"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 16 november 2013

De Sneeuwgors op herhaling

De Sneeuwgors

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, lieten de soorten (velduilen en kiekendieven) waar ik voor 
op pad ging zich niet zien of misschien waren ze gewoon vertrokken omdat de muizen op zijn.
Dan is het even bedenken wat er allemaal een beetje dicht in de buurt te zien is.

Omdat ik niet helemaal 100% tevreden was met mijn sneeuwgorsfoto's van een week eerder,
besluit ik door de polder in landelijk Noord te rijden om te kijken of de gorsjes nog aanwezig zijn.

Nou kunnen die gorzen in een gebied zitten wat alleen al zo'n 4 kilometer qua lengte is,
dus is het een beetje zoeken naar de welbekende naald.

Maar één van de drie aanwezige sneeuwgorsjes heeft een voorkeur aan de strook
die net naast de weg ligt. Het gorsje vliegt ook altijd op als er een auto langs komt rijden.
Dus wat doe je dan?
De weg rustig afrijden en dan maar hopen dat je een vogeltje met witte vleugels
weg ziet vliegen. Natuurlijk ook nog op een stuk weg, waar je een beetje behoorlijk kunt parkeren.

Kuifeenden

Grappig om te zien hoe eenden je toch altijd in de gaten blijven houden, terwijl
ze liggen te relaxen. 

Zoek de buizerd ;-)

Inmiddels ben ik bij het eind van het traject waar de sneeuwgors zou kunnen zijn,
maar mooi helemaal niets. Zou het weer zo'n dag worden........

Ik besluit om 1x terug te rijden en lukt het dan nog niet, dan maar weer richting huis.

Knobbelzwaan

Op de terugweg kom ik een paartje knobbelzwanen tegen.

Terwijl de één aan het grasmaaien is,

ligt de ander lekker in bad.

Na een paar honderd meter zie ik in de verte een vogeltje wegvliegen uit de berm,
omdat er een auto langs komt rijden.
Snel er naar toe en ja hoor.......

Aan de overkant van het slootje zit het sneeuwgorsje, wachtend tot het weer
veilig is om naar de berm te vliegen.

Sneeuwgors

Ik rij een stukje achteruit en parkeer de auto.
Gelukkig is het deze keer een stuk rustiger met verkeer en voorlopig zie ik geen 
enkele auto of motor aan komen rijden.

Het gorsje is inmiddels weer de sloot over gevlogen en begint op
z'n gemakkie naar eten te zoeken.

Langzaam loop ik zijn kant op en hoewel het vogeltje mij af en toe eventjes
aankijkt, blijft het rustig doorgaan met eten.
Kom ik echt te dichtbij dan wandelt het sneeuwgorsje gewoon een stukje verder.

Als ik éénmaal de afstand heb kunnen bepalen, die nog geruststellend
is voor het kleine vogeltje, ga ik naast de weg liggen.

Hoewel het sneeuwgorsje gewoon doorgaat met eten zoeken, merk je wel dat hij op z'n hoede is.
Een klein polletje gras lijkt bescherming te bieden.



De sneeuwgors is duidelijk op z'n gemak, zolang je maar rustig blijft liggen.
Het enige waar ik mij druk om moet blijven maken, is of er geen auto met een noodgang 
langs komt scheuren. De weg is hier namelijk niet zo heel breed,
dus lig ik wel voor een gedeelte op de weg.

Al foeragerend komt het vogeltje steeds dichterbij.


Hoewel ik graag een vaste 500mm lens zou willen hebben, ben ik
op dit soort momenten altijd blij dat ik een 50-500 zoomlens heb.

De sneeuwgors komt steeds een stukje dichterbij en het punt wordt bereikt dat
ik een beetje uit moet gaan zoomen.

Het lijkt erop dat het lekkerste eten toch heel dicht bij mijn lens ligt.

In de verte zie ik een auto aankomen. 
Het sein voor mij om op te staan, want ik hou graag al mijn ledematen heel ;-)

Als de auto dichtbij is, vliegt de sneeuwgors weer naar het veilige stuk land 
aan de andere kant van de sloot.

Terwijl ik terug loop naar mijn auto, zie ik dat de sneeuwgors alweer aan de kant van de weg zit.

Ik ben benieuwd hoe lang dit vogeltje hier nog blijft zitten, want het is 
toch wel een zeldzaamheid voor dit gebied.

