"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 31 december 2018

De 12 van 2018

Havik

Ik probeer ieder jaar op een bepaalde manier een selectie te maken
voor de 12 beste foto's van dat jaar.
In principe wil ik maar 1 foto van een soort in het overzicht opnemen en
het tweede selectiecriterium is de mooiste foto per kalendermaand.

Omdat ik ook een kopfoto nodig heb, kan ik daar een beetje
mee smokkelen. Soms kun je echt geen keuze maken tussen
twee verschillende foto's die in dezelfde maand gemaakt zijn.

Dat probleem had ik in de maand Mei en daarom is
de Havik uit die maand maar gepromoveerd tot kopfoto.

Helaas heb ik dit jaar niet zo heel veel blogjes geplaatst en 
in mijn laatste twee verzamelblogs zaten ook nog eens veel 
foto's die in mijn mapje met mooiste foto's zaten.

Januari 2018

Nonnetje

In de wintermaanden vertoef ik graag aan de waterkant.
Er zijn een aantal soorten watervogels die een grote aantrekkingskracht blijven houden.
Grote Zaagbekken zijn daar een voorbeeld van,
maar de watervogel met de meeste aantrekkingskracht voor mij is het Nonnetje.

Een lastige vogel om te fotograferen, want het Nonnetje is zeer schuw.
Niet alleen de schuwheid maakt het moeilijk, maar zeer zeker
ook het overwegend witte verenkleed.

Je moet dus een beetje mazzel hebben, dat het Nonnetje zich
van dichtbij laat bewonderen, wanneer de lichtomstandigheden optimaal zijn.
Het liefst in mooi ochtendlicht.

Februari 2018

Waterspreeuw

Vroeger kwam ik veel in de Amsterdamse Waterleidingduinen, maar tegenwoordig
bezoek ik liever gebieden die wat dichter bij huis liggen.
Maar voor een aantal soorten wil ik toch wel richting Zandvoort afreizen.

De soort waar ik iedere keer, wanneer deze aanwezig is, voor naar de AWD ga,
is een winterdwaalgast die toch met enige regelmaat in het gebied te vinden is.

Een Waterspreeuw houdt van snelstromend water en in de AWD is
dat op een aantal plekken te vinden.
Door de stroming blijft het open, ook wanneer het water 
in veel andere kanaaltjes en sloten bevroren is.
Ze zijn meestal niet zo heel schuw en met beleid dus goed te benaderen.
Het is echter ook een vogel die veel fotografen aantrekt en
daar hou ik niet zo van.
In het begin van 2018 zat er een aantal weken een Waterspreeuw in de AWD
en toen de grootste hausse voorbij was, ging ik op een mooie ochtend in Februari op zoek.
Prachtig ochtendlicht, een beetje rijp en verder geen mens in de buurt zorgde 
voor de ideale omstandigheden.

Maart 2018

Houtsnip

Een lang weekend op Texel en ijskoud weer.
Alle sloten lagen dicht en zelfs de Waddenzee was 
voor een groot deel dichtgevroren.

Met zulk weer stijgt de kans om een aantal soorten te fotograferen,
die je normaal gesproken pas ziet wanneer ze vlak voor je opvliegen.

De Houtsnip is er daar 1 van.
Een heel heimelijke vogel en zeer goed gecamoufleerd.
Maar als de grond bevroren is, komt deze vogel vaker op plekken waar ze opvallen.

Ik zag er tijdens een uurtje fotograferen wel een stuk of 10
en dat is best bijzonder.

Het viel overigens niet mee, om in die kou op de 
grond te liggen en af te wachten totdat de vogel dichterbij kwam.
Met een gevoelstemperatuur van -20 kun je beter in de auto zitten,
maar dan heb je helaas niet zo'n mooi standpunt.

April 2018

Blauwborst

Een zingende Blauwborst met gespreide staart op een rietpluim
is een foto die ik al een tijdje graag wil maken.
Dit jaar heb ik er enorm mijn best voor gedaan en ik
kwam een behoorlijk eind met het maken van het ideale plaatje.
Eén keer had ik de Blauwborst voluit zingend met gespreide staartveren.
Prachtig, maar helaas zat de vogel in een Pitruspol.

De foto hierboven is het ook net niet.
Hij moet eigenlijk iets uitbundiger zingen en de oranje
staartveren moeten beter zichtbaar zijn.

Nog een paar maanden en dan gaan we het opnieuw proberen.

Mei 2018

Parende Kluten

In de maand mei had ik een zeer vruchtbare dag in een fotohut in Brabant.
Eén van die foto's heb ik als kopfoto voor dit blogbericht gebruikt.

In die maand ontdekte ik ook een mooi, nieuw plasdras-gebiedje in de polder.

