"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 31 december 2022

De 12 van 2022

Zwarte Sternen

Hierbij mijn top 12 van het jaar 2022.
Eigenlijk een top 13 want ik moet toch ook een openingsfoto hebben.
De openingsfoto in zo'n kort overzicht moet of een speciale soort of
een spectacular moment zijn.
De drie jonge Zwarte Sternen vormen hier zo'n mooi symmetrisch trio,
waardoor ik dit toch 1 van de mooiere foto's van 2022 vond.


Januari

Gaai

In 2022 heb ik een aantal hutten bezocht en 1 daarvan was in Drunen.
Een geweldige hut zeker met zonnig weer in de winterperiode.
Helaas was het deze dag iets minder zonnig,
maar deze Gaai liet zich verleiden om nootjes op te vissen.

Februari

Kerkuil

In 2022 ben ik twee keer naar de Valk Roofvogels
in Lunteren geweest.  Hoewel ik een aantal fraaie vluchtbeelden heb
kunnen maken van de Oehoe en de Sneeuwuil, vond ik zelf deze foto van de Kerkuil
er net bovenuit steken. Het binnen vallende zonlicht door een klein raampje,
zette de Kerkuil in een mooi spotlicht.

Maart

Grutto

De Koning van de weidevogels mag natuurlijk niet ontbreken in zo'n overzicht.
Hoewel ik in mei fraaie platen kon maken van parende Grutto's,
krijgt deze foto toch de voorkeur.
Drie ochtenden achter elkaar waren er omstandigheden met dichte mist.
Drie keer achter elkaar vroeg op, want de ideale ostandigheden zijn er maar kort.

April

Heggenmus

De maand april leverde een aantal kanshebbers op voor een plekje,
maar mijn voorkeur ging toch uit naar dit KBV-tje (klein bruin vogeltje).
In een klein gebiedje in de Noord-Hollandse duinen zat deze
Heggenmus uitbundig te zingen.
Op zich niet zo bijzonder, maar de kleuren in de achtergrond icm
het takje en de kleuren van de vogel vormen zo'n mooi geheel.

Mei

Kluut

In mei bracht ik twee maal een bezoek aan Gruttoland in Friesland.
Beide dagen compleet verschillend, maar beide zeer bijzonder.
Kemphanen in baltskleed, parende Kluten en Grutto's, Zwarte Ruiters,
Kleine Plevieren en een Temmincks Strandloper.
De oogst van bijzondere soorten en mooie momenten waren talloos.
Toch heb ik gekozen voor deze Kluut in het gouden ochtendlicht van de opkomende zon.
Less is more.

Juni

Bontbekplevier

Een paar dagen fotograferen op Texel leverde een berg foto's op.
De twee overgebleven kanshebbers voor een plekje waren een klein Kluutje
met een prachtige spiegeling en dit ieniemienie pluizenbolletje.
Ik moest een enorme berg geduld hebben, totdat dit jonge Bontbekpleviertje
eindelijk tussen de gele bloemetjes een seconde stil wilde staan.

Juli

Jan-van-Gent

Vakantie in Frankrijk en een excursie met de boot naar les 7 Isles.
Op 1 van die eilanden bevindt zich een enorme kolonie Jan-van-Genten.
Erg lastig om vanaf zo'n schip te fotograferen bij windkracht 4 en hoge golven.
Deze Jan-van-Gent deed wat rek en strek oefeningen toen de boot
net omkeerde om terug te varen.
Ik moest mij in allerlei bochten wringen om deze foto te kunnen maken.

Augustus

Zomertortel

Begin augustus en nog steeds in Frankrijk.
Een paartje Zomertortels hadden hun territorium niet ver van de camping af.
Een soort die steeds minder te zien is in Nederland, maar ook niet echt
algemeen is in Frankrijk. Ik heb de vogels regelmatig gezien,
maar het lukte maar 1x om er eentje vrij op de foto te krijgen.
Soms wint de aanhouder echt.

September

Bijeneter

De lastigste maand om een keuze te bepalen.
Ik maakte een aantal fraaie foto's op de Veluwe van de Edelhertenbronst,
maar ik bracht in deze maand ook mijn tweede bezoek aan
de Valk Roofvogels in Lunteren.
Omdat ik al lang een Bijeneter met prooi wilde fotograferen,
heeft deze dan toch de voorkeur gekregen.

Oktober

Grote Kruisbek

Een behoorlijk grote groep Grote Kruisbekken was weken
aanwezig op de Noorderheide in Elspeet.
Nou ben ik niet iemand die zeldzame soorten achterna jaagt,
maar als je dan toch in de buurt bent........
Het duurde lang voordat een mannetje en een vrouwtje in
een laag sparretje kwamen zitten en het moment duurde maar kort.
Er vloog en pracht felrood gekleurd mannetje in de groep,
maar die wilde helaas niet poseren.
Dit was een mooie vervanger.

