"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 31 mei 2019

Diversiteit in de polder

Gele Kwikstaart

Regelmatig bezoek ik de polders vlak boven Amsterdam.
Deze polders zijn anders dan de meeste andere polders in Nederland,
vanwege de grote wateroppervlaktes die hier aanwezig zijn.
Het IJmeer en het Markermeer zorgen voor de aanwezigheid van vogels,
die je niet snel in een andere polder te zien krijgt.

De diversiteit is enorm in dit gebied en maakt het aantrekkelijk
om in ieder jaargetijde hier rond te kijken en te fotograferen.
Weilanden, rietvelden, slootjes, plassen, meren, dorpjes,
moerasgebiedjes en plasdras hebben een enorme
aantrekkingskracht op allerlei verschillende diersoorten.

De ene soort trekt de andere weer aan en daardoor
is de kans groot dat je zo nu en dan verrast wordt
door een soort die je nog niet eerder in dit gebied tegen gekomen bent.

Dit voorjaar was een Smelleken een primeur voor mij.
Het leverde alleen geen foto's op.

In dit blog geen opsomming van alle soorten,
maar meer een aantal foto's die ik niet in een ander blogje kwijt kon.

Krakeenden

In de wintermaanden probeer ik zoveel mogelijk aan de
waterkant te verblijven van 1 van de plassen in de polder.
Afgelopen winter was het heel vaak slecht weer op de momenten dat ik
tijd had en op de momenten dat ik tijd had, waren de omstandigheden
vaak niet erg best.
Op deze plek ligt het aan de windrichting of er iets valt te fotograferen.
Afhankelijk van de windrichting kiezen de watervogels hun plekje op
de plas en helaas voor mij was dat dus vaak aan de verkeerde kant.

Dan ben je blij wanneer er alsnog een "gewone" soort langs komt zwemmen.

Meerkoet

Opvallend was dat ik zo weinig Aalscholvers zag t.o.v. voorgaande jaren in deze plas.
In een ander stuk van de polder is dit jaar een eilandje gekoloniseerd door een 
hele grote groep Aalscholvers en dat is duidelijk te zien.
Het lijkt wel of het gesneeuwd heeft op dat eilandje.
Alles is wit.

Aalscholver

De Aalscholver is een behoorlijk schuwe vogel.
Wanneer de vogel ook maar het idee heeft dat er iets niet klopt,
gaat hij er direct vandoor.

Aalscholver in broedkleed

Een Aalscholver die zijn verenkleed droog aan het wapperen is,
zorgt altijd voor leuke beelden.
Nadat het meeste water uit het verenkleed verdwenen is,
blijft de Aalscholver nog vaak een tijdje met uitgestrekte vleugels 
van het zonnetje genieten.

Brandganzen

Eigenlijk lig ik altijd te wachten op vissende Nonnetjes,
maar die laten zich dit jaar niet zien.
Ja, in de verte zie ik ze voorbij zwemmen, maar ze
vertikken het om op een meter of 10 te poseren.

Maar als troost krijg ik dit jaar een aantal nieuwe soorten voor
de camera op deze plek.

Een paartje Brandgazen komt regelmatig langs en 
ik ben helemaal verbaasd wanneer ik een Dodaars een stukje verderop zie.

Dodaars

Niet bepaald een plek waar ik een Dodaars verwacht, maar natuurlijk wel leuk.
Het kleine Fuutje zwemt een paar keer langs en uitervaring weet ik 
dat de Dodaars een enorm nieuwsgierig vogeltje is.

Ik maak een zacht geluidje en dat is voldoende voor de Dodaars
om in te houden en nieuwsgierig om zich heen te kijken.

Grote Zaagbek (vrouw)

Sinds vorig jaar wordt de plas bezocht door een aantal Grote Zaagbekken.
Vanaf het moment dat ze daar voorkomen, hoop ik dat
het mannetje zich dichtbij de kant laat zien.

Maar alleen het vrouwtje komt éénmalig langs zwemmen en 
blijft daarbij ook net even te ver weg.
Maar dichtbij genoeg voor een leuke opname.

Slobeend

Slobeenden vorm samen met Smienten en Kuifeenden de meerderheid op de plas.
Zo'n Slobeend heeft een vreemd voorkomen met die enorme snavel.
Dit keer eens een foto van het vrouwtje, hoewel het mannetje 
vele malen kleurrijker is.

Bergeend

In een gebied met zoveel water komen veel soorten eenden en ganzen voor.
De Bergeend is een beetje een vreemde eend in de bijt wat dat betreft.
De Bergeend is, net als de Nijlgans, een halfgans.
Ze zitten qua formaat tussen een Gans en een Eend in.