Het kleine gebied had een enorme aantrekkingskracht op bijzondere soorten.
Witgatjes, Groenpootruiters, Bosruiters, Kemphanen in baltskleed,
Grutto's en dergelijke waren er te zien.

In de ochtend kon ik fotograferen met de zon in mijn rug, maar in de avonduren 
zag het er heel anders uit met tegenlicht.

Bij een ondergaande zon gingen deze Kluten er nog even tegenaan.

Juni 2018

Kleine Vliegenvanger

De keuze voor juni was niet zo heel moeilijk.

Op de Veluwe was een verdwaalde Kleine Vliegenvanger neergestreken en
het beviel het vogeltje zo goed, dat deze een aantal weken bleef logeren.
Nadat het vogeltje ontdekt was, had deze ook niets meer te klagen over gebrek aan eten.

De vele meelwormen waren niet weg te werken door de Kleine Vliegenvanger,
maar hij liet het zich goed smaken.
Ook hier heb ik lang gewacht totdat de grootste toeloop verdwenen was.

Ik denk dat het enorm scheelde, dat er niet zoveel foto's op facebook
geplaatst werden van deze vogel.
Bij de Notenkraker in Wageningen of de Sperweruil in Zwolle
werden we doodgegooid met foto's en dat trekt dan
toch weer heel veel extra mensen aan.

Op een prachtige ochtend kon ik in alle rust wat foto's maken.
De Kleine Vliegenvanger liet zich prachtig bekijken en net op het moment
dat de fel stralende zon achter een dun wolkendek verdween 
ging hij in dit naaldboompje zitten.

Juli 2018

Grutto

Ieder jaar maak ik ontzettend veel foto's van Grutto's.
Een behoorlijk percentage heeft de klassieke titel "Grutto op een paaltje".

Hoe kun je dan nog de Grutto-op-een-paaltje-next-level maken?
Afgelopen voorjaar heb ik bij ieder bezoek in de polder
goed gekeken waar paaltjes staan, waar ik met tegenlicht
een mooie opname kan maken.

Als het licht dan ideaal is en de muggen met miljoenen tegelijk
de lucht ingaan, dan is het snel de spullen pakken en
die plekjes een bezoekje brengen.

Bij 1 van mijn vooraf geselecteerde plekken, zag ik al van verre dat het bingo was.
Dan is het nog spannend of de Grutto blijft zitten, wanneer je 
de auto in de juiste positie manoeuvreert.

Augustus 2018

Jonge Zwarte Roodstaart

De keuze van Augustus ging tussen twee Aalscholvers in vol tegenlicht
of deze bedelende jonge Zwarte Roodstaart tijdens
mijn vakantie in Zuid-Oost Frankrijk.

In totaal heb ik maar een paar uurtjes kunnen genieten van
een gezinnetje Zwarte Roodstaarten, maar het was geweldig.

September 2018

Burlend Edelhert

Eigenlijk zou ik dit jaar niet naar de Edelhertenbronst op de Veluwe gaan,
maar er is 1 bepaalde plek in het Park waarvan het fotografiehart sneller gaat kloppen.

Op deze plek worden prachtige tegenlicht opnamen gemaakt.
Je moet een beetje geluk hebben, dat er 
a: een mooie zonsondergang is
b: er op dat moment een Edelhert op de heuvel komt
c: dat er dan ook nog even een geburld wordt.

Voor bovenstaand silhouet stond ik op de perfecte plek.
Niet en-profiel, maar met zijn rug naar mij toe en de kop in de lucht,
waardoor het gehele gewei te zien is.
Helaas was het te warm, want een mooi ademwolkje had de foto helemaal afgemaakt.

Ik had gehoopt op een geweldige rode hemelgloed,
maar het werd oranje.

Oktober 2018

Dodaars

Je hebt van die op-de-juiste-plek-op-het juiste-moment-foto's.
Precies op het moment dat ik al kruipend het juiste standpunt had
ingenomen om deze Dodaars te fotograferen,
kwam de vogel boven water met een iets te grote vis.

Meestal moet je uren wachten op dit soort momenten,
maar deze keer was het een mazzeltje.

November 2018

Buizerd

In november kon ik een aantal keren op pad.
Twee keer bezocht ik een plek waar Blauwe Kiekendieven jagen.
Kiekendieven zijn onvoorspelbare vogels om te fotograferen.
Net op het moment dat je denkt dat er een topplaat aan zit te komen,
veranderen ze van richting en is het momentum weer voorbij.
Ik heb daar best wel een aantal aardige foto's gemaakt, 
maar niet goed genoeg voor dit overzicht.

