"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 15 april 2018

De Grutto

Paartje Grutto's

Begin februari keren de Grutto's terug in Nederland.
Eerst nog kleine groepjes van een aantal exemplaren en medio februari 
arriveren de grote groepen.
Het eerste wat de terugkerende vogels doen is eten. Veel eten.
De Grutto overwintert in West-Afrika en Zuidwest-Europa en
de meeste broedgebieden liggen in Nederland.
Dat maakt ons dus verantwoordelijk voor het voortbestaan van de Grutto.

Na zo'n lange reis hebben ze enorm veel calorieën verloren en
dat moet zo snel mogelijk weer ingelopen worden.
Gelukkig zijn er gebieden die eind januari onder water gezet worden,
zodat terugkerende Grutto's simpel aan voedsel kunnen komen.

Het landje van Geijsel is zo'n gebiedje waar je medio februari
grote groepen Grutto's kunt zien foerageren.
Er zijn meer van dat soort gebiedjes en het zijn een soort
verzamelplekken voor de terugkerende Grutto's.
Nadat ze aangesterkt zijn, trekken ze door naar de broedgebieden.
In eerste instantie verblijven ze daar ook in grotere groepen,
maar na een tijdje nemen de paartjes een territorium in.

Kleine groepjes Grutto's bereiken de broedgebieden (15-03-2018)

Rond de 10de maart zie ik de eerste Grutto's in de polders van landelijk Amsterdam-Noord
verschijnen en tijdens een ritje op 15 maart ben ik verbaasd over de
enorme hoeveelheden Grutto's die ik zie.
Zoveel heb ik er niet eerder gezien in dit gebied.

Paartje Grutto's (18-03-2018)

De dagen daarop trekken veel Grutto's verder en nemen de blijvers hun
territorium in. De Grutto's zijn enorm honkvast, want ieder jaar
zie ik op exact dezelfde plekken paartjes broeden.
Helemaal zeker dat het ieder jaar dezelfde vogels zijn, ben ik niet.
De exemplaren die ik ieder jaar op bepaalde plekken zie, zijn namelijk niet geringd.
Maar omdat ik ze altijd op exact dezelfde plekken zie,
neem ik aan dat het dezelfde vogels zijn.

Grutto (18-03-2018)

Het lastige is om een mooie plek te vinden om ze te fotograferen.
Maar heb je die eenmaal gevonden dan is een Grutto best wel makkelijk te fotograferen.
Grutto's zijn namelijk niet zo heel schuw en helemaal wanneer er een
natuurlijke barrière aanwezig is.
Je moet ze alleen eerst even rustig aan jouw aanwezigheid laten wennen,
voordat je uit de auto stapt of dichterbij komt.

In eerste instantie blijven ze stokstijf staan, maar als je
rustig blijft zitten/liggen en geen rare bewegingen maakt,
zullen de vogels weer snel verder gaan met hun dagelijkse beslommeringen.

Grutto (25-03-2018)

In de laatste week van maart klinkt de roep van de Grutto weer overal in de polder
 en ik vind het een fantastisch mooi geluid.
Het laat je realiseren dat de lente in aantocht is.

Bergeend

Wat mij opvalt is dat er erg veel Bergeenden te zien zijn op dit moment.
Nou is de Bergeend niet bepaald een zeldzame verschijning, maar ze zijn nu
met grote getallen aanwezig.

Het aantal Grauwe Ganzen lijkt ook alleen maar groter te worden.
Het schijnt voor de boeren een steeds groter "probleem" te worden.
Het terug brengen van deze soort is een iets te groot succes geworden.

Grauwe Ganzen

Maar in deze periode ben ik vaak op zoek naar de Grutto.
Ik weet wel een aantal plekjes waar je ze mooi kunt fotograferen,
maar dan nog is het een kwestie van op de juiste tijd op dat juiste plekje aanwezig zijn.

Grutto (31-03-2018)

Het liefst fotografeer ik ze in een ondiep plasje met mooi ochtendlicht,
maar in het gebied waar ik kom, zijn of de plasjes net te ver weg voor mooie foto's
of de Grutto's zijn altijd te ver weg.

