"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 26 mei 2017

De Tapuit en de Bruine Kiekendief

Tapuit

De maand april is een heerlijk maand om vogels te fotograferen in Nederland.
De eerste jonge vogels zijn al te zien en het is ook de periode
dat er nog vogels terugkeren naar Nederland.

Kievit

Ik kom veel jonge Kievitjes tegen maar begin mei valt het toch tegen hoeveel er
dan groter geworden zijn.

Medio/eind april komen er ook weer andere vogelsoorten terug in ons land.

Boerenzwaluw

De Boerenzwaluwen beginnen al snel met het bouwen van hun nesten.
Ik ontdek een plekje waar ik ze ook zie baltsen en paren.
De meeste actie is helaas dan al voorbij en ik hoop volgend jaar in de herkansing te gaan.

Rietzanger

Ook de Rietzangers zijn weer van de partij en zijn weer overal waar riet is
zeer duidelijk te horen. 

Gele Kwikstaart

Een andere zomergast is de Gele Kwikstaart.
Een vogel die zeer kieskeurig is qua leefomgeving.
In de polder zijn erg veel stukken die erg op elkaar lijken, maar er 
worden maar een paar van die gebiedjes gebruikt door de Gele Kwikstaart.

Ik heb werkelijk geen idee wat de keuze beïnvloed.
Ik weet wel dat ze al jaren op dezelfde plekken terugkomen.

Maar buiten de terugkerende vogels en de nieuwe lichting zijn er ook
dwaalgasten en doortrekkers te bewonderen.

Paartje Steltkluten

Stelkluten zijn van een soort dwaalgasten, welke steeds vaker in Nederland
te zien zijn. Zo nu en dan wordt er ook door Steltkluten gebroed in ons land.
Opvallend is dat ik nu drie tegelijk zie.
Een paartje en een enkeling.
Misschien een nakomeling van vorig jaar.
Bij het paartje hierboven kun je mooi het verschil zien tussen man en vrouw.
Het mannetje is duidelijk donkerzwart op de rug en kop en 
het vrouwtje zwart/bruin.

Een vogel die ons land aandoet, maar meestal doortrekt is de Tapuit.
Er zijn wel broedparen in Nederland, maar het houdt niet over.

Tapuit (man)

Op een paar plekjes kom ik Tapuiten tegen.
Opvallend is dat het allemaal mannetjes zijn.

Het was een beetje zoeken, maar uiteindelijk vind ik toch het 
beste plekje om een Tapuit te fotograferen.
Ze zijn gelukkig niet zo heel schuw en zelfs zo nieuwsgierig dat
ze altijd even polshoogte komen nemen wanneer je staat te posten.

Tapuit

Een Tapuit is behoorlijk voorspelbaar.
Hij volgt dezelfde routes en komt daardoor regelmatig terug op dezelfde plekjes.

Dan is het dus weer gewoon een kwestie van geduld,
Wanneer je hem in de verte aan ziet komen huppelen,
heb je alle tijd om een mooi standpunt in te nemen.

Tapuit

Je kunt er bijna zeker van zijn, dat de Tapuit op een bepaald moment
op het juiste plekje terecht komt.

Tapuit

Vooral de verhoginkjes in het landschap worden door de Tapuit omarmd.

Als je zit te wachten totdat de Tapuit dichterbij komt, 
dan valt er regelmatig ook wel iets anders te zien.

Haas

Hoewel het niet meer echt de periode is van achter elkaar aanjagende Hazen,
is er toch een groepje van 5 Hazen die elkaar achterna zitten.
Altijd leuk om te zien.

Kleine Mantelmeeuw met Mol

Een echte jager en één van de verantwoordelijken voor de jaarlijkse slachting
onder de grondbroeders is de Kleine Mantelmeeuw.

Hier heeft er eentje een Mol te pakken, welke afgepikt werd van een Blauwe Reiger.

