"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 4 juli 2021

Jong grut en hun oplettende ouders

Grutto's en Tureluurs

Eind mei en de maand juni ben ik regelmatig de polder in geweest 
om jonge weidevogels te fotograferen.
De ene keer heel leuk en de andere keer zeer frustrerend.
Het frustrerende was dat er wederom veel broedsels verdwenen zijn door het vroegtijdig maaien.
Rond 29 mei brak opeens een langere periode van heel mooi en droog weer aan.
De periode daarvoor was er veel regen en konden de zware machine het land dus niet op.

Terwijl ik meerdere in paniek zijnde Grutto's, Kieviten en Tureluurs 
schreeuwend boven een weiland zag vliegen, ging de boer in volle snelheid 
al maaiend door het weiland heen.
Een uur daarvoor was er nog niets aan de hand en zag ik de ouders
op paaltjes zitten en al roepend hun kroost in de gaten houden.
Een paar uur later was het doodstil op datzelfde stukje grond.
Minimaal 5 broedsels om zeep geholpen.

Omdat wij een zo'n goedkoop mogelijk stukje vlees op ons bord willen hebben,
moet de boer wel maaien zodra het gras op z'n best is,
zodat er genoeg voeding voor de dieren is in de winter.
Als de regering daar nou eens een paar miljoen tegenaan zou gooien
om de boeren wintervoer te laten kopen en daardoor twee weken later pas te maaien.

Grutto's op de uitkijk

Jonge vogels fotograferen is redelijk simpel, maar aan de andere kant ook lastig.
Want hoe krijg je ze nou op de foto, zonder de boel te verstoren?
Recht op ze aflopen zorgt voor paniek bij de kleintjes en bij de ouders.

Vooral jonge weidevogels zijn nogal ondernemend.
Vaak kun je aardig inschatten welke kant ze opgaan tijdens de verkenningstochtjes.
Dan is het niet anders dan de auto ergens verderop in dat pad te parkeren en afwachten.
Als het gebied en de situatie het toelaat, ga ik meestal languit liggen met
de camera op de rijstzak.
Met een beetje geluk komen ze rustig jouw kant op en door in de auto te blijven of
je heel klein te houden, ben je ook geen gevaar voor de ouders.
Zo heb ik weleens meegemaakt dat jonge Kleine Plevieren gewoon
over de achterkant van mijn benen klommen en dat er
een IJsvogel op mijn hoofd kwam zitten.

Scholeksters

Maar hoe weet je nou waar jonge vogels zich bevinden?
Uiteraard wanneer je ze gewoon ergens ziet zitten of scharrelen,
maar als je alleen daarop afgaat mis je een heleboel.

Jonge vogels bedelen constant bij de ouders om voedsel en dat doen
ze meestal zeer luidruchtig.
Jonge futen of meerkoeten kun je bijvoorbeeld op honderd meter afstand al horen.
Jonge (zang)vogels houden zich meestal op in de begroeiing, maar zijn
ook weer aan het luidruchtig gebedel te lokaliseren.
Dan is het hopen en afwachten totdat ze op een mooi takje gaan zitten en
er een voermomentje plaats vindt.

Grote Bonte Spechten

Je kunt echter ook aan het gedrag van de ouders zien, dat er ergens jonge vogels aanwezig zijn.

Een weidevogel staat bv niet voor niets op een paaltje.
De vogel gaat daar staan om een beter overzicht te hebben over de omgeving.
Begint de vogel zenuwachtig te roepen als je dichterbij komt,
dan is dat het teken om snel door te rijden, want dan zijn de kleintjes
zeer dichtbij. Aan verstoren van vogels heb je namelijk helemaal niets.
Een wegvliegende vogel levert geen mooie beelden op en kleintjes
die zich verschuilen ook niet.
Het levert dieren alleen maar een heleboel stress op en als de ouders in
paniek alle kanten op vluchten, krijgen predatoren zoals kraaien en meeuwen
de kans om de kleintjes zo weg te pikken.

Dus zorg dat er meer dan voldoende afstand genomen wordt en wacht af
op wat er komen gaat. Hopelijk komen ze in alle rust jouw kant op en 
anders heb je gewoon pech gehad.

Maar soms gaat het weleens mis.

Scholekster

Op een strook bouwgrond dat grenst aan een stukje plasdras,
scharrelen drie bijna vliegvlugge jonge Scholeksters rond.
Overigens was het opvallend dat ik op 5 verschillende plekken in de polder
zo'n familie aantrof. Twee volwassen vogels en drie grote jongen.
Zeker voor de Scholekster zeer positief nieuws, want daar gaat het niet zo heel goed mee.