Uitkijkpunten en vogelkijkhutten zijn wat dat betreft altijd verkeerd en raar geplaatst.
In "mijn" polder is ook een vogelkijkpunt geplaatst aan een prachtige grote ondiepe plas.
Maar je staat daar open en bloot en je kunt het dus wel vergeten dat er
regelmatig vogels dichtbij komen.
Dan kijk je ook nog eens bijna de hele dag tegen het licht in en dan
geef ik mijn portie al snel aan fikkie.
Zo jammer en een gemiste kans.

Grutto (31-03-2018)

Dus ben ik afhankelijk van de weilanden en vanwege het regelmatig
baggeren van de sloten, heb je dan vaak last van opgedroogde prut die
langs de slootranden ligt.

Maar ook al zijn er veel lelijke plekken in het weidelandschap,
er zijn ook genoeg plekken die wel een mooi totaalbeeld opleveren.
Je moet alleen een beetje mazzel hebben dat de Grutto's op die
mooie plekjes terecht komen.

Tijdens mijn tripjes tot en met eind maart was het
vooral een kwestie van verkennen.
Waar zitten de paartjes en vooral waar zitten ze dichtbij en
kan ik ook een mooi standpunt innemen.

Tijdens die tripjes kom je natuurlijk ook genoeg andere vogels tegen.
Ik ken fotografen die met een bepaald doel voor ogen op stap gaan en
daarbij voorbij lopen/rijden aan dieren die er mooi voor gaan staan.

Torenvalk

Ik kan dat niet en laat mij altijd ophouden door allerlei diersoorten.
Op diverse plekken in de polder bevinden zich goed fotografeerbare Torenvalken
en ik let altijd goed op in die delen van de polder.
Ook al zijn ze goed te fotograferen, je moet ze altijd behoedzaam benaderen.
Veel mensen rijden langzaam naar een roofvogel toe,
doen hun raampje open wanneer ze stil gaan staan en doen dan
de lens buiten het raam. Drie keer een moment waarmee je een roofvogel kunt verjagen.

Het stilzetten van de auto is een moment dat je onmogelijk kunt vermijden,
maar de andere twee kun je in een vroeger stadium uitvoeren.
Gewoon ver van te voren je raampje al open doen en de lens uit het raam steken.
Dat verhoogd de kans dat de vogel blijft zitten enorm.
En heel belangrijk; Niet al te dichtbij willen komen.

Grote Zilverreiger

Grote Zilverreigers hebben ook zo'n aantrekkingskracht op mij.
Inmiddels behoorlijk algemeen, maar het blijft een prachtige vogel om te fotograferen.
Niet alleen mooi, maar ook erg lastig.
Al dat wit blijft toch een behoorlijke uitdaging.

Kievit

Een vogel die ook vaak voorbij gereden wordt is de Kievit.
Als de zon een Kievit mooi beschijnt, dan kan ik er onmogelijk aan voorbij rijden.
De olieachtige kleuren komen dan zo mooi uit.
Maar de Kievit moet dan wel exact goed in het licht staan.

Maar ja, ik kwam voor de Grutto's.

Ik rijd langs verschillende plekken, maar nergens zitten ze op
een fijn plekje. Tenminste, niet op plekjes welke ik in gedachten heb.

Op mijn laatste geplande locatie zie ik een aantal paartjes rondscharrelen.
Paartjes die vlakbij elkaar een territorium hebben, willen elkaar
ook nog weleens in de haren vliegen.

Het paartje dat het dichtste bij de weg verblijft op deze locatie,
staat ook nu weer op een niet zo'n mooi stukje van het weiland.
Ik bekijk ze vanuit de auto en heb het vermoeden dat er
ieder moment gepaard kan gaan worden.
Bij Grutto's is dat erg duidelijk te zien en lang van te voren kun je
het paringsmoment aan zien komen.
Er wordt gepoetst, met de veren geschud, het vrouwtje gaat er goed voor staan
en het mannetje komt langzaam maar zeker in de juiste positie
om op de rug van het vrouwtje te gaan staan.

Maar voordat het zo ver is, worden ze opgejaagd door een andere Grutto en
het paartje beland aan de andere kant van de weg.
Ook niet op de mooiste plek, maar ik kan hier wel een heel leuk standpunt innemen.