Nee, dan werkte deze Buizerd een stuk beter mee.
Lastiger was het om het juiste moment af te wachten.
Vanuit de auto was het standpunt niet mooi genoeg,
dus moest ik zo stiekem mogelijk buiten de auto zien te komen.

Het was even wachten totdat andere fotografen verdwenen waren,
maar toen kon ik eindelijk mijn gang gaan.
De Buizerd vond het waarschijnlijk wel grappig om mij in slow-motion
uit de auto te zien kruipen en beloonde mij door rustig te blijven zitten.

December 2018

Konijn

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat deze foto in november is gemaakt.
In december kon ik er maar 1 keer op uit trekken en ging ik naar dezelfde plek
als waar deze foto was gemaakt. Ook toen kwam het Konijn langs,
maar poseerde niet zo leuk als hierboven.

Dus uit nood een klein beetje vals gespeeld.

De makkelijkste manier om vogels te lokken is uiteraard met gebruik van voer.
Nou komen daar ook wel muizen op af, maar ik was verrast 
toen ik in de verte dit Konijn aan zag komen huppelen.

Op zijn/haar dooie gemakkie ging dit Konijn het bakje met lokvoer te lijf.
Omdat het dier alle tijd nam, kon ik mij rustig verplaatsen 
om bovenstaand beeld uit de camera te halen.

Dit waren dan weer de 12 (eigenlijk 13) mooiste/leukste/bijzonderste foto's van het jaar.

Een jaar waarin ik niet zo heel veel op pad geweest ben,
maar dat hoop ik in 2019 in te halen.

Bij deze wens ik iedereen een gezond en gelukkig 2019 toe.

Tot de volgende keer,
René

20 opmerkingen:

  1. Hoi René,

    Ik ben het afgelopen jaar weinig actief geweest op de blogs, maar ik heb je berichten telkens wel steeds bekeken en je steeds weer fijne verhalen erbij altijd gelezen. Nu aan het einde van het jaar dan toch eindelijk weer een reactie... Het is steeds genieten van jouw avonturen en van de resultaten. Je keuze voor in je jaaroverzicht is dan ook weer top, mooie en bijzondere soorten en allemaal prachtig in beeld gevangen. Het tegenlicht bij de grutto in prachtig, het zachte licht bij de jonge zwarte roodstaart heerlijk en niks mis met oranje boven ipv rood ;-) O ja, de waterspreeuw is ook een juweeltje met dat zachte licht!
    Ik wens je een goede jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar met natuurlijk veel fijne fotomomenten!

    Groetjes LOes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat laat je een vogelfluisterend blogje zien, om weer van te genieten. Volgens mij ben jij altijd op de juiste moment bij het vogeltje, ook nu maak je er weer een feestje van om het te lezen. Allemaal zijn ze wonder schoon, zelfs een konijn er tussen is een leuke waarneming. En smokkelen ik vergeef het je..;-)

    Hierbij de allerbeste wensen voor jou en je gezin, en dat we elkaar volgend jaar weer een x gezellig tegen mogen komen. Heel veel foto plezier in 2019...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Je hebt dan misschien dit jaar minder gevolgd, maar de blogjes die wel uit je pen (en camera) kwamen waren altijd zeer onderhoudend en het bekijken meer dan waard. Maar dat zijn we wel van jou gewend onderhand.
    Je laat hiervan een mooi overzicht zien. Ondanks de moeilijke selectie criteria is het met slechts een klein beetje smokkelen toch weer gelukt. Zelfs niet eens allemaal vogels!
    Ik wens jou en de rest van de familie het allerbeste voor het nieuwe jaar met weer een mooie fotoproduktie. Hopelijk komen daarbij weer een paar wensen uit, maar blijf vooral gezond.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gevolgd moet zijn geblogd. Stomme tekst herkenning....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig overzicht laat je zien René.
    Het is altijd een feest om jou blogs te bekijken.
    Ik heb geen overzicht gemaakt, ik ben ziek nu dus mijn hoofd staat er even niet naar.
    Maar misschien dat het volgende week wel gaat lukken, tja en anders maar niet, daar kan ik mij niet druk om maken.
    Ik wens jou en al je dierbaren een geweldig 2019.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René
    Een mooi overzicht met zoals verwacht veel vogels. Ik ga geen favoriet kiezen want ze zijn allemaal geweldig.
    Hoewel het nonnetje bij mij toch wel iets heeft.....alleen al omdat ik deze soort zelf nog wel zo zou willen.
    Origenele foto van het hert op een bekende plek , en de haas in december is ook erg leuk.
    Ik wens jou ook een mooi, gezond en fotorijk 2019 toe
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stuk voor stuk prachtplaten, René.
    Ook al kon je er dit jaar minder vaak op uit, je laat hier een bijzonder mooi jaaroverzicht zien.
    Voor het komend jaar wens ik jou veel fijne fotomomenten en verder natuurlijk alle goeds.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Je scoort weer hoog met dit overzicht. Interessante soorten, sfeervolle beelden maar vooral hele fraaie platen. De verschillende uitstapjes in de natuur zullen veel tijd gekost hebben maar hebben uiteindelijk wel vaak opgeleverd wat je graag wilde. Natuurlijk blijft er ook nog wat te wensen over, gelukkig maar.
    Ik wens jou en je gezin een plezierig en gezond 2019.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig overzicht René, had ook niet anders verwacht ;-))
    Wens je een heel gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Ik wens je alle geluk en gezondheid voor 2019!!
    Prachtig overzicht met hele mooie opnames. Echt super om weer even terug te zien.
    Die havik en die buizerd zijn echt gaaf. Wat een prachtvogels zijn dat.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,

    Prachtig jaaroverzicht met een aantal bijzondere soorten zoals de kleine vliegenvanger, maar ook soorten die je niet zo vaak ziet zoals de houtsnip en dan is het helemaal bijzonder als je tijdens zo'n korte vakantie op Texel plotseling een stuk of tien exemplaren voor je lens krijgt. Ik heb er tijdens mijn fotocarrière slechts enkele gezien.
    Leuk die havik vanuit die Brabantse hut, ik heb dit jaar ook in zo'n hut gezeten en duif gevoerd. Er wordt nogal divers over gedacht, maar spectaculair vond ik het zeker en ik kon er een leuke serie schieten. (binnenkort in een blog)
    Mooi ook het edelhert, ik was dit jaar ook weer op de Veluwe, ken de plek waar jij gefotografeerd hebt, maar helaas was ik ondanks de mooie zonsondergang te vroeg weg gegaan, jammer kans gemist.
    Het absolute hoogtepunt van je overzicht vind ik de waterspreeuw, zo mooi zacht en los van de achtergrond vastgelegd, subliem. Ik neem me iedere winter voor daar weer eens naar toe te gaan, maar het komt er steeds niet van. Hopelijk komt deze winter nog een kans.
    Ik wens jou ook een goed en (fotografisch) succesvol 2019.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    werkelijk een schitterend overzicht van je platen van afgelopen jaar. Je mag dan misschien niet zoveel blogjes gemaakt hebben als afgelopen jaar maar als je een blog zet is het ook gelijk "Pats! Boem!". Prachtige foto's trekken voor mijn oog voorbij waarbij het ook moeilijk is om dan een mooiste te kiezen. Van deze platen heb ik absoluut genoten en ik kijk nu alweer uit naar je foto's van dit jaar :-)))))

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wellicht had je graag vaker op pad gewild René, maar de kansen die je had heb je dit jaar toch ook weer optimaal benut. Het lijkt allemaal zo simpel als je zo'n overzicht ziet, maar het is toch vooral jouw kennis, kunde en geduld die dit mogelijk maakt. Als ik jouw verhaaltje lees over de buizerd, die het toestaat dat jij de auto uitgaat, dan heb ik daar diepe bewondering voor hoe je dat voor elkaar krijgt. Bij mij vliegen ze al weg als ik maar even vaart minder. Het maakt jouw blog toch ook telkens weer extra mooi door alle verhalen van de making off erbij, naast het natuurlijk genieten van je schitterende opnamen.
    Ik wens je voor het komende jaar ook weer veel fijne momenten in de natuur en geniet graag weer mee middels de blogs.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig Rene ik wens je het komende jaar zeker zoveel plezier en mooie foto,s toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi René,
    Prachtige selectie!
    Ik heb er weer van genoten! Ik wens je uiteraard ook een heel goed 2019 met veel fotoplezier!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi René, Leuk om weer eens door jouw fotowerk te bladeren. Prachtige vogelfoto's met af en toe een zijstapje zoals het edelhert en het konijn. De roodstaart is geweldig, het moment is zo mooi. Maar ook de grutto te midden van al die muggen. Het edelhert zo laag met de horizon tegen die gekleurde lucht is een plaatje.
    Ga in het komende jaar maar weer net zulke fraaie beelden maken! Een goed en gezond 2019!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoals altijd is het een prachtig overzicht met geweldige foto's die je in je jaaroverzicht laat zien. Leuk om te lezen hoe jij altijd goed voorbereid op pad gaat en weet wat je wilt gaan fotograferen. Zo anders dan wat ik doe, ik ga een dagje weg en zie wel wat ik tegenkom :-)
    Hoe dan ook ik hoop dat je ook dit jaar weer veel mooie momenten weet vast te leggen en dat ik van je mooie foto's weer ga genieten dat weet ik wel zeker.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk geschreven en wederom prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html