"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 3 juni 2023

Het Ilperveld

 

Kluten

Bij toeval stuit ik op een aangelegd plasdrasje met schuilhut.
Het is pas geleden aangelegd en vlakbij mijn huis.
Er zijn niet zoveel gelegenheden bij mij in de buurt, waar je 
lange tijd achtereen wieevogels kunt bekijken en fotograferen
en ook nog schoon blijven.

Normaliter zit ik onder de modder wanneer ik weidevogels fotografeer,
maar deze keer kan ik droog blijven.
Er zijn wel andere palsdrasgebiedjes in mijn omgeving,
maar bij de meeste moet je vanaf hoge standpunten fotograferen,
omdat er teveel begroeiing is of er vos-werende bedrading staat.

Maar op deze plek heb ik vrij zicht en zit ik redelijk laag qua standpunt.
Het enige nadeel is dat er een kuil gegraven is om de plasdras te creëren
en daatrdoor krijg je wat onrustige achtergronden.

Bij aankomst hoor ik overal om mij heen alarmerende Grutto's.
Een goed teken want dat duidt op veel broedsels.

Bergeend

Wanneer ik geïnstalleerd ben, krijg ik al snel bezoek van ee Tureluur en een Bergeend.
De rest van de dag is de Tureluur regelmatig aanwezig,
maar blijven de Bergeenden op een afstandje.

Ik hoop op jonge Grutto's bij het water en zo te horen
zijn die er al genoeg in de directe omgeving.
Maar jonge Grutto's eten kleine insecten en gaan niet mer
hun snavels de grond in zoals hun ouders.
Ze hebben dus niet zoveel te zoeken bij zo'n plasdras,
want ook water is er genoeg in de vele aanwezige sloten.

Pas op het einde van de middag zie ik een Grutto verschijnen
en ook te ver weg voor echt mooie foto's.

Kievit

Gedurende de dag zijn er best veel verschillende soorten bezoekers van het plasdrasje.
Bij elkaar zo'n 17 verschillende soorten, maar geen echt spectaculaire soorten.
Tijdens de trekperiodes zou dit weleens een aardige plek kunnen zijn,
zeker wanneer het een tijdje niet geregend heeft.

De dag dat ik er zit, zie ik in ieder geval geen bijzondere soorten.
Wel veel vaste stamgasten.
De Tureluurs laten zich veelvuldig zien, nets als een paartje Scholeksters,
een paartje Fazanten, een familie Grote Canadese Ganzen en 
een prachtig uitgedoste Kievit-man.

Kievit

Deze Kievit-man was de hele dag aanwezig bij het plas-drasje en ik heb
niet kunnen ontdekken of zijn partner in de buurt op een nest zat of
dat hij zijn territorium stond te bewaken. 

Kievit

Omdat hij niet zo heel agressief was tov andere vogels,
neem ik aan dat er geen sprake was van een broedende partner
en al helemaal net van jonkies.

Tureluur

Een aantal Tureluurs kwamen veelvuldig op het plasje af.
Ik had speciaal deze dag uitgekozen ivm het weerbericht.
In de vroege ochtend zou er een zonnetje aanwezig zijn en de
rest van de dag lichte bewolking.

Dus mooi licht in de ochtend en later geen last van teveel zonlicht.

Helaas was het 's ochtends dus al bewolkt en kon ik 
foto's met mooi licht vergeten.
De rest van de dag was het weer teveel bewolkt en
ook dat is weer net niet wat je wilt hebben.

Tureluur

Maar ik heb liever te weinig licht dan teveel en
al helemaal wanneer de Kluten zich lieten zien.
Zwart/witte vogels met veel zonlicht fotograferen,
is nou niet bepaald goed te doen en
meestal belanden dat soort foto's bij mij in de prullenbak.

Maar straks meer over de Kluten.

Tureluur

Inmiddels hoorde ik af en toe de Roerdomp in de buurt.
Het hoempen van de Roerdomp klonk iedere keer zeer dichtbij,
maar ik weet dat dit geluid ook best ver kan dragen.

Maar toch is het spannend wanneer je zulk geluid hoort
en vanaf dat moment bleef ik goed opletten of
ik hem in de omgeving rond zou zien stappen.

Paartje Fazanten

Een vogel die zich ook constant liet horen was deze Fazant.
Tenminste, het mannetje liet zich duidelijk horen.
Ieder half uur liet de haan horen dat hij er klaar voor was.
Ik heb geprobeerd om hem bolderend en klappend met de vleugels
op de foto te krijgen, maar aldoor stond hij net buiten beeld voor mij.

Maar het paartje liep regelmatig een rondje en hoewel je
op bovenstaande foto het vrouwtje kunt zien,
was toch vooral het mannetje aldoor goed in beeld.

Fazant

Scholekster

Badderende vogels zijn altijd leuk om te bekijken en te fotograferen.
Alleen is het fotograferen wel een uitdaging vanwege de snel bewegende vogels.
Tijdens een periode met wat meer licht, nam deze Scholekster een bad.

