"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 18 oktober 2017

De Baardman in de OVP

Paartje Baardmannen

De Baardman is 1 van mijn favoriete vogels om te fotograferen.
Het fluweelachtige bruin icm de grijze kop en zwarte bakkebaarden geven
het mannetje een zeer fotogenieke uitstraling.
Meestal zijn vrouwelijke vogels minder aantrekkelijk om te fotograferen,
maar de vrouwelijke Baardman heeft een scala aan bruintinten in haar verenkleed
en dat maakt van dit vrouwtje een uitermate goed fotomodel.

In de winter is het betrekkelijk "makkelijk" om een baardman te fotograferen.
Dan eten ze de zaden van het riet en kun je ze dus vinden in gebieden
met uitgestrekte rietvelden. 
Baardmannen hebben een heel herkenbaar geluid.
Het ping-ping-ping hoor je al van grote afstand 
en dat maakt het voor de fotograaf lekker eenvoudig om ze te vinden.

Er zijn een aantal plekken in Nederland waar je het hele jaar Baardmannen kunt vinden.
De Rietputten in Vlaardingen is een welbekend gebied,
maar ook in de Oostvaardersplassen zijn ze te vinden.

Omdat ik weet dat ze in september vaak in grote getallen in de OVP
aanwezig zijn, ga ik op 22 september gericht op zoek.
Maar omdat ik niet zo vaak meer in de Oostvaardersplassen kom,
wil ik in de vroege ochtend eerst even een paar kijkhutten bezoeken.

Helaas zijn in een alle hutten de beste plekken al bezet.
Dan maar direct op zoek naar de Baardman!

Baardman

In het gebiedje aangekomen, hoor ik direct dat er Baardmannen aanwezig zijn.
En het zijn er veel....
Heel veel!

Een paar groepen vliegen rond en in een ander deel van het gebied 
hoor ik ook veelvuldig geping.
Minimaal 75 vogels schat ik in.

Het nadeel is dat er meer mensen in het gebiedje aanwezig zijn
en iedereen wil het beste plekje hebben.

Baardman

Wanneer een groepje ergens neerstrijkt dan lopen allerlei fotografen er direct op af
en dat is nou niet direct het meest rustgevende voor de vogels.
Dan loopt er ook nog een ouwe idioot rond, die af en toe in zijn handen klapt.
Dan vliegen ze zo mooi op met z'n allen zegt hij ook nog trots.
Ik zeg dat hij een randdebiel is en of hij denkt dat de vogels dit leuk vinden.
Gelukkig stopt het klappen wel, maar hij zal het vast niet afgeleerd zijn.
Achterlijke sukkel.

Maar ja, ondertussen heb ik nog steeds geen mooie foto's van een Baardman 
kunnen maken, hoewel er dus zat vogels aanwezig zijn. 
Ik had het gebiedje al een paar keer doorgelopen, op een aantal plekken
eventjes stilgestaan, maar geen echt goede resultaten.

Ik besluit het over een andere boeg te gooien.
Er zijn een aantal rietstengels half platgetrapt en ik haal
de rietpluimen eraf en strooi het op een, voor mij, strategische plek op de grond.

Uit ervaring weet ik dat Baardmannen ook regelmatig op de grond foerageren.
Diverse mensen in "prachtige" camouflagekleding staan mij
een beetje uit te lachen en eentje vraagt of ik echt denk dat het gaat lukken.

Baardman

Een kwartiertje later zie ik een mannetje laag in een rietstengel hangen en
duidelijk kijkend naar wat er op de grond ligt.
Voor mij het teken om mijn camera snel van het statief af te halen
 en languit op het pad te gaan liggen.

En floep, ineens zit het mannetje op de grond.

Jammer genoeg is er net weer iemand te enthousiast en die loopt
onbehouwen op de baardman af en die is natuurlijk direct  verdwenen.
Ik zeg tegen de vrouw dat ze iets meer afstand moet houden en gewoon weer even afwachten.

Baardman

Het Baardmannetje heeft het makkelijk te bereiken hapje natuurlijk wel op 
de grond zien liggen en is na een paar minuten alweer terug.
Behalve ikzelf liggen er nu meerdere personen op de grond en
houdt iedereen goed afstand.


En dan is het natuurlijk feest.
Het Baardmannetje hoeft voor niemand bang te zijn en blijft
op zijn gemakkie zaadjes zoeken en opeten.

Ineens ploft er ook een vrouwtje op de grond.

Baardman (vrouw)

Nu alle mensen stilstaan of op de grond liggen om dit paartje te fotograferen,
merk je dat alle andere Baardmannen ook veel rustiger zijn.
Omdat er niemand beweegt, worden de vogels ook niet opgejaagd en
dat heeft ook weer zijn weerslag op het paartje op de grond.

Baardman (vrouw op voorgrond)

Die blijven dan ook gewoon rondscharrelen op de grond.

Baardman (vrouw)

Nu er een mannetje en vrouwtje samen op de grond zitten, realiseer ik mij
dat het niet beter gaat worden en dat ik hierna gewoon naar huis kan.
Het enige waar ik rekening mee moet houden, is het buiten 
beeld houden van de mensen die tegenover mij op de grond liggen.




Maar er kan altijd wel weer iets onverwachts gebeuren.


Ineens worden de Baardmannen onrustig.
Ook de andere Baardmannen die in de bomen en in het riet zitten,
beginnen zenuwachtig te roepen.

Dat betekent vaak dat er een rover in de buurt is
en deze keer is het niet anders.

Torenvalk

Ik kijk om mij heen en dan zie ik de boosdoener.
Een Torenvalk hangt ietsje verder boven het gebiedje.
Zou ze een muis op het oog hebben of misschien een lekker Baardmannetje?

Torenvalk

Dan knalt de Torenvalk naar beneden en dat zorgt voor een paniekaanval bij de Baardmannen. 
De vogels vliegen alle kanten op en ik probeer uit te vinden waar de Torenvalk is gebleven.
Maar die laat zich niet meer zien en ik ben zeer benieuwd of
de Torenvalk een Baardman heeft geslagen.

Paartje Baardmannen

De rust keert snel terug en ook de twee Baardmannen komen terug
om de rest van de zaadjes op te eten.
Maar niet voor lang.
De zaadjes beginnen op te raken en even later vind het vrouwtje het genoeg en verdwijnt.

Baardman (man)

Niet veel later vindt het mannetje het ook wel mooi en hij verdwijnt eveneens.
Het sein voor iedereen om op te staan en om in enthousiast gepraat los te barsten.
Iedereen ging voor een Baardman op een mooie rietpluim,
maar dit was wel een erg fijn alternatief.
Weer eens iets anders zo.

Twee dagen later ga ik wandelen met mijn oudste dochter.
Deze keer gaan we naar de Oostvaardersplassen en wel naar de Driehoek.
Misschien is er iets te zien van de Edelhertenbronst.

Er is mist voorspeld, maar die zou in de loop van de ochtend wegtrekken.
Nou, vergeet het maar.
Pas helemaal aan het einde van de ochtend werd het ietsje lichter.

Buizerd in de mist

Het zit echt potdicht en ik baal dat ik toch niet gekozen heb voor de AWD.
Aan de kust trekt de mist sneller weg, maar ver in het binnenland blijft deze hangen.

Spreeuwen

Het blijkt dat er in de Driehoek een enorme hoeveelheid Spreeuwen een
tijdelijk verblijf hebben gevonden.

Spreeuwen

Het zonnetje probeert door te breken, maar tevergeefs.
Maar het kleine beetje extra licht geeft wel direct een andere sfeer.
Een zelfde soort foto maar de ene in zwart/wit en de ander met iets meer kleur.

Het voordeel van mist is dat alles onder de kleine druppeltjes zit.

Spinnennweb

Ook hier blijkt dat de hoeveelheid licht enorme invloed heeft op het onderwerp.
Helemaal mooi wordt het wanneer ik een spinnenweb in 1 van de schuilhutten
kan fotograferen. Hoe meer ik tegen het licht in fotografeer,
hoe beter het plaatje eruit begint te zien. 

Spinnenweb in de mist recht tegen het zwakke zonnetje in

De druppels worden zilverachtig en de draden van het web "verdwijnen".
Een beeld waar ik erg blij mee ben en
gewoon met een 50-500mm lens geschoten.

Vlak voordat we besluiten om maar richting huis te gaan, begint de zon
pas echt door te breken.

Pad

Dus kan ik nog mooi even een Pad meenemen en even later ook 
nog een Purperreiger in een weiland

Purperreiger

Toch nog een mooie afsluiting van deze mistige ochtend.

In een volgend blog aandacht voor:

De Velduil

Tot de volgende keer,
René



12 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat een verhaal over de baardmannen. Dat mensen zich soms onverwacht en vooral dom kunnen gedragen kan je overal overkomen. Denk maar eens aan de "liefhebbers" die in de AWD op de bronst afkomen. Je moet soms echt je best doen om hun kleurige kleding niet in beeld te krijgen. Je hebt wel een geslaagde list bedacht om de baardmannetjes te lokken. Het heeft je daardoor een schitterende serie opgeleverd. Tot nu toe zijn al mijn pogingen om ze te vinden mislukt. Het moet er deze winterperiode maar eens van komen. Spreeuwen heb ik in grote hoeveelheden in de AWD gezien, waarbij ik een min of meer vergelijkbaar beeld van ze heb kunnen maken als jij. Helaas niet in fraaie formaties in de lucht. Je maakt mij weer nieuwsgierig met de plaat van de velduil.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    wat een mooie serie is dit gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha René,
    wat een slimme zet van je om de baardmannen naar je toe te laten komen. De rietstengels zorgden ook nog eens voor een mooi gekleurde ondergrond. En leuk, dat de mensen om je heen jouw goede voorbeeld volgden. Zo zie je maar weer dat onbehouwen gedrag vaak voortkomt uit onwetendheid. Gaf jou de kans om rustig te fotograferen.
    Enneh...beeldschone platen van deze ontzettend leuke vogels.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Prachtige foto's van die baardmannetjes. Staan er keurig op.
    Lijkt me best vervelend, wanneer je daar klaar zit er er gaat inderdaad iemand anders even de boel verstoren zoals je al zei, want dan zijn ze inderdaad weer gevlogen. En is alle moeite voor niets geweest. Daarom toch knappe resultaten.
    Die spinnenweb met die druppels vind ik ook erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Prachtige serie van de baardmannetjes, ik vind ze echt allemaal perfect gefotografeerd.
    Ook het spinrag met de druppels is super om te zien.
    De purperreiger en velduil heb je ook prima vast gelegd, ik heb genoten van dit blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Wat een gave platen van de Baardmannen!!!!! Super standpunt natuurlijk en inderdaad,ze zijn prachtig en fotogeniek.
    Ook de pad vind ik een mooie foto en de druppels schitterend. De buizerd in de mist en de boom vol spreeuwen heeft je ook mooie sfeerplaten opgeleverd. Lekker dat je ook nog een purperreiger tegenkwam. Je irritant mooie foto van de velduil doet me misschien wel besluiten om niet naar je volgende blog te kijken, want ik weet niet of mijn tere ziel daar wel tegen kan (LOL) maar goed....we zien wel.
    In ieder geval heb ik ademloos genoten van deze blog, vooral van de baardmannen natuurlijk!
    Groetjes, Maria
    p.s. erg vermakelijk beschreven hoe je boos werd op de klappende wandelaar ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een supermooie serie van de baardmannetjes, je had heel mooi licht ook. En als ze dan zo goed meewerken (en de andere fotografen ook meewerken door stil te blijven liggen / staan)dan kun je dit soort topplaten maken. Gaaf hoor
    Ik vind de mistfoto's ook wat hebben, mooie spinnenwebjes met druppels, is nog helemaal niet zo gemakkelijk.
    En ik kijk al uit naar de velduil blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Het zal je niet verbazen dat vooral de baardmannetjes in dit blog mijn aandacht trekken. Precies zoals je het omschrijft in je intro: heel fotogenieke vogels en ooit hoop ik ze nog eens te spotten. Daarvoor ga ik dus na het lezen van dit blog niet naar de OVP. Blijkbaar wel altijd prijs, maar zo'n circus heb ik geen zin in. Wel levert het een smakelijk verhaal op! Mooie truc heb je toegepast, die ook nog eens werkte. Kwestie van ervaring. Ik zal hem onthouden. Wel een meevaller dat je collega 'natuurfotografen' een beetje meewerkten. Lekker opvoedkundig bezig geweest!
    Ik ga het deze winter een paar keer in jouw achtertuin proberen. Helaas ben ik zo dom geweest om mijn dochter te beloven dat ze mijn telelens mee mag nemen op vakantie naar Patagonie. Ik kan dan ook pas medio december een eerste poging wagen. En als ik ze dan vind, dan moet ik dus blijkbaar in mij handen kappen om mooie vliegbeelden te maken...;-
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey René,

    ik ken het plekje en ben er ook geweest. Heel toevallig had ik ook een torenvalk daar hahahahaha....
    De dag dat ik er was (vorige week zondag de 15e) was het werkelijk prachtig weer en de baardmannen lieten zich ook heel goed horen. Helaas bleven ze te ver weg voor mooie plaatjes dus heb ik alleen bewijsplaatjes van ze.
    De platen van jou zijn echt heel erg mooi. Wat een kleuren en wat een zijn het toch mooie vogeltjes.
    En ent als Maria weet ik niet of ik dat blog van die velduilen wel wil zien want alleen al bij het zien van deze plaat sla ik donkergroen uit. Als ik dan een hele serie moet bekijken sla ik vast over in zwart hahahahahaha....

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pracht foto's van de baarmannetjes, erg mooi gefotografeerd.
    Al zijn je andere foto's natuurlijk ook mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn die Baardmannetjes toch prachtig en wat ben ik blij dat ik ze ook eens heb mogen fotograferen want als ik hier zo de reacties lees is dat nog niet zo gemakkelijk. Jouw foto's zijn werkelijk prachtig van kleur en mooi genomen zo laag bij de grond. Schitterende foto ook van de Kerkuil die ik net als de Purperreiger nog nooit heb gezien.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    Prachtige baardmanserie, alles lekker scherp en mooie composities. Vooral de baardmannen op de grond zijn uitstekend. Mooi is dat als ze eerst een beetje meewarig bezig zien met die zaden op de grond en daarna naast je komen liggen om de mooiste foto's te maken. Idioten als die klappende gek maak ik ook regelmatig mee, hebben totaal geen benul van natuurbeleving en de moeite die je moet doen om goede foo's te maken. Je andere foto' zijn ook prachtig vooral de eerste van de spreeuwen in de mist vind ik een toppertje.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html