In tegenstelling tot de Nijlgans is de Bergeend een stuk lastiger te fotograferen.
Maar omdat de Bergeend zo'n kleurrijke vogel is, probeer ik het iedere keer weer.
Op 1 plekje in de polder bevindt zich een paartje, dat zo nu en dan wat minder schuw is.
Geen idee waarom ze zich soms wel laten benaderen en andere keren niet.

Knobbelzwanen

De Knobbelzwaan is overal in de polder te zien.
Soms komen ze met wel 20 exemplaren tegelijk overvliegen.

Wilde Eend

Een echt zuivere Wilde Eend was een zeer algemene soort in ons land,
maar door kruisingen met zogenaamde soep/parkeenden zie je steeds minder echte Wilde Eenden.
Het mannetje is te herkennen aan de witte band rond zijn nek. 

Wilde Eend (pul) in vol tegenlicht

De Eenden in de polder zorgen voor een enorme geboortegolf.
Maar de jonge eendjes brengen zichzelf met grote regelmaat in gevaar.
Ze scharrelen vaak in de bermen langs de weg en 
iedere keer wanneer ik dat zie jaag ik ze weg richting een sloot.

Eén keer zie ik een pulletje doelloos over de weg hobbelen.
Het kleintje is zijn moeder en de rest van het jonge gezin kwijt geraakt.
Ik zet mijn auto stil en probeer het pulletje te vangen.
Ik kan nu uit ervaring zeggen, dat dit nog niet meevalt.
Met zijn kleine pootjes kan het eendje nog behoorlijk snel vooruit komen.
Maar ik krijg hem uiteindelijk te pakken en kan hem zo'n 100 meter terug
herenigen met z'n moeder en broertjes en zusjes.
Veel kleintjes zullen ten prooi vallen aan Mantelmeeuwen en Reigers.

Boerenzwaluw

Dankzij een aantal personen kunnen de Boerenzwaluw en Huiszwaluw
nog bewonderd worden in de polders van landelijk Noord.
Huizen worden beter geïsoleerd en oude schuurtjes worden
steeds vaker afgebroken. Stadsmensen die in de polder gaan wonen
verwijderen nesten die onder de dakgoten gebouwd worden,
omdat dit teveel rotzooi en lawaai geeft.

Gelukkig zijn er dus mensen die wel een oud schuurtje laten staan en
ook gewoon de zwaluwen onder hun dak laten nestelen.
Bovenstaande foto is gemaakt bij een schuurtje wat al
jaren gebruikt wordt als nestlocatie door een stuk of twintig paartjes.

Fazant

In de polders wordt gejaagd. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden.
Ik kan alleen vertellen dat de hoeveelheid Ganzen, Kraaien en Vossen
overlast (lees schade) veroorzaakt.
Ik heb het idee dat de Fazant niet bejaagd wordt, want ik zie de populatie gestaag toenemen.

Vroeger ooit uitgezet voor de recreatieve jacht, maar tegenwoordig niet meer
weg te denken uit de Nederlandse natuurgebieden.
Als kleine jochie mocht ik graag op jacht gaan naar de afgevallen staartveren
van de Fazanthaan. Een behoorlijke collectie had ik als jongetje van 12.

Grote Zilverreiger

Iedereen die vogels fotografeert of bekijkt weet al lang dat de Grote Zilverreiger
aan een enorme opmars bezig is in Nederland.
Was het tien jaar terug nog een betrekkelijke zeldzaamheid en was het
min of meer lastig om de vogel te spotten, heden ten dage kom
je op ieder willekeurig tripje door de polder wel 1 of meerdere exemplaren tegen. 

Door zijn kleur komt de vogel sympathieker over dan de Blauwe Reiger, maar
niets is minder waar. Het is een uiterst meedogeloze en succesvolle rover.
Ik mag graag kijken naar een jagende Grote Zilverreiger, vooral omdat
deze actiever jaagt dan de Blauwe Reiger.
Deze laatste staat vaak doodstil te wachten totdat er een prooi voorbij komt.
De Grote Zilverreiger zie je vaak geconcentreerd langs of door het water sluipen.

Grutto

Dé polderbewoner bij uitstek is de Grutto.
Als je de juiste plekjes weet, kun je ze vaak van heel dichtbij (4 a 5 meter afstand) bekijken.
Na vele jaren Grutto's fotograferen wordt het een uitdaging om ze eens
op een andere manier vast te leggen.
Hierboven heb ik dat geprobeerd dmv het fotograferen door het welig groeiende Koolzaad heen.
Ik ben er nog net uit of het een meerwaarde aan de foto geeft. 

Tureluurs

Ook de Tureluur is duidelijk bezig aan een opmars in de polder.
De Tureluur is maar een klein vogeltje en daardoor kan
de Tureluur in zijn eentje geen grote predatoren verjagen.

