"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 25 januari 2013

Zilverreiger, Waterral en wat ik nog meer tegenkwam

Grote Zilverreiger

Het was een fotodag met twee gezichten.
Hoewel de weerberichten spraken van periodes met zon, was het meer een lange periode met 
bewolking en een paar hele korte momenten met zon.
Deze grote zilverreiger stond te jagen in een slootje bij een aantal kassen.
Doordat hier warm water wordt geloosd, is er bijna geen ijsvorming.
Van deze slootjes wordt door vele soorten vogels dankbaar gebruik gemaakt en kunnen
ze vrij eenvoudig overleven.

Omdat het bewolkt is en dit gedeelte ook nog eens in de schaduw ligt,
moet ik behoorlijk de overbelichten.
Deze foto's zijn gemaakt met 2 stops overbelichting.

De Grote Zilverreiger is behoorlijk succesvol met het naar boven halen van 
allerlei soorten prooidiertjes.
Geen visjes, want dit is een slootje zonder verbinding naar open water.


Wel allerlei kleine waterdiertjes.
Het is wel heel apart om deze reiger te zien jagen.
Hij loopt een beetje waggelend door de sloot en ploegt de bodem om 
met zijn tenen. De bodemdiertjes komen los uit de modder en worden
direct keihard te grazen genomen door de zilverreiger.

Nee, deze komt de winter wel door, net als de andere vogels op deze plek.

Deze watersnip maakt ook dankbaar gebruik van de open gedeeltes.

Net als twee ijsvogeltjes.

Opvallend dat ze elkaar dulden in zo'n klein gebied. 
Ze zijn erg schuw en ik besluit om ze snel met rust te laten.
Nog een weekje volhouden en dan hebben ze weer energie genoeg.

Deze Blauwe Reiger stond lekker uit te buiken, want hij had waarschijnlijk 
een behoorlijke maaltijd achter de rug.
Zijn hele snavel zat nog onder het bloed.

Koperwiek

Ook koperwieken en merels zochten hun voedsel in de zachte stukken gras en kleine wakjes.


En ondertussen moesten de vogels uitkijken voor allerlei jagers.
Twee vossen heb ik rond zien sluipen en verschillende soorten roofvogels,
waaronder deze Buizerd.

Ik zie hem regelmatig een aanval uitvoeren, maar aldoor komt hij zonder prooi terug.


Maar ook deze vogel ziet er nog erg goed uit en zal de winter wel overleven.

Ik kom een roedel edelherten tegen en ook deze dieren zien er uitstekend uit.

Alle herten die ik hier zie, zijn erg goed op gewicht. 

Konikpaarden

Ook de konikpaarden zitten prima in hun vel. 

Het zal nu niet lang meer duren voor ze weer bij hun voedsel kunnen komen.

O ja, in de titel had ik ook de waterral gezet.
Tsja, dan wordt het blog net even te lang en moet hij maar in het volgende blog.
Ik kan wel vertellen dat ik hem deze keer bijna op de foto heb kunnen zetten,
zoals ik in gedachten had.
De Waterral

Tot de volgende keer,
René











27 opmerkingen:

  1. Mooie serie weer René.
    Ondanks de vorst periode en het sneeuwdek zien de meeste vogels en dieren er inderdaad nog goed uit.
    Je Zilverreiger heb je ondanks het licht toch mooi vastgelegd, zeker gezien de grote hoeveelheid wit in de foto.
    De Buizerd op de tak in winterkleed is ook goed gelukt.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar komt die Waterral nou weer plotseling vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had per ongeluk het blog te vroeg online gezet.
      Ietsje later de foto van de waterral toegevoegd.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  3. Hoi René,

    Hier was het de ganse dag schitterend weer ik weet niet waar dit was ? in Zeeland misschien ?
    Ik zag dat de waterral er niet bijstond en nu wel de gehele serie is een topper hoor !!
    Straks is alles weer groen en dan zijn de beelden vaak onrustig die sneeuw maakt het zo zacht en soft heerlijk !
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annie, deze foto's zijn niet van afgelopen vrijdag, maar van een paar dagen eerder.

      René

      Verwijderen
  4. Wow, wat een geweldige serie weer, René. De één is nog mooier dan de ander, maar de foto's 4, 5 en 20 vind ik wel érg mooi. Wat zijn die Zilverreigers toch een prachtige sierlijke vogels. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rene
    ze zijn weer geweldig die foto's die witte reiger vind ik top.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Je zult wel blij zijn met de foto's van de zilverreiger. Ondanks de noodzakelijke correcties staat ie er fraai op. Zoals gebruikelijk weer een hoog niveau! Ook de buizerd en de Koniks, en natuurlijk jouw waterral spreken mij erg aan.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's René.
    De zilverreiger staat er prachtig met weerspiegeling op.
    Ook de anderen zijn prachtig om te zien, dit is puur genieten.
    Fijn weekend,groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het toch mooi in de sneeuw periode. Je maakt er heel goed gebruik van, je foto's zijn weer prachtig om naar te kijken.Stuk voor stuk foto's om trots op te zijn. De zilverreiger gaat het vast en zeker redden, nog een paar dagen en dan kunnen ze hopelijk weer bij hun voedsel. Zal voor ons dan ook de winterpret voorbij zijn..?? ik heb er nog niet echt van kunnen genieten, donderdag even een half uurtje op de dijk foto's gemaakt. Volgend jaar weer in de herkansing.

