zag ik er aan in de verte 3 overvliegen.

Vanaf dat moment was het duidelijk voor mij, dat er in de buurt mogelijkheden
moesten zijn om deze vogel op de foto te zetten.
Dus werden er maar weer verkenningstochtjes opgezet en bekeek
ik iedere plek met koeien extra geconcentreerd.

Jonge Groene Specht

Maar dat betekent natuurlijk niet dat er niet meer opgelet wordt of
er nog ergens een hop op een paaltje zit.
Jammer genoeg ben ik de rest van de vakantie geen hop meer tegen gekomen.
Een jonge groene specht bleef wel een keertje net lang genoeg zitten.
Tientallen keren vlogen ze net voor mijn neus weg, behalve deze dan dus.

Haas

Hoewel mijn focus op vogels lag, kwam ik ook diverse zoogdieren tegen.
Verschillende hermelijnen waren mij te snel af, maar ook een over de weg toesnellende
eekhoorn en een plotseling opduikende ree ware net teveel voor de autofocus.

Reegeit

Als ik een bocht genomen heb, staat er opeens een reegeit.
Twee fotootjes en net niet helemaal lekker scherp en dan wordt ze ook
nog eens gespietst door een boom ;-)

Eekhoorn

Was de foto van de reegeit nog behoorlijk, deze op mij afstormende eekhoorn
was mijn camera te snel af.
Een onderwerp dat op je afkomt is toch al lastig voor de autofocus,
maar als het onderwerp laag over de weg aan komt vliegen is het helemaal mazzel hebben.
Als deze toch eens gelukt was........

Maar ja, het is leuk allemaal, maar niet het doel van mijn zoektocht.
Hoe goed ik ook zoek, nergens een koereiger te bekennen.

Een paar dagen later gaan we naar een markt (jaja, we blijven tenslotte toeristen) en
de weg die we moeten rijden is er eentje die we nog niet eerder gereden hadden.
Terwijl we over de grote weg rijden, zie ik een aantal veel belovende zijweggetjes.
Echt van die plattelandsweggetjes waar je nog wel eens een mooie roofvogel tegenkomt.

Twee dagen later, nadat ik vertrek bij het meer, besluit ik om eens die mooie
plattelandsweggetjes te gaan verkennen.

Als ik er overheen rij zie ik eigenlijk niet zo heel veel bijzonders.
Totdat ik een kudde koeien voorbij rij en in mijn ooghoek iets kleins en wits 
tussen de koeien zie staan.
Ach, het zal wel een kip zijn denk ik nog, maar 100 meter verder 
bekruipt mij toch het gevoel dat het misschien iets anders is.
Ik rij terug en een jubelkreetje gaat door de auto.
Ik zie een koereiger!
Weliswaar ver weg, maar ik heb hem gevonden.

Koereiger

Geduldig wacht ik tot het reigertje mijn kant opkomt.
Helaas heeft de vogel daar geen zin in en vliegt weg.
Maar zo makkelijk komt de reiger niet van mij af en ik kijk waar hij naartoe vliegt.

Als ik ongeveer zie waar de vogel naartoe gevlogen is, start ik de motor en 
rij er achteraan. Ik moet wat gokken vwb het in rijden van een zijweggetje, maar
als ik eenmaal een andere kudde koeien zie, weet ik dat ik de reiger terug gevonden heb.

Maar tot mijn verbazing zie ik nog een koereiger.
En nog een en nog een en nog een .........


In de gauwigheid tel ik er dertien.


Maar ze blijven te ver weg voor mooie close-ups.
Ik weet wel dat er een kolonie in de buurt moet zijn, want zoveel vogels
van 1 soort is natuurlijk geen toeval.
Die zullen er de komende dagen ook nog wel zijn.

Dus ga ik de volgende dag in de hele vroege ochtend weer naar hetzelfde gebiedje.
Ik rij een rondje en maak dat rondje steeds iets groter.
Veel koeien en veel verschillende kuddes op verschillende weilanden, maar
mooi geen enkele koereiger te bekennen.