Daarom maken ze gebruik van de aanwezigheid van de Grutto en de Kievit.
Deze soorten kunnen namelijk wel allerlei soorten predatoren verjagen met agressief gedrag.
Wanneer je in de broedperiode Grutto's tegenkomt in de polder, kun je er bijna
zeker van zijn dat er ook Tureluurs in de omgeving zijn.

Haas

De Haas is het meest zichtbare zoogdier in de polder.
Net als bij de Fazant, heb ik het idee dat er ook niet echt actief op de Haas gejaagd wordt
in "mijn" polder. De afgelopen week heb ik voor het eerst grote hoeveelheden 
jonge Haasjes gezien. Zeer opvallend, want voorgaande jaren zag ik ze eigenlijk nooit.

Behalve de Haas, is ook de Hermelijn een soort dat groeiende is qua aantallen.
Dat is dan weer slecht nieuws voor de jonge weidevogels.

Visdief

Deze Sternsoort zie ik al jaren in de polder, maar in kleine hoeveelheden.
Op een paar plekken kan er gebroed worden door de Visdief,
maar het loopt niet storm.
Het leuke van Visdiefjes is dat ze zeer voorspelbaar zijn in gedrag.
Wanner je er eentje ziet jagen in een kanaaltje, dan kun je naar een mooi plekje 
iets verder langs het kanaaltje zoeken om een goed standpunt te verkrijgen.

De Visdief blijft namelijk om de zoveel meter in de lucht hangen om
te speuren naar prooien.

Baltsende Visdiefjes

Niet alleen jagende Visdiefjes zijn voorspelbaar, ook baltsende Visdiefjes zijn dat.
Wanneer je medio mei ergens een Visdiefje zit zitten, is de kans groot dat
dit een vrouwtje is. Het vrouwtje is dan in afwachting van de viskwaliteiten van het mannetje.

Zodra het mannetje in zicht komt, begint het vrouwtje te schreeuwen en te bedelen om eten.
De prooioverdracht zorgt altijd voor leuke fotomomenten.
Zie je dus in deze periode ergens een eenzame Visdief zitten,
dan zou je eigenlijk eventjes een kwartiertje ofzo af moeten wachten.
De kans is aanwezig dat je dan een voermomentje kunt waarnemen.

Prooioverdracht Visdiefjes

De komende tijd zullen er nog meer blogjes volgen met foto's gemaakt in deze polders.
Deze zullen echter allemaal een apart thema hebben.

Sinds lange tijd ben ik weer een aantal keren op soortenjacht geweest.
Niet iets dat ik vaak doe, maar soms maak ik een uitzondering.
Zeker wanneer ik heel dichtbij de betreffende soort ben of 
die soort al heel lang op mijn lijstje staat zoals:

De Morinelplevier

Tot de volgende keer,
René

14 opmerkingen:

  1. Rene wat laaat je mooi de natuur en de mooie vogels die daar zijn zien.het is meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat laat je weer ontzettende mooie opnames zien.
    Prachtig die vogels in dat knal blauwe water. Ook die twee zwanen zijn heel mooi zo met die weerspiegeling. Net als die wilde eend zo met dat koppie boven het groene gras. En natuurlijk ook die visdieven.
    Je laatste foto is ook heel erg mooi. Eigenlijk kan ik er nog wel meer opnoemen. Kortom, een puike serie weer hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke serie weer, René.
    Top vind ik de twee tureluurs die "synchroon vliegen". Compliment voor het portret van de bergeend, wat zijn die moeilijk om goed op de foto te krijgen; is jou hier wel heel goed gelukt. Prachtig, die dodaars in fijn licht en de visoverdracht bij de visdiefjes heb je mooi te pakken. En van de rest heb ik natuurlijk ook erg genoten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    mooi rondje polder is dit geweest met veel mooie foto's ik kijk uit naar de marineplevier ik heb hem twee wreken geleden ook voor me lens gehad.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo René,
    Mooi rondje heb je gedaan, je hebt er een serie prachtige foto's aan over gehouden.
    De wilde eend is echt super met de wazige voorgrond.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    De gele kwikstaart is natuurlijk een fantastische aftrap! Krakeend, Slobeend, en de rest,
    bijna allemaal redelijk gewone soorten.....dan reken ik maar ff die gruwelijk mooie morinelplevier niet mee (zucht, pffft!!) Die heb ik net een dag te laat willen bezoeken, en weg waren ze ;-(
    Prachtige foto's die zo mooi zijn mede dankzij je altijd laag gekozen standpunt. Zo heb je ook idd de mazzel dat de watervogels niet worden afgeschrikt en redelijk dichtbij kunnen komen. Je knobbelzwanen mooi hoor, maar ook de woerd en de bergeend lekker in het groene gras. Je visdiefmomentje is ook een treffer!Leuk dat je het zag gebeuren en mooi kon vastleggen. Je tip van die dodaars moet ik onthouden. ik zal aan de waterkant ook eens zachtjes een fluit-roepje imiteren ;-) Ik heb met plezier naar je foto's gekeken.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi rené,
    Met deze platen laat je zien dat fotograferen van tamelijk bekende soorten toch mooie platen kan opleveren. Standpunt, compositie en kleuren spelen dan een grote rol. De bergeend, fazant en haas hebben wat mij betreft de mooiste platen opgeleverd. De morinelplevier heb ik gemist, omdat ik al bezig was met de vakantievoorbereidingen. Jammer maar helaas.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey René,

    dit is echt een hele gave serie zeg. In de polders zie je dan ook echt van alles en jij laat hier fan ook veel natuurparels zien zeg. Prachtig gewoon. De aalscholvers heb je werkelijk onwijs mooi vereeuwigd en ook nog in prachtig licht. Ditzelfde geldt ook voor de brandganzen, de dodaars, slobeend en bergeend.
    De zwaluwen mogen er ook zijn net als de zilverreiger en de fazant op een paal. Dat laatste zie ik echt nooit hahahaha.... De grutto is ook heel fraai in dat gele van de bloemen :-) De visdiefjes zijn echt super en die foto's had ik graag zelf willen maken hihi.... werkelijk een blog om trots op te zijn :_)

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    "Afgelopen winter was het heel vaak slecht weer op de momenten dat ik
    tijd had en op de momenten dat ik tijd had, waren de omstandigheden
    vaak niet erg best"? Ja, zo lust ik nog wel een paar! Dat heb ik nou ook altijd, ook 's zomers trouwens. Heb je dit bewust geschreven om te testen of je bezoekers de tekst wel goed lezen?
    Maar goed, nu even serieus: het is weer een fraaie serie vogelplaten die je laat zien en de rest van je tekst is ook erg interessant om te lezen. Dat bergeendenpaartje waar je het over hebt, is dat het paartje dat ik ook liet zien in één van mijn laatste blogjes? De fazant op een paaltje is ook heel apart. Hoe krijg je hem daar? De grutto tussen de koolzaadbloemen door gekiekt vind ik wel een vondst. Heel fraaie plaat zo! Die tureluurs-dubbeldekker is ook een mooi moment. Zal niet makkelijk zijn geweest. Dat van de visdiefjes zal ik onthouden, goeie tip!
    De morinelplevier was een prachtige waarneming.Ik had ze op de valreep. Zag ze a.h.w. wegvliegen...
    Groetjes,
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, wat ben ik een sukkel zeg. Ik dacht dat ik dat stukje al lang en breed had aangepast.
      Daar had moeten staan: "en op de momenten dat het wel goed weer was, waren de omstandigheden vaak niet best".

      Toen ik jouw foto van het paartje bergeenden zag, had ik direct het idee dat het dezelfde zijn die ik verschillende keren heb gefotografeerd. Vooral de gele bloemen op jouw foto deden mij denken dat het dezelfde plek is.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  10. Pracht foto's René.
    De eerste en de laatste zijn favoriet bij mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad, diversiteit. Wat een mooie polder blog.
    Veel prachtige vogels natuurlijk, maar ook een leuke haas.
    Alles weer erg mooi vastgelegd, ik heb geen favoriet, het is allemaal erg mooi.
    Helaas ben ik te weinig in de polder geweest dit jaar, zelfs dichtbij huis, polders Poelgeest heb ik alleen in maart een keer bezocht, dus hoogste tijd om weer eens te gaan kijken daar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    Mooie verzameling uit de polder met veel variatie daarin. Weliswaar, zoals je zelf ook aangeeft, niet allemaal bijzondere soorten maar dan is het juist de kunst en een uitdaging om ook hiervan aansprekende foto's te maken. En dat is je prima gelukt. Jammer dat dat smelleken aan je lens ontsnapt is, ook voor mij is dat een begeerde soort. Een aalscholver in broedkleed is toch een prachtige vogel ondanks zijn vegetatie vernietigende poepgedrag. Die achteruitgang van raszuivere wilde eenden kan ik alleen maar bevestigen, je ziet ze steeds minder. En niet alleen vallen veel jonge eendjes ten prooi aan meeuwen en reigers maar ook snoeken doen een flinke duit in het zakje. Knappe foto van de boerenzwaluw in actie voor dat schuurtje. Je twijfelt zelf aan de foto van de grutto op paal, maar ik vind het de mooiste van deze serie mede door de mooie complementaire, zachte kleuren in de achtergrond. Moet je vaker doen. Ik zou alleen de grutto zelf iets meer oplichten. Ben benieuwd naar je morinellen, voor mij nog een onbeschreven blad.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html