"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 8 april 2013

Natuurkieken met Natuurkieker

Appelvink

Eén van de wenssoorten op mijn lijstje is de adder.
Nou is dit een nogal zeldzaam dier en maar op een aantal plekken in Nederland te vinden.
Drenthe is één van de provincies waar de adder voorkomt en onze
nationale Natuurkieker Coby (http://natuurkieker.blogspot.nl/) wil mijn gids wel een keertje zijn.

Nou ligt Drenthe niet echt naast de deur, dus de dag moet goed gekozen worden.
Afgelopen zondag (7-4-2013) was het dan zover.
Het weerbericht was ideaal om slangen te zoeken.
Een koude nacht en de volgende dag volop zon en een temperatuur van circa 10 graden.
Heerlijk voor de koudbloedige dieren om zich op te warmen en net niet zo warm dat ze
ook weer direct niet meer te vinden zijn, omdat ze te actief worden.

Op de weg richting Drenthe ligt het Veluwemeer.
Het Veluwemeer wordt al een tijdje bewoond door een groep verschillende
soorten flamingo's. Dit wilde ik al een tijdje fotograferen, maar het kwam er
aldoor maar niet van.
Maar vandaag kan ik het prachtig combineren.

Ik sta al erg vroeg op en het weer in Amsterdam is uitstekend.
Hoewel nog stikdonker,  is het wel mooi helder weer en windstil.

Hoe dichter ik bij het Veluwemeer kom, hoe dichter echter de mist wordt.

Tsja, daar ergens staan 15 flamingo's ;-(

Ik had in mijn gedachte al een droomplaat gemaakt toen ik van huis wegreed.
Een spiegelglad wateroppervlak met een klein laagje dunne mist en daarin een aantal 
zalmroze flamingo's.

Ik wacht een half uurtje, maar de mist wordt alleen maar dikker en dikker.
Dan maar op de terugweg denk ik bij mijzelf.

Dus weer in de auto en nu in 1 ruk door naar Drenthe.
Ik hoop dat de mist boven het land snel verdwijnt, maar dat is teleurstelling nummer 2.

De mist blijft urenlang hangen.

Aangekomen bij het huis van Coby is het direct een feest van herkenning.
Het is net of ik Coby al jaren ken en onder het genot van een kopje koffie en een versnappering
mag ik genieten van Coby's vogelparadijs, waarvan ik al vele malen
prachtige foto's heb gezien.

Ik pak snel mijn camera, want dit is toch wel uniek.
Zoveel prachtige soorten vogels in een tuin is echt fantastisch.

Groenling

Maar Coby zorgt er dan ook echt heel goed voor dat haar vogeltjes niets te kort komen.

Keep

Het wat donkere weer maakt snelle sluitertijden helaas onmogelijk, maar met een 
monopod kom ik toch nog een heel eind.

Sijsje

Ik zou hier zomaar een hele dag kunnen zitten

Vink

en proberen om prachtige platen te maken zonder vogelvoer erop,
maar dat is niet het belangrijkste doel van vandaag.

Appelvink (man)

Nadat de appelvink er ook behoorlijk goed is opgezet, moet het doel van vandaag, de Adder,
gehaald gaan worden.

Appelvink (vrouw)

Omdat het nog steeds mistig is, gaan we eerst een rondje maken om hopelijk de rest 
van mijn wensenlijstje te zien en te fotograferen.

Al snel blijkt dat het met dit weer helemaal niets gaat worden.

Coby wordt nog wel verblijd met het zien van 3 grutto's.
Helaas zijn ze te ver weg en is het te mistig voor een acceptabele foto.

Terwijl ik op dit moment in Noord-Holland doodgegooid wordt met grutto's,
Grutto (deze foto heb ik vlakbij mijn huis gemaakt op dezelfde dag).

zijn het in Drenthe zeldzaamheden.

Rond 11:00 uur wordt het eindelijk lichter.
Op dat moment zijn we bij een prachtig ven.
Brandganzen

Grote Canadese Gans.

Geen echt spectaculaire soorten, maar in deze omgeving wel erg mooi.
We horen constant baltsende dodaarzen en zien een uitgebreid gevecht tussen 2 meerkoeten.