Maar ik lag al een tijdje op de grond en kon op een meter of veertig afstand
heel mooi de drie jongen bekijken en fotograferen.

Tureluur (vrouw)

Behalve de Scholeksters waren er ook jonge Tureluurs aanwezig.
Deze jongen kon ik niet zien, omdat ze zich ophielden in het plasdras-gedeelte.
De ouders liepen rustig een beetje heen en weer en hielden hun kroost van een afstandje in de gaten.
Pas toen er een Zilvermeeuw overvloog, kon ik echt merken dat er kleintjes in de buurt waren.
Beide ouders sloegen direct aan en lieten druk roepend weten, 
dat de jongen in de dekking moesten gaan.

Tureluur (man)

Nadat de meeuw uit het zicht verdwenen was, keerde de rust ook weer direct terug.

Hopend dat de kleintjes een keertje uit de dekking komen,
blijf ik rustig liggen en wacht af.

Totdat er opeens een Scholekster-ouder schreeuwend mijn kant uitkomt.

Scholekster

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er nou gebeurt.
De jongen bevinden zich op dat moment op meer dan 30 meter afstand en
tot dat moment hadden de Scholeksters geen enkele moeite met mijn aanwezigheid.

Maar opeens is er dus iets anders en begint de vogel te schreeuwen en te dreigen.

Scholekster

Dan beginnen ook de Tureluurs zenuwachtig aan te slaan.

Tureluurs

Ik kijk even in de lucht, maar zie geen enkele roofvogel in de buurt.
Ook geen Reigers in het plasdras-gedeelte en ik begin hevig aan mijzelf te twijfelen.

Scholekster

De Scholekster kijkt weer heel smerig mijn kant op en begint al schreeuwend
weer iets dichterbij te komen.

Scholekster

Tsja, dan maar rustig achteruit kruipen en de plek verlaten.
Terwijl ik achteruit kruip, komt de aap uit de mouw.

Als je ergens languit ligt met een camera, dan wekt dat nieuwsgierigheid op
bij andere mensen. Er was dus doodleuk iemand anders achter mij
gaan staan om ook wat foto's te maken.

Als je dan rechtop blijft staan, dan is het niet gek dat de vogels
verschrikt beginnen te reageren.
Ik bedank degene achter mij even heel sarcastisch en
zeg hem ook dat ik nou weet waarom de vogels zo reageren.
Ik denk dat de boodschap wel aangekomen is.

Wanner ik weer in de auto zit en verder wil rijden,
zie ik direct de volgende Tureluurs die zeker een jong in de buurt hebben.

Weidevogels met jongen staan vaak een stukje uit elkaar en
roepen af en toe. Dan kun je er zeker van zijn dat de jongen
zich ergens tussen hun in bevinden en dat ze dmv
de korte roepjes contact met elkaar houden.

Jonge Tureluur

Hoewel ik weet waar de jongen zich ongeveer moeten bevinden, is het toch altijd even goed zoeken.
Gelukkig bewegen de ondernemende jongen nogal veel en dat maakt het wat makkelijker.

Ik zie een jong op een meter of 10 lekker lopen te scharrelen en zoeken naar insecten.

Tureluurs

Een tweede jong loopt vlakbij de moeder.
De twee jongen zijn al iets groter en hopelijk redden ze het allebei.

Tureluur

Ik wacht rustig af en de jonge Tureluurs gaan rustig door met het zoeken naar insecten,
terwijl de ouders de boel een beetje in de gaten houden.
Eén van de jongen komt rustig mijn kant op wandelen en
trekt zich werkelijk helemaal nergens iets van aan.

Een volgende dag ga ik op zoek naar jonge Baardmannen.

Terwijl ik bijna bij het gebied ben waar ze zich zouden kunnen bevinden,
zie ik een Zanglijster rondscharrelen.

Zanglijster

Zo'n kans krijg je toch ook niet iedere dag en ik probeer in te schatten welke kant
de Zanglijster op zal gaan.

Klein stukje doorrijden, snel de auto uit en afwachten.

Zanglijster

Dan is het altijd leuk wanneer zo'n vogel ook exact jouw kant opkomt.

Nadat de Zanglijster met de snavel vol voedsel richting het nest is gevlogen,
vervolg ik mijn weg richting het gebied waar ik Baardmannen hoop te vinden.

Na een uurtje rondwandelen hoor ik eindelijk het geluid van een Baardman.
Maar ze zitten aan de andere kant van het water en om daar te komen,
moet ik toch een behoorlijk stuk omlopen.

