"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 6 oktober 2018

Plasdras

Kluut

Steeds vaker worden stukjes weiland in het voorjaar onder water gezet tbv diverse soorten vogels.
Beroemd is het landje van Geijsel in Ouderkerk a/d Amstel.
Om de terugkerende vogels in het vroege voorjaar een plek te geven waar
ze aan kunnen sterken, zet boer Geijsel ieder jaar een groot stuk land onder water.
Honderden Grutto's en andere steltlopers zijn hier te bewonderen en
heeft deze plek ook een grote aantrekkingskracht op vogelaars en fotografen.

Dmv het plaatsen van een pomp op zonne-energie is het betrekkelijk simpel
en goedkoop om een stuk weiland onder water te zetten.
Vaak liggen dit soort plekjes net te ver van de weg om een
beetje behoorlijke foto's te kunnen nemen, maar afgelopen voorjaar
ontdekte ik zo'n stukje plasdras op een zeer aantrekkelijke plek.

De nieuwe eigenaar van het land is een groot natuurliefhebber en
tijdens een verkenningstochtje zag ik tot mijn stomme verbazing
dat er op die plek opeens een stuk plasdras was gecreëerd.

Het duurde betrekkelijk lang voordat de vogels het plekje ontdekten.
Iedere keer wanneer ik in het gebied was, ging ik eventjes bij
het weilandje langs om het ondergelopen stuk af te speuren.
Maar alleen een aantal kieviten hadden de plek ontdekt
en leek het dat andere soorten het niet aantrekkelijk genoeg vonden.

Tot ik medio mei weer eens langs reed en tot
mijn verrassing een paartje Kluten zag rondlopen.

Kluten

Om te fotograferen is het best een lastig plekje.
Tussen de weg en het weiland bevindt zich een behoorlijk brede sloot.
Dat maakt het al onmogelijk om dichtbij te komen.
Dan ligt het weiland ook nog net achter een klein dijkje en
als ik dan aan de waterkant ga zitten, kan ik met geen
mogelijkheid de vogels zien die een beetje dichtbij zitten en dus ook niet fotograferen.

Er zit niets anders op om vanuit de auto te fotograferen en
dan helaas geen laag standpunt op deze locatie.

Het voordeel daarvan is dat je dan leuk met spiegelingen kunt spelen.

Buiten de Kluten zie ik ook een Grutto en een paar Tureluurs.

Tureluurs

Omdat het er nu veelbelovend uitziet, ga ik in de avond nogmaals langs.

Kluten

s'Avonds staat de zon schuin links op het weiland te schijnen.
Net geen frontaal tegenlicht, maar het zorgt wel voor mooie omstandigheden.

Kluten met op de voorgrond een Grutto

Tot mijn verrassing beginnen ze te baltsen en dat gaat nogal omslachtig bij de Kluten.
Het vrouwtje laat zien dat ze er gereed voor is, door haar kop op
het water te leggen en zo te blijven staan.

Het mannetje draait al veren-poetsend om haar heen en 
wacht op het juiste moment.

Parende Kluten

De paring en de daaraan voorgaande balts nemen aardig wat tijd in beslag.
Ik hoopte op een broedgeval van de Kluten, maar dat zat er helaas niet in.
Een week later waren ze opeens vertrokken.

In de daarop volgende weken bleek ook dat de Kluten de enige vogels
waren die tot laat in de avond actief waren.
Andere vogels waren eigenlijk alleen in de ochtend te zien.

Dat was dan het slechte nieuws.
Het goede nieuws was, dat een aantal hele leuke soorten het ondergelopen
weilandje ontdekt hadden.

Groenpootruiter

De eerstvolgende keer dat ik langs rijd(nadat de Kluten vertrokken zijn) en ik eigenlijk geen
hoge verwachtingen had, zie ik al van veraf dat er een vogel rondwandelt die
ik niet direct herken. Wanneer ik de auto stilzet en de vogel goed bekijk,
zie ik dat het een Groenpootruiter is.
Zeker geen alledaagse soort en ik wacht geduldig af of de vogel ietsje dichterbij komt.

Groenpootruiter

Na lang wachten komt de Groenpootruiter ietsje dichterbij, maar net niet dichtbij genoeg.
Maar een hele leuke soort om hier te zien en als er een Groenpootruiter op
zo'n plekje afkomt, dan zullen er vast meer mooie soorten volgen.

Ik heb het nog niet gedacht of  ik zie een groepje vogels op mij af komen vliegen.
Een groepje Witgatjes denk ik in eerste instantie, maar wanneer ze helemaal achterin
landen en beginnen te foerageren, kan ik ze even goed bekijken.

Ik kan de soort in eerst instantie niet thuisbrengen.
Lastig wanneer je geen verrekijker bij je hebt en je
het moet doen met het uitvergroten van een foto op grote afstand.

Ik moet even geduld hebben, maar na een tijdje vliegen ze op en
landen gelukkig een stuk dichterbij.

Bosruiter

Al snel zie ik dat het geen Witgatjes zijn en houd ik het op Groenpootruiters.
Maar als ze nog ietsje dichterbij komen, zie ik dat mijn eerste gedachte fout was.
Het zijn Bosruiters.

Ook geen soort die je iedere dag ziet en ik had deze soort zelfs nog niet
eerder bij mij in de polder gezien.

Bosruiter

Omdat er op diverse plekken in "mijn" polder stukjes plasdras gecreëerd zijn,
heeft dit geleidt tot een toename van soorten.
Tenminste, dat is mijn conclusie.

In de jaren dat ik hier rondkijk en fotografeer, heb ik soorten
zoals de Groenpootruiter en de Bosruiter nooit kunnen fotograferen
Ik heb ze überhaupt nooit gezien op deze plekken.

Bosruiter

Buiten de Bosruiter en de Groenpootruiter blijken er nog een paar soorten
op het ondergelopen weiland afgekomen te zijn.
Ik zie nu Oeverlopers, Witgatjes, Kleine Plevieren, Bontbekplevieren,
Kieviten, Scholeksters, Tureluurs en Grutto's rondlopen.

Ook een aantal eendensoorten en kraaiachtigen zijn op de plek afgekomen.

Bosruiter

Een groot gedeelte speelt zich achterin het gebied af, maar zo nu en dan
komt er ook wel iets binnen de fotografeerbare afstand.

Zoals een groepje van 6 Bontbekplevieren.

Bontbekplevier

Omdat het weiland aan een doorgaande weg ligt, is er toch iedere keer sprake van verstoring
wanneer er een auto of fietser langskomt.
Niets ernstigs overigens, maar het is net genoeg om de vogels niet dichterbij
te laten komen. Wanneer ze per ongeluk wel wat dichterbij komen en
er net een auto, fietser of wandelaar passeert, zijn ze ook direct vertrokken
naar een verderop gelegen stukje van het ondergelopen weiland.

Bontbekplevier

Heel jammer voor mij natuurlijk, maar helaas niets aan te doen.

Grote Zilverreiger

Opvallend is dat ik weinig reigers zie in het gebiedje.
Liever vliegen ze een stukje verder om naar eten te zoeken.
Zo'n ondergelopen weiland herbergt waarschijnlijk weinig muizen en mollen.

Jonge Kievit

Er wandelt wel wat jong grut in de rondte.
Ik zie jonge Kieviten en in een vorig blog liet ik jonge Scholeksters uit dit gebied zien.

In de polder is ook nog een veel groter plasdras gebied.
Een gebied dat onderhouden en opgeknapt is door Natuurmonumenten.
Grote hoeveelheden Grutto's, Kemphanen en Kluten komen hier om te foerageren.
Maar ook veel minder algemene soorten komen hier regelmatig langs.

Ik kom er niet vaak, want uit fotografische oogpunt is het niet zo interessant.

Zwarte Ruiter

Maar vlak voordat de trek op gang komt, ga ik toch zo nu en dan eventjes kijken
of er iets te zien valt.
Eind augustus kwam ik daar deze Zwarte Ruiter tegen.
Toch een leuke soort om dit blog mee af te sluiten.

In een volgend blog aandacht voor de Edelhertenbronst.

Edelherten

Tot de volgende keer,
René

14 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Mooie serie foto's laat je zien.
    geweldig dat sommige boeren mee denken met de natuur en dan vooral van de vogels. dit moeten veel meer boeren gaan doen.
    Ik vind alle foto's mooi, maar de paring van de kluten is echt subliem, het licht is hier ook nog eens super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    erg mooie foto's er moesten meer van die gebiedjes komen goed voor de vogels.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Dat zijn weer zeer fraaie opnames. Geweldig.
    Grappig die twee wandelende tureluurs en ook die vliegende zilverreiger is prachtig met die warme kleuren.
    Foto 10 en 17 van die bosruiter en zwarte ruiter vind ik heel uniek, Ik had er nog nooit van gehoord, laat staan gezien. Super.
    Bijzonder dat men zo stukjes polder onder water kan zetten en daarbij ook de vogels tegemoet komen. Fantastisch natuurlijk.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Lekker voor je, zo'n extra 'toevoeging' aan jouw polder. Je hebt er dit jaar in ieder geval al goed gebruik van gemaakt en ook mooie soorten gezien. Jammer dat het zo dicht aan een doorgaande weg ligt, maar ja, het is beter dan niets. Nou maar hopen dat die boer zijn stukje land volgend jaar niet ergens anders voor nodig heeft, dat zou toch doodzonde zijn.
    Als ik weer eens in de buurt kom, zal ik proberen of ik het kan vinden ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha René,
    gelukkig zijn er steeds meer boeren die een stukje land willen teruggeven aan de natuur. En heel leuk dat je merkt dat daar dan ook meer zeldzamere vogels op af komen. Je laat hier een heel mooie serie zien.
    Naast, uiteraard, de parende kluten in mooi avondlicht, vind ik het duo tureluurs (3) geweldig mooi.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Een mooi blogverslag met daarbij weer prachtige foto's. Die doen mij denken aan de eerste jaren dat ik de poelgeest polders bezocht. toen waren er ook daar soorten als groenpootruiter en bosruiter... Helaas gaat dit gebied wat vogels betreft toch wel achteruit, en doordat het nu behoorlijk dichtgroeit is fotograferen bijna niet meer te doen. Jij hebt hier toch weer een mooie serie neergezet. vooral de ruiters vind ik prachtig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoe die plasdrasgebiedjes allerlei vogels aantrekken. Juist doordat het zo droog was waren deze plekjes denk ik extra belangrijk. Ik merkte dat hier in de buurt ook toen vennen droog vielen en er ook plasdras ontstond waar soorten op af kwamen die ik er anders niet zag.
    Jij heb zo ook een aantal mooie soorten kunnen vastleggen, leuke opnamen en begeleidende teksten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat geweldig dat er zulke spontane actie,s ontstaan heerlijk om dit te zien,dan krijg je gelijk die mooie onverwachte momenten,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die spiegelfoto's vind ik ook hartstikke mooi hoor ook al is een lager standpunt natuurlijk altijd prachtig. Wat een mooi warm licht bij de Klutenfoto's, geen wonder dat ze in een romantische bui waren ;-)
    Prachtige serie vogelfoto's maar ja dat is ook echt jouw ding!
    Toch kijk ik uit naar de volgende serie want de laatste foto vind ik ook heel fraai!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Ook al beantwoordt het gebied niet helemaal aan jouw hoge eisen, klagen mag je volgens mij toch niet. Voor de variatie maar eens een wat hoger standpunt met reflecties is toch ook prettig. Bovendien heb je wel een aantal minder gangbare soorten gezien die velen graag op de plaat gezet hadden. Dat de ligging niet ideaal is, is hooguit jammer. Je zult het er mee moeten doen :-D
    Ik zie dat je je toch weer hebt laten verleiden om de Hoge Veluwe op te zoeken, ondanks de te verwachten menigte met dure indrukwekkende apparatuur. Ik ben benieuwd. Jouw afsluiter belooft in ieder geval wat.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René.
    Wat een heerlijke platen! Je snapt dat ik hier wel super van genieten kan! Die Kluten parend in het late licht, zó mooi!!! Maar als het dan moet kan ik na deze favoriet ook de zwarte ruiter noemen de die juv. kievit is wel de leukste! Verder ben ik maar gestopt met nummers noteren want dan kan ik ze allemaal wel noemen ;-)) De Groenpootruiter en de Bosruiter zijn ook zulke juweeltjes. Nou net iets aparter om tegen te komen dan de tureluurs bijvoorbeeld.
    Fijne blogpost!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    je hebt weer een waardevolle post neergezet met al deze mooie steltlopers.
    De kluten zijn ook echt hele leuke vogel met hun opwippende snavel maar ik zag dat je ook groenpoot, bos en zwarte ruiter had gefotografeerd. Die vind ik echt heel tof want alle 3 heb ik zelf nog nooit kunnen fotograferen.
    Een prachtig plekje heb je daar dus gevonden en dat moet je in ere houden :-)
    Je nieuwe blog belooft ook heel wat moois zie ik wel.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pracht foto's wat zijn de kluten toch mooi, al heb je meer mooie soorten voor je lens gehad.
    Mooie serie weer René.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,

    Prachtige verzameling steltlopers, altijd leuk als je zo'n nieuw gebiedje ontdekt ook al is het dan fotografisch misschien wat minder interessant. Mooi dat je de paring van de kluten kon vastleggen, ik mocht er ook meerdere malen getuige van zijn, het is een heel ritueel. Toen ik je tekst las en je aanvankelijk niet goed wist wat je voor de lens kreeg en refereerde aan witgatjes dacht ik al gelijk aan de bosruiter. Zeker van veraf is hij inderdaad wat lastig te onderscheiden van een witgatje, oeverloper, tureluur en zwarte ruiter. Mooie serie en ik ben benieuwd hoe jij de hertenbronst in beeld hebt gebracht, de introfoto belooft veel moois.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html