"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 24 september 2011

Net niet en net wel........

De IJsvogel

Ik heb al veel ijsvogelfoto's gemaakt, maar eentje met een mooie egale groene achtergrond stond hoog
op mijn verlanglijstje. Eindelijk eens het perfecte licht.
Toch voor mij nog een gevalletje van "net niet", want ik wil zo'n foto maken met een volwassen ijsvogel.
Maar met deze ben ik toch wel heel erg blij.

Dit blog gaat over "net niet" en "net wel".
Iedereen die fotografeert, zal het bekend voorkomen.
Eindelijk denk je de perfecte foto te kunnen maken en dan gaat het onderwerp
net op de verkeerde plek zitten of maakt net een beweging.
Hieronder voor mij het grootste geval van "net niet".

Al een hele tijd heb ik deze foto in gedachte. Een knobbelzwaan die vlak over het water scheert,
terwijl je de weerkaatsing van het water ziet.
Ik zit in een vogelhut aan het water en hoor een zwaan die bezig is om op te stijgen.
Kijkend naar rechts zie ik hem aankomen, snel de belichting compensatie instellen, op de zwaan scherpstellen en hem volgen. Op het moment dat hij voor mij langskomt, duikt hij net een klein stukje
naar beneden. Daardoor net niet de hele vleugel erop en net geen scherpe kop.
ARRRGGGGHHH!

Nog zo'n gevalletje van net niet:
Sperwer
Hoe kan hij nou net zo gaan zitten?
Prachtig om te zien, maar of ze het er om doen!

Nog eentje 
Buizerd
Net teveel bewogen, omdat hij op het moment van afdrukken wegzwenkt.

En nog eentje:
Baardman
en natuurlijk net met zijn kop achter de rietpluim.

Maar deze slaat toch wel alles.
Ik heb me rot gelachen om deze mensen die een bronstexcursie volgen in de OVP.
Ze staan uitgebreid naar de herten te kijken en vlak achter hun komt de zeearend langs.
Niemand ziet deze prachtige vogel.
De foto is heel slecht, maar alleen geplaatst ter illustratie.
De zeearend vliegt rechtsonder en is hier slecht te herkennen.
Ik schat in dat de vogel op een bepaald moment op een afstand van 5 a 6 meter van ze vandaan was.


De laatste:
Edelhert
Afgelopen vrijdag op de Veluwe.
Ieder keer probeer ik een rennend mannetje scherp op de foto te krijgen.
Tsja, dan heb je hem rennend scherp, loopt hij net achter een grote tak langs.
De foto's voordat hij achter de tak langsliep, waren natuurlijk bewogen.

Maar gelukkig zijn er ook een hoop "net wel" momenten.


Afgelopen vrijdag ben ik met mijn broer naar de bronsttaferelen wezen kijken op de Veluwe.
Hij wilde dat spektakel wel eens van dichtbij meemaken en hij werd niet teleurgesteld.
Achter elkaar rennende mannen, een speels jong kalf en hindes die over het veld heen denderden.
Dan is het leuk om de reacties te zien van iemand, die het voor de eerste keer ziet.
Die dan van deze prachtige dieren staat te genieten, terwijl het voor mij inmiddels al "normaal"
begint te worden. Tsja, zonde eigenlijk, maar dat is toch een soort van gewenning.

Velen "Ohhhhh's en Ahhhhh's" en gelach hoorde ik om mij heen, toen het 9 weken oude
mannetjeshertje de kolder in zijn kop kreeg.
Dan zijn het net kleine kinderen.

"Nee alsjeblieft, GEEN BOMMETJE!!!!!".

PLONS!!!!
Middenin de plas water.

"Later wordt ik koning, dus wat mot je nou?".

Vandaag een rondje OVP gemaakt en behoudens de "net niet"momenten, toch heel veel gezien.
Eerst ben ik een uurtje bij de baardmannen wezen kijken.
Een grote groep was duidelijk aanwezig, maar allemaal onderin het riet.
Maar zo nu en dan komen er toch een paar naar boven.