Tot de volgende keer,
René



25 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    geweldige serie van die sneeuwgors,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie vogel en prachtig op de foto gezet.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rene,
    Ik had er al naar uitgekeken! De bijvangst is mooi hoor, maar de sneeuwgorsjes: Fantastisch!
    Wat een geduld en een spannend verhaal, best link zo langs de weg. En inderdaad op zo'n moment weet je dat die 50-500mm lens een hele goeie is! (ik heb een 70-400, en ben daar al vaak blij mee) Ik heb genoten van je prachtige gorsjes. Super.
    Fijn weekend
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge wat een prachtig verhaal en dito blog René.
    De sneeuwgors heb je er echt perfect op gezet, ik zit te genieten.
    Wel heel link hoor om zo languit op de weg te gaan liggen.
    Fijn weekend,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Je hebt 'm er schitterend op staan! Prachtplaten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto's heb je van de sneeuwgors kunnen maken René.
    Pracht serie, maar ook de zwanen staan er mooi op.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. René, wat een mooi vogeltje is het toch en het is je weer gelukt volgens mij vertrouwen ze jou volkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig vogeltje. Heerlijk gefotografeerd met dit lage standpunt. Het wegdek lijkt zo op wat kleine steentjes ipv een asfaltstrook. Mooi het vage groen. Dat zo'n klein graspolletje zo veel kan doen in je beeld.
    Wat eet hij eigenlijk?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Rene, dikke complimenten voor deze mooie foto's. Het is een ontzettend leuk vogeltje en je hebt hem zo mooi op ooghoogte genomen. Ik doe dat lang niet altijd, maar het geeft toch de beste foto's.
    Verder zijn de foto's perfect van kleur en scherpte. Hele mooie afwerking.
    Een heerlijke serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Geduld wordt beloond. ik kan mij niet voorstellen dat je de sneeuwgors er nog mooier op wilt hebben. Een bijzondere vogel heel knap vastgelegd. En tja, met verkeer moet je zelf rekening houden. Niet iedere automobilist let even goed op. Maar misschien schrikken ze ook wel van je als je op de weg ligt....
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow René, wat een superserie van de Sneeuwgors, echt top! Geweldig dat lage standpunt en wat een mooie zachte kleuren in de achtergrond, heel mooi gedaan.
    Hier betalen geduld, kennis van zaken en de juiste camera-instellingen zich wel te volle uit.
    Ik kan me voorstellen dat je hier toch zelf ook wel heel erg tevreden mee bent, proficiat met deze
    prachtige serie van de Sneeuwgors.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi verhaal en prachtige foto's. De sneeuwgors serie is natuurlijk helemaal top, zo mooi vanuit dat lage standpunt.
    Ik hoop dat ze binnenkort ook weer in Katwijk neerstrijken, toch een unieke kans om zo'n vogeltje te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij hebt toch wel engelengeduld hoor, en dat vertaalt zich in deze mooie serie. Je lage standpunt is super, voor- en achtergrond worden op deze manier zo mooi vaag, en het graspolletje doet erg leuk mee in de compositie, prachtige serie!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow wat een mooie serie is dit, TOP! Geweldig dat je dit allemaal met 'gevaar voor eigen leven' voor elkaar hebt gekregen.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey René,

    dit is een blog waar ik volop van kan genieten.
    Wat heb je dat sneeuwgorsje prachtig weten vast te leggen.
    Vanaf foto 8 kan ik alleen maar slikbekkend naar deze foto's kijken en echt... ik vind ze zo mooi!
    Maar je zwaan staat er ook mooi op. De buizerd heb je leuk gedaan zo en wat een panoramafoto als je die in de vergroting bekijkt! Echt een topserie dit. En mijn complimenten voor de mooie standpunten waaruit je de sneeuwgors hebt vastgelegd.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk René dat je dit sneeuwgorsje zo mooi hebt kunnen spotten wat een bofkont ben je hé !!!!
    Ik heb echt zitten smullen !!
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi René, grappig dat je op mijn blog terechtkwam. Die ontmoeting bij de Vijfhoek herinner ik me, maar ik kende je niet en zat te veel op te letten of de matkoppen kwamen om me voor te stellen.De KIT-sperwers heb ik vorig jaar een aantal keren gefotografeerd, die foto's staan op mijn website (waar ik niks aan doe) roelybos.nl.
    De sneeuwgors in Waterland heb ik vorige week geprobeerd te vinden, maar helaas. Jij hebt er prachtige foto's van gemaakt, complimenten!
    We zullen elkaar in het veld wel weer eens tegenkomen, tot dan!
    hartelijke groet,
    Roely
    www.voorwiewilkijken.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Rene,
    Prachtige serie foto's. en wat zijn de sneeuwgorzen mooi. Ik heb te weinig geduld om ze voor lens te krijgen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie blog en wat een prachtige vogel!!

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Rene,

    We hebben lopen smullen van je superfoto's. De Sneeuwgorzen staan er geweldig op, die konden we vandaag ook weer op de plaat zetten in Scheveningen. Wel een lastige soort om te fotograferen, ze zitten nooit echt stil of ze zitten ergens tussen de vegetatie.

    Allerbeste groet uit Den Haag,
    André en Muriel (www.devogelaars.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fabulous photos of these beautiful birds!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Rene
    Prachtig blog van dit mooie vogeltje, je moet wel geduld hebben om hem zo mooi voor de lens te krijgen.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ♡°º•.¸
    Olá! Passei para admirar suas fotos.
    É muito difícil fotografar aves porque elas não ficam quietas nenhum minuto.
    Suas fotos são fantásticas.
    ☾♫º°•.¸
    Bom fim de semana!
    ♪♪♬♫º°•.¸Beijinhos
    Brasil
    °º✿♫

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is het toch een prachtig vogeltje. Ik heb 'm nooit zelf gezien, maar dankzij jouw prachtige foto's, René, is hij toch wel erg dichtbij voor mij. Dit is weer zo'n serie om super tevreden over te zijn. Erg mooi en een favoriet? Nou, de hele serie van de sneeuwgors. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html