Toch altijd een waar spektakel hoe de meerkoeten elkaar toetakelen. 
 

Dan ziet Coby een soort van mijn wensenlijstje.

De Geelgors
Niet echt op een ideale plaats en met wat tegenlicht, maar binnen is binnen.
Met een beetje geluk krijg ik nog wel betere kansen.

Omdat het nu de ideale omstandigheden zijn, besluiten we richting de plek te gaan
waar de adders zouden moeten liggen.

Met de nadruk op dat laatste: "Zouden moeten liggen".

Hoewel de omstandigheden dus ideaal zijn, zien we geen enkele adder.
Geen eens een tuinslangetje ;-(

Maar ja, de natuur laat zich nou éénmaal niet regelen, dus volgende keer beter.

We besluiten afscheid te nemen en ieder onze eigen weg te gaan.
Coby wil dolgraag de grutto's fotograferen en ik wil heel graag de flamingo's platen.

Vanaf deze plek nogmaals hartelijk bedankt Coby voor je gastvrijheid en rondleiding.
Het was hartstikke gezellig en we doen het een keertje over met de edelhertenbronst in september.

Dus nu weer richting Amsterdam via het Veluwemeer en wat andere plekken waar ik
leuke soorten weet te zitten.

Helaas geven een Bosuil en een paartje steenuilen niet thuis.
Dat gaat lekker zo......

Maar de Flamingo's moeten nu toch wel lukken.

Als ik het terrein oploop, zie ik ze staan. Prachtig.
Maar dan komt er een bootje aan en dat bootje jaagt de vogeltjes mooi weg.

En nou gaan de vogeltje dus lekker op een afstand van 50 meter zitten en 
ook nog eens direct tegen de zon in.

Zucht.......... Soms heb je van die dagen.......

Er is geen beweging meer in de flamingo's te krijgen en na 15 minuten geef ik het op.
Normaal zou ik wel 2 uur gaan zitten wachten, maar vandaag geef ik het snel op.
Soms lukt het gewoon niet en kun je maar beter stoppen met proberen.

Maar het geluk kan ook maar zo ineens omslaan.
Op de momenten dat je het het minst verwacht, komen de grootste verrassingen.
Krooneend (man)

Op een plek waar ik het helemaal niet verwacht, kom ik deze krooneend tegen.
Om die op zo'n manier te fotograferen, stond heel hoog op mijn verlanglijstje.
Ik kan een prachtige serie maken van deze krooneend en een paar andere soorten.

In een volgende blog komen ze aan bod.

Nadat ik het idee heb, dat er op die plek niets meer te halen valt, ga ik door naar de volgende plek.

Daar zitten ook 2 andere vogelspotters, maar wel een beetje raar verkleed.

En zien ze ook deze Kievit.

Wat is mooier?

Kleur of zwart/wit met een beetje kleur?

Hier heb ik in de bewerking de snavel en het oogje geselecteerd.
De selectie omgedraaid en omgezet naar zwart/wit.

Persoonlijk vind ik het erg mooi.

Als afsluiting van dit lange blog:
Haas

Opvallend is de grote hoeveelheid hazen die ik de laatste weken zie.
Een prachtig dier.