Wegvliegende Grote Bonte Specht

Het mooiste vogeltje van Nederland

En als je een rondje OVP doet, dan moet je natuurlijk even langs de ijsvogel.
En wat ik daar meemaakte.......
Een bijna lege hut (een unicum op zo'n mooie dag) en prachtig licht, maar geen ijsvogel te bekennen.
Komt er een andere amateurfotograaf binnen, gaat zitten en stelt zijn camera in.
Hoor ik bijna direct de roep van de ijsvogel.
Ik kijken, maar zie helemaal niets en het was toch zo dichtbij......
Nou moe, daar hoor ik hem weer en wederom vlakbij de hut.
Blijkt die vent het fluitje van de ijsvogel perfect na te kunnen doen.
Ik wist niet wat ik hoorde en de ijsvogel ook niet, want die vloog bijna direct naar zijn
vaste plekkie toe. Stomverbaasd begin ik te fotograferen en als de man weer fluit, geeft
de ijsvogel op het takje direct antwoord!
Als de ijsvogel wegvliegt en de man even later weer fluit, zit hij binnen de korste keer weer op het stokkie.
Dat had ik nou nog nooit meegemaakt. Prachtig!
Een ijsvogelfluisteraar!

Kuifeend

Soms heb je de mazzel dat je een wenssoort vlak voor je lens krijgt.
Bij mij was dat een dodaar.
Helaas een beetje verfomfaaid door het zwemmen, maar ja.




Tot de volgende keer,
René

27 opmerkingen:

  1. Ik zie ( bijna tot mijn genoegen, haha) dat jouw plonsfoto's van het kalfje ook verstoord zijn door de stuitendlelijke achtergrond, ik stond al op het punt al mijn foto's weg te gooien...
    Maar wat een show was het!! Ik stond te schudden van het lachen achter mijn camera ( misschien zien daarom mijn foto's er ook niet uit)
    Voor de rest van je serie kom ik nog terug, het is bedtijd!
    groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Loes,

    Hahaha, ik stoor mij daar niet zo aan. Al staat er dikke naakte kerel achter te paaldansen (nou ja, dan misschien wel), mij gaat het meer om het onderwerp.
    Je begint al op een echte prof-fotograaf te lijken, nu je op dat soort dingen gaat letten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo René,
    Je hebt prachtige "net wel" foto's gemaakt. De bronst blijft prachtig, zeker met de dolle dwaze sprongen en acties van het kalfje. Ik heb er tenminste erg om moeten lachen. Geweldig om samen met zo'n ijsvogelfluisteraar in de hut te zitten. Dat scheelt je heel wat uurtjes wachttijd :)
    Mooi de dodaars en de baardmannetjes, staan op mijn lijstje.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Rene

    Wat een prachtig blog weer.
    Echt genieten.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeiemorgen René,

    Zo nu even uitgebreid de tijd genomen voor de hele serie. Pff alles wat jij 'net niet' foto's noemt, die had ik toch heel graag zo gemaakt hoor.
    Je beelden worden steeds beter van kwaliteit, echt klasse!
    De ijsvogel met egale achtergrond, oh wat is ie mooi, wat ik ook een prachtige foto vind is de kuifeend. Een mindere daarentegen vind ik de specht, nogal donker, wel een supermoment, maar dit is dus voor mij een 'net niet' ;-)

    Wat gaaf, dat verhaal over de ijsvogelfluisteraar, ik heb het een keer meegemaakt dat iemand het geluid van de ijsvogel op zijn telefoon had staan, en dan merkte je ook telkens dat het vogeltje daar op reageert.
    We weten nu dus hoe het moet ;-)

    De show van het kalfje was echt super, maar jouw foto's geven dat, net als de mijne toch niet goed weer, dat was iets wat je echt moet meemaken!
    En ja, de achtergrond stoort mij dus, evenals trouwens de onscherpe heide op de voorgrond, en dat is geen kritiek op jóuw foto's, want de mijne zien er ook zo uit, die zijn bovendien ook nog eens niet goed scherp. Ik baalde er echt van.

    Enneh... prof ??? Nee, als je mijn foto's van donderdag bekijkt absoluuut niet!! :-(
    Maar niet getreurd, het was toch een feest om dit mee te maken!

