"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 2 september 2013

Jonge Rallen, Dodaarzen en een vissende IJsvogel

YES! We got him!

Er zijn een aantal ijsvogelmomenten die ik ontzettend graag op de foto wil zetten.
O.a de paring, het bidden en het omdraaien van een visje.
Ook een visoverdracht stond op dat lijstje, maar die foto had ik al eens gemaakt in 2011,
maar die kan beter. Dus hopelijk krijg ik eens een herkansing.


Maar om bij het begin te beginnen......................

Regelmatig maak ik verkenningstochtje om nieuwe plekjes te ontdekken.
Vorig jaar maakte ik zo'n tochtje in een gebiedje waar ik regelmatig kom.
Ik had namelijk verschillende malen de roep van dodaarzen gehoord en wilde
eens kijken of ik een mooi plekje kon vinden, waar ik ze goed kon fotograferen.

Ik kwam een prachtige plek tegen, waar ik uit het zicht vanaf een laag standpunt
mooi kon fotograferen. Het was alleen maar hopen dat de vogels dichtbij zouden komen.

Dodaars met prooi

En dat deden ze gelukkig ook van tijd tot tijd.
Vorige week had ik even een paar uurtjes de tijd en besloot eens te gaan kijken of
er misschien kleine dodaarzen op de rug van de ouders zouden zitten.

Helaas was ik daarvoor te laat, maar i.p.v. jonge dodaarzen op de rug van
papa of mama, werd ik getrakteerd op allerlei andere mooie momenten.

Wanneer ik mij goed en wel geïnstalleerd heb, zie ik iets kleins en bruinigs wegschieten.
Ik heb werkelijk geen idee wat het was, maar ik richt mijn camera op
de plek waar het tussen het riet schoot.

Groot is de verrassing als ik een jonge waterral tevoorschijn zie komen.
Een net geboren waterral is donzig zwart en gezien dit verenkleed, schat ik deze
jonge waterral op een week of 4.

Helaas beweegt hij zich alleen maar in de schaduw.

Gelukkig duurt het niet al te lang, voor de kleine waterral zich ook in het wat lichtere deel laat zien.

Als ik een waterral zie lopen, dan moet ik altijd denken aan de film Jurassic Park.

De Velociraptors in die film bewogen net zo als de waterral.
Zouden vogels echt afstammen van de dinosauriers?


Het kleine beestje is razendsnel en ik zie hem overal opduiken.

Dan blijkt dat een jonge waterral ook moe kan worden en hij gaat rustig
op z'n kont zitten aan de rand van het riet.
Dan gaat zo'n vogeltje natuurlijk net voor dat ene sprietje zitten, wat los staat.

Ja, het leven van een vogelgraaf gaat niet over rozen ;-)

Dan blijkt waarom ik die waterral overal zie opduiken.

Het zijn er twee!
Misschien zijn er zelfs wel meer, maar ik krijg er niet meer dan twee tegelijk te zien.

Wel zie ik de moeder nog even langs rennen, maar ik zie haar niet terug om haar te fotograferen.

Terwijl ik de jonge waterrallen volg, hoor ik constant de roep van dodaarzen.
Regelmatig zie ik dat de kleine dodaarsjes gevoerd worden.
Helaas bijna aldoor te ver weg, maar zo nu en dan komen ze ietsje dichterbij.

Jonge dodaars

Maar echt dichtbij willen ze niet komen.

Dit soort momenten wil je eigenlijk op een meter of 6 afstand hebben en niet op 30 meter zoals hier.

Gelukkig wil een oudere dodaars wel lekker dichtbij komen.
In tegenstelling tot de dodaars die hierboven een jong voert, heeft deze dodaars al 
een bijna volledig winterkleed.

Graag had ik hier een dodaars gehad in zomerkleed, want dat is een stuk fraaier.

Dodaars met een klein stekelbaarsje.

De dodaars is de kleinste in Nederland voorkomende futensoort.

Veel mensen zeggen dodaar i.p.v. dodaars.
Maar die S hoort er toch echt aan.
Dodaars staat voor Dot Aars.
Op deze foto is het duidelijk waarom de vogel die naam heeft gekregen.

Terwijl ik deze jonge waterhoen aan het fotograferen ben, hoor ik de roep van een ijsvogel.

Daar er geen nest is in de nabije omgeving, hoop ik dat de ijsvogel hier even langskomt om te vissen.

En ja hoor, een jonge ijsvogel landt op een stok en begint te jagen.

Opperste concentratie......

Bingo! Wat hij precies gevangen heeft kan ik niet goed zien.
Het lijkt iets van een jonge salamander of zoiets.

Dan het moment wat ik al een tijdje probeer te fotograferen.
Het opgooien en tegelijkertijd omdraaien van de prooi.
Dan moet je net even de mazzel hebben dat je op het juiste moment afdrukt.
Nou heb ik de laatste weken heel wat ijsvogelfoto's gemaakt,
maar deze is toch wel de mooiste in mijn ogen.

