"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 31 december 2019

De 12 van 2019

Zwarte Stern

Ieder jaar maak ik een top 12 en mijn indeling is normaal gesproken, 
dat ik per maand de mooiste foto uitkies.
Maar dit jaar doe ik het anders.
Terwijl ik de foto's aan het uitzoeken ben voor dit overzicht, kom ik tot de conclusie, 
dat ik gewoonweg niet regelmatig genoeg op pad geweest ben voor zo'n indeling.

Sommige maanden heb ik wel 4 of 5 kandidaten en 
in andere maanden geen één of moet ik genoegen nemen met 
een foto die eigenlijk niet in zo'n soort overzicht thuishoort.

Dus heb ik een ranglijst gemaakt en tel ik af van de foto die ik op de twaalde plek
heb gezet naar mijn absolute nummer 1.

Dat was ook al lastig, want kies je voor een mooi totaalplaatje of voor een mooie soort?
Bovenstaande foto vond ik in ieder geval 1 van mijn mooiste totaalbeelden,
maar een andere foto van deze dag heeft het echte overzicht gehaald.

Op nummer 12:

De Bonte Strandloper bij de Zuidpier

Deze foto is gemaakt op het strand van IJmuiden in de ochtend van 30 augustus.
Hier had net zo goed de foto van een Drieteenstrandloper kunnen staan,
want het gaat mij meer om de fijne voor- en achtergrond.
De Bonte Strandloper stond er net iets "zachter" op.
Een foto waarmee ik wil laten zien, dat mooi licht en standpunt zeer bepalend zijn voor een foto.
Met een laag standpunt laat je de storende elementen in voor- en achtergrond verdwijnen
en mij is geleerd: "Het mooiste licht is geen licht".

Op nummer 11:

De Grutto op een paaltje tussen het Koolzaad

Maandenlang heb ik extra aandacht besteed aan de Grutto's.
Een prachtige, fotogenieke vogel en ook nog eens veel voorkomend
in de polders waar ik regelmatig kom.
Door allerlei maatregelen ging het dit jaar erg goed met de Grutto.
Dat zorgde tevens voor veel foto-kansen.
De foto van de Grutto is gemaakt op 24 april, dwars door
een enorme struik Koolzaad heen.
Een fleurige uitvoering van een klassieker.

Op nummer 10:

De baltsende Futen in de Haarrijnse Plas

Op 9 april ging ik op jacht naar een Kuifduiker in zomerkleed, maar kreeg
de baltsende Futen een stuk beter voor mijn camera.
De Kuifduiker bleef deze dag te ver weg voor echte lekkere platen,
maar een paar dagen later ging ik voor de herkansing.....

Op nummer 9:

De biddende Bruine Kiekendief

Op een aantal verschillende plekken in de polder heeft de Bruine Kiekendief een territorium.
In de avonduren ga ik vaak naar dezelfde plek om te kijken of de Kiekendieven op jacht zijn.
Omdat ze een groot gebied bestrijken tijdens de jacht, moet je een beetje mazzel
hebben dat ze lekker dichtbij komen.
Als je maar genoeg uren maakt, valt alles wel een keertje samen.
Mooi licht en een Bruine Kiekendief die dichtbij uitgebreid op jacht is.

Op nummer 8:

De Kuifduiker in zomerkleed

In de Haarrijnse plas verbleef in het voorjaar lange tijd een Kuifduiker.
Een Kuifduiker in zomerkleed is een zeldzaamheid in Nederland.
Normaliter zijn ze al naar hun broedgebieden in het buitenland,
wanneer het prachtkleed volgroeid is.
Nou had ik weleens een Kuifduiker in vol zomerkleed gefotografeerd,
maar eigenlijk op te grote afstand.
Medeblogger Maria van Antwerpen hield mij op de hoogte van het wel en wee van de vogel.
Dankzij haar melding wist ik op 12 april dat de Kuifduiker nog 
aanwezig was en kon ik bovenstaande foto maken.

Op nummer 7:

De Eekhoorn in Drunen

Op 15 februari was ik een dagje te gast in de fotohut van Gerwin Kieboom in Drunen.
Met mooi weer heb je hier magisch goud licht en dat leverde mij veel
fraaie beelden op. Toch hebben die foto's dit overzicht niet gehaald.
Na een lange dag fotograferen bleef één van de Eekhoorns om 17:18 uur
net lang genoeg zitten op de best mogelijke plek, .
Het langzaam verdwijnende licht zorgde voor een heerlijke achtergrond en
de Hazelnoot zorgt voor een mooi accent.
Niet echt toevallig overigens, want ik had alle nog beschikbare Hazelnoten 
in de holtes van deze tak verstopt.