Bruine Kiekendief

De meeste roofvogels in Nederland zijn standvogels.
Dat betekent dat ze het hele jaar in Nederland verblijven.
Een uitzondering daarop is de Bruine Kiekendief.

In de polders waar ik regelmatig kom, zijn een aantal territoria 
van de Bruine Kiekendief.
Eind februari/begin maart houd ik die plekjes al in de gaten
en ben ik enthousiast wanneer ik de eerste vogel weer zie vliegen.

Maar de Bruine Kiekendief is een erg lastige vogel om te fotograferen.

Bruine Kiekendief

De Bruine Kiekendief is namelijk een erg schuwe vogel.

Omdat ik weet in welke gebieden ik de Bruine Kiekendief kan verwachten,
rijd ik daar altijd al iets rustiger en kijk goed uit,
Maar als je hem dan ziet, dan ben je eigenlijk alweer te laat.

Bruine Kiekendief

Je hebt alleen kans wanneer de vogel helemaal opgaat in de jacht en
dan wel eens vergeet om de omgeving in de gaten te houden.

Op het moment van schrijven van dit blog (26-05-2017) werd er gebroed of zijn er 
inmiddels jongen en zou je denken dat de kansen groter worden.

Gewoon de auto neerzetten en posten is de beste manier.
Dan maak je deel uit van het landschap en is de kans aanwezig dat 
de Kiekendief dichtbij langs komt vliegen.
Maar het jachtgebied is groot en het kan dus zo maar zijn
dat je ergens op wacht dat niet gaat komen. 

Bruine Kiekendief

Maar nu is de periode van de prooi-overdrachten en dan maakt het niet uit
waar de Kiekendief jaagt. Helaas is de nestplek erg ver weg en een mooie foto maken
van de prooioverdracht is nog niet gelukt.

Het mannetje komt aanvliegen met een prooi, maakt een bepaald geluid
en daarop vliegt het vrouwtje op van het nest.

Met acrobatische toeren wordt de prooi overgegeven en dit moment
heb ik dus tot mijn frustratie nu al een paar keer niet goed vast kunnen leggen.

Bruine Kiekendief

Hoe groter de jongen zijn, hoe vaker er een prooi aangebracht zal gaan worden
door het mannetje. Misschien gaat het de komende weken toch nog lukken.

Bruine Kiekendief

De Bruine Kiekendief leeft voornamelijk van kleine zoogdieren en jonge vogels.
Maar "mijn" Kiekendief is een liefhebber van een uitgebreide keuken en
probeert zo nu en dan een eendje te verschalken.

Bruine Kiekendief met Krakeend

Regelmatig zie ik hem over het water vliegen en zo nu en dan een uitval doen
naar een watervogel. Maar deze imitatie-zeearend is niet bepaald gelukkig
in zijn uitvallen naar watervogels.

De Krakeend op bovenstaande foto was ook net op tijd weg.
Opvallend is dat ik nooit kleine gansjes of jonge fuutjes zie in dit meer.
Zouden die allemaal al weggevangen zijn of weten
de ouders dat ze hier beter weg kunnen blijven?

Ook al is het niet gelukt om bepaalde foto's te maken,
het blijft toch ook zeker machtig mooi om de Bruine Kiekendief te zien jagen.

In een volgend blog aandacht voor o.a:

De Tureluur

Tot de volgende keer,
René

13 opmerkingen:

  1. Hoi René, mooie serie! Je begint al gelijk met een prachtige tapuit. Ook de haas is leuk hoor. Maar die kievit met pul met dat slootje op de achtergrond is echt een beauty. Kleine mantel met een mol is een fijn moment! De gele kwik zo dichtbij platen is altijd super. Jaloersmakende plaat. In Frankrijk zul je de steltkluten wel dichterbij kunnen fotograferen, maar zo met wat ruimte is ook erg sfeervol, daar niet van. En de hele serie van de bruine kiek, oeps wat is die gaaf. Het is ook een geweldige roofvogel. De tureluur in vlucht met mooie gestrekte pootjes is een mooie afsluiter.
    fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat weet jij toch telkens weer mooie series met foto's neer te zetten. Fantastisch weer deze beelden.
    Die tapuit is heel mooi met ook dat verloop van die drie kleuren in je achtergrond. Dit komt op foto 9 erg mooi over. En dan die dauwdruppeltjes er zo bij.
    Ook die jonge kievit en die rietzanger vind ik erg mooi. Weer een puike reeks René. Top!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een jaloersmakende serie heb je weer weten te maken René.
    Genieten is dit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een heel mooi vogelblogje. Wat is dit toch een mooie periode, er gebeurt gewoon teveel in de natuur om het allemaal te zien. Mooie waarneming, die steltkluten, die heb ik nog nooit gezien. De tapuit heb je geweldig mooi erop staan en de serie van de bruine kiek is ook om van te smullen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een serie zoals we van je gewend zijn. Prachtige vogelplaatjes, mooie standpunten. Ook de begeleidende teksten zijn weert boeiend en leerzaam, vooral over de tapuit. Om te onthouden. Jammer dat je de prooi-overdracht van de kiekendief nog niet kunt laten zien, maar zo blijft er tenminste ]nog wat op je lijstje staan. Misschien moet ik volgende week maar weer eens in je achtertuin komen kijken...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rene, wat een heerlijk lenteBlog. prachtige scherpte en compo. Mooie actieopnamen ook... Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je bent voor mij een grote kunstenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,

    Terug van even weggeweest, ik heb je laatste blogs nog even bekeken en er zitten prachtige platen tussen. Ook in dit blog weer een enorme diversiteit. De bruine kiek die achter het krakeendje aan zit is voor mij de mooiste. De laatste foto van het vliegende tureluurtje is nagenoeg identiek aan een foto die ik zojuist in een nieuw blogbericht verwerkt heb.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    De tapuit staat er geweldig op. Ik ben dit voorjaar nauwelijks in "mijn"gebiedje geweest door bezigheden elders. Binnenkort maar eens kijken of ze daar nog zijn. De kiekendief zo op de plaat krijgen zou ik heel prettig vinden. Bij mij in de buurt zie ik ze in winter wel eens maar in de zomer ontbreken ze. De niet genoemde soorten staan allemaal prachtig op de plaat zoals je ons vaker laat zien.
    Kortom, opnieuw een verslag dat zeer de moeite van het bekijken en lezen waard is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje kreetje René,

    een blog vol prachtige platen!!! Je openingsfoto is echt een topper en dan de steltkluten, de gele kwik en de hele serie van de tapuit. Echt heel mooi gedaan en prachtig van kleur en detail. De rietzanger, boerenzwaluw en de kievit met jong zijn ook echt heel gaaf om te zien. Die mantelmeeuw met mol had je ook mooi in je vizier zeg!!!
    De serie van de kiekendief is ook heel mooi. Ik weet ook zo'n plekje en vorig jaar kwam deze prachtig overvliegen en bleef hangen. Ik kon mijn camera maar niet goed krijgen e baalde als een stekker. ik zag ook niet wat er aan de hand was en de Kiek bleef maar draaien. Later zag ik dat mijn toestel op de P stond arghhhh..... Maar... nu mijn rug weer wat sterker wordt gaan we ook weer naar het plekje met de kieken. Van deze heb ik ook erg genoten René. Top!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Rene
    wat een geweldige serie is het weer erg mooi.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtige serie weer René! De eerste Tapuit is een beauty met dat mooie kleurenverloop in de achtergrond, die foto heb je terecht als eerste geplaatst ;-)
    Knappe beelden van de Kiekendief, ik doe het je niet na.

    Groetjes Loes

    ps de foto's zijn in dit formaat helemaal prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een geweldige serie, leuk al die verschillende soorten, en april..en mei ook....zijn gewoon heerlijke maanden om vogels te fotograferen. Die bruine kiek staat er geweldig op. Tapuit serie vind ik top.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html