Tot de volgende keer,
René


12 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat leuk dat je met Natuurkieker Coby op stap bent geweest! En ja, even foto's maken in haar vogelparadijs dat zou ik ook gedaan hebben, de appelvink met appeltjes ( hoe toepasselijk!) is schitterend! Dikke pech dat de adders zich niet lieten zien, want het is net te ver weg om nog 'even' en herkansing te doen, en met de flamingo's zat het dus ook al niet mee.
    Die prachtige krooneend maakt wel een heleboel goed, en de scholekster met vrije achtergrond zou ik ook graag gemaakt hebben. Leuk hoe je gespeeld het met de Z/W-bewerking, maar bij vogels vind ik dit soort bewerkingen eerlijk gezegd niet zo tot hun recht komen.
    De haas zo lekker dichtbij, hoe krijg je het weer voor elkaar....
    Mooie serie weer, ben weer benieuwd waar je volgende keer mee komt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Renè wat heb jij een prachtige dag gehad,dan kan je zeggen ik heb niet waar ik voor kwam ,maar als je ziet wat je allemaal wel hebt,man een gouden dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Rene
    wat heb je weer een reeks mooie vogels op de plaat gezet.
    en mooie watervogels mooi gebied daar.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Rene
    Prachtig wat een mooie serie , de ene foto nog mooier dan de andere. Wat een geluk als iemand een tuin met zoveel verschillende vogeltjes heeft. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een super dag was.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Rene,
    Dit is wel weer heel erg smullen van fantastische foto's!
    De vangst in de tuin bij Coby helemaal top! Appelvink, toe maar, een close-up staat nog erg op mijn lijstje. De Geelgors! Zo mooi. Die gekke Meerkoeten goed geplaat. Pech met die flamingo's maar zo'n juweeltje van een Krooneend, maakt wel wat goed hoor. Adembenemend (ik verheug me nu al op die blog) Je zwart-wit foto met rood accent vind ik de mooiste. Heel apart.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Soms zit het mee, soms zit het tegen. We hebben er allemaal ervaring mee. Maar toch, de fotosessie bij Coby was toch een buitenkans voor je die mooie platen heeft opgeleverd. Jammer van de adder, jammer van de flamingo;s, maar wat is die krooneend prachtig geworden. Hazen heb ik dit voorjaar ook veel gezien. Je moet het wel treffen met de achtergrond, want ze houden niet altijd rekening met fotografen. Het is dan niet geworden wat je gehoopt had, maar je hebt er wel veel moois voor terug.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Coby's vogeltjes" heb je er schitterend op staan, René. Maar wat een pech met die mist. En dan geen adders en weggejaagde flamingo's. Je zou toch haast denken dat ze een complot tégen je hebben gesmeed. En als ik je blog dan bekeken en gelezen heb, zie ik dat je ondanks alles toch weer een geweldig mooie serie hebt gemaakt. Alleen had je jezelf er een ander idee bij gevormd natuurlijk. Je krooneend en het meerkoetengevecht zijn mijn favorieten. De scholekster in kleur vind ik de mooiste. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha René, wat een leuk verslag van je dagje Drenthe. Heel jammer dat de Adders niet mee
    wilden werken aan onze plannen. Maar het was zoals je zelf ook al zei heel leuk om elkaar eens te ontmoeten.
    Een leuke serie heb je in mijn tuin gemaakt, apart om "mijn" vogels in andermans blog te zien.
    Prachtig ook de Grutto, ik zit nog steeds zonder Grutto's, waren later nergens meer te bekennen.
    De foto's bij het ven zijn ook mooi geworden en fijn dat je toch nog een Geelgors hebt kunnen vastleggen.
    Het experiment met de Scholekster vind ik boeiend, maar ik vind de gekleurde toch mooier.
    Leuk dat je ook nog wat Hazen tegenkwam, prachtige dieren die ik hier in Drenthe ook veel te weinig tegenkom.
    Jammer van de Flamingo's maar de Krooneend is super en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de blog.
    En nogmaals gezegd dat ik het ondanks het gemis aan Adders ook een heel leuke dag heb gevonden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verslag René van een hele leuke dag volgens mij.
    Ik vind het allemaal super mooie platen, maar voor mij springen de krooneend en de vechtende meerkoeten er wel uit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch een leuk blog, ondanks alle tegenslag. Drenthe is prachtig en zelfs de gewone vogels lijken beter tot hun recht te komen in de mooie vennetjes. Er zijn overigens heel veel vakantieparken in Drenthe: kids naar de dierentuin sturen of op een hunebed zetten en zelf op zoek naar de adder gaan ;)
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful birds René, I love them all. And I also like the hare, gorgeous. Thank you for sharing!
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Rene,
    Leuk dat je bij Coby bent geweest, ja die tuin van haar is een vogelparadijs, daar heb jij prachtige foto's van de appelvink kunnen maken. de geelgors is ook leuk. Ik was vrijdag in Drenthe, maar mijn geelgors heeft de blog niet gehaald, ze zitten daar wel veel he.
    De rest van je blog is ook prachtig, topper is wel de krooneend, en daar gaat nog meer van komen.
    Het wordt nu eindelijk lente,dus...op naar de eerste blauwborst.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html