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige Blog Rene! Leuk je aandacht voor de net niet foto's, dat herken ik inderdaad, die situaties, maar die zorgen voor mij ook weer voor extra motivatie...
    Dat je de eerste foto een "netnietfoto" durft te noemen,wat nou jammer dat het een jong is, pfff ik wou dat ik hem gemaakt had, ik zou een gat in de lucht springen!!!
    Je "netwelfoto's" zijn schitterend de Kuifeend vind ik ook heel mooi qua compositie en belichting en de Baardmannetjes en Dodaars hoop ik ook nog eens zo voor de lens te krijgen.
    O, ja ik heb nog even wat toegelicht bij mijn eigen insectenblog over de foto van de Blinde Bij.
    Ik heb hier weer enorm genoten Rene, complimenten voor je fotowerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rene,
    Wat voor jou net niet is, ben ik soms al heel blij mij.
    Maar wat zijn de dodaar en kuifeend prachtig om ze zo op de foto te zetten.
    Heb jij zijn telefoon nummer gevraagd van de fluisteraar, kan hij een keer met me mee gaan.,:))
    Maar wat zal je gelachen hebben toen je de zeearend bij die groep mensen zag vliegen en zij niet.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene
    Zucht.......... ! hoeveel millimeters heb je nodig voor zo'n ijsvogeltje ? IJsvogeltjesringtone is wel een topidee ! Of valt dat ook in de categorie 'plakje leverworst voor de vos'? Wat betreft de 'net niet' - het scheelt dan weer als je het verschil tussen jong en oud niet ziet ! En ach ja ... het had zo mooi kunnen zijn als ..... het ergste vind ik dan altijd dat je op de Delete-knop moet drukken, omdat je eigenlijk niet wilt toegeven dat het echt 'net niet' is, dan probeer je nog een paar uur te fotosjoppen, om te concluderen dat 'net niet' toch altijd 'net niet' blijft en Delete de enige optie is.
    Jammer van de scherpte, maar qua verhaal ijzersterk is de foto van de zeearend. Lachen! Staat volgens mij wel 1 man heel sneaky achter het busje naar de zeearend te kijken!
    Topblog! Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René, je ijsvogelfoto's zijn helemaal perfect. Wat een prachtige kleuren, een goede scherpte en een mooie egale achtergrond.
    Ook je dodaars is ontzettend mooi. Die krijg je inderdaad niet vaak voor de lens.
    Het grote hert heb je er prachtig op en het kleintje is natuurlijk schattig met z'n geplons. Ik ga maandag weer en hoop dat kleintje dan ook te zien. De achtergrond stoort mij niet. We willen natuurlijk allemaal een hert tegen een mooie egale achtergrond maar dat is daar niet mogelijk. Ze blijven nu eenmaal vlakbij de bomen.
    De " netniet" foto's heb ik ook volop en de prullenbak is daar goed voor. In het begin was ik blij met alles, maar je wordt steeds kritischer.
    Wel erg leuk dat je die foto's op deze manier eens laat zien.
    Een prachtig blog René.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René, heel herkenbaar die netniet foto`s!
    Ja als alles zou lukken was het lang niet zo leuk om te doen.
    Met de foto van de Buizerd zou ik overigens al heel blij mee zijn, netniet is dus heel relatief.
    Wat een verhaal van de man bij de IJsvogel en ook van het groepje in de OVP.
    Ik houd het kort want heb nog veel te doen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Rene
    Voor de meeste fotografen een herkenbaar onderwerp
    Het net niet moment.
    Zeker bij de zwaan is het jammer van de vleugel want het is verder prachtig.
    Het kleine hertje was goed bezig donderdag mooi vastgelegd.
    Mooie opnames ook van het OVP en wat een leuk verhaal van de IJsvogel imitator.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, wat een blog weer....
    Zelfs je net niet foto's zijn voor mij prachtplaatjes. De toppers zijn natuurlijk de ijsvotgel, baarmannetjes en dodaar. Maar ook het kleine hertje heb je in een mooie serie vastgelegd (en ik heb toch een beetje spijt niet door de drukte heen, naar veld 1 te zijn gekomen)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René, was jij er dan vrijdag weer?
    Ik hoorde Donderdagavond dat het blog dag was op de Veluwe, ik ben er vrijdag geweest maar ik lees dat jij er toen dus weer was. het was voor ons ook de eerste ervaring. Echt gaaf om mee te maken, je blijft maar klikken en hopen op de mooiste opname, ik moet ze nog uitzoeken maar deze ervaring pakken ze me niet meer af. Je IJsvogel momenten ik ben er jaloers op, ik snap wat je bedoeld hoor met net wel en niet niet maar je mag er toch best trots op zijn. Vooral de laatste van dat mooie vogeltje echt heel gaaf met een super dof! Het was weer super om van je beelden mee te genieten. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mooie opname van de ijsvogel bijzonder mooi(en dan die man met zijn fluitje)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sublieme serie, enorm gelachen om je net-niet foto's (die er toch wel mogen zijn), leuk gepresenteerd!
    Prachtige foto's, jaloersmakend, vooral die ijsvogel!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldige serie. Het ijsvogeltje sowieso, want die heb je altijd ontzettend scherp op de foto. Krijg ik nooit en te never voor elkaar hihi...