Na twee uurtjes geef ik het op.
In de middag kan ik toch nog even weg en rij weer naar hetzelfde gebied.
En ja hoor, ik zie er weer een heleboel.

Het blijkt dat ze gewoon in de ochtend ergens anders vertoeven en
pas op het eind van de ochtend in dit gebied terecht komen.

Maar dan heb je natuurlijk wel last van hard licht en door opstijgende warmte
krijg je last van onscherpte.


Mooi om te zien hoe de koereiger gebruikt maakt van het vee. 


Wanneer de koe rond loopt en aan het grazen is, vliegen er constant insecten op of
kruipen er torren en dergelijke opzij. Door die bewegingen kan de koereiger
betrekkelijk makkelijk zijn kostje bij elkaar scharrelen.


De koereiger loopt een beetje als een hypnotiseur met de koe mee.
Hij beweegt zijn hals op een slangachtige manier.
Het is net een cobra die zijn prooi in slaap sust.


Als er een muis of mol vlucht voor de hoeven van de koe,
rent de koereiger achter de prooi aan.

Maar dat soort lekkere hapjes, maakt andere koereigers ook hongerig en moet
er dus gerend worden met de prooi in de snavel.
Een heel leuk gezicht om te zien, maar het maakt het bijna onmogelijk om goed te fotograferen.


Verschillende keren ga ik terug naar de plek met wisselende resultaten.
Maar ondertussen kom ik erachter, dat dit nieuwe gebiedje ook prachtige
mogelijkheden biedt.  Veel groene spechten en diverse soorten zoogdieren.

Ook kom ik een zeer verrassende andere soort tegen.
Een vogel waarvan ik eerst dacht dat het een siervogel was,
maar even googelen leerde mij dat het om de Rode Patrijs ging.

Rode Patrijs

Eerst dacht ik aan een soort sierkwartel, maar toen ik goed keek, zag ik dat de vogel 
als twee druppels water op onze eigen normale patrijs leek (behalve de kleuren dan).


Het waren een stuk of 5 vogels en ik kon heel rustig uit de auto stappen
om een iets lager standpunt in te nemen.


Groot was de verrassing dat er ook twee pulletjes bij waren.



Toch een hele leuke soort om nog even op een van de laatste dagen mee te pikken.

Maar een mooie koereiger foto bleef toch wel hetgeen waar ik voor kwam.
Ik wilde een foto maken, waarop de interactie tussen de reiger en de koe goed
tot z'n recht kwam.

De koereiger profiteert namelijk van de koe, maar natuurlijk ook andersom.
De ene hand wast de ander, zullen we maar zeggen.


Ook mooi zo'n staande uitsnede.
Deze had ik eigenlijk gemaakt om in te sturen voor de maandopdracht op birdpix,
maar helemaal niet meer aan gedacht na de vakantie.


Dit is het soort foto waaruit eigenlijk alleen te zien is,
dat de koereiger voordeel behaalt uit deze relatie.


Maar met deze wordt het al duidelijker.
In de volgende serie van 4 foto's is het helemaal duidelijk.


De koe laat zich rustig grondig onderzoeken door de reiger.


Met chirurgische precisie worden één voor één de lastige, kriebelende insecten verwijderd.

Kijk goed naar het zwarte stipje op de neus van de koe, net boven het snavelpuntje van de reiger.

En floep, weg is de vlieg.

De foto's geven exact het beeld weer dat ik voor ogen had.
De uitvoer kan echter beter.
Liever zie ik dit soort tafereeltjes iets dichterbij en meer van opzij.
Maar er moet altijd iets te wensen overblijven.

Nog één blogje te gaan ivm de vakantie in Frankrijk.
Als laatste komen de vogeltjes aan bod, die ik bij de caravan heb gefotografeerd.