Nou is de foto niet spectaculair, maar ik vind dat
grote plakaat modderig water op de rug zo grappig.

Scholekster

Eventjes de veren weer goed invetten, zodat alles weer waterdicht is.

Zoals ik al eerder zei, geen spectaculaire soorten,
maar wel leuk genoeg om bezig te blijven.

Ik had al een paartje Grote Canadese Ganzen in de buurt zien scharrelen
en de manier van lopen verried dat er pulletjes aanwezig waren.
De oudervogels liepen achter elkaar, maar met een paar meter tussen ruimte.

Toen ze eindelijk richting het water kwamen,
zag ik vier kleine Gansjes.

Grote Canadese Gans

Eerst kwam de ouder drinken en daarna mochten ook de kleintjes bij het water.
Volwassen Ganzen behoren niet tot mijn favoriete onderwerpen om te fotograferen,
maar pulletjes daarentegen wel. Die donsbolletjes blijven leuk om te zien.

Grote Canadese Gansjes

Die kleintjes doen altijd wel grappige dingen.
Hier kreeg er eentje te horen dat hij/zij moest doorlopen ;-)

Grote Canadese Gansjes

En hier wordt het gras voor eentje zijn/haar voeten weggemaaid ;-)

Kleine Grote Canadese Gans

Maar het leukst is toch wanneer je er eentje kunt isoleren en mooi op de foto kunt zetten.
Met bovenstaande foto ben ik dan ook uitermate tevreden.

Kleine Grote Canadese Gans

Maar de kers op de taart waren de bezoekjes van een paartje Kluten en
iets later op de middag van een solitaire mannelijke Kluut.

Kluut

Kluten zijn enorm sierlijke vogels met een prachtig baltsritueel.
Maar de Kluut is ook een belichtings-nachtmerrie zodra de zon schijnt.
Ik had het geluk dat het grootste gedeelte van de dag de zon schuil ging
achter de wolken. In de vroege ochtend natuurlijk erg jammer,
want dan geen magisch licht, maar voor de rest van de dag een utikomst.

Kluut

Naar mate de tijd vorderde kwamen de Kluten ook steeds ietsje dichterbij.
Dat maakt het voor mijn setje weer ietsje makkelijker om de juiste belichting te vinden.

Kluten

Het baltsritueel is werkelijk prachtig.
Qua soorten die in Nederland voorkomen,
vind ik dat de balts van de futensoorten op
gelijke hoogte staat.

Voor de rest is het toch een beetje erop en erover
en klaar is Klara.

Nee, de Kluten maken er een prachtig liefdesspel van.

Het vrouwtje geeft aan dat ze er klaar voor is door haar kop op het water te leggen
en haar achterkant omhoog te doen.

Dan verwacht je dat het mannetje er snel bovenop springt,
maar niets is minder waar.

Kluten

Hij loopt om het vrouwtje heen, poetst tussendoor zijn borstveren
en gooit constant water over het vrouwtje heen.

Dat hele gedoe duurt best een tijdje en dan
eindelijk besluit het mannetje om op de rug van het vrouwtje te springen om te paren.

Kluten

Nou verwees ik al naar de balts van de futen en dat die ook zo 
prachtig is om te bekijken. Maar het einde van het ritueel is bij de Kluten
toch een stuk romantischer dan bij een Fuut.

Kluten

Waar de mannelijke Fuut gewoon over het lijf en de kop van het vrouwtje wegloopt,
gaat het Kluten-paar er gearmd vandoor na de daad.
Snaveltje snaveltje maakt het helemaal romantisch.

Kluut

Gedurende de ochtend kwam het paartje regelmatig langs.
In de middag zag ik alleen een solitair mannetje.
Zo liefdevol als man en vrouw met elkaar omgaan,
zo agressief wordt een indringer aangevallen.
Ook als er jongen zijn, wordt iedere vogel die te dichtbij komt verjaagd.

Kluten

Kluut

Wat later in de ochtend kwam het paartje wat dichterbij tijdens de balts.

Kluten

Net achter het aangelegde eilandje werd er gebaltst en gepaard.
Omdat ik dit met mijn 400mm lens + 1.4 converter fotografeerde,
heb ik de paring niet gefotografeerd. 
Het mannetje paste niet in het beeld helaas.

Kluten

Maar het zorgde wel voor de twee foto's waar ik zelf het meest tevreden mee ben.

Witte Kwikstaart

Grutto

Laat in de middag kwam er dan toch nog heel even een Grutto in beeld.
Die ad ik graag ook vlak voor mij gehad, maar ze waren te druk met de kleintjes.
En ach, Grutto's heb ik inmiddels wel genoeg gefotografeerd,
ook al blijft het wel een prachtige vogel om vast te leggen.

Omdat het in de middag duidelijk rustiger werd,
ging ik deze keer betrekkelijk vroeg naar huis,
Een plek om te onthouden, maar ik denk wel voor de periodes
wanneer de vogeltrek op gang komt.

