"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 3 oktober 2021

De Visarend en de Lepelaar

 

Visarend

Iedereen heeft wel soorten of situaties op een lijstje staan,
maar vaak zijn dat lastig weg te strepen gevallen.
Zo staat de Das al jarenlang bij mij op 1 en
heb ik diverse pogingen (zonder resultaat) ondernomen.
Maar pogingen om een wenssoort te fotograferen zijn niet altijd vruchtenloos.

Zo verblijft er al jaren een Visarend in het havengebied van Amsterdam.
Maar de Visarend is daar alleen 1 of 2 weken in het voor- en najaar,
wanneer de vogel aan het doortrekken is.
De Visarend komt altijd op ongeveer dezelfde plek terug en
normaliter zit de vogel dan net op een plek waar je niet met de auto mag komen.
Dus kun je het wel vergeten om dichtbij te komen.
Toch ben ik er ik in de afgelopen jaren af en toe langs gegaan,
maar de vogel zat dan nooit op de plek, waar hij regelmatig gezien werd.

Maar dit jaar was het anders.
De Visarend werd regelmatig gezien op een plek,
waar ik wel met de auto mocht komen.
Dat verandert natuurlijk de zaak en maakte mij toch wel hebberig.

Tapuit

Nou ligt de plek waar de Visarend zich zou moeten bevinden op
de route wanneer ik naar de Zuidpier in IJmuiden ga.
Daar ben ik eind augustus/begin september een paar keer geweest en
iedere keer reed ik op de terugweg even een klein stukje om,
in de hoop dat de Visarend op zijn plekkie zou zitten.
Omdat ik veel meldingen van de vogel voorbij zag komen,
dacht ik dat het wel een makkie zou zijn om het ff snel te fotograferen.

Vergeet het maar he.....

De eerste keer dat ik terug kwam van de Zuidpier,
heb ik een half uurtje gepost op de plek waar de vogel gezien werd.
Zo'n eerste bezoekje is altijd nuttig om wat kennis te vergaren.
Waar kan ik staan met de auto, hoe is het licht, is het er druk etc.

Geen Visarend die eerste keer, 
maar wel een paar Tapuiten die lastig te benaderen waren.

Na een paar keer wist ik hoe ver ik kon gaan en
lukte het om er wat foto's van te maken.

Tapuit

Maar geen Visarend dus.
Nou ligt de plek net even te ver van mijn huis,
om er regelmatig langs te rijden, 
maar ga ik de dagen na mijn eerste poging toch een 
paar keer in de avond langs om mijn geluk te proberen.

Geen succes.
De vogel is aldoor weg wanneer ik ter plaatste ben.

Wanneer ik weer een ochtendje Zuidpier ga doen,
rijd ik op de terugweg weer door de Havens heen.
Het gaat hem gewoon niet worden.

Bij toeval hoor ik iets over een klein polderachtig gebiedje
dat niet ver van de Visarend-plek ligt.
Omdat het in de periode augustus/september altijd
een beetje lastig is om leuke onderwerpen te vinden,
kan ik mooi dat gebiedje verkennen en tegelijkertijd
wat regelmatiger langs de Visarend-plek gaan.

Lepelaars, Grutto's en Kluut

Wanneer ik het nieuwe gebiedje even snel wil verkennen,
rijd ik dus eerst weer door het haven-gebied.
Weer geen Visarend.

Het nieuwe gebiedje verrast mij enorm.
Op een aantal plekken kom ik allerlei soorten Steltlopertjes tegen.
Maar niet alleen dat.
Ook Dodaarzen, Buizerds, Bruine Kiekendief, Puttertjes en Kwikstaarten
zijn vogels die ik daar tegenkom.
Maar al dat spul zit te ver weg om leuk te fotograferen.
Prachtige plek voor de vogelaar dus,
maar nou niet direct om vogels te fotograferen.

Totdat ik bij een plas kom waar een hele grote groep Lepelaars zich laat zien.
Het gebiedje ligt niet heel ver van de broedkolonie in de Haarlemmerliede af,
dus ik vermoed dat het deze vogels zijn, die nu op deze plek aansterken
om straks de lange reis te gaan maken.

In de grote groep Lepelaars zie ik ook diverse Kluten, Kemphanen
en Grutto's. De afstand tussen de weg en de plas is wat ver en
het landschap verhinderd dat ik van een lager standpunt kan fotograferen.

Lepelaars

Dan maar vanuit de auto en ook dat levert leuke plaatjes op.
Omdat ik het in eerste instantie als een verkenningstochtje zag,
was ik iets later van huis gegaan en stond de zon al wat hoger.

Vooral met witte vogels levert dat al snel problemen op,
maar met de computer valt er nog wel wat te corrigeren.

Jonge Boerenzwaluw

Tijdens 1 van mijn bezoekjes kwam ik ook nog een paar jonge Boerenzwaluwen tegen
die nog gevoerd werden.
Helaas maar even kunnen genieten van de voermomentjes en
maar een foto is het waard om getoond te worden.

Boerenzwaluwen

Een mooi plekje om te onthouden om volgend voorjaar de zwaluwen te fotograferen.

De volgende ochtend ben ik al vroeg wakker en als ik naar buiten kijk,
zie ik de sterren aan de hemel staan. Dan kan ik mooi even een paar uurtjes naar
het nieuw ontdekte gebiedje gaan om te kijken of ik een ander
fotomoment van mijn lijstje kan strepen.

Ik probeer al lang om een Lepelaar te fotograferen,
die een visje opgooit. Ik heb dat moment al eens van veraf gefotografeerd,
maar wil het graag beter op de foto hebben.

En er zitten genoeg Lepelaars in het gebiedje, dus is de kans groot
op zo'n soort moment.

Ik ben vroeg in het gebied en zie 6 of 7 auto's staan op een
plek waar ik eerst wat putters wil fotograferen.
Koffiedrinkende mensen staan langs de aknt van de weg,
dus dan kan ik de Putters wel vergeten.
Dan maar snel doorrijden naar de jonge Boerenzwaluwen en de Lepelaars.

Aangekomen op de plek waar de Lepelaars verblijven,
hoor ik een raar piepend, bedelend geluid.

Lepelaars

In de grote groep Lepelaars lopen veel eerstejaars vogels.
Er zijn echter ook nog een paar vogels die een stuk later uit het ei gekomen zijn
en die worden nog deels gevoerd door de ouders.

Lepelaars

Hoewel de ouder-vogel duidelijk laat merken, dat de jongen nu weleens
voor zichzelf mogen gaan zorgen, geeft het na een lange achtervolging
en veel gezeur van de jongen dan toch toe aan het gebedel.

Best leuk om dit eens buiten het nest te zien.

Lepelaars

Door het zonnige weer is het wel lastig om detail in het verenkleed te krijgen,
dus ook hier heb ik behoorlijk wat moeten rommelen in de nabewerking.

Wanneer ik terug rijd kom ik de auto's tegen die ik eerder geparkeerd had zien staan.
Een cameraman steekt uit 1 van de auto's en filmt het gebied.
Het kwartje begint bij mij te vallen en ik vermoed dat het team
van Vroege Vogels een item aan het maken is.

Waneer ik nogmaals heen en weer rijd, kom ik inderdaad de 
natuurfilmer van het programma tegen en vertel hem van de bedelende
jonge Lepelaars die verderop zitten.
Ik ben benieuwd of hij het gefilmd heeft en als ik het goed begrepen heb,
gaat het om een uitzending van eind oktober.

Ietsje verderop kom ik de rst van het team tegen.

Team van Vroege Vogels

Op de terugweg naar huis reed ik weer door de Havens en eindelijk zat hij daar.

De Visarend!!

Langzaam rijd ik dichterbij, want ik heb geen idee hoe benaderbaar de vogel is.
Zodra je wat dichterbij komt, zie je pas hoe groot zo'n Visarend is.

Maar de plek waar de Visarend verblijft ligt aan een weg, waar veel werkverkeer 
doorheen rijdt. Rustig zet ik de auto in de juiste positie en op het moment
dat ik met mijn oog door de zoeker wil gaan kijken,
komt er werkverkeer langs en laat daar nou net de grappenmaker van de maand inzitten.

Leuk ff keihard toeteren om de boel te verstieren.
Visarend foetsie en ik natuurlijk pislink.

Maar ik heb mijn lesje geleerd en weet nu dat ik hier alleen
in de avond of in het weekend naartoe moet gaan.

Op zaterdag 4 september heb ik wat tijd over in de namiddag en
het is ook nog eens mooi weer.
Eigenlijk iets te mooi weer, want het is bijna onbewolkt.
Maar ik ga toch maar een kijkje nemen bij de Visarend.

Als ik op de plek in de haven aankom, zie ik in de verte een grote vogel op een lantaarnpaal.
Er is geen enkel werkverkeer in de omgeving en ook geen enkele andere fotograaf.
Ik heb het hele gebied voor mij alleen.

Ik maak van grote afstand een foto en zie dat ik beet heb.
Het is de Visarend!!
Eindelijk.

Visarend

Tsja, de Visarend zit op een waardeloze plek natuurlijk,
maar dat heb je nou eenmaal niet in de hand.

Ik maak wat foto's en zie al snel dat de zon eigenlijk niet zo gunstig staat.
Het wit van de Visarend wordt overbelicht, terwijl ik de belichting 
probeer te verbeteren, besluit de vogel dat er ook gegeten moet worden en
verdwijnt volledig uit het beeld.

Dan maar naar het nieuwe gebiedje.

Jonge Lepelaar

Terwijl ik door het gebiedje rijd, zie ik in de verte een foeragerende Lepelaar.
Voorzichtig rijd ik dichterbij. De vogel kijkt op en ik stop direct.
Wanneer de Lepelaar verder gaat met het zoeken naar voedsel,
rijd ik heel langzaam verder totdat ik op de juiste afstand ben.

Snel de camera op de rijstzak en afwachten.

Jonge Lepelaar

De jonge Lepelaar vangt van alles, maar helaas geen visjes.
De plek waar de Lepelaar foerageert is naar mijn mening ook geen plek
waar veel vis te verwachten is en moet de vogel het dus hebben van slakjes en dergelijke.

Jonge Lepelaar

Leuke momenten, maar net niet hetgeen ik graag op de foto wil zetten.

Wanneer de jonge Lepelaar het genoeg vindt en op de kant begint met niets doen,
is dat voor mij het sein om in de eerst van het gebied te kijken.
Er valt verder niet zoveel te zien, dus ga ik mijn geluk nog
maar een keertje proberen bij de Visarend.

Vanuit de verte zie ik hem al weer zitten op het vertrouwde plekje
Ik draai vast het raampje open en leg de rijstzak neer en daarop
alvast de camera. Rustig rij ik dichterbij.

Eerst wat plaatjes op veilige afstand en dan rustig dichterbij zien te komen.

Dat is het voordeel wanneer je alleen in zo'n situatie bent.
Met meerdere personen een vogel benaderen is nooit zo'n goed idee,
want dat zorgt bijna altijd voor onrust.

Nu is het een stukje dichterbij rijden, goed kijken hoe de Visarend reageert,
paar foto's nemen en nog een stukje dichterbij.

Visarend

Totdat ik op het punt gekomen, dat nog dichterbij een verkeerd standpunt op gaat leveren.
Dus een klein stukje achteruit en fotograferen maar.

De zon schijnt nog steeds uitbundig, maar niet meer rechtstreeks op 
de voorkant van de Visarend.

Visarend

De Visarend is echt een prachtige vogel,
wanneer je hem van zo dchtbij kunt bekijken.

Visarend

De Visarend vindt mijn aanwezigheid verder wel prima, 
maar kijkt mij af en toe wel heel smerig aan.

Ondertussen maak ik natuurlijk best een hoop foto's, maar
het is wel allemaal een beetje van hetzelfde.
Een imposante vogel die op een onogenlijke lantaarnpaal zit.

Ik hoop dat de vogel een rondje vliegt,
maar dat zit er gewoon niet in.
Hij blijft zitten waar hij zit.

Toch wel tevreden met de opbrengst ga ik richting huis.
De Visarend krijgt een half streepje door zijn naam.
Ik heb hem van mooi dichtbij,
maar het kan altijd beter natuurlijk.
In dit geval mooier.

Terwijl ik richitng huis wil gaan rijden,
zie ik vanuit mijn ooghoek een klein vogeltje zitten.
Zal wel weer een Tapuit zijn denk ik,
maar ik stop toch maar even en bekijk hem wat beter.

Paapje

Het blijkt toch geen Tapuit te zijn maar een Paapje.
Toch nog een leuke vangst zo op het einde van de dag en
ik pak hem nog even snel mee.

Een week later hoor ik toevallig over het feit dat er drie
Visarenden bij de Bovenmeent in Bussum gezien zijn.
Nou is dat een plek waar ik regelmatig kwam, toen ik daar vlakbij 
nog op de camping Het Fransche Kamp stond.
Daar zijn we inmiddels al een jaar of 7 weg en 
sinds die tijd ben ik ook niet meer in de Bovenmeent geweest.

Maar drie Visarenden die daar jagen is iets dat zeer aantrekkelijk klinkt.
Ik kijk wanneer het weerbericht een beetje gunstig is en zet de
avond daarvoor de fietsendrager vast op de trekhaak.
De volgende ochtend vroeg op en op pad.
Vanaf de parkeerplaats naar de plek waar de Visarenden jagen,
is nog zo'n 3 kilometer. Dus het laatste stuk wordt per fiets afgelegd.
Het weerbericht laat mij weer eens in de steek, 
want het is echt prutweer.
Tegen beter weten in, fiets ik door en verblijf twee uurtjes 
op de plek waar de vogels te zien zouden moeten zijn.
Het weer is gewoon te slecht, maar ik heb wel ondertussen gezien
wat de beste omstandigheden zijn om een vissende Visarend te fotograferen.

Visarenden bidden net als Torenvalken en doen dan bij voorkeur met 
wind tegen. Dus weet ik van mijn mislukte bezoekje,
dat de beste kans op goede foto's is tijdens Oosterwind.

Een paar dagen later is het dan zover.
Mooi weer en de wind uit het oosten.
Wederom de fiets op de drager achter de auto en vroeg op pad.

Ik ben vroeg bij het kijkscherm in de Bovenmeent en al snel
heb ik een Visarend in het oog.
Eerst op grote afstand, maar de vogel komt snel dichterbij.
Spannend.

Visarend met prooi

Helaas voor mij vangt de Visarend op een te grote afstand een vis en gaat er vandoor.
Dat is een tegenvaller.
Maar ik zie ook dat de gevangen vis niet zo heel groot is,
dus hopelijk komt de vogel snel terug.

Na zo'n 3 kwartier zie ik in de verte weer een grote vogel opdoemen.
Een Visarend!
Is het dezelfde of is dit er 1 van de andere 2?

Deze vogel komt ietsje dichterbij en maakt zich klaar om een vis te pakken.

Visarend

Buiten beeld knalt de Arend in het water en al snel blijkt
dat de vogel de prooi gemist heeft.

Jammer voor de Visarend, maar gelukkig voor mij.
De vogel komt steeds dichterbij en dan blijkt ook dat ik
de juiste dag heb uitgekozen qua windrichting.

Visarend

Op korte afstand hangt de Visarend stil in de lucht met zijn kop in de wind.
Het is waarschijnlijk een jonge vogel.
Je kunt nog wat bruin zien aan de onderkant van de vleugels en
de ogen zijn nog niet zo geel gekleurd als bij de volwassen exemplaren.

Visarend

Jammer dat de gele ogen er nu niet uitspringen op de foto's, maar dat is natuurlijk een detail.

Wat heel jammer is, is dat het riet voor het kijkscherm niet goed gesnoeid wordt.
Dan zetten ze een mooi kijkscherm neer en dan onderhouden ze het uitzicht niet.
Gelukkig waren er andere mensen die een stuk van de retkraag verwijdert hadden,
waardoor ik alsnog een aanrdig uitzicht op het meer had.
Maar omdat niet de hele rietkraag weggehaald was,
miste ik een stuk uitzicht en laat de Visarend nou net 
op die plekken aldoor in het water duiken.
Tsja, shit happens zullen we maar zeggen.

Maar de jonge Visarend is nog erg onervaren en mist iedere keer zijn prooi.
Dat zorgt voor mij weer voor meer mogelijkheden op actitefoto's.

Dan komt de volgende duik van de Visarend,
maar dit is wel een stuk verder weg voor mijn apparatuur.

Visarend

Het is prachtig om te zien hoe de Visarend de aanval inzet.

Visarend

De vogel kan exact inschatten wanneer het de vleugels naar
achteren moet vouwen en de poten helemaal naar voren te richten.

Visarend

Dit had ik graag op een meter of 25 vast willen leggen,
maar het was zo'n 100 meter verder dan dat.
De plons in het water heb ik nog behoorlijk goed op de foto staan,
maar daarna raakte de camera de focus kwijt.

Het moment dat de Visarend uit het water kwam,
staat er dus niet goed op.

Mijn geluk was dat de jonge Visarend weer misgreep
en dus doorging met jagen.
Dat was ook het moment dat Visarend nummer 2 aan kwam vliegen.

Visarend

Ze lijken elkaar af te lossen, maar dan komt de eerste Visarend ook weer terug.

Visarend

Het is een geweldig gezicht om beide vogels van zo dichtbij te kunnen bekijken.
Het blijft alleen jammer van die rietkragen.
Want iedere keer wanneer er een duik ingezet wordt,
knallen ze achter de rietkragen in het water.

Als je dan van die kijkschermen of hutten neerzet,
dan moet er natuurlijk wel een goed uitzicht zijn.

Bruine Kiekendief

Een jonge Bruine Kiekendief begint zich er ook mee te bemoeien en
dat zorgt voor wat verwarring bij de Visarenden.
De twee Visarenden besluiten om hun geluk elders te proberen en 
verdwijnen jammer genoeg uit beeld.
Het was geweldig om mee te maken, kan ik je vertellen.

Blauwe Reiger

Ik wacht nog even af of de Visarenden misschien nog terug komen,
maar het enige dat nog voor het scherm verschijnt is een Blauwe Reiger.
De tijd begint inmiddels ook voor mij te dringen, want ik moet nog aan het werk.

Op naar huis dan maar.
Ik wordt echter nog twee keer opgehouden tijdens de terugweg.

Tapuit

Een tweetal Tapuiten bevinden zich vlakbij de plek van het kijkscherm.
Nu ik met de fiets ben, moet ik de vogels nog iets behoedzamer benaderen,
dan wanneer ik met de auto ben.

Iedere keer wanneer ik mijn statief neerzet en een foto wil nemen,
vliegt de Tapuit twee paaltjes verder.
Ik maak nu eerst op wat grotere afstand een foto,
schuif heel langzaam een metertje dichterbij en maak weer een foto.

Op deze manier kan ik de Tapuit benaderen tot een meter of 5
en dan blijft het vogeltje nog steeeds zitten.

Buizerd

Op de terugweg zet ik toch nog een keertje de fiets aan de kant,
om een Buizerd op een paaltje nog ff mee te nemen.
Daarmee eindigt een heerlijke ochtend.

In een volgend blog komen de foto's van een plasdras in Friesland
met oa deze:

Watersnip

Tot de volgende keer,
René

17 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig verhaal en prachtige foto's René.
    Het blijft altijd lastig om zoiets als de visarend vast te kunnen leggen.
    Je hebt geluk gehad en prachtige foto's kunnen maken, zo gaaf als hij of zij de duikvlucht inzet.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig de liefde voor de vogels spat er vanaf rene wat een prachtige blog wat heb je de visarend in alle mogelijke situaties kunnen fotograferen zonder de andere momenten niet te kort te willen doen. subliem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rene
    ze zijn weer erg gaaf mooi die visarend in de lucht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Wat een mooie foto's!! Prachtig die tapuit en ook dat paapje staat er erg mooi op.
    En super om ook zo al die lepelaars te zien. Zeer fraai zo in het water, want ook die kleuren daarvan komen erg mooi over.
    En dan ook nog effe een visarend scoren die zich daar ook nog even van zijn mooiste kant heeft laten zien. Super gaaf!!
    Dit is genieten als kijker, laat staan hoe jij je moet hebben gevoeld toen je deze opnames maakte. Geweldig.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha René,
    top dat je die visarend uiteindelijk toch heel mooi in beeld gekregen hebt (iets met 'de aanhouder wint'?).
    Foto 28 is echt een superplaat. En passant nog wat andere vogels mooi kunnen platen. En het team van Vroege Vogels de weg kunnen wijzen. Ben benieuwd of het item met de bedelende jonge lepelaars erin komt.
    Prachtig blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een verhaal, maar eindelijk , na veel pogingen en nog meer geduld is het je gelukt. De visarend. Prachtige foto's. Niet alleen van deze vogel, ook de rest van je blog is het bekijken waard. Mooi hoe je de bedelende lepelaars hebt vastgelegd. Ook prachtige plaatjes van de tapuiten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,

    Wederom een prachtig stukje natuurbeleving dat jij zo mooi onder woorden kunt brengen. Ik kan me heel makkelijk verplaatsen in je euforisch gevoel, het is dan alsof ik er zelf bij was. Heel leuk om een nieuw natuurgebiedje te ontdekken en te verkennen, het levert vaak een hoop nieuwe mogelijkheden op, zo ook hier voor jou zoals de tapuiten en de bedelende lepelaars, maar ook die vogels van Vroege Vogels, een programma waar ik overigens ook altijd naar kijk. Maar de klapper is natuurlijk de visarend die je met heel geduld en een flinke tijdsinvestering mooi hebt kunnen platen. Ondanks de wat mindere plek waar hij zit vind ik nr. 16 toch een prachtplaat zo lekker dichtbij en in die houding. Maar duikend en biddend is natuurlijk ook schitterend, je investering meer dan beloond. Kleine kanttekening als ik dat mag opmerken: ik zie op een aantal foto's zichtbare sensorvlekken, die zou ik even weghalen, het betreft de foto's 12, 20, 21 (voor de bovenste vleugel) 22, 23, 29 en 31. Kijk uit naar je watersnippen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie en de verbeterpunten. Ik heb het zo goed mogelijk aangepast Arendsoog ;-)
      Leuk dat mijn teksten zo goed een gevoel bij je op kunnen roepen.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  8. Hallo Rene
    schade für Dich das es mit dem Adler nicht so richtig geklappt hat, trotzdem eine schöne Erfahrung so etwas zu sehen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Wat een schitterende vogel is die visarend. Ik heb er bij de Oostvaardersplassen een paar jaar terug één gezien, maar dat leverde geen mooie platen op. Jouw geduld en doorzettingsvermogen zijn uiteindelijk beloond met een aantal prachtige platen. Het was de moeite absoluut waard.
    Lepelaars in een andere entourage dan bij Haarlemmerliede is ook een mooie waarneming die je platen heeft opgeleverd die een ander dan gebruikelijk ritueel laten zien. Zo zie je maar, je wordt soms verrast terwijl je vaak in de buurt van het gebied bent geweest. De Zuidpier is overigens nog tot 15 oktober gesloten. Jammer als je voor niets gaat, zoals ik heb ondervonden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, er zijn soms wat pogingen voor nodig, maar dan heb je ook wat. Tegenlicht, ver weg of helemaal geen vogel, het hoort er allemaal bij. Zou ook saai worden wanneer elke vogel meteen raak is :-) . Al met al weer een mooi verhaal en mooie serie foto’s. Groeten Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pffffff.......... jij durft zeg!!!!!
    Nee echt René, een prachtig blog waar menigeen echt wel k=jaloers op zal zijn hahahahaha....
    Je openingsfoto is er al een waarvan je gelijk rechtop schiet en ook nog eens van kleur verschiet (althans ik wel) en dan de hele serie die er nog achteraan komt!!!!! Geweldig om een visarend zo mooi van dichtbij en ook nog eens in vlucht te kunnen vastleggen. (Bij ons zitten nu zwaar een paar zeearenden en het lijkt erop dat ze blijven want ze zitten er al weken) Ik ben daar zelf nog niet voor uit geweest.
    Je watersnip op de laatste foto vind ik ook echt heel gaaf. Wij hadden ze hier (hebben ze nog) maar ik kreeg die staart maar niet op de foto. Jij wel en dat is ook echt zo mooi om te zien.
    Echt een superblog.

    Groetjeds,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, geweldig Réne.
    Wat een pracht serie heb je hier te pakken.
    De Visarend wie wil die nou niet voor de lens, dat is toch puur genieten.
    Mooi ook de lepelaars met het voederen van de jonkie's.
    Zaterdagmorgen vroege vogels gezien en ze waren bij de lepelaars, leuk dat je ze zag.
    Groetjes Tinie

    @ Je vroeg laatst of ik een statief gebruikte, nou bijna niet zo heel af en toe.
    Vind het lastig ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb enorme bewondering voor jouw passie en doorzettingsvermogen om te komen tot mooie vogelfoto's. Dat geduld heb ik helaas niet. Al je foto's zijn stuk voor stuk prachtig.
    Wat is die visarend een imposante vogel, top dat dat je gelukt is.
    Het was weer genieten van zowel je foto's als je teksten.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt er weer heel wat voor over gehad maar dankzij je doorzettingsvermogen heb je je gewenste plaatjes én nog een heleboel mooie bijvangst. Het was als altijd weer een genot om je verhaal te lezen en je mooie foto's te bekijken.
    Groetjes Loes

    ps wel even sensorvlekjes wegpoetsen, zonde van je foto's....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ho René,
    Je bent weer met hele mooie foto's thuis gekomen. Lekker nagenieten!
    En dat mag ook wel als je ziet hoeveel moeite je er voor doet! Ik vergeet maar even alle keren dat je het jammer vind dat iets niet helemaal lukt, pffft ....
    Leuk een nieuw gebiedje ! De lepelaars mét bedelende (zeurende) jongen erg fraai. Ook de jonge lepelaar die je iets dichterbij kon platen is leuk vooral de foto met de spetters langs de bek. Het tapuitje en het paapje, zo schattig en mooie achtergrond erbij. Dan de hoofdmoot: De visarenden. Tjonge, dat is lekker! Vergeet de paal waar ie opzit, en onthoud waar hij je smerig aankeek! Wat een mooie felle gele ogen! Dan de laatste serie bij de Meent, geweldig. de foto's close-up in vlucht zijn natuurlijk fantastisch! Ik heb er van genoten!!
    Groetjes,
    Maria
    p.s. de Grutto deel II ga ik ook echt nog lezen hoor tzt!

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html