Zoals deze merel (vrouw)

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Hooi Rene
    ik heb elke keer bewondering voor je foto's wat krijg jij altijd die vogels er mooi op.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Nou, de aanhouder wint, dat zie je maar weer, wat een geweldige serie van de Koereiger, stuk voor stuk geslaagde foto's, en die laatste waar je de samenwerking tussen koe en reiger ziet, zijn echt heel bijzonder en een waardevolle aanvulling.
    De Rode patrijs mag er ook zijn, en dan ook nog eens met pulletjes, zeer fraai in beeld gezet.
    Eerlijk gezegd snap ik niet dat je bij zulke bijzondere beelden een mislukte ree en eekhoorn laat zien.....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha keihard he die Loes ;-) Ik vond het leuk om te laten zien, welke diersoorten ik allemaal gezien heb en de problemen die je tegen kan komen als je fotografeert. Ook dat niet ieder schot een konijn is. Ik vond dat deze twee foto's bij het hele verhaal hoorde en het dus compleet maken. Je hebt wel gelijk dat ze uit de toon vallen qua kwaliteit.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
    2. Ik zou dat begrijpen als het om bijzonder waarneming gaat, maar je moet vooral lekker doen wat jij wilt hoor ;-)
      En tegenover jou durf ik wel 'keihard' te zijn, want jij neemt zelf ook geen blad voor de mond, en we kennen elkaar toch wel een beetje.

      Groetjes Loes

      Verwijderen
  3. Wauw, wat heb jij veel gezien in jouw vakantie. Voor deze koereigers is je geduld wel op de proef gesteld, maar wat een mooie serie heb je eraan over gehouden. De rode patrijs met pullen, prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige blog weer Renée
    Je hebt het verhaal weer leuk opgebouwd ;-) De eerste foto van de koereigers is al gelijk een heerlijk begin. Mooie houding. Alle foto's van de koereigers zijn mooi maar zo tussen de poten vind ik extra mooi en de serie met die interactie koe/koereigers is echt gaaf!Was je allemaal nooit gelukt als je niet zo veel geduld had gehad en volharding ;-) Je jonge groene specht heb je dus net op tijd kunnen platen. Hij is top!
    En de Rode patrijs is geweldig! Zeker met zo'n pul, wat schattig en wat een onverwachts buitenkansje. Ik moest erg lachen om je eekhoorn, dus goed dat je hem wel geplaatst hebt ;-))
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Maria,

      Leuk dat niet iedereen dezelfde mening en smaak heeft. Dat maakt het leuk en zorgt voor grappige discussies.