In een volgend blog aandacht voor Spechten.
De Kleine, Middelste en Grote Bonte Specht,
de Draaihals en vooral de:

Zwarte Specht

Tot de volgende keer,
René

11 opmerkingen:

  1. Geweldige serie foto's zijn dit René.
    Vooral de kluten vind ik super, heel mooi de balts en de paring vast gelegd.
    Ook de kleine Canadese gansjes zijn super om te zien.
    De kievit en de scholekster vind ik ook geweldig, met name foto 12, echt heel mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig wat een mooi gebied zo vlak bij huis en zoveel mooie momenten ik moet het nog een keer gaan bekijken het is heel veel maar dit verveeld nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie foto's !! zaten die zo dichtbij ? of heb je de foto's bijgesneden.? Ik vind het croppen van foto's zo tegenvallen ze worden een stuk minder scherp Misschien heb je een goede tip. Nooit te uit om wat te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, de vogels waren hier redelijk dichtbij. Er is wel een uitsnede gedaan, maar dat is een hele kleine en meer om de compositie wat mooier te krijgen. In de vogelfotografie is het belangrijk dat je over een lens beschikt met voldoende mm's. Een lens van 200 mm is zeker te weinig, maar voor een vogelhut kan 300 mm al genoeg zijn, zeker voor de wat grotere vogels zoals een kluut. In de vrije natuur is 300m veel te weinig en is 500mm toch wel meestal noodzakelijk. Heb je dit niet, dan is croppen inderdaad nodig. Maar een scherpe foto kan ook behoorlijk wat gecropt worden zonder al teveel scherpteverlies.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  4. Hoi René,
    Heel fijn zo'n nieuw plasdrasje. Gewone soorten zag je, maar de kluten zijn natuurlijk buitengewoon mooi en zeker hun gedrag. Wat is die balts toch lief. Heel mooi vastgelegd. Ook dat ze samen vertrekken. Idd heel wat anders dan mannetje fuut die als vanaf een glijbaan over de kop van het vrouwtje ervandoor gaat! Wel grappig om te zien natuurlijk. Het gansje wat recht op je af komt is echt super! Ook je tureluur vind ik mooi. Verrassend hoe de scholekster tekeer gaat in het water. Ik heb schollies trouwens nog nooit zien baden! Jammer dat de roerdomp zich niet liet zien. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
    Ik zie dat je weer veel spechten hebt gezien en gefotografeerd, vooral die zwarte, oef. Ik verheug me er op!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een leuke opsteker, zo'n fijn gebiedje mét schuilhut vlakbij huis.
    Je bent er alvast een dag getrakteerd op leuk vogelgedrag én kleine pulletjes, want die kleintjes zijn toch altijd aandoenlijk om te zien; zeker op jouw foto's. Kluten vind ik altijd fantastisch om te zien, zó elegant. Top dat je ook zo'n elegante paring in beeld had. En die foto als ze gezamenlijk weglopen.... top!
    Kortom: ik heb je blog weer met veel plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Een gebiedje met potentie heb je daar ontdekt. Als er nu al zoveel soorten voorkomen dan is het zeker de moeite waard om het in de gaten te houden voor de komende herfst als de trek op gang komt. Wie weet wat je daar nog allemaal te zien krijgt. En zo te lezen had je ook niet veel concurrentie van mede-fotografen, dat is wel zo lekker rustig. Mooie platen en zo te zien leent de locatie zich voor mooie zachte, onscherpe voorgronden, brengt lekker veel diepte in je beeld. De naam kleine grote Canadezen is wel geinig, een contradictio in terminis. Helemaal met je eens wat betreft het paringsgedrag van kluten, ik heb het dit voorjaar ook diverse malen mogen fotograferen op Texel, fantastisch om te zien. Maar inderdaad, vaak o zo moeilijk om goed te belichten, bij de minste zon heb je al gauw te maken met overbelichting en compenseer je dat dan is het zwart vaak weer dichtgelopen. Het dynamisch bereik van camera's wordt wel steeds beter, maar is nog lang niet gelijk aan dat van onze ogen. Ben benieuwd naar je spechten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Het is geen openbare plek waar ik zat, maar een hut op privé-terrein.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  7. Hoi René,
    Het was een goede tip van je om Ilperveld eens te bezoeken. Net als bij jou waren het vooral grote Canadese ganzen en tureluurs die zich lieten bewonderen. Kluten heb ik helaas niet gezien. Jammer, want het zijn schitterende vogels die jou ook prachtige platen hebben opgeleverd. Er is voortdurend iets te zien, hoewel het niet allemaal heel erg bijzonder is. Ik heb mij er niet verveeld en heb ook nog wel iets gezien dat jij niet genoemd hebt. Ik zal er t.z.t. op mijn blog op terugkomen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige serie foto's zijn dit René.
    vooral de kluten en de kuikens,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een pracht serie weer René.
    Zo mooi om te zien allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html