November

Spreeuwen

In november ben ik twee keer naar een plek gegaan,
waar tienduizenden Spreeuwen verzamelen om naar een slaapplaats te gaan.
Op dat soort momenten kan zich 1 van de wonderen der natuur openbaren.
Benodigdheden: Heel veel Spreeuwen en 1 of 2 roofvogels.
De ene avond was er een mooie zonsondergang, maar gingen de Spreeuwen al snel op stok.
De tweede avond was het helaas bewolkt, maar waren er wel meerdere
roofvogels op jacht. Geen echt mooie figuren werden er gevormd,
maar het spektakel is er niet minder om.
De Spreeuwenwolk is een waar natuurfenomeen.

December

Baardman

De winter is de tijd om Baardmannen te fotograferen.
In de Waverhoek zijn mooie rietvelden en is de kans op een Baardman redelijk groot.
Omdat in het gebied ook een Klapekster rondvloog, wilde ik daar wel een
paar uurtjes rondwandelen en mijn geluk proberen.
De Klapekster zat te ver weg voor een mooie foto,
maar er vloog een mooi groepje van zo'n 20 Baardmannen in de rondte.
Dan moet je een beetje geluk hebben, dat er eentje vrij 
in de top van een rietpluim gaat zitten.

Vanaf deze plek wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2023 toe.

Tot de volgende keer,
René

10 opmerkingen:

  1. Ha René,
    Geweldige selectie van je schitterende foto's het hele jaar door. Dit is echt een mooie keuze! De zwerm spreeuwen heb je volgens mij nog niet in een blogje staan, ik kan me dit beeld althans niet herinneren.. Die kerkuilfoto kan zo in een sprookjesboek/film. zo sfeervol! Genoten van deze serie juweeltjes!
    Groetjes en een goed 2023!
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Dit is een prachtig overzicht van 2022.
    De bijeneter is mijn favoriet.
    Ik wens jou en al je dierbaren een gelukkig maar vooral een gezond 2023.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo René,
    Het zal een heksentoer voor je geweest om dit overzicht samen te stellen, gelet op al het fraais dat je hele jaar door al hebt laten zien. Stuk voor stuk heb je hier prachtplaten in het overzicht opgenomen. Je laat bovendien goed zien dat vogelhutten geweldige mogelijkheden bieden om mooie platen te maken, maar ook in de vrije natuur zijn legio mogelijkheden. De spreeuwen hebben voor een waar spektakel gezorgd. Het blijft fascinerend om te zien.
    Het was mooi om weer eens terug te kijken.
    Ik wens jou en je familie het beste toe voor 2023. Wellicht komt het ervan om nog eens samen op stap te gaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha René,
    je hebt al zoveel prachtige vogels op de plaat gezet dat je - logisch - op zoek gaat naar beelden met iets extra.
    Extra mooie omstandigheden, extra bijzondere houding enz. En dat lukt je héél goed, gezien deze 13 prachtige foto's met vrijwel allemaal dat beetje extra. Dikke complimenten. Ik heb er enorm van genoten.
    Voor 2023 wens ik je weer zo'n prachtige verzameling en natuurlijk verder alle goeds.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gewelgig om zo terug te kunnen kijken naar een prachtig foto jaar rene ik wens jou zeker dit jaar ook weer geweldige momenten toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Zo terugkijkend heb jij toch ook en heel mooi jaar op natuurfotografiegebied beleefd. Het zal ongetwijfeld moeilijk geweest zijn om je te beperken tot twaalf (13) foto's, gezien het grote aantal dat we doorgaans maken. Mij is het althans niet gelukt om me te beperken tot die 12. 2022 heeft je mooie platen opgeleverd en een aantal zagen we natuurlijk al in je blogs. Met de spreeuwen maakte je een goede keuze om die om te zetten in zwart/wit, knalt er lekker uit zo. In de diverse hutten heb je mooie soorten kunnen fotograferen o.a. die bijeneter. De zomertortel die je in Frankrijk fotografeerde staat bij mij ook nog hoog op m'n lijstje. De kluut in mooi licht en de Jan van Gent vind ik de mooiste, maar dat liet ik eerder in je blogs al weten. Ik wens jou en je dierbaren een fantastisch 2023 toe met voor jou weer veel fotografische hoogtepunten. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben elkaar in 2023 eens ergens in een mooi natuurgebied te ontmoeten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Renè
    bei den tollen Bildern die Du das ganze Jahr zeigst war es bestimmt nicht einfach eine Auswahl zu treffen, ich finde deine Top "13" super gelungen, freue mich auf weitere schöne Bilder und wünsche Dir und deiner Familie ein schönes neues Jahr 2023...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene
    dit is een mooi jaar overzicht van 2022 ik hoop dat het dit jaar net zo mooi is,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi overzicht met uiteraard de vogels in de hoofdrol. De kerkuil is een van de foto's die er voor mij uitspringt, net als de Jan van gent. Ook de mistige grutto en de kluut in het mooie oranje licht...... ja, heel veel prachtige vogel plaatjes weer. Komend jaar zal ik proberen de blogs weer te blijven volgen, en af en toe zelf iets te plaatsen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Wat een ongelooflijk mooi overzicht! Echt alle foto's zijn schitterend. Toch springen er voor mij 3 uit: de foto van de kluut, de foto van de bijeneter en van de gaai. De foto van de kerkuil is ook super. Als wij op de Veluwe zijn, rijden wij regelmatig bij de Valk roofvogels voorbij. Ik moet daar volgende keer toch maar eens stoppen om foto's te maken.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html