"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 17 september 2017

Vlinderen in Frankrijk

Parende Icarusblauwtjes

In mijn vorige blog (Grauwe Klauwier en Koereiger) schreef ik misschien 
een beetje zeurderig over het gebrek aan vogels en leek dat niet helemaal 
te kloppen met de beelden die ik liet zien.
Wat ik er echter niet bijschreef, is dat ik bijna al die foto's in de eerste week had gemaakt.

In de tweede week van de vakantie was het een beetje zoeken en hopen
op af en toe een leuke foto.
Al snel kreeg ik door dat het niet beter zou worden en zeker
na de kolossale hagelbui was het einde oefening voor wat betreft vogels fotograferen.

Maar gelukkig had ik ook mijn macro-lens meegenomen en werd het zoeken
naar een mooi kruiden/bloemenveldje.
Als je dan geen site tot je beschikking hebt, waar dit soort plekjes vermeld worden,
dan is het gewoon ouderwets zoeken.
Uiteindelijk vond ik een prachtig veld waar oa Lavendel groeit en
belangrijker: Het stikte er van de vlinders!

Koolwitje

Maar insecten fotograferen is lastig.
Het beste tijdstip is heel vroeg in de ochtend, wanneer ze nog niet helemaal opgewarmd zijn
of in de avond wanneer ze zich gereed maken om te gaan slapen.
Maar ja, ik heb ook vakantie en heb geen zin om heel vroeg op te staan.
Daar komt bij dat de slagboom op de camping pas om 7 uur open gaat en
dus ga ik op vlinderjacht op de momenten dat het eigenlijk al te warm is en
de vlinders in principe constant in beweging zijn.

Kleine Vuurvlinder.

Een tijdje terug zag ik een fantastisch mooie foto van een Icarusblauwtje met 
open vleugels en met een prachtige rustige achtergrond.
Dan is dan ook mijn doel, maar hoewel er aan Icarusblauwtjes
geen gebrek is, blijkt het vinden van een exemplaar met open vleugels
een hele opgave te zijn.

Icarusblauwtje

Omdat ik ook niet het hele veldje plat wil walsen,
scharrel ik een beetje langs de randen en zoek naar het ideale beeld.
Als er al eentje ergens gaat zitten met openstaande vleugels, dan
zijn ze snel weer vertrokken wanneer ik dichterbij kom.

Ik besluit maar gewoon ergens te gaan zitten en af te wachten.
Dat blijkt best een aardige tactiek te zijn, want ze komen vanzelf
wel een keertje bij mij in de buurt.
Bovenstaande foto heb ik op die manier kunnen maken,
maar het is niet het beeld dat ik graag wil maken.
Iets te rommelig en met te hard licht.

Icarusblauwtje (vrouw)

Maar in de laatste week van de vakantie koelt het ietsje af en komt de temperatuur rond
de 25 graden terecht en tevens is er af en toe mooie sluierbewolking.
Ideaal weer om te fotograferen, zelfs midden op de dag.

Omdat ik een bepaald beeld in mijn hoofd heb,
richt ik in eerste instantie mijn aandacht op de Icarusblauwtjes.

Icarusblauwtje (vrouw)

Het is een prachtig klein vlindertje en hoewel het mannetje de mooie blauwe kleur heeft,
is het vrouwtje ook een prachtig onderwerp.

Icarusblauwtje

Vorig jaar ben ik een ochtendje op stap geweest met juf Loes (http://belton-loes.blogspot.nl/)
en probeer de waardevolle tips, die ik daar kreeg, nu in de praktijk te brengen.

Maar dat valt nog niet mee wanneer de vlindertjes volledig opgewarmd
zijn door de zon. Dan heb je niet de tijd om lekker rustig een compositie te kiezen,
handmatig scherp te stellen en maar draaien en zoeken naar de juiste achtergrond.

Nee, dan is het een kwestie van snel reageren en bij elke geschikte
kans, het onderwerp zodanig te benaderen, dat je ook direct de beste compositie
en achtergrond te pakken hebt.

Maar alleen al het observeren van een goede macro-fotograaf levert
enorm veel informatie op.
Vwb het fotograferen van vogels heb ik enorm veel geleerd door
alleen maar te kijken hoe iemand als Ton Döpp of Roelof Molenaar 
bezig is met het maken van foto's.
Datzelfde had ik dus na een paar uurtjes macro-fotografie met Loes.
Het zijn vaak hele kleine dingetjes, waarmee je een
net iets betere foto kunt maken.
Dat zijn de dingetjes die je dus opsteekt door alleen maar te kijken,
hoe iemand anders dat nou doet.

Parende Icarusblauwtjes
Bijna gelijk aan de openingsfoto maar met een andere achtergrond en
het tongetje van het mannetje voegt nog iets extra's toe.

Dankzij die paar uurtjes met Loes kon ik bovenstaande foto maken.
Tijdens het fotograferen van Bandheidelibellen leerde ik
al snel hoe je de omgeving naar je hand kunt zetten en
dus een foto kunt maken met een rustiger beeld.

Maar voordat de paring van de vlinders begon, deden het mannetje en vrouwtje iets,
dat mij op het juiste spoor zette om het beeld dat ik in mijn hoofd had
dmv een foto te vereeuwigen.

Om het vrouwtje te imponeren spreidde het mannetje zijn vleugels
en liet de mooie blauw kleur zien.
Maar dit gebeurde pas, nadat het vrouwtje haar vleugels had gespreid.
Ipv achter mannetjes aan te rennen die toevallig net eventjes
hun vleugels open doen, moest ik dus op de vrouwtjes letten.

Zodra ik een vrouwtje ergens zag zitten, dat net haar vleugeltjes opendeed,
nam ik zo snel mogelijk een goede positie in.

Icarusblauwtje

Een gouden greep want al snel had ik beet.
Al gauw had ik meerdere mannetjes met opengesperde vleugels gefotografeerd,
maar het ideale beeld zat er nog steeds niet bij.

Maar de aanhouder wint.
Wederom zag ik een vrouwtje met haar vleugeltjes helemaal open en 
gauw nam ik de meest ideale positie in.
Een mannetje kwam aanvliegen en ging vlakbij mij op een plantje zitten.

Snel de positie ietsje verder aanpassen en dan maar hopen.

Icarusblauwtje

Bijna de foto die ik wilde maken.
De achtergrond is nog iets te onrustig naar mijn mening, 
maar ik ben er zelf wel content mee.

Toen die foto eenmaal gemaakt was,
kon ik mijn aandacht ook op andere soorten richten.

Maar zoals ik al eerder vermelden, een mooie macro-foto van een vlinder maken
is erg lastig. De mensen die regelmatig macro-foto's maken, weten direct
wat ik bedoel. Maar voor de beginner zal ik even uitleggen,
waar je rekening mee moet houden.

Kleine Vuurvlinder

Omdat je een zo'n rustig mogelijk achtergrond wilt hebben, fotografeer je
met een groot diafragma (=klein F-getal).
Dat betekent direct dat je scherptegebied erg klein is.
Het betekent ook dat je graag een beetje dicht op je onderwerp zit en
dat het volgende item achter je onderwerp zo ver mogelijk weg moet zijn.
Hoe dichter het achterliggende item op jouw onderwerp zit,
hoe duidelijker het op de foto komt.
Staat het volgende item erg dicht op jouw onderwerp,
dan moet je een nog groter diafragma kiezen, omdat de scherptediepte 
dan nog kleiner wordt en het achterliggende onderwerp
dan dus weer vager op de foto komt.

Het nadeel hiervan is, dat er ook minder delen van de vlinder scherp op de foto komen.

Dat is allemaal een makkie wanneer de vlinders lekker stil blijven zitten,
maar als ze vliegen heb je dus de tijd niet om de beste compositie te kiezen
en op je dooie gemakkie af te drukken.

Parende Icarusblauwtjes

Daarom kies ik meestal niet het allergrootste diafragma (f2.8), maar ga daar
een paar stops boven zitten (f5).
Dan heb je meer scherptediepte en mag je er dus wel een stukje naast 
het deel zitten dat je scherp wilt hebben.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de sluitertijd langer wordt wanneer
je een hoger f-getal (=kleiner diafragma)  instelt.
Als ze stilzitten is een langere sluitertijd niet zo'n heel groot probleem,
maar als ze bewegelijk zijn en er staat ook nog wat wind,
dan wil je graag een wat snellere sluitertijd hebben.
Het is een beetje passen en meten.

Keizersmantel

Maar soms zijn er ook vlinders die je gewoon eerst graag een keertje mooi
als registratieplaat wilt hebben.
De Keizersmantel is een vlinder die ik nog nooit eerder voor de lens had gekregen.
Je probeert wel altijd rekening te houden met de achtergrond, maar dat is
op dat moment van latere zorg.

Keizersmantel

Er vliegen maar een paar exemplaren rond en het valt niet mee
om die paar kansjes die ik krijg te benutten.

Een grote wenssoort voor mij is de Koninginnenpage.
Vorig jaar kon ik de Koningspage op de foto zetten,
maar die is toch net iets minder mooi dan de Koninginnenpage.

Eén keertje zie ik een exemplaar rondvliegen, maar die verdween ook weer heel snel.

Dan maar weer de aandacht verleggen naar de soorten die in
grotere aantallen rondvlogen, zoals de Kleine Vuurvlinder.

Kleine Vuurvlinder

Hoewel de aanwezige exemplaren al een beetje afgevlogen en beschadigd zijn,
blijft het wel een mooi vlindertje om te fotograferen.

Kleine Vuurvlinder

Bij de meeste is de oranje kleur al behoorlijk vervaagd, maar
daar heb je nou eenmaal mee te maken.

Kleine Vuurvlinder

Tijdens het fotograferen merk ik wel dat mijn macro-lens niet snel genoeg is.
Ik heb een iets oudere sigma 105mm macro-lens maar
de autofocus heeft moeite om snel scherp te stellen.

Na de vakantie ben ik direct gaan zoeken naar een alternatief
en heb een mooie Minolta 100mm F2.8 voor een koopje op de kop kunnen tikken.
De voorloper van de 100mm f2.8 van Sony, maar met de mooiere Minolta-kleuren.
Want hoewel het fotograferen van vogels mijn eerste doel zal zijn,
wil ik mij toch ook iets meer gaan toeleggen op het fotograferen van insecten.
Dan moet ik dan ook maar een keertje eerder opstaan,
zodat ik de vlinders iets meer in de omgeving kan fotograferen.

Blauwzwarte Houtbij

Hoewel ik mij alleen bezig hield met de vlinders, waren er
natuurlijk heel veel andere soorten insecten aanwezig.
Eentje die onmiddellijk opviel was bovenstaande bij.
De Houtbij viel niet alleen op door de kleur, maar ook door het formaat.
Het is echt een enorm insect en dit exemplaar was wel drie centimeter groot.
Je weet niet wat je ziet, wanneer je dit insect voor de eerste keer tegenkomt.

Blauwzwarte Houtbij

Op deze foto kun je perfect het verschil in grootte zien. 
De Houtbij is bijna 2x zo groot.
De blauw/zwarte kleur geeft het dier ook meer dreiging.
Dit soort ontmoetingen zorgen er toch voor dat onze hobby nooit hetzelfde is.

Hiermee sluit ik het vakantiegedeelte af en gaan we gewoon weer verder 
met foto's welke gemaakt zijn in Nederland.
Te beginnen met de resultaten van twee ochtendjes strand
met oa. deze:

Goudplevier

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Hoi René.
    Wat een mooie serie macro's!! Echt genieten. En ik snap precies wat je bedoelt: ze zitten niet stil en als je slutiertijd dan niet helemaal goed is, ben je te traag. En altijd oppassen dat je zelf geen schaduw veroorzaakt over de vlinder met de zon achter je....en bewegen in slow-motion. Maar dat is denk ik gesneden koek voor je ;-) Ik heb de F2.8/100mm van Sony met de body Sony 77A en dat bevalt me uitstekend. Vooral de foto's van de kleine vuurvlinders vind ik erg mooi! Direct gevolgd door de prachtige foto's van de Icarusblauwtjes. Maar die blauwzwarte houtbij met het aanvliegend hommeltje is ook geweldig! En wat een prachtige grote vlinder is de Keizersmantel, hè! Indrukwekkend en heel mooi geplaat! Ik zie het al helemaal gebeuren dat je ook voor de macrofotografie gaat vallen ;-)) Die Koninginnenpage moet zo onderhand ook eens lukken!!
    Heel veel plezier van je Minolta lensje, top! Maar ik verheug me natuurlijk ook op je platen van het strand en de goudplevier, wat een beauty!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René.
    Vlinders fotograferen is een kunst op zich zoals je gemerkt hebt. Het gaat overigens met een telelens ook prima, zoals ik bij mijn keizersmantels gedaan heb. Als de vlinders nog rustig (blijven) zitten geef ik wel de voorkeur aan de macrolens. Om op het technische deel nog even in te gaan, wil ik het volgende nog even kwijt. Als je de diafragmawaarde vergroot wordt de lensopening kleiner en de hoeveelheid doorgelaten licht dus ook. Dat betekent dan dat de sluitertijd langer wordt en dat bewegingsonscherpte op de loer kan liggen. In jouw tekst staat het volgende : "Waar je ook rekening mee moet houden, is dat de sluitertijd langer wordt wanneer je een kleiner f-getal instelt". De sluitertijd wordt juist korter (groter getal) bij een kleiner f-getal.
    Het is waardevol geweest dat je met Loes op stap geweest bent. Goede tips zijn altijd welkom. Je komt hier dan ook met een fraaie serie waarbij de rustige achtergronden opvallen. Die zwarte houtbij is wel een flinke knaap zeg. Ik kende hem niet. Mooi dat het je lukte om een gewone bij op dezelfde plaat te krijgen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Oei, ik dacht dat ik dat veranderd had, want dat was mijzelf ook al opgevallen. Bedankt voor de terechtwijzing. Ik zal het direct aanpassen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige vlinder serie René, jammer dat die tijd weer bijna voorbij is.
    Moeten we weer een jaartje wachten ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Wat een mooie opnames!! Bijzonder knap hoe je al deze "Franse" vlinders hebt weten te fotograferen.
    Maar zoals ik lees heb je flink wat moeite gedaan en ik moet zeggen dat dit uitstekende resultaten zijn met ook hele fraaie achtergronden. Foto 7 en 15 vind ik erg mooi met die zachte kleuren.
    Dit soort fotografie is ook best lastig maar jouw gaat het zeker prima af René!!
    En dat je in je vakantie toch ook nog lekker wat langer in bed wilt blijven kan ik helemaal begrijpen hoor. Dat zou ik ook doen!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Prachtige serie met vlinders, dit heb je prachtig vast gelegd.
    Het is genieten zo, mijn voorkeur gaat uit naar foto 1 en 8, dit zijn super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige vlinderserie, leuk om dat bij jou ook eens zo uitgebreid te zien! Je spreekt overigens over bloeiende lavendel maar die zie ik niet op jouw foto's. De paarse bloemen die je daar op hebt staan zijn een Klaversoort, overduidelijk te zien aan de blaadjes en de bloemknoppen.
    Schitterend die Keizersmantel en die enorme Houtbij vind ik ook prachtig, beiden heb ik nog nooit gezien.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ank,

      Ik weet zeker dat het daar naar lavendel rook, maar je hebt inderdaad gelijk dat de plantjes die je op de foto ziet iets anders is. Dat heb ik mij overigens niet gerealiseerd, dus bedankt voor de correctie. Ben benieuwd wat het dan wel is overigens.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  8. Hoi Rene
    geweldige serie van die vlinders.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey René,

    erge leuke vlinderfoto's en de Icarusblauwtjes zijn iet altijd even gemakkelijk om te footgraferen.
    In deze serie vind ik de keizersmantel heel erg mooi om te zien. Mooi scherp en heel mooi van kleur.
    Mijn favorieten zijn echter foto 18 en 29. Werkelijk 2 schitterende platen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te lezen dat 'de lessen van juf Loes' nog steeds toegepast worden ;-)
    Het is een fijne zomerse serie geworden, fraaie scherpe beelden en mooie kleuren.
    Nu nog een keertje vroeg op pad voor de sfeer van het mooie licht.. Opdracht voor volgend jaar!!

    Groetjs Loes

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html