Grutto's (7-04-2018)

Voorzichtig kom ik uit de auto en kruip over de weg naar de andere berm.
Gelukkig is dit een rustig weggetje, want ik kan niet heel ver de berm inkruipen.
De vogels kijken mij in eerste instantie een beetje vreemd aan.
maar al snel zijn ze aan mijn aanwezigheid gewend.
Voor het maken van macro's van Libellen heb ik geleerd om
door het gras heen te fotograferen.
Dat doe ik in dit geval ook eens voor de verandering.
Ik zorg er wel voor dat de dichtsbijzijnde vogel vrij in beeld is,
maar de tweede verdwijnt achter een soort van groene waas.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het nou wel of niet mooi is.

Grutto's

Een zelfde soort plaatje maar nu met een iets hoger standpunt, waardoor allebei
de vogels vrij op de foto komen te staan.

Grutto's

Het verschil tussen het vrouwtje en het mannetje wordt steeds duidelijker.
De roestbruin/oranje kleur van de borst en kopveren van het zomerkleed
van het mannetje komt steeds meer naar voren.
De kleuren van vrouwelijke grondbroeders zijn altijd onopvallend.
Hoe minder opzichtig ze zijn qua kleur,
hoe minder ze opvallen wanneer ze aan het broeden zijn.

Inmiddels merk ik aan alles dat de vogels op hun gemak zijn.
Het mannetje dommelt een beetje in slaap en het vrouwtje gaat
op zoek naar wat te eten.

Ondertussen komt er zo nu een dan een auto langs en ik voel 
de ogen van de inzittenden in mijn rug prikken.
Ik lig ook net bepaald op mijn paasbest in de berm.
Daarbij is het modderig en is het lastig om te zien wat ik nou aan het fotograferen ben.
Maar inmiddels ben ik het wel gewend dat mensen mij
waarschijnlijk knettergek vinden ;-)

Grutto

Zodra vogels beginnen met poetsen, weet je dat ze zich op hun gemak voelen.
Mijn ervaring is dat wanneer je heel rustig doet en je zo klein mogelijk maakt,
vogels al snel hun eigen gang gaan.
Dan maakt het niet zoveel uit of ze jouw handen of hoofd zien.
Zodra je staat en dus een enorme reus bent in hun perceptie,
dan gaat het fout. 
Het kost allemaal wat moeite en het ziet er misschien raar uit,
maar je moet er iets voor over hebben.

Grutto

En wat ik geleerd heb, is om niet te snel te stoppen.
Zolang de fotomodellen aanwezig zijn of de kans aanwezig is dat ze terugkomen,
is het gewoon slim om iets meer tijd te investeren.
Hoewel ik eigenlijk ergens anders wilde gaan kijken,
bleef ik toch een kwartiertje extra.
Juist in de laatste minuten van dat kwartiertje,
gaat de Grutto op een mooi plekje staan.

Grutto

Bijna zoals ik hem graag wil hebben.
Het witte in de bovenkant van de foto komt van een bovenliggende weg.
Ik heb het geprobeerd weg te klonen, maar het werd er niet mooier op.
Of het echt storend is.....?

De koning/koningin van de weide blijft een prachtig onderwerp om te fotograferen.
Niet alleen om te fotograferen, maar ook om gewoon te bekijken.
Hopelijk kunnen er dit jaar genoeg jongen vliegvlug worden,
zodat de soort er weer ietsje beter voor komt te staan.
Als er alleen al een paar weken later gemaaid wordt,
zou dat al enorm schelen.

In een volgend blog aandacht voor:

De Blauwborst

Tot de volgende keer,
René



14 opmerkingen:

  1. Ha René,
    je hebt er heel wat voor over, maar pfoe... wát een mooie foto's laat je hier weer zien.
    Misschien denken mensen wel dat je gek bent; het kan echter ook zo zijn dat ze kijken of er niets akeligs met je aan de hand is. Dat is mijn ervaring als ik weleens tussen de bloemen lig: komt iemand heel bezorgd vragen of het wel goed met me gaat; denken ze dat ik gevallen ben of zo. Heel aardig dus eigenlijk.

    Deze serie is een ode aan de grutto - heel mooie achtergronden ook. Laten we hopen dat ze dit jaar voldoende kleintjes groot kunnen krijgen. Steeds meer boeren zetten zich daar voor in.
    Vluchtfoto van de grauwe ganzen is ook top!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Het is echt een ode aan de grutto, die dat ook m.i. volledig verdient. Het is een goed teken dat je er veel gezien hebt. De beelden vind ik schitterend, de erbij passende omschrijving zeer verhelderend (voor zo ver nodig). Het is overduidelijk dat dit het resultaat is van kennis, geduld en een investering van veel tijd.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's René!!
    Prachtig hoe je die grutto's te pakken hebt. Leuke pose ook zoals op foto 9 en ook foto 18 met dat hoge gras is erg mooi.
    Ook die zilverreiger en die kievit zijn erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    Mooie foto's Prachtig hoe je die grutto's te pakken hebt erg gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Mooie serie foto's van de grutto, mooie zoals je ze hebt vast gelegd, inderdaad we moeten zorgen dat de soort blijft bestaan.
    De bergeend en de kievit vind ik ook super mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je de grutto's mooi kunnen fotograferen René.
    Prachtig om te zien, maar de allermooiste is voor mij de Blauwborst.
    Zo'n mooi vogeltje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Bah wat een mooie foto;s nou weer ;-))
    Prachtige torenvalk, mooie ganzen in formatievlucht! Mooie kievit, bergeend, blauwborst en Zilverreiger, maar ik ben als een blok gevallen voor je grutto's!!! Tjonge wat een gave scherpe platen zijn dat! Het is weer heel knap fotowerk met een ideaal standpunt. Die achtergrond op foto 18 stoort mij totaal niet.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha René,
    Inderdaad weer schitterende platen en ik sluit me dan ook geheel bij de vorige schrijver aan. Ik ben inmiddels ook tweee keer in 'jouw' polder geweest en de eerste keer met wel aardige grutto-plaatjes thuisgekomen. Die baggerkluiten komen mij bekend voor! Zal tzt wel eens een blog van komen ook. Maar ik ging eigenlijk voor de blauwborst. Vermoedelijk was ik de eerste keer te vroeg (21/3). De tweede keer was het weer ineens heel anders dan voorspeld en dus een hopeloze missie. Niet gezien dus. Ik denk dat ik dit jaar maar over sla... Wel zag ik nestelende Kiekendieven. Ook leuk om te weten waar ze zitten. Fotograferen was echter een ander verhaal: slecht licht, somber weer. Daar moet ik nog eens voor terug. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het fotograferen vanuit de auto nog zo eenvoudig niet is. Dat vereist nog wel enige oefeningen ik zal je tips onthouden.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Dick,

    Ik heb de nestelende kieken ook gezien, maar het valt inderdaad nog niet mee om ze mooi op de foto te krijgen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het is hier volop voorjaar,wat staan de Grutto,s er prachtig op zonder de andere tekort te doen maar ze springen er voor mij gewoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey René,

    wederom een hele mooie serie.
    De Grutto's zijn inderdaad weer terug en ook hier heb ik ze alweer gezien. Nog even en dan zitten ze weer op de palen (uitkijk). Je hebt er een aantal hele mooie platen van kunnen maken. Foto 9 vind ik dan ook heel erg mooi. Ook de andere foto's zijn heerlijk om te zien. Ik kijk uit naar je volgende blog.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge René, dit is echt weer genieten, wat een fijn blog om te bekijken en te lezen. Zo mooi dat je ook uitgebreid vertelt over je ontmoetingen en de wijze waarop je foto's tot stand komen. Leerzaam en boeiend om te lezen en bewondering voor je prachtige opnamen. Een prachtige serie heb je gemaakt, zowel van de grutto's als van de bijvangsten. Je vraagt of de foto met groene waas hinderlijk is of niet, nou ik vind het niet hinderlijk, het legt het accent nog wat meer op het scherpe exemplaar. De witte vlekken van de weg zijn jammer, maar het is niet anders, blijft wel een prachtige opname.
    De laatste twee grutto-foto's en foto 8 en 9 vind ik echt juweeltjes.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een geweldige serie. je openingsfoto is meteen mijn favoriet maar er zitten meer prachtige grutto plaatjes bij. Het is mij dit jaar nog niet gelukt om bij de Poelgeest polders een fatsoenlijke foto te maken van deze mooie weidevogel...hopelijk gaat het nog lukken dit jaar. Ook de foto's van zilverreiger en kievit zijn toppers.
    Heb weer met plezier je blog bekeken
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html