    Knuf Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige plaatjes weer René! De zilverreiger ben ik nog niet tegengekomen.
    De laatste die je hebt toegevoegd van de waterral is ook een plaatje hoor!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gave serie, de zilverreiger, het edelhert in het sneeuwlandschap, de konikspaarden....ik vind ze allemaal geweldig, maar mijn favoriet is de watersnip, die hoop ik zelf ooit nog eens zo te kunnen fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om te zien waarde vogels zoal proberen te overleven en dan alles in een winterse sfeer.prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Netjes weer hoor Rene.

    Super mooi.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gaaf René, zo'n serie van de zilverreiger.
    Ik vind in dit geval de symmetrie heel mooi, waardoor 1, 4 en 5 mijn voorkeur hebben, en 5 springt er dan het beste uit door houding en actie van de reiger.
    Watersnip staat er mooi op, de reiger ziet er een beetje vreemd uit door een 'gezwel' aan zijn achterhoofd ;-)
    De laatste Koniks vind ik ook een erg mooie plaat, en de tweede hertenfoto heeft een mooie diepte door het hert in de achtergrond.
    Ijsvogels zijn altijd leuk, maar die heb je mooier, en de koperwieken zijn in mijn ogen een beetje rommelig, sorry.
    De waterral belooft veel moois! ik kijk er naar uit...
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha........... En gezwel!
      Ik zie het nu pas, na jouw opmerking. Stom he, dat ik daar niet op gelet heb?
      Je hebt ook gelijk over de koperwieken. Maar jij wilde toch omgeving erbij ;-)

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
    2. Ja hoor, nou krijg ík de schuld!!

      Verwijderen
  14. Hoi Rene, je hebt weer veel moois voor de camera gehad zie ik wel.
    Mooi de serie van de Grote Zilverreiger, knap werk dat je die toch goed
    hebt kunnen belichten, staat er fraai op.
    Een Watersnip zo kunnen vastleggen is altijd een feestje en ook prachtig dat
    je een paar IJsvogels zag die een goed plekje gevonden hadden om te kunnen
    overleven.
    Ook leuk de Koperwiek, misschien wel rommelig, maar in dat soort terrein houden ze zich nu eenmaal op, ik vind dat juist leuk, mooie gedragsplaatjes.
    Ook een mooie Buizerd en ja die Waterral, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Rene
    Je hebt ondanks het sombere weer toch heel veel vogels mooi in beeld kunnen brengen. De zilverreiger zo tussen de sneeuw wallen vind ik heel geslaagd. Ook de andere vogels zijn prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie reportage Rene, zo'n slootje dat niet dicht vriest weet ik hier in de buurt ook en er komen inderdaad allerlei soorten op af. Jij hebt er prima gebruik van gemaakt. Mooie serie van de grote zilverreiger, de watersnip staat er perfect op, de laatste van de waterral doet natuurlijk de deur dicht, geweldig wat zou ik die graag eens voor de lens krijgen. Ik hoop met jou dat de ijsvogelpopulatie, want die zijn in dit soort omstandigheden het meest kwetsbaar, niet al zeer gekrompen is.

    Groeten en fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk als je zo veel moois voor je lens krijgt. De eerste van de zilverreiger vind ik mooi met het opspattende water. Watersnip is ook leuk.De konikspaarden zien er goed uit, lekker dik in hun vacht. Prachtige dieren.
    De waterral is veel belovend, laat maar komen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super die waterral, ziet er geweldig uit, ben heel benieuwd naar de rest.
    Van deze serie vind ik de zilverreiger heel mooi, bijzonder in deze setting! Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hey René,

    weer een rijk gevuld blog met een varia aan diverse vogels en vogeltjes.
    Was je in de OVP???
    Mooi die Zilverreiger maar ook je waterral, dat beloofd wat in een volgend blog.
    Je watersnip vind ik ook heel erg mooi en je buizerd steekt ook weer hoog boven alles uit.
    Koperwiek die voedsel zoekt en d blauwe reiger di staat uit te buiken. Ook nog een ijsvogeltje die ik normaal anders van je gewend ben maar dat mag de pret niet drukken.
    Hele fijne wandeling.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. AS FOTOS ESTÃO LINDAS
    ABRAÇO LEILA (BRASIL )

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie serie van de zilverreiger! Zo met de besneeuwde slootkantjes aan beide kanten ... goede compositie hoor!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo René,

    Wat zit ik te genieten als reiger fan van je foto's van de GZR. Wat een prachtige setting heeft jou dit opgeleverd. En slim van de GZR. Ik vind dit persoonlijk een genot om naar te kijken. Als de rietstengel rechts er niet zat had je echt perfecte platen. Foto 5 vind ik de mooiste uit deze serie. Je Watersnip heb je ook fraai op de kiek gezet. Ja de Koperwieken kiezen bijna nooit de meest gunstige plekjes uit om vast te leggen. Volgens mij kan je die het beste in een kale boom met takken maken met voldoende licht :-)

    Ben benieuwd of je nu wel de foto van de Waterral kon maken die in je hoofd zat.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html