Ik besluit om toch maar om te lopen en te hopen dat ze niet
lekker het water oversteken, wnneer ik omgelopen ben.

Jonge Baardmannen

Eénmaal aan de overkant van het water, is het weer even zoeken.
Ze zullen toch niet naar de overkant gevlogen zijn he?

Na een kwartiertje zoeken, hoor ik dan eindelijk weer het bekende Baardmannen-geluid.

Jonge Baardman

Een groepje van zo'n tien jonge exemplaren vliegen rond en doen zich tegoed 
aan de zaadjes in de rietpluimen.
Of zijn ze op zoek naar insecten in die zelfde pluimen?

Het maakt niet zoveel uit voor mij wat ze eten op dat moment.

Jonge Baardmannen

Dan gebeurt toch nog waar ik zo bang voor was.
Ze vliegen naar de overkant van het water en ik twijfel of ik er nog achteraan moet gaan.

Ik scroll eerst even door de foto's en ben best tevreden met de resultaten.
Omdat ik geen zin heb om om te lopen, ga ik richting de auto en
besluit om nog een keertje een rondje in de polder te maken.

In eerste instantie ben ik op zoek naaral wat grotere jongen vogels,
maar als ik in de verte een grote groep Spreeuwen neer zie
dalen vlak langs de weg op een gemaaid weiland, laat ik dat maar even varen

Spreeuwen

In de groep bevinden zich heel veel jonge exemplaren.
Terwijl de ouders in het gemaaide gras naar voedsel zoeken,
lopen de jongen luid bedelend om ze heen.

Bij iedere prooi zijn de jongen er als de kippen bij en
de grootste schreeuwerd krijgt het eten.

Spreeuwen

Het is best leuk om dat een tijdje van dichtbij te bekijken,
want overal gebeurt wel wat.
Ik heb dit ook nog nooit van zo dchtbij kunnen bekijken en zou
het ook graag vanuit een lager standpunt willen fotograferen.

Spreeuwen

Voorzichtig open ik de autodeur en terwijl ik de auto zo soepel mogelijk
uit probeer te glijden, besluiten de Spreeuwen om ergens anders te gaan foerageren.
Het kan niet altijd feest zijn, zullen we maar zeggen.

Dan maar op zoek naar jonge weidevogels die al wat groter zijn.

Tureluur

Als eerste kom ik een tweetal jonge Tureluurs tegen.
Deze twee zullen het wel redden, want deze worden in ieder geval niet
meer te grazen genomen door een Mantelmeeuw of een Kraai.

Alleen een Kiekendief of Vos kan hier nog roet in het eten gooien.

Tureluur

De jonge Tureluurs weten inmiddels ook al aardig wat eten te vinden,
dus dat gaat wel goed komen.

Ik rij een stukje verder en zie verderop een Grutto in de lucht hangen.

Grutto

Er moet iets op de grond rondscharrelen waar deze Grutto zijn jongen
nu voor waarschuwt. Door boven het gevaar in de lucht te hangen,
kan de Grutto mooi het overzicht houden.

Even later zie ik een Hermelijn door het gras huppelen.
Het ging te snel om een foto te maken.

Omdat ik weet dat er jongen in de buurt moeten zijn, wacht ik iets verderop
of ik ze te zien ga krijgen.
Als de rust weergekeerd is, zie ik het jong.

Jonge Grutto

Deze is inmiddels al zo groot, dat we hier wel kunnen spreken van een succesvol broedsel.
Maar eigenlijk moet ieder Grutto-paar twee jongen per jaar grootbrengen om
de populatie op peil te houden.
Dit ene jong is dus te weinig en ik heb ook maar weinig jongen
in dit stadium gezien dit jaar.

Jonge Grutto

Als pa en moe wegvliegen naar het volgende weiland, vliegt het jong gewoon met ze mee.
Mooi zo.

Als toetje een tweetal foto's van vorig jaar augustus, die ik nog net eerder heb geplaatst.

Jonge Fazanten

Vroeg in de avond reed ik op een stille weg in de polder, toen ik in de verte
een drietal jonge Fazanten zag scharrelen in de berm.

Heel rustig ben ik verder gereden en ze benaderd in de auto tot op een meter of 15.
Snel de auto uit en gelegen naast de auto een aantal foto's kunnen maken.
Helaas voor mij stopte er een auto en de bestuurster vroeg ongerust aan mij
of alles wel goed was. Natuurlijk is het goed dat mensen opletten,
maar de Fazanten vonden het minder leuk en verdwenen de begroeiing in.

Toch nog een paar leuke foto's aan overgehouden.