      groetjes,
      René

      Verwijderen
  5. Wat een fraaie serie van de koereigertjes. Maar persoonlijk vind ik de patrijs een mooiere vogel om te zien, echt schitterend. Verder erg herkenbaar die mislukte foto's (de ree valt nog wel mee). Het aanstormende eekhoorntje is toch erg komisch, zou idd een topfoto geweest zijn als die scherp was...
    JIj hebt het trouwens wel goed voor elkaar,dat je zoveel tijd hebt/krijgt om te fotograferen in je vakantie. Ik 'moet' altijd veel wandelen en fietsen en het kieken is meestal maar bijzaak :-(
    Groeten,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    De aanhouder wint opnieuw. Het heeft je een schitterende serie van de koereiger opgeleverd. Overigens opmerkelijk dat ze niet op de rug van koeien gaan zitten. Ik heb dat vaak genoeg bij buffels gezien, die blijkbaar een overvloed aan insecten te bieden hadden. In Afrika hebben ze concurrentie van tickpickers. Daar scharrelen ze ook bij de poten van allerlei soorten wild. De interactie koereiger-koe heb je mooi in beeld gebracht. Wat is die patrijs een bijzonder fraaie vogel. Je mag je handen dichtknijpen dat je deze, en dan ook nog met jongen, zo mooi voor je lens kreeg.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht foto's van de koereiger tussen de koeien René.
    Maar de rode patrijs met jongen vind ik ook erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    ontzettend leuke en mooie serie heb je van die koereigers gemaakt. Wat zijn ze eigenlijk klein, als je ze zo tussen de koeien ziet. Ik vraag me af of het eigenlijk wel dezelfde soort is als die je in Afrika bv. bij de olifanten ziet - die leken me echt groter. Heel leuk ook dat je laat zien wat ze voor de koeien doen. Mooi in beeld gebracht. En als toegift nog de patrijs, wat is die mooi. Met pulletjes - top. Een geweldig blog!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's van de Koereigers. Ik vind foto 11 erg mooi en de staande foto die je had willen inzenden. Maar ook de foto's waarin je laat zien hoe de interactie met de koeien is, vind ik super en voor mij heel leerzaam bovendien! Geweldig ook die Rode Patrijzen, wat een mooie vogels en zo leuk met die pulletjes. Ontzettend jammer dat de foto van de Eekhoorn is mislukt wat zou dat een mooi de foto zijn geweest. Ik vind het wel leuk dat je ook laat zien dat er zelfs bij jou wel eens wat misgaat en bovendien past het in je verslag van hetgeen je vertelt en laat zien. Ik hou daar wel van want ik vertel ook graag een verhaal met mijn foto's alleen zijn mijn teksten en foto's kwalitatief niet half zo goed als de jouwe ;-)
    Het is weer een heerlijk blog geworden René, echt genieten!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij moet toch wel terugkijken op een heerlijke vakantie. Lekker op jacht naar vogels en ze dan nog vinden ook, jouw kennis en kunde heeft je ook nu weer niet in de steek gelaten, ja bij de ree en de eekhoorn, maar er moet ook eens wat mislukken, anders gaan we nog denken dat mooie plaatjes maken kinderwerk is.
    Mooi de serie en het verhaal over de koereigers, waarbij ik foto 10 en 20 extra mooi vind en heel leuk hoe je in beeld hebt kunnen brengen hoe de dieren van elkaar profiteren.
    Tja en de rode patrijs met jonkies natuurlijk top, wat een mazzelkont bent je dan toch weer dat je daar ook nog tegenaan loopt.
    Leuk blog dat ik weer met genoegen heb bekeken en gelezen.
    Natuurkierker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey René,

    werkelijk weer een fantastische reeks foto's met een mooie varia. De Groene specht vind ik sowieso heel erg mooi maar de serie van de koereigers is best wel uniek. Ik heb zelf nog nooit gezien maar zo blijft er wat te wensen over. Je serie van de Rode Patrijs en e kleintjes vind ik echt de mooiste uit deze serie. Wat geweldig dat je die zag en dan ook nog met pullen! Ik heb echt weer genoten van deze mooie serie. je laat ook steeds weer mooie en verrassende beelden zien. Top!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    Prachtig die symbiose tussen de koeien en de koereigers, want daar draait het in dit blog toch om. Het is natuurlijk schitterend om dit diergedrag vast te leggen, je hebt er ook een leuke, opbouwende verhaallijn ingelegd, maar toch vind ik een aantal andere foto's, niet alleen van de koereiger zeker zo mooi. Ik bedoel dan b.v. de tweede foto van de juveniele groene specht, echt heel fraai. Maar vooral de rode patrijs, dat zou voor mij nog meer een buitenkansje vormen dan de koereigers, vooral nrs. 14, 15 en 17 vind ik werkelijk prachtig, vooral ook technisch, ik zou ze zelf ook graag zo willen maken, klasse. Van de koereigers tenslotte steelt voor mij vooral nr. 10 de show. Ik weet dat het bij witte reigers knap lastig is de lichte delen onder controle te houden, zeker bij fel zonlicht, in sommige foto's mis ik een beetje de doortekening. Prachtig verslag van jouw vakantie ervaringen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html