Tot de volgende keer,
René

22 opmerkingen:

  1. Joepie ik ben nummer een die hier sprakeloos zit toe te kijken naar momenten die ik zoooooooooooooooooo graag zou mee beleven in het echt maar ja ik heb weer een ander geheim stekkie !!!
    Super mooi René
    bedankt voor je show
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat ik beginnen met je eerste (en laatste) foto, René. Dat is echt een "once in a lifetime" foto. Eigenlijk verdient die in z'n eentje een blog apart. Maar de rest van je serie is ook weer prachtig (veel te zacht uitgedrukt natuurlijk). 3 en 18 vind ik ook erg mooi. Wat zal je tevreden naar huis gegaan zijn. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Je hebt de wind wel mee, wat een bijzondere serie. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit jonge rallen, dodaarzen en ijsvogels gezien en jij zet ze alle drie in één blog. Het zijn niet alleen bijzondere momenten, maar de foto's vind ik ook heel erg geslaagd. In één woord KLASSE.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk werkelijk m'n ogen uit. Ongelooflijk wat jij allemaal weet te vinden en ook nog mooi kan fotograferen.
    Op de ijsvogel raak je natuurlijk nooit uitgekeken. Helemaal niet als je zo'n bijzondere foto kan maken met prooi.
    Jonge rallen zie ik ook nooit voorbijkomen. Prachtige opnames heb je daarvan en de dodaars is zo'n schuwe vogel, erg knap dat je die zo mooi beeldvullend en op ooghoogte hebt kunnen fotograferen.
    Het is weer een heerlijke serie René.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat een prachtige serie wat laat jij ons toch bijzonder mooie momenten zien René dit is echt klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge jonge, jij weet een mens wel 'jaloers' te maken zeg! Wat een superserie met werkelijk TOPfoto's. Dat je deze vogels ziet is al één ding maar dan ook nog zo fraai op de foto weet te zetten is helemaal geweldig. Het is weer echt genieten hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, ik sluitme bij Ank aan, dit zijn Top foto's, en ja ik ben ook een beetje jaloers. Doe vooral nog een paar van zulke mooie blogjes! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een pracht platen zitten er weer bij René.
    De ijsvogel is voor mij toch het allermooiste vogeltje wat er is, maar ik zie hem nooit ;-((
    Nu geniet ik hier wel van jou foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Al weer zo'n geweldige serie René.
    Echt superplaten, de ijsvogel steelt de show, maar ook foto 19 van de dodaars met open bekkie vind ik schitterend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige momenten vastgelegd René! De leerzame stukjes tekst onder de foto's maken het helemaal compleet. 'k Heb weer genoten!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dus jij loopt nu zeker rond met een grijns van hier tot Tokio!
    Wat een serie!
    Jonge waterrallen zijn zo grappig, en hier heel mooi geplaat.
    De dodaars echt dotjes topper hiervan die met visje.
    en De IJsvogels, heb ik geen woorden voor. Prooi omgooien, vis overdragen, kortom de hele serie, bloedje mooi hoor!
    groet
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat weer een fantastische blog René, tjongejonge wat zul jij zelf ook weer genoten hebben.
    Gaaf die jonge Waterrallen, je had het er over dat ik veel opmerk, maar jij hebt toch ook sterke antennes voor bijzondere zaken.
    Mooie serie ook van de Dodaarsen jammer dat ze niet steeds wat dichterbij zaten, maar toch heel fraai.
    En ja het ultieme moment is toch wel de IJvogelfoto die jij dus hebt kunnen maken door voortdurend deze prachtige vogels te observeren en vele uren van tijdsinvestering en weten wat je wilt vastleggen. Proficiat dat je doorzettingsvermogen is beloond met deze prachtfoto, werkelijk klasse!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

  13. Wauw René, die eerste/laatste is natuurlijk de topper van de serie! gefeliciteerd met deze vangst hoor, grote klasse.
    Wil wel even kwijt dat ik de foto nóg mooier zou vinden als je er links wat afhaalt, zodat je het originele 3:2 formaat krijgt. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke voorkeur, en gezien jouw stijl zul je het niet met me eens zijn.

    Jonge waterrallen zijn ook heel bijzonder, heb ik nog nooit ergens gezien, maar de dodaarsjes vind ik schattiger om te zien, nr 16 en 19 zijn mijn favo's omdat daar het licht zo goed op het koppie valt.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kopje oogt hier toch best mooi scherp, maar dat zul je op de originele foto wel beter kunnen zien. Anyway, supermoment en toch héél mooi vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schitterende ijsvogelfoto's. Ik zit echt te genieten van deze prachtplaten. Maar ook de jonge waterral en de dodaarzen vind ik prachtig. Wat ben jij een geluksvogel om deze mooie vogels zo te kunnen fotograferen.
    groetjes Ghita

    PS: ken je de blog van Franka Slothouber, ik denk dat zij dit plekje ook kent, aan haar foto's te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een serie om van te smullen. Wat een openingsfoto! Het moment precies vastgelegd.
    Het dodaarsje op 16 en 19 is ook super. Ook weer een prachtmoment.
    Waterrallen krijg je al niet snel te zien, maar deze jonge dieren zijn daarom extra speciaal. Het is je wwer gelukt ;)!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt GE-WEL-DIG René!!!!!
    Wat een machtig mooi blog. De Dodaars, de jonge Waterral en niet te vergeten het ijsvogeltje. Foto 1 en 25 zijn echt fantastisch. Uiteraard ook je andere platen want ik zit hier werkelijk enorm te genieten. Dit is de natuur op de eerste plaats :-) Je bent echt een mazzelaar dat je al dit moois weet te zitten maar ook dat je dit zo prachtig op de foto hebt gezet. Echt mijn dikke complimenten.

    Groetjes, Helma

    OT Ik hoop dat dat andere ook gelukt is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Helma, dat andere is nog niet gelukt. Gewoon een kwestie van geen tijd.

      René

      Verwijderen
    2. Heel jammer, maar het kan nog steeds :-)

      Groetejs, Helma

      Verwijderen
  18. Wauw, René, je weet de plekjes wel te vinden. IJsvogel met prooi is natuurlijk super-de-super. Maar waterrallen spotten - en dan ook nog jonkies - is toch wel bijzonder. De foto's zijn mooi, maar ik vind de nrs. 5,6,8,9 en de dodaars op 19 ook geweldig leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html