    Maar ook je sperwer. Ondanks dat ie beetje schuil zit toch duidelijk herkenbaar. Ik moet zoiets nog maar eens voor elkaar zien te krijgen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat herkanbaar, de net niet foto's, die moeten we allemaal in een mapje doen en dan een blogje maken met deze foto's. Wat een goed idee, eigenlijk gaan die automatisch in de prullenbak en zijn ze best mooi...
    En wat is het genieten van je WEL foto's, je ijsvogel zo mooi met deze achtergrond, en een dodaartje, heel lief en mooi op de kiek gezet. Het was weer genieten van je beelden...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een mooi boeiend en toch wel komisch blog laat je hier zien. Je verhaal achter de foto van de Zeearend...geweldig, en van de ijsvogelfluisteraar!!! Heel herkenbaar...ik deed dat ook tijdens mijn bezoek in de hut, en de jonge ijsvogel reageerde er ook op. Zal ik je nog sterker vertellen. Zaterdagmorgen had ik plekje in het bos hier uitgekozen om wat vogels vast te leggen dmv voer o.a. Kwam maar niks, en toen hoorde ik het zanggeluid van een winterkoning in de buurt. Toen heb ik meteen het geluid van de Winterkoning op me telefoon afgespeeld....zooooo de WK reageerde meteen. Volop in zang en kwam steeds dichterbij, hij/zij kwam zelf 1 meter boven me zitten in een boom. Wat gaaf was dat. Helaas het was te donker op die plek om wat goede foto's te maken. Ik ging naderhand verder lopen in het park, en hoorde een Roodborst zingen...ja wat denk je... geluid afspelen...hupppp...werd bijna aangevallen...hahaha. Het werkt dus wel.

    Die Zwaan is inderdaad super mooi, alleen jammer van het topje van de vleugel inderdaad, dus een net niet perfecte foto. Bij de rest van je foto's kan ik inderdaad je nét niet gevoel begrijpen, toch vind ik het goed dat je ze laat zien. Het zijn tenslotte wel mooie waarnemingen, Je hebt ze in ieder geval kunnen vastleggen. De perfecte foto's daarvan komen vast wel als je blijft proberen. De Ijsvogel opnames zijn natuurlijk weer heel fraai om te zien, net als de Dodaar...moeilijke watervogel om vast te leggen. De actie foto's van het kalfje is natuurlijk ook mooi om te zien, alleen altijd jammer van de ligging van dat poeltje met die dode takken op de achtergrond.

    Ik wil echt een keer op een ochtend met je samen op pad, lijkt me wel gezellig, alleen nu ff niet want ik heb de griep te pakken. ;-(

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is weer een prachtig blog wat je hier heeft plaatst . '
    Om jaloers van te worden haha.
    En jou missers ..vind ik helemaal geen missers .
    Ik heb genoten van je foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi René

    Mooi verhaal hoor, ik denk dat iedereen een grote hoeveelheid "net niet" foto's in bezit heeft, maar niet de moed om ze te plaatsen, jij doet dat wel, en (als ik even voor de rest mag spreken) wij herkennen ons er allemaal in :)

    ik was vorige week zondag in de OVP, maar heb na 3 uur wachten opgegeven, die IJsvogel liet zich niet zien, had ik graag die man ontmoet met dat fluitje zeg, wat een uitkomst :)

    verder zijn je "net wel" momenten prachtig uitgevallen hoor, die baardmannetjes, en de IJsvogel, echt super

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Rene

    hele mooie net wel momenten, en super hoor die IJsvogel.

    Gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Rene
    Het is een prachtige serie van net wel plaatjes. Handig als je met dat gefluit een vogel kunt lokken.
    Een blog om van te genieten.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  23. nou man ik zou al blij zijn als ik de helft van de resultaten van jou had ik vind het gewoon toppie
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi René,
    Mooie serie net niet en net wel. Er zitten weer schitterende opnames tussen van fraaie kwaliteit.
    Je vorige blog mag er trouwens ook zijn, geweldig dat gevecht in beeld gebracht!! Ga snel verder, ik heb nog een hoop in te halen.

    Gr,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,
    Voor de eerste maal kijk ik op je blog en ik heb er echt van genoten. De ijsvogelfoto's zijn super, echt niets op aan te merken. Die 'net niet' foto's zijn heel tof!

    Grtjes
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Such beauty! These captures are just amazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Rene,
    Wat voor jou misschien" net niet" foto's zijn, daar moet ik ze nog maar zo zien te maken. Ik snap wat je bedoelt met de zwaan die er net niet helemaal opstaat met zijn vleugel, maar voor de rest vind ik ze toch erg fraai. En die IJsvogel... die wil ik graag nog fotograferen op jouw "net niet" manier.
    Een hele mooie serie !
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html