"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 31 december 2017

De 12 van 2017

Januari 2017

Baardman

Het gebeurt niet vaak dat je een keuze moet maken welke Baardmanfoto je
moet plaatsen in zo'n verzamelblog.
Medio 2017 kon ik een mooie serie maken van jonge Baardmannen en
vlak na de zomer een serie van een paartje foeragerend op de grond.
Maar de winnaar werd toch de Baardman die ik in Januari kon fotograferen.
Hij hangend boven het ijs en ik liggend op het ijs.
Mooier dan dit wordt het gewoon niet.

Februari 2017

Dodaars

Het kleinste Fuutje van Nederland en vooral in zomerkleed schitterend om te zien.
Maar ook in winterkleed een mooi, maar lastig fotomodel.
Een zeer schuwe vogel en daarom is de voldoening zeer
groot wanneer je ze op deze manier op de foto kunt krijgen.

Maart 2017

Waterspreeuw

Een wintergast die een paar dagen in de AWD logeerde.
Fascinerend om te zien hoe deze vogel zijn eten bij elkaar scharrelt.
Jammer genoeg deed deze Waterspreeuw dat in een betonnen kanaaltje
en dat zorgt bepaald niet voor mooie totaalplaatjes.
Niet dat de vogel hierboven in een natuurlijke setting poseert,
maar de achtergrond zorgt wel voor een heerlijke foto.

April 2017

Kuifduiker

In de maand April had een Kuifduiker mijn achtertuin uitgekozen
als tijdelijk verblijf. In een paar weken tijd zag ik het verenkleed
steeds meer richting prachtkleed gaan.
Een Kuifduiker in zomerkleed was een echte wenssoort van mij en na een 
aantal keren proberen, was het op 22 april eindelijk raak.
Helaas met hard licht, maar binnen is binnen.

Mei 2017

Velduil

Door de jaren heen heb ik op diverse plekken in Nederland 
Velduilen gezien en gefotografeerd, maar nimmer kon ik 
er eentje platen die op een paaltje zat.
Die stond al een tijdje op mijn lijstje en in mei was het eindelijk raak.

Juni 2017

Kruisbek

Nog zo'n wenssoort van mij en ook eentje die je bijna nooit tegenkomt.
In de vernieuwde vogelhut op de Veluwe kreeg ik eindelijk een familie Kruisbek
voor de lens. Vader, moeder, zoon en dochter.
Hoewel ik moeder, zoon en dochter mooi kon fotograferen,
zat ik in opperste spanning af te wachten of het mannetje 
misschien op een mooi plekje ging zitten.
Wanneer dat dan eindelijk gebeurt en je kunt de camera zo draaien dat
de achtergrond ook nog eens mooi egaal wordt, dan is de dag geslaagd.

Juli 2017

Koereiger

Op vakantie in Frankrijk kon ik diverse leuke soorten fotograferen.
De Grauwe Klauwier was er eentje van, maar de Koereiger was ook
op een aantal plekken aanwezig.
Lastig kiezen, maar ik vond deze foto van de Koereiger de mooiste.

Augustus 2017

Bontbekplevier

Welke vogel de maand Augustus mocht vertegenwoordigen, was ook een 
kwestie van wikken en wegen.
Ik heb hele mooie foto's kunnen maken van voedermomentjes
bij de Boerenzwaluwen, maar de foto's die ik op het
strand kon maken van de Bontbekpleviertjes leverden mooiere totaalplaatjes op.

September 2017

Goudplevier

Ook in September ging ik een ochtendje fotograferen op het strand.
Drie Goudplevieren in mooi goud ochtendlicht zorgde voor een jubel-momentje.
Als er dan toch iets te zeuren moet zijn: Jammer dat er geen mannetje Goudplevier
in zomerkleed aanwezig was.

Oktober 2017

Aalscholver

Sinds hele lange tijd bracht ik weer eens een bezoekje aan de Starrevaart.
Een heerlijke hut om vogels te kijken, maar waardeloos om foto's te maken.
De hut staat te hoog boven het water.
Maar met een beetje geluk kun je er wel prachtige vluchtfoto's maken.
De vroege ochtend levert ook nog wel eens mooie plaatje op,
omdat de opkomende zon schuin achter de hut, voor heerlijk licht kan zorgen.
Dan moet er bv wel een Aalscholver op 1 van de paaltjes gaan poseren.

November 2017

IJsvogel

In 2017 heb ik weinig IJsvogels gefotografeerd, maar begin November kwam 
ik nog een jong vrouwtje tegen. Op dezelfde plek kwam ik een paar jaar terug
ook in die periode zo'n jonge vogel tegen.
Leuk om te zien dat dit bijna gelijksoortige foto's oplevert.

December 2017

Waterral

Eindelijk weer eens een mooi pak sneeuw in Nederland.
Dat witte spul zorgt altijd voor mooie omstandigheden.

Iedereen een gezond en gelukkig 2018 toegewenst!

Tot de volgende keer,
René












16 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    zo te zien heb je een goed jaar gehad wat fotografie betreft mooie serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat een juweeltjes op een rijtje René, wat ben jij toch een fantastische vogelfotograaf. Ondoenlijk om daar mijn persoonlijke favoriet uit te halen, maar het baardmannetje en de dodaars zou ik bijvoorbeeld graag eens zo vast leggen en de goudplevier is ook zo mooi vastgelegd, je ziet meteen hoe terecht zijn naam is. Ach en zo kan ik ze allemaal wel opnoemen, het is gewoon genieten van de gehele blog. Ik wens jou voor het komende jaar alle goeds en zeker ook weer veel fijne belevenissen in de natuur. Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, hier laat je wel weer wat juweeltjes zien René! Een bijna jaloersmakennde serie, waarbij ik meteen helemaal val voor de eerste twee foto's, onderwerp, kleuren, licht... allemaal geweldig mooi!
    De Goudplevier is er ook een die er direct voor mij uitspringt, prachtig gouden licht, topper!
    Dat neemt niet weg dat de rest ook zeer de moeite waard is, stuk voor stuk prachtige scherpe beelden met veel toewijding gemaakt, je mag tevreden terugblikken op 2017 en ik wens jou en je dames een heel mooi en geslaagd 2018!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Ik kan mij voorstellen dat het voor jou lastig kiezen was. Maar waar je hier mee komt zijn stuk voor stuk schitterende platen. Doe dat in 2018 maar eens beter! Er zit in ieder geval een aantal soorten vogels tussen die ik nog nooit gezien, laat staan gefotografeerd heb. Ik ben niet alleen benieuwd wat 2018 voor mij gaat opleveren maar ook waar jij mee gaat komen.
    Hoe dan ook, ik wens je zowel veel plezier in de natuur met mooie platen als op elk ander gebied een plezierig 2018.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René.
    Je laat hier een overzicht zien van schitterende foto's, zoals we van je gewend zijn. Bijna allemaal toppers, alleen die kuifduiker... die moet beter! ;-) Ik wilde er eigenlijk drie noemen die er bovenuit staken, maar wat dat betreft heeft Loes het gras voor mijn voeten weggemaaid, dus dat doe ik maar niet.
    Ik wens jou den de rest van de familie het allerbeste toe voor 2018 met weer prachtige foto's en vooral een goede gezondheid.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele mooie foto's van al die verschillende vogels! Beste wensen voor 2018! groetjes senna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het verbaasd mij niet dat jouw blog alleen vogelfoto's bevat, maar wat zijn ze mooi. Echt allemaal juweeltjes.
    Ik kan ook geen keuze maken, de waterspreeuw op een bekende plek, maar toch een mooie achtergrond waardoor ik het een heerlijke foto vind, hoop hem dit jaar nog zo te krijgen. De waterral in de sneeuw, de ijsvogel, de prachtige kruisbek, de velduil , toch geen vogels die je dagelijks tegenkomt. Dan ook nog de mooie strandfoto's, die goudplevier in het gouden licht is misschien wel mijn favoriet van deze serie, zo mooi.
    Hopelijk in 2018 weer veel van dit soort mooie vogel momenten, kan ik er ook weer van meegenieten
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Wat een super mooi serie laat je zien, echt geweldige foto's en allemaal vogels deze keer.
    Ik kan geen keuze maken welke ik nu de mooiste vindt, ze zijn gewoon allemaal super mooi.
    Ik wens jou en je dierbaren een heel goed en gezond 2018 toe.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Wat een mooie reeks. Prachtig om zo al die schitterende beelden weer even langs te zien komen.
    Dit is weer genieten hoor!!

    Ik wens je alle geluk en gezondheid voor 2018!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha René,
    Twaalf parels op een rij - geweldig mooi om deze serie te zien.
    Je staat erom bekend dat je de vogels goed weet te vinden én heel zorgvuldig - en daardoor mooi - op de plaat weet te zetten. Maar een waterral in de sneeuw >> da's wel heel bijzonder. Gefeliciteerd met deze prachtige afsluiter van het jaar.
    Voor het komende jaar wens ik je weer veel vogel-foto-plezier en verder alle goeds voor jou en je gezin.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is weer Geweldig René,ook wij wensen jullie een mooi maar vooral gezond nieuw jaar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een fantastische selectie met kroonjuwelen!!! Om van te watertanden.
    Je hebt niks te klagen, nou ja...die goudplevierman in zomerkleed ;-)))
    Ik wens je een heerlijk 2018 en hoop dat je ons volgers weer op mooie platen zal trakteren!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een top 12 met schitterende foto's, om jaloers op te worden. Wat een geduld en kennis zit er in. Voor 2018 hoop ik dat je ook in dit jaar met zulke foto's thuis komt, het is genieten.
    Ik wens je een prachtig jaar in goede gezondheid en veel liefde en geluk om je heen. En misschien mag ik weer een keertje naast je staan.

    Dikke knuf Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Rene, wat een geweldige foto's plaats je hier! Prachtig het baardmannetje en de dodaars. Ook de waterspreeuw komt mooi uit.Maar de rest is ook erg mooi. Je lijkt wel een vogelfluisteraar als je deze beelden ziet.
    Heb je eigenlijk nog wel wensen op dit gebied?
    Veel geluk, succes en gezondheid voor 2018!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi René,

    Als vogelfotografie werken was heb je prima werk geleverd in 2017. Behalve leuke soorten valt de serie vooral op door de fijne zachte achtergronden bij de meeste foto's. En dat is naar mijn mening hetgeen waar het voor een ervaren vogelfotograaf te halen valt. Niet zozeer de soorten, die komen na verloop van jaren allemaal wel een keer, maar vooral het totaalbeeld waarbij de achtergrond een belangrijk onderdeel vormt bepaalt dan in belangrijke mate de kwaliteit en het plezier waarmee je naar zo'n foto kijkt.
    Het is weliswaar al even 2018, maar ik wens je een succesvol en gezond fotojaar.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende foto's, de Kruisbek ken ik niet wat een bijzondere vogel.

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html