Op nummer 6:

De Middelste Bonte Specht

Op 17 oktober nam ik samen met Roelof Molenaar plaats in Irmo's Boshut.
Het werd een gezellige dag en ik kreeg alvast een voorproefje
van de lezing die Roelof zou geven bij Nature Talks.
Qua vogel-opkomst viel het een beetje tegen, 
maar een badderende Sperwer en een bezoekje van de Middelste Bonte Specht
maakte toch nog veel goed. Vooral die laatste was een mooie aanvulling
voor mijn verzameling. De Middelste Bonte Specht stond namelijk hoog op mijn lijstje.

Op nummer 5:

Het nest van de Zwarte Spechten op de Veluwe

Op 14 mei kon ik een tweedaags overleg van mijn werk op Papendal
mooi combineren met een bezoekje aan het Park de Hoge Veluwe .
Ik wist dat ergens in het Park een nesthol was van de Zwarte Specht
en dat vlak langs de doorgaande weg.
Een buitenkansje.
Hoewel ik meer dan genoeg fotokansen kreeg, 
was niet ieder schot een konijn.
De afstand tot het nest en niet al te best licht maakten het toch nog knap lastig.

Op nummer 4:

De broedkolonie van de Zwarte Sternen

In Juni ben ik drie dagen bezig geweest met een broedkolonie van Zwarte Sternen.
Op de 21ste ging ik 's avond op bezoek en dat bleek een slechte keuze.
Vol tegenlicht maakte het zeer lastig om acceptabele beelden te maken.
De openingsfoto van dit blog was 1 van de weinig goed gelukte foto's
en is vlak voor zonsondergang gemaakt.
Die avond was echter een mooi verkenningsuitje.
De 22ste en de 23ste was ik al voor zonsopkomst bij de kolonie.
Ik wist van het eerste bezoek wat de beste plek was en het beste moment qua licht.
Het leverde een enorme berg aan goed gelukte platen op.
De foto hierboven is gemaakt in de ochtend van de 22ste om 08:01 uur.
Ik heb nu al zin in medio Juni 2020.

Op nummer 3:

De Ralreiger in een woonwijk in Almere

De Ralreiger is een zeldzame verschijning in Nederland.
In 2018 zag ik er eentje in de Eempolders en in 2017 eentje in de OVP.
Maar in 2019 verbleef een Ralreiger een aantal dagen in Almere.
Helaas was tijdens mijn bezoek, het beste fotoplekje al bezet en moest ik het doen
met een veel mindere plek. Omdat ik een te drukke achtergrond kreeg,
ben ik maar flink gaan onderbelichten.
Met het volle zonlicht op het kleine Reigertje krijg je dan 
een "in-the-spotlight" foto.
Omdat ik zeer tevreden ben met de uitvoering en vanwege de zeldzaamheid
van het onderwerp, heb ik deze op nummer 3 geplaatst.

Op nummer 2:

De Morinelplevieren in de AWD

Op 17 mei zie ik stomtoevallig dat er een paartje zeldzame Morinelplevieren
in de Amsterdamse Waterleidingduinen gesignaleerd zijn.
Nou heb ik wel eerder Morinelplevieren gezien,
maar altijd erg ver weg in een omgeploegde akker.
De volgende ochtend ben ik om iets na zessen in het gebied aanwezig.
Ipv het beloofde zonnetje is het behoorlijk mistig.
Na ruim een half uur goed zoeken met twee andere
fotografen, hebben we uiteindelijk de vogels gevonden.
Met z'n drietjes kunnen we het paartje Morinelplevieren prachtig fotograferen.
Het ontbreken van direct zonlicht zorgt voor mooie zachte pasteltinten.
Bovenstaande foto is gemaakt om 06:50 uur en toen ik afdrukte 
wist ik direct dat ik eigenlijk al naar huis kon gaan.
Maar ja, je blijft natuurlijk toch langer hangen en dat
resulteerde in een paar 100 gelukte foto's.
Dan is het zeer lastig kiezen wanneer je een blogje gaat maken.
Het uitkiezen van de foto van de dag was een makkie.

Op nummer 1:

De Boommarter uit Huizen

De onbetwiste nummer 1 van 2019 is een knaller van formaat.
Het is uiteraard een foto van mijn ontmoeting met een Boommarter
op 22 november in hut 2 van DJ te Pas in Huizen.
Ik wordt iedere keer weer enthousiast wanneer ik de foto's bekijk.
Deze normaal gesproken onzichtbare bosbewoner is de droom
van iedere natuurfotograaf en ik had de eer om hem als eerste op die plek te fotograferen.
Bijna een half uur kon ik van de Boommarter genieten en dat leverde
honderden foto's op. Tsja, welke kies je dan voor dit overzicht.

Omdat het zo ontzettend lastig was, heb ik er maar twee geplaatst.
Voor deze übersoort maak ik graag een uitzondering op de regel om 12 foto's te plaatsen.
Eigenlijk speel ik al een beetje vals om 1 extra foto als openingsfoto te gebruiken.
Dus dit jaar een top 14!

Op nummer 1:

De Boommarter uit Huizen

Bij deze wil ik van de gelegenheid gebruik maken om
alle bezoekers van mijn blog te bedanken voor hun belangstelling.
Een extra bedankje voor een ieder die 1 of meerdere reacties heeft achter gelaten.
Dat wordt enorm op prijs gesteld door mij en verhoogd het plezier
om nog steeds blogjes te blijven maken.

Rest mij nog het volgende:
Hierbij wens ik iedereen een gezond en fotorijk 2020!

Tot de volgende keer,
René

16 opmerkingen:

  1. Hallo René,
    Ik wens je een heel goed en gezond 2020 toe.
    Dit is een prachtige serie die je laat zien.
    Ik vind de eekhoorn echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve René, aller eerst de beste wensen voor 2020 in alle opzichten. Wat laat je weer een prachtige overzicht zien, wat zal het moeilijk geweest zijn om de 12 zo op een rij te zetten, maar de keuze om de boommarter op 1 te zetten snap ik wel. Weet nog goed toen je mijn martertje van de Stelviopas ook graag op de kiek wilde zetten, maar nu ik dit zie wil ik ook wel graag even een kijkje nemen, wat is het een klein boefje. Je weet ook de vogels op een bijzondere manier op de kiek te zetten, je stopt er duidelijk heel veel tijd in, complimenten...
    2020 zal vast ook weer een jaar worden met prachtige beelden..ik geniet er van.
    Knuf Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een prachtige top 12!
    De beste wensen voor het nieuwe jaar,
    groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat eekhoorntje en die ralreiger...maar ja, ook die morinelplevier én de Boommarter!!! Wat een schitterende selectie!
    Maar ik herken het dilemma geheel.ik had ook voor sommige maanden wel vier of 5 mooie foto's, of een mindere foto van een supersoort. Maar ik heb toch maar een foto per maand gekozen. Ik moest nog ff aan je denken en dacht, ik kan altijd nog en overzicht maken over bijzondere momenten van het jaar in een ander blogje.
    De beste wensen en veel schitterende fotomomenten met veel fijne verrassingen, wat wil een mens nog meer? Ja, een goede gezondheid en geluk!
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rene
    mooie foto's ik wens je in 2020 net zo veel fotoplezier.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oef René, je hebt wel een topjaar achter de rug. Slim om een top 12 te maken (eventueel met voor- en achterblad). De platen zijn stuk voor stuk schoonheden. Daarnaast laat je ook nog een aantal allesbehalve alledaagse soorten zien.
    2020 is inmiddels begonnen : maak er een mooi fotojaar van. Daarnaast wens ik je en je gezin alle goeds voor 2020.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha René,
    ik herken jouw "probleem" met de mooiste per maand, dit jaar kwam ik daar ook niet uit. Waarschijnlijk heb ik wel een makkelijker oplossing gekozen, want je mooiste beelden ook nog eens op volgorde van mooi te zetten lijkt me best lastig. Maar ohhhh... wat een prachtige collectie laat je hier zien. De één nog mooier dan de ander (o ja, dat was jouw bedoeling ook). Hoewel je dus minder op stap bent geweest, kom je wel met een rijk resultaat.
    Voor 2020 wens ik jou en je gezin alle goeds; en hoop ik weer van jouw fijne blogs te kunnen genieten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Het zijn de bekende problemen die je opnoemt, maar ach, regels zijn er om te overtreden nietwaar (vuurwerk, snelheidslimiet, appen tijdens rijden, zonder licht op de fiets...). Ik heb het wel geprobeerd, maar dat is ook niet helemaal gelukt. Ik heb natuurlijk wel mijn nachtfotografie voor de wintermaanden, maar zoals jij het gedaan hebt is natuurlijk ook prima. Het heeft natuurlijk een erg mooi overzicht opgeleverd. Allemaal foto's met de kwaliteit die we van je gewend zijn. Dat je boommarter hoge ogen zou scoren had ik wel aan zien komen! Het is dan ook een fraaie plaat, maar die van de eekhoorn is misschien nog wel wat mooier (licht, achtergrond). Ach, ze zijn eigenlijk allemaal wel mooi (maar nu val ik in herhaling).
    Rest mij nog jou en de familie het allerbeste voor 2020 toe te wensen, met weer veel mooie fotomomenten en blijf vooral gezond. Ook nog veel dank voor de uitgebreide commentaren die je op mijn blog altijd achterlaat. Wordt zeer gewaardeerd!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René, om te beginnen wens ik jou en je dierbaren een fantastisch 2020 toe!
    Ik was het afgelopen jaar niet zichtbaar aanwezig op de blogs maar ik heb je wel steeds gevolgd, en genoten van je fraaie fotowerk en fijne verhalen over je ervaringen, overwegingen en aanpak.
    Je eindejaarsblog is - hoe kan het ook anders - een prachtige selectie geworden! Leuk hoe ieder op zijn eigen manier keuzes maakt, jouw rangvolgorde is ook een mooie optie, maar lijkt mij nóg moeilijker om te doen...
    Ik kan me voorstellen dat de bijzondere ontmoeting met de Boommarter bovenaan in je lijst van favorieten staat, maar je openingsfoto van de Zwarte Stern is voor mij de winnaar, zo mooi schilderachtig, prachtig licht en kleuren, top!
    Maar je hele serie mag er zijn, ga lekker zo door René en ik wens je dan ook in 2020 veel mooie fotomomenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Allereerst alle geluk en gezondheid voor 2020 toegewenst!!
    Wat mooi om al deze prachtige foto's weer voorbij te zien komen.
    En wat een mooie selectie heb je uit gekozen. Puur genieten.
    Zonder je andere foto's te kort te doen, vind ik die futen er voor mij echt uit springen. Zo mooi en kleurrijk en een hele leuke pose. Super!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,

    Best lastig om zo'n overzicht te maken, maar het resultaat mag er zijn. Ik heb dit jaar voor een andere aanpak gekozen en wil in 2020 per maand een blog maken van foto's over diezelfde maand uit 2019. Je foto's, vooral de vogelfoto's kenmerken zich door de lage standpunten en mooie achtergronden. Om onderscheidend te zijn ga je daar als ervaren vogelfotograaf toch steeds meer op letten. Verder heb je in 2019 een aantal hele mooie soorten en zeldzaamheden kunnen fotograferen, soorten die ook hoog op mijn bucketlist staan, zoals de middelste bonte specht die afgelopen jaar hoog op het prioriteitenlijstje stond, maar het is me niet gelukt om hem daar vanaf te strepen, een grote uitdaging voor dit jaar dus. Het valt me overigens op dat een aantal van je geselecteerde foto's gemaakt zijn vanuit een (vogel)hut, toch een gegeven dat deze hutten in een behoefte voorzien en vaak mooie foto's opleveren, je boommarter is daarvan o.a. het bewijs. Je hebt hem op de eerste plaats gepositioneerd, maar voor mij zijn toch de kuifduiker en de ralreiger favoriet, terwijl ik als de absolute topper de morinelplevier wil benoemen.
    Ik wens je een goed en gezond 2020 met weer veel mooie fotomomenten en jij ook bedankt voor de uitgebreide commentaren op mijn blogs.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo René,
    Allereerst een gelukkig en gezond 2020 toegewenst.
    Wat origineel om er een top 12 van te maken, zo zit je niet aan die foto per maand vast...en hou je je toch aan de 12 foto's. Een heel mooi overzicht, waarbij je vogelfoto's gewoon top zijn (en jouw blogs volgend, weet ik dat er nog veel meer hier in het overzicht bij konden). Leuk die eekhoorn ertussen, en natuurlijk de boommarter, geweldige foto en terecht nummer 1. De morinelplevier is ook bij jou geweldig mooi, zo'n fijn laag standpunt werkt echt het beste, zeker als je vogel zo goed meewerkt en best dichtbij komt.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey René,

    ik heb dit jaar nit meegedaan met de mooiste van 2019. Ik had daarvoor gewoon te weinig foot's gemaakt maar zoals je zag heb ik dat anders opgelost hihi.....
    Je laat hier een 12-tal prachtige opnames zien en er zitten erbij waar je totaal van verkleurt! Die zwarte spechten vind ik dus werkelijk helemaal gaaf maar ook die eekhoorn met zijn nootje en wat te denken van de kuifduiker en de Morinelplevier. Stuk voor stuk hele mooie platen en nee, dat zal niet gemakkelijk zijn geweest om ze uit te zoeken. Heerlijk om er weer even van te genieten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Rene.
    Prachtig overzicht van het afgelopen jaar.
    Hoop dit jaar weