"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 9 mei 2019

De Kuifduiker en andere leden van de Futenfamilie

Kuifduiker

Er zijn een aantal vogels die op allerlei verlanglijstjes staan en die o zo lastig 
te fotograferen zijn in Nederland.
Op dat lijstje staat een futensoort, die in de winterkleed met een beetje moeite
nog wel is te fotograferen in ons land.
In zomerkleed is echter een heel ander verhaal.
Meestal zijn ze naar de broedgebieden vertrokken voordat ze
in volledig zomerkleed zijn.
Vorig jaar bleef er eentje heel lang op het IJmeer hangen, 
maar zwom de vogel meestal te ver weg voor echt mooie foto's.

Dit jaar verbleef er een exemplaar op de Haarrijnseplas in Vleuten.
Nauwlettend hield ik de waarnemingen in de gaten van 
en regelmatig kreeg ik een appje over het kleed van de vogel.

Op 9 april is de vogel bijna in volledig zomerkleed en heb ik de mogelijkheid
om af te kunnen reizen naar Vleuten.
Maar ik twijfel of ik zal gaan en ga in eerste instantie 
Grutto's en Blauwborsten fotograferen in de polder..
Dan zie ik een melding van Maria op waarneming.nl en
begrijp dat de vogel erg dichtbij was.
Dus hup.... snel richting Vleuten.

Bij aankomst zoek ik de vogel aan de verkeerde kant van de plas.

Geoorde Fuut

Dan zie ik een goede gegadigde.
Er zwemmen echter ook een viertal Geoorde Futen rond en dat
is dan ook de soort die ik nu voor de lens krijg.
Best een mooie vogel, maar niet hetgeen waar ik voor kom.

Dan zie ik een gegadigde aan de andere kant van de weg.
En ja hoor, het is de Kuifduiker.

Maar de Kuifduiker wordt aldoor weggejaagd door een paartje gewone Futen
en door een Meerkoet.
Heel af en toe kan ik wat foto's maken wanneer de vogel op een beetje
behoorlijke afstand is.

Kuifduiker

De plek waar de vogel zwemt is ook nog eens erg lastig qua licht.
In de ochtend is er vol tegenlicht en tot vroeg in de middag heb je de zon van opzij.
Dus met zonnig weer zijn de omstandigheden verre van ideaal.
Maar ja, je weet nooit wanneer de Kuifduiker weer vertrekt en
moet je dus het ijzer smeden wanneer het heet is.

Eigenlijk staan er teveel mensen te kijken naar de Kuifduiker en
samen met de Futen en de vijandige Meerkoet vormt dit
een te grote bedreiging voor de vogel.
Hij komt gewoon niet dichterbij, maar zwemt steeds verder weg.

Wanneer de Kuifduiker helemaal uit beeld is, richt ik mijn aandacht op het paartje Futen.
Die hebben duidelijk het voorjaar in de bol en beginnen uitbundig te baltsen.

Nou kwam ik voor de Kuifduiker, maar dit is natuurlijk een leuk alternatief.

Fuut

Omdat de Kuifduiker uit het zicht is verdwenen, vertrekken de andere belangstellenden.
Niet dat de gewone Futen zich ook maar iets aantrekken van mensen op de weg,
maar het geeft altijd wat meer bewegingsvrijheid wanneer je ergens alleen bent.

De Futen komen meermaals lekker dichtbij en dat terwijl de plas erg groot is.
Ze hebben alle ruimte om iets verder van de kant af te zwemmen,
maar verkiezen toch de kant van de plas waar waarschijnlijk ook
het paarnest ergens zal zijn.

Fuut

Hoewel ik de Futen aldoor best mooi in beeld krijg,
zorgt het harde licht voor problemen.
Het is enorm lastig om de witte delen een beetje onder controle te houden
en zelfs in de nabewerking kreeg ik het niet helemaal goed.

Met teveel zonlicht krijg je stukken uitgebeten wit en
het is onmogelijk om alle details in het wit terug te krijgen.

Niet fotografisch ideaal, maar ja.....

Fuut

Er staan een aantal kleinere rietkragen langs de oever en gelukkig kiezen
de Futen aldoor plekjes uit, waar ik toch nog een behoorlijk goed zicht heb
en langs het riet heen kan fotograferen.

Fuut

Gelukkig zwemmen ze op een bepaald moment meer naar de linkerkant van de plas en 
zodoende krijg ik de felle zon ietsje meer in mijn rug.

Baltsende Futen

Ik heb hierdoor minder last van het harde licht, 
maar voor de witte delen in de vogels is het nog steeds funest.
Ach, soms is het gewoon even niet anders en moet je maar genoegen
nemen met de omstandigheden.

Ik heb tegenwoordig wel steeds meer, dat ik met echt zonnige dagen
niet eens meer op pad ga om te fotograferen.
Het is heerlijk om in de stralende zon te wandelen of te relaxen,
maar de foto's worden er niet mooier van.

Baltsende Futen

Nadat de Futen gestopt zijn met baltsen, probeer ik om de Kuifduiker te spotten.
In de omgeving van de weg die de plassen doormidden deelt is de vogel niet te zien.

Ik stap in de auto en rijd naar een ander deel, maar ook daar geen Kuifduiker.
Voordat ik naar huis ga, besluit ik om toch nog even te kijken of de Kuifduiker
weer op zijn vaste plekkie is.

En ja hoor. Het kleine Fuutje is weer terug.
Maar weer blijft de vogel te ver weg.
Op dat moment komt Maria ook nog even langs en maakt mij jaloers
met foto's die zij die ochtend had gemaakt.
Toen kwam de vogel natuurlijk wel lekker dichtbij.

Erg leuk om een keertje kennis te maken met iemand waar je via internet
al jarenlang contact mee hebt.
De vogel verdwijnt weer uit beeld en op een bepaald moment geef ik het maar op.
Het zit er vandaag gewoonweg niet in.

In de winter kwam ik op een vaste stek van mij een onverwachte gast tegen.

Dodaars (in winterkleed)

De Dodaars is het kleinste lid van de Futenfamilie en een ontzettend lastig vogeltje
om goed voor de lens te krijgen.
Hoewel ik onzichtbaar ben voor de Dodaars, weet de vogel dat er iets niet in de haak is.
Helaas blijft het vogeltje deze keer op een iets grotere afstand.
Later in de winterperiode kwam hij een aantal keren wat dichterbij,
maar dat komt in een ander blogje aan bod.

Dodaars (in zomerkleed)

In zomerkleed is het een heel andere vogel.
Dat is 1 van de redenen waarom ik het zo leuk vind om vogels te fotograferen.
Het is bijna nooit hetzelfde en het blijft uitdagend om iedere keer
weer een nieuw soort beeld te kunnen maken.

Omdat dit een blogje over allerlei soorten Futen is geworden,
verdient de Dodaars ook een plaatsje.

Een paar dagen later (12 april) heb ik weer de mogelijkheid om een dagje te fotograferen.
Omdat ik de Kuifduiker in zomerkleed nog steeds erg hoog op mijn lijstje heb staan,
is dat de eerste optie die ik bekijk.
Maria is zo vriendelijk geweest om de vogel aldoor te melden op waarneming.nl,
maar ik weet niet of de Kuifduiker nu nog steeds aanwezig is.

Omdat er in de ochtend toch niet goed te fotograferen is op die plek ivm vol tegenlicht,
ga ik eerst iets anders doen. Een paar uur later meldt Maria de Kuifduiker wederom.
Ik reis direct af richting Vleuten en hoop om de vogel deze keer
iets dichterbij te kunnen zien.

Aangekomen bij de Haarrijnse plas zie ik de vogel direct.
Maar weer net te ver weg en wederom is het te zonnig.
Volgens het weerbericht wordt het later op de dag wat meer bewolkt
en daar richt ik mij dan maar op.

Zingende Rietgors in tegenlicht

Jammer genoeg zwemt de Kuifduiker richting het zonlicht,
maar ik volg hem toch maar.
De Futen en de Meerkoet hebben deze keer geen enkele interesse in de Kuifduiker
en dat geeft mij goede hoop dat hij dichterbij zal komen.

En ja hoor, iedere keer wanneer de Kuifduiker onder water gaat,
komt hij ietsje dichterbij de kant weer omhoog.


Kuifduiker

Dan komt het moment dat hij echt binnen een acceptabele afstand komt
en kan het fotograferen beginnen.
Alleen dat verrekte harde tegenlicht..........

Het blijkt een kwestie van geduld te worden voordat de Kuifduiker op de juiste plek
terecht komt en dat er een wolkje voor de zon gaat schuiven.

Kuifduiker

Rond 14:10 uur wordt het ideaal en dan is de Kuifduiker ook nog eens
zo vriendelijk om steeds dichterbij te komen.

De grond langs het water is een beetje zompig en ik begin aardig nat te worden,
maar het is nu geen moment om op te staan.

Kuifduiker

Op zo'n grote plas blijft het altijd een beetje een gok, wanneer je je op 1 onderwerp richt.
Je weet nooit of de vogel een beetje in de buurt zal zijn en
al helemaal niet of deze ook een beetje op behoorlijke afstand te zien is.

Vorig jaar ging ik op dezelfde plek daarmee een keer de mist in met een IJseend.
Die bleef maar op minimaal 50 meter afstand en dan probeer ik het fotograferen meestal niet eens.

Kuifduiker

Maar de Kuifduiker is gelukkig helemaal in zijn element en ik ook.
Niemand om mij heen en de vogel wordt verder door niets of niemand verstoord.

Kuifduiker

De Haarrijnseplas is sowieso een aardig natuurgebied waar veel te zien is.
Regelmatig zijn er leuke dwaalgasten te zien zoals deze Kuifduiker, maar
ook verschillende soorten Duikers zijn hier soms goed te fotograferen.

Buiten dat is er een wand voor oeverzwaluwen en staat er een vogelhut vlakbij.
Diverse soorten Zang- en Rietvogels zijn hier goed te fotograferen.

Kuifduiker

Maar de Kuifduiker in volledig zomerkleed is de vogel waar ik
nu voor de tweede maal hier naartoe ben gereden en ik
wordt op mijn wenken bediend.

De zon is nu helemaal verdwenen achter de wolken en daarmee
is het harde licht ook geen probleem meer.
Als ik dan toch nog iets te wensen had, dan was het dat ik liever sluierbewolking 
had gezien, maar dat zat er dus helaas net niet in.

Kuifduiker

De Kuifduiker duikt weer onder water en verwijderd zich steeds verder van de kant.
Voor mij het sein om in te pakken, want beter gaat het niet meer worden.
Een foto met een visje in de bek zat er helaas niet in.
Ik vermoed dat alle prooien onder water al ingeslikt werden,
want hoe goed ik ook opgelet heb, er was geen enkele keer 
een visje te zien wanneer de Kuifduiker weer boven water kwam.

Een paar dagen later blijkt de Kuifduiker vertrokken te zijn naar zijn broedgebied.

Een mooie streep op mijn lijstje in ieder geval:
Kuifduiker in zomerkleed

Een volgende keer aandacht voor diverse vogelsoorten in de polder.
Zoals oa deze:

Grote Zilverreiger

Tot de volgende keer,
René

13 opmerkingen:

  1. Ha René,
    leuk, je verhaal over je zoektocht en verschillende pogingen om de kuifduiker in zomerkleed in beeld te krijgen. Fijn dat het je uiteindelijk toch goed gelukt is.
    Sowieso is dit een prachtig futenblog; met ook nog een geoorde fuut (zo leuk zijn die) en een dodaars heel mooi in fijn licht. En ondanks de felle zon, vind ik je serie van de baltsende "gewone" futen jaloersmakend mooi.
    Kortom: ik heb genoten van dit blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Grappig dat je zo elkaar op de hoogte kunt houden, van waar zo'n vogel is waargenomen.
    Het heeft je zeer mooie beelden opgeleverd. Schitterend die kuifduiker. Inderdaad een hele bijzondere vogel die je niet vaak ziet.
    Maar je opnames van die futen (4 en 8) vind ik toch wel heel bijzonder, want wat een fantastische TOP beelden zijn dat. Mooi laag aan het water genomen en een prachtig kleuren verloop. Dat heb je echt super gedaan René!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi Renee wat een mooie blog je kan het zo mooi vertellen het is net of je naast je zit prachtige beelden vooral de futen en de Kuifduiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    je hebt weer een verzameling aan mooie foto's weten te schoren het is dan ook een top serie.
    groetjes Herman.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Het is een heel herkenbaar verhaal. Zoals je inmiddels weet heb ik het één keer geprobeerd met minder succes dan jij. Maria heeft het voordeel dat ze dichtbij woont en vaker kan gaan kijken. Bij ons speelt de geluksfactor een veel grotere rol. Je bent uiteindelijk wel aan je trekken gekomen met een reeks prachtige beelden. En dat je nog wat te wensen overhoudt is niet nieuw. Daarnaast heb je ook, ondanks het te harde licht, fraaie platen van de andere fuutachtigen. Het heeft je niet tegen gezeten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Gefeliciteerd met de mooie foto's van de Kuifduiker. Ik was helaas een paar dagen te laat ter plekke. Ik ga er niet speciaal voor naar toe, maar was toevallig toch in Utrecht. Gelukkig was er ook niet veel anders te zien toen ;-) Dat van die zon is herkenbaar. Ik ga bij voorkeur ook steeds vaker op pad als er bewolking voorspeld wordt en baal dan als een stekker als dat weer eens niet uitkomt. Je kan dan beter een stukje gaan fietsen...
    De foto's van de futen vallen overigens best mee hoor. Ik zie niet zoveel uitgebeten wit, maar misschien laat je die foto's helemaal niet zien.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je vasthoudendheid beloond! Mooie platen!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René.
    Feest van herkenning natuurlijk! Je hebt de Kuifduiker geweldig mooi kunnen platen, gefeliciteerd! Maar het paartje futen was ook zeer geslaagd te noemen.Voor jouw doen zijn de kleuren iets te hard. Maar de platen zijn wel prachtig. Ik vond het ook heel leuk je te ontmoeten. Wie weet wat voor fijne zomer of wintergasten nog in de plas landen. Ik houd je wel op de hoogte als het fotografeerbaar is ;-) ( hoewel dat nog een hele toer kan zijn daar, ik, jij en Kees weten daar ondertussen alles van!) Kees had daar dan weer meer succes met de Parelduiker dit jaar!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je ze van een mooi laagstandpunt gefotografeerd Rene.
    Prachtig om te zien deze serie.
    De baltsende Futen zijn helemaal TOP.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey René,

    jaaaa...... Maria appte al dat ze deze prachtige kuifduiker had gezien en ook nog had gefotografeerd! Jij laat heir ook een prachtige platenserie zien van deze aparte en onwijs mooi Kuifduiker. Bovendien heb je ook nog eens een heel mooi laag standpunt waardoor de foto's nog veel mooier uitkomen! Daarnaast nog geoorde futen, gewone futen en dodaars. Jou dag kon natuurlijk niet mere stuk (en mijn avond ook niet hihi....) Ik heb werkelijk zitten genieten van deze prachtige futen.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,

    Een fantastisch mooie waarneming en dito foto's van deze kuifduiker. Ik heb hem nog nooit gezien, ook niet in winterkleed laat staan foto's gemaakt. Je klaagt over het harde licht en uitgebeten witte delen, maar dat valt althans op mijn beeldscherm reuze mee. Leuke acties van de futen met spetters en mooie bokehs in de achtergrond. De rietgors op deze manier is niet zo mijn cup of tea, de dodaars met stekelbaarsje daarentegen is echt prachtig, misschien ietsje meer ruimte achter, maar dat zijn peanuts. En natuurlijk de kers op de taart met de slagroom van Maria, de kuifduiker, magnifiek mooie vogel en prachtig vastgelegd, mijn complimenten.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,
    wat een super mooie serie enmooie lage standpunten.
    leuk als je elkaar zo op de hoogte houdt van wat er te zien zien op welke plek.
    Voor mij zijn de futen toch het mooiste.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie serie toch weer, en niet alleen van de kuifduiker maar ook van de andere futensoorten.
    De gewone fuut baltsend vind ik ook prachtig, en de geoorde fuut blijft voor mij een soort die ik nog graag zo mooi als jou wil fotograferen, maar meestal zitten ze te ver weg voor mij....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html