Jonge Fazanten

Een tweede toetje zijn wat foto's van jonge bosvogels.

Jonge Boomklever

Medio juni kon ik een dagje vrij nemen en kon toen wat leuke foto's maken van 
allerlei soorten jonge vogels. Jonge Roodborstjes die vrolijk rondhuppelde,
maar die in de struiken ook nog door de ouders werden gevoerd.

Jonge Roodborst

Meerdere jonge Grote Bonte Spechten zorgde voor veel leuke momentjes,
maar het blijft lastig om twee vogels tegelijkertijd goed op de foto te krijgen.
Soms werken ze mee en gaan ze evenwijdig aan elkaar ergens zitten en
daardoor bevinden beide zich in hetzelfde scherpstelgebied.

Grote Bonte Spechten

Maar de klapper van de dag was een jonge Havik.

Havik

Een prachtige vogel die ik langdurig kon bekijken en fotograferen.
Volwassen Haviken heb ik regelmatig kunnen fotograferen en een paar jaar geleden
ook hele jonge vogels die nog op het nest zaten.
Echter een wat grotere jonge Havik stond nog steeds op mijn wensenlijstje en
was ook de doelsoort van deze dag.
Heerlijk als dat dan ook lukt.

In een volgende blog meer aandacht voor deze vogel,
maar ook voor oa deze:

Vos

Tot de volgende keer,
René

18 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat een geweldige foto's, heerlijk dit met al dat jonge grut er bij.
    Die persoon heb je wel een lesje geleerd, hopelijk denkt hij of zij de volgende keer beter na.
    De spreeuwen vind ik super, zo jammer dat ik hier zo weinig spreeuwen zie, ik vermoed zomaar dat deze ook flink in aantallen achteruit gaan.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    ik heb weer genoten van je mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Rene
    das liegen auf dem Boden hat sich gelohnt, erstklassige Bilder hast du bekommen und Grüsse an den Mann hinter dir... kenne ich auch, das nervt...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauwie, René, een lang blog vol supermooie platen.
    Wat moet je toch een geduld hebben om deze jonge vogels zo op de plaat te kunnen krijgen. Fantastisch.
    Toch nog een lijstje foto's die nog iets extra's hebben. Op 4 het voedselmoment van de spechten - extra indrukwekkend door die donkere achtergrond. 15 - de jonge tureluur loopt recht op je af. De zanglijster met zijn bek vol voer. De beelden van de jonge spreeuwen. En op 29 de jonge fazanten - deze had ik al eens gezien?, maar is heel mooi.
    Dikke complimenten voor deze verzameling.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Corrie,

      Ik had de foto van de jonge fazanten in mijn jaaroverzicht staan van 2020.
      Daar heb je hem dus gezien.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  5. Hoi René,

    Een lekker lang blog met veel variatie, ik heb het met genoegen bekeken en gelezen. Mooi hoe je beschrijft hoe je aanpak is bij het benaderen van (jonge) vogels. Ging het maar altijd zo, ik zie helaas nog zo vaak dat mensen en zeker ook fotografen achter de vogels aan gaan in plaats van de vogels naar zich toe laten komen. En dat laatste werkt inderdaad echt veel beter. Gisteren nog ben ik op een afstand van plm. 15 tot 20 mtr. op een boomstam gaan zitten toen ik zag dat er in de buurt grauwe klauwieren zaten. Na nog geen kwartier kwam het mannetje op nog geen 10 mtr. afstand op een tak zitten. Ja, die boeren, ik vrees dat het nog een lange discussie gaat worden. Natuurlijk willen wij zo goedkoop mogelijk eten, maar bij veel boeren is het ook nooit genoeg, ze willen alsmaar meer land en houden steeds meer dieren (schaalvergroting). De boeren die natuurinclusief boeren niet te na gesproken uiteraard. Prachtige foto's o.a. van de scholeksters nrs. 8 en 9 met dat lage standpunt, maar ook nr. 10 met die tweede onscherpe tureluur in de achtergrond is prachtig. Zanglijster met voer mag er ook zijn, heerlijk door de vegetatie heen gefotografeerd. Tot slot die jonge havik, dat is wel een heel lekker toetje, daar mag je terecht heel blij mee zijn. Prachtig geheel.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Nog even ter aanvulling: een ijsvogeltje op je hoofd is natuurlijk wel heel hilarisch, heb ik nog nooit meegemaakt. maar wel in de periode dat ik nog viste diverse malen een ijsvogel op mijn hengel gehad als ik weer eens tussen de rietkragen zat.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
    2. Hai Ad,

      Ik heb een aantal jaren bij een ijsvogelnest gefotografeerd en het vrouwtje daar was zo gewend geraakt aan mensen,
      dat ik alleen nog camouflage over mijn schouders nodig had. Op een bepaald moment ging ze opeens op mijn pet zitten. Enorm grappig maar jammer dat ik er geen foto aan over gehouden heb.
      Op die vishengels is inderdaad een bekend gegeven. Zolang je maar doodstil zit, trekken vogels weinig van je aan.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  6. Prachtig om te zien René.
    Wat veel verschillende soorten had je weer voor de lens, mooi al dat kleine grut.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Een prachtig informatief verhaal over hoe je met de vogels moet omgaan. Altijd weer leerzaam. Je hebt een hele fraaie serie van alle jonge dieren kunnen maken. Een mooie bekroning voor je inspanningen.
    Het probleem van het maaien is bekend. Boeren willen een goed inkomen, maar produceren wel voor een belangrijk deel voor de export. Wij zitten dan met de problemen, zoals een mestoverschot en een stikstofprobleem. Als de boeren rekening houden met het broedseizoen, zoals een aantal boeren gelukkig ook doet, kunnen de jonge vogels fatsoenlijk opgroeien. Als er compensatie voor hun inspanningen moet komen dan zou de regering daarvoor moeten openstaan.
    Terug naar de platen. De weidevogels zijn schitterend aan bod gekomen, ondanks degene die op een bepaald moment achter je stond. Hopelijk heeft hij zijn lesje geleerd. Ook de baardmannetjes heb je mooi kunnen platen, net als de zanglijster en de andere soorten (die ten dele vanuit een hut gefotografeerd zijn denk ik). De jonge havik is een schitterende opname. Ik hoop ook nog eens zo'n kans te krijgen uit een hut die die nu nog voor mij onmogelijk is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Het schijnt dat er eindelijk met steun van de regering een zak met geld op tafel komt voor het PLAN GRUTTO ( uit 2007) Vermoedelijk kriebelt het toch dat ze anders de Nationale vogel om zeep helpen! Mooi dat je het weer aanstipt. Tja dan nu over je foto's en vooral de moeite, de tijd en het geduld dat je altijd hebt voor het maken van de foto's. Stuk voor stuk juweeltjes en het verhaal eromheen heerlijk lezen....een ijsvogeltje op je hoofd! Een pleviertjes die over je benen scharrelt...ik zie het allemaal voor me! Prachtige blog met al die jonkies en idd die jonge havik is wel adembenemend!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige blog weer. Vooral de eerste foto's waar de vogels op het pad lopen, met dat mooie lage standpunt vind ik super. Ja het aanslaan van de vogels als er gevaar dreigt heb ik begin juni zelf ook vastgelegd, hier was de boosdoener een kraai. Ook erg leuk dat je het jonge spul ook kon vastleggen, hier was het gras veel te hoog en kon ik echt niets zien. Ook een mooie serie van andere jonge vogels, zoals de baardmannen en spreeuwen. De laatste foto's was dat vanuit een foto hut?
    gr. Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige serie foto's met een mooi verhaal erbij. Ik vind vooral de 2e foto van de zanglijster in het gras en die van de specht die zijn jong voert met de zwarte achtergrond erg mooi.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Wat is dit toch weer een puike serie zeg. Fantastisch hoe je al deze vogels (en vos) hebt gefotografeerd.
    Heel bijzonder en bij sommige ook zeer unieke momenten, zoals bv die spechten tijdens het voeren van hun jong. Zulke bijzondere momenten. Ik heb er van genoten hoor, want dit is grote klasse René!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    een bomvol blog met een prachtige varia aan schitterende foto's :-))
    dat jonge spul is altijd zo leuk om te zien hé. Had je die spechten vanuit een hut? Erg leuk om te zien dat bedelende jong hahahahahahaha..... ik vind het echt super om dit te zien.
    Je openiningsfoto zegt minder leuke dingen 😪. Altijd zo triest om te moeten toezien hoe een boer zijn land gaat bewerken terwijl er nog tal van broedsels zijn zucht..... echt heel naar. Ik kan dan ook niet juichen over de foto maar wel over het feit dat je ze ook op deze trieste dag hebt weten te platen. De jonge fazanten vind ik echt te gek. Wat een juweeltje van een foto. Ook de jonge tuurtjes en "schollies" zijn geweldig leuk om te zien. Ik heb weer enorm zitten genieten bij je.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Helma,

      De foto van de grote bonte spechten is inderdaad in een hut gemaakt.

      Groet,
      René

      Verwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html