"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 11 maart 2018

Nonnetjes en de Strandleeuwerik

Nonnetje

Het leuke van vogels fotograferen is dat het iedere keer weer anders is.
Vogels in zomerkleed of in winterkleed.
Zomergasten, wintergasten of dwaalgasten.

Ieder jaargetijde kent zijn charmes en mogelijkheden.
Eén van de wintergasten waar ik ieder jaar weer voor op pad ga is het Nonnetje.
Het kleinste lid van de Zaagbekkenfamilie en een vogel met een prachtig verenkleed.

Maar het Nonnetje is ook 1 van de lastigste vogels om te fotograferen.
Als er al eentje dichtbij de kant zwemt en je de auto stopt,
dan gaan ze direct op de vlucht.
Ze zijn enorm schuw.
Het tweede probleem is het verenkleed.
Er zit zoveel wit in, dat het gewoon erg lastig is om ze echt goed op de foto te krijgen.
Het is dus cruciaal om de juiste dag uit te kiezen.
Met mijn combinatie van camera en lens moet ik wel een beetje behoorlijk
weer hebben om een goede sluitertijd te halen.
Maar het moet ook weer niet te zonnig zijn,
want dan is het bijna ondoenlijk om een witte vogel goed te fotograferen.

Op het moment dat ik een vrije dag kan nemen is de
weersvoorspelling eigenlijk te goed.
Het wordt een zeer zonnige dag.
Omdat ik niet zoveel andere kansen krijg,
ga ik toch maar proberen om Nonnetjes te fotograferen.

Vier opvliegende Nonnetjes

Er zijn dit jaar opvallend veel Nonnetjes te zien.
Extra kansen dus op leuke plaatjes.

Wanneer ik naar de de vooraf uitgezochte plek ga,
zie ik 4 Nonnetjes zwemmen.
De zon is net op en hoewel ik weet dat er te weinig licht is,
probeer ik toch een foto te maken.
Het stoppen van de auto is al genoeg om de Nonnetjes schrik aan te jagen
en ze gaan er direct vandoor.
Ze gaan zo snel dat er een ontzettend vertekend beeld uit de camera komt rollen.
Ik vond het eigenlijk wel een leuk plaatje zo.

Het plekje waar ik voorgaande jaren gebruik van maakte om
watervogels in de winter te fotograferen is helaas verdwenen.
Ik moest dus mijn eigen schuilplekje maken.
Eén ding dat ik geleerd heb in de afgelopen jaren,
is dat het geen doen is om achter dit soort vogels aan te lopen.
Je moet ze gewoon naar je toe laten komen en de
enige manier om dat te doen is in een schuilhutje te gaan zitten.

Smienten

Ik heb iets gemaakt en hoop dat de vogels zich er niets van aantrekken.
Een eerdere poging liep op niets uit, maar uit ervaring weet ik dat
je op deze plek ook afhankelijk bent van de wind.
Wanneer de wind uit een bepaalde hoek waait, kun je
het wel vergeten dat er een vogel voor je neus verschijnt.

Ik geef het vandaag dus een nieuwe kans en hoop dat ik nu
wel een paar foto's kan maken.

Ik hoopte op foto's van vogels met mooi ochtendlicht,
maar het duurt ruim een uur voordat de eerste vogels zich laten zien.
Een viertal Krakeenden zijn de eerste, gevolgd door twee Smienten.

Best leuk, maar daar heb ik niet zoveel moeite voor gedaan natuurlijk.

Nonnetje

Dan zie ik in de verte het eerste witte stipje verschijnen.
Omdat Nonnetjes zeer mobiel zijn, is de kans groot dat er soms
eentje een beetje dicht in de buurt komt.

Het Nonnetje komt snel dichterbij en begint vlak voor mijn neus te jagen.
Het bewijst dat mijn schuilplekje goed genoeg is, maar het
is ook zaak om nu rustig te blijven.
Eén verkeerde beweging en de vogel gaat er vandoor.
Ik wacht totdat de vogel onder water verdwijnt en richt dan mijn lens
op de plek waar hij ongeveer boven zal komen.

Het Nonnetje is echter constant zo dichtbij, dat het bijna onmogelijk
is om hem er in zijn geheel op te krijgen.

Terwijl ik druk bezig ben om dit Nonnetje op de foto te krijgen,
zie ik opeens nog een Nonnetje verschijnen en nog eentje.

Drie Nonnetjes

En dan nog eentje en nog eentje en nog eentje en nog.......

In totaal zwemmen er acht exemplaren in mijn buurt en
allemaal mannetjes.

Nonnetjes

Nou zie ik wel vaker groepjes Nonnetjes, maar nog nooit 8 stuks zo dichtbij.
Omdat de zon eigenlijk te fel schijnt, moet ik mijn best doen 
om geen uitgebeten witte delen in mijn foto's te krijgen.

Ik hoop op een klein wolkje, maar als ik omhoog kijk zie ik alleen maar blauwe lucht.
Het is ook nooit goed......

Nonnetjes

Met zo'n groepje in je directe omgeving is het lastig om keuzes te maken.
Ze doen allemaal wel iets wat ik graag op de foto wil zetten. maar
ik wil mijn lens ook niet teveel en te wild bewegen.

Nonnetje

De foto die ik graag wil maken, is die van een nonnetje welke net
een iets te grote vis gevangen heeft en moeite heeft met doorslikken.

Nonnetje met stekelbaars

Verschillende keren wordt er een visje gevangen, maar het is achter elkaar 
hap,slik,weg. Twee keer kan ik het doorslikken fotograferen,
maar beide foto's zijn niet goed gelukt.

Nonnetje

Behalve Nonnetjes zijn er dit jaar ook een aantal Grote Zaagbekken 
neergestreken in dit gebied.
Zolang als ik hier kom, is dat de eerste keer dat ze hier foerageren.
Ik hoop dat het mannetje een keertje langs komt zwemmen en
hou de omgeving goed in de gaten.

De Nonnetjes vinden het mooi geweest en verdwijnen uit beeld.

Zo'n honderd meter rechts van mij, zie ik een vogel mijn kant opkomen zwemmen.
Ik kan het niet goed zien, maar qua kleuren en omvang lijkt
het op een vrouwelijke Grote Zaagbek.

Grote Zaagbek (vrouw)

Even later komt er inderdaad een vrouwelijke Grote Zaagbek langs zwemmen.
Ze heeft flink haast en ik heb al het vermoeden,
dat dit een éénmalige kans is. 
Ik maak zoveel mogelijk foto's en hoop op minimaal 1 goede.

Grote Zaagbek (vrouw)

Ze zwemt inderdaad heel snel aan mij voorbij en terwijl ik op mijn
schermpje kijk om het resultaat te bekijken, komt het volgende model
mijn blikveld binnen zwemmen.

Een Aalscholver in broedkleed klimt op een paaltje
en begint zijn vleugels droog te wapperen.

Aalscholver

Behalve de Aalscholver op het paaltje en een Aalscholver in het water,
is het nu erg rustig aan het worden.
Er zwemmen nog een paar Smientjes in de rondte,
maar dat is het dan wel.

Aalscholver

Het zonlicht wordt een steeds grotere stoorzender en ook het 
vooruitzicht dat ik misschien erg lang moet wachten op de volgende vogel(s),
doet mij besluiten om mijn boeltje bij elkaar te rapen en iets anders te gaan doen. 

Aalscholver

Maar dan duikt er net een Aalscholver op en die pik je dan eventjes snel mee natuurlijk.
Ik wacht totdat de Aalscholver uit beeld is en ga mij dan klaar maken voor vertrek.

Sta ik net helemaal zichtbaar rechtop, zwemt het mannetje Grote Zaagbek
net de bocht om en komt mijn kant op.
Ik weet niet wie van ons tweeën het meest verrast is,
maar de Grote Zaagbek gaat er in ieder geval direct vandoor.

Grote Zaagbek

Balen natuurlijk dat ik niet nog eventjes 5 minuten gewacht had, maar ja....

Wanneer alles in de auto ligt, moet ik bedenken wat ik de rest van de dag ga doen.
In mijn buurt is een Strandleeuwerik neergestreken.
Een zeldzaamheid voor de regio Amsterdam.

Normaal een vogel die je tegenkomt op de Slufter op Texel of in Zeeland,
maar nu zit er dus al een tijdje eentje in Amsterdam.

Ik heb de vogel al een aantal keren opgezocht en gefotografeerd,
maar het is erg lastig om er goede foto's van te maken.
De Strandleeuwerik is namelijk in het gezelschap van een aantal Rietgorzen en
laten nu juist die Rietgorzen erg schichtig zijn.
Bij het minste geringste vliegen ze op en gaat de Strandleeuwerik mee.

Strandleeuwerik

Het is dus niet zo lastig om de Strandleeuwerik te vinden, maar wel
om lekker dichtbij te komen.

Strandleeuwerik

Terwijl ik het vogeltje in de verte bekijk, zie ik iemand met een hondje aankomen lopen.
Deze keer werkt de komst van de hond eens in mijn voordeel.
De Strandleeuwerik schrikt van de hond en vliegt op.
Laat het vogeltje nou vlak achter mij weer landen op een berg zand.

Strandleeuwerik

Soms heb je van die gelukjes.

Al met al een heerlijke dag met een aantal mooie soorten.

Het volgend blog gaat over een ijskoud weekendje Texel
met daarbij oa aandacht voor deze

Houtsnip

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    dit is weer een gaffe serie vooral die nonnetjes
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Mooie serie van het nonnetje, het licht vind ik best goed gelukt, had je veel onder belicht??
    Ook de dame zaagbek vind ik prachtig net als de aalscholver in broedkleed.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rene,
    Prachtig zoals jij je belevenissen beschrijft bij het fotograferen van deze prachtige soort. Ik snap dat je bang bent voor overbelichting, maar ik vind ze nu onderbelicht en dat is ook jammer. Het water en de mooie staartveren komen nu minder mooi uit.Als je ze wat helderder maakt en plaatselijk het wit tegenhoudt, worden ze nog veel mooier.
    Dat verdienen deze foto's echt ;-)
    Strandleeuwerik op het zand is leuke bonus. Jij kunt zo'n fotodag toch wel optimaal benutten. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gonnie,

      Bedankt voor je reactie en ik snap wat je bedoelt. Het lastige was dat de vogel op de foto's waar jij het waarschijnlijk over hebt voor een groot deel in de schaduw zwom. Het water oplichten in die foto's is misschien niet zo'n heel slecht idee. Ik ben daar wel mee bezig geweest (en heb dat ook al gedaan), maar was dan weer lang bezig met allerlei ruis wegwerken. Het was voor mij in ieder geval kiezen uit een aantal moeilijkheden en ben al best lang bezig geweest met nabewerken.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  4. Hi René,
    Dat was een heel mooi dagje!Je serie van de nonnetjes is van van te watertanden. Ook de voorbij vliegende flits is leuk, ik zie er veel meer dan vier '-) En dan ook nog die zaagbekvrouw, tjonge, die vind ik zo mooi! Je hebt wel een heel mooi plekje dat alles gewoon langs komt zwemmen!!! De aalscholver in broedkleed is heel fraai vooral als er wat op de plaat gebeurt zoals de vleugels gespreid of die bek lekker open. Ik moest hardop lachen om die man zaagbek..Ten eerste heel fraai en knap dat je hem er nog zo mooi op hebt staan en ten tweede herkenbaar moment. Vermakelijk en tegelijk balen. Het strandleeuwtje maakt dan een hoop goed om zo voor je in een zandbergje te gaan zitten, heel fijn!
    Heerlijke Post weer!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een hele mooie serie René.
    Ik verwacht hier ook niet anders ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rene, prachtige serie van een zeer schuwe vogelsoort. Zo'n schuilhut loont dat laat je hier weer zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ghita Pluijmaekers12 maart 2018 om 19:00

    Geweldig hoe je het nonnetje hebt vastgelegd. Ook de rest van je blog is weer top.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo René, hier heb je weer een aantal hele leuke soorten te pakken. Het nonnetje heb ik al wel eens gefotografeerd, maar zo mooi als jij hem hier hebt met dat fijne lage standpunt en de perfecte belichting is me nog niet gelukt. En dan ook nog 8 stuks zo lekker dichtbij, dat moet smullen geweest zijn. Ondanks de weersomstandigheden zoals je die beschrijft, heb je het wit prima onder controle gehouden. Wat een buitenkansje zeg die strandleeuwerik, ik ben er al vaak de Slufter op Texel voor ingelopen, maar nog nooit gezien daar. Ook een soort die hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik zie dat je op Texel ook weer een bijzonderheid aangetroffen hebt, de houtsnip. Afgelopen week zijn we ook weer 3 dagen op Texel geweest, maar behalve veel kou, een snerpende oostenwind en een hele dag striemende regen heb ik er niet veel aangetroffen.
    Prima serie met een aantal heel fraaie beelden,

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Weer een lekker blogje met de kwaliteitsfoto's die we van jou kunnen verwachten. Ik zou al blij zijn met één foto van een Nonnetje, maar als ik je verhaalvlees,vis dat voor mij niet weggelegd. Hoewel je nooit weet hoe een koe een haas vangt, natuurlijk. Ik vind de belichting wel oké, vooral met dat warme ochtendlicht. Wat ik nou weer wel jammer vind is het woelige water, maar je kan niet alles hebben. Een strandleeuwerik had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd dus. Wel een leuk vogeltje, maar ik zou er geen wereldreis voor maken.
    Groetjes. Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha René,
    leuk dat het met die nonnetjes zo goed gelukt is. Heel mooie vogels zijn dat. Foto 10 is hier mijn favoriet - prachtig! Maar de hele serie mag er weer zijn. Mevrouw grote zaagbek ziet er leuk uit, beetje verwaaid punk-kapsel. Foto van de wegvliegende zaagbek is trouwens ook heel leuk zo (knap hoor, zo heel snel reageren).

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Die nonnetjes maken het je niet makkelijk. Ze zijn buitengewoon oplettend en gaan ervandoor voordat je het in de gaten hebt. Ik heb ze deze wintermaanden een aantal keer gezien, maar eigenlijk wat te ver weg naar mijn zin. Maar ondanks alle moeilijkheden met belichten vind ik toch knappe beelden.
    De strandleeuwerik heb ik nog nooit gezien, een mooie bonus zeker nu hij zo mooi ging zitten op het zandheuveltje.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie vogels zijn die Nonnetjes (Wie verzint er trouwens zo'n naam?)en je hebt er werkelijk schitterende foto's van gemaakt. Ik heb bewondering voor je geduldig afwachten tot er iets fraais in beeld komt, dat zou ik echt niet kunnen.
    Strandleeuwerik: nog nooit van gehoord, überhaupt nog nooit een Leeuwerik mogen aanschouwen laat staan fotograferen, foto 18 vind ik daar de mooiste van.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een meeslepend blog René, het is iedere keer opnieuw heerlijk om jouw blogs te bekijken en zeker ook te lezen. Bewondering voor je hoe je deze opnamen weer voor elkaar hebt gekregen en ook goed dat je maar weer eens vertelt hoeveel inspanning, kennis en kunde er nodig is samen met af en toe ook een snufje geluk om dergelijke opnamen te kunnen maken.
    Ik heb er weer van genoten. Prachtig de nonnetjes, maar ook de wegvliegende grote zaagbek heb je fraai te pakken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Rene het is gewoon heerlijk struinen door jouw log mijn handen jeuken om ook weer te kunnen als ik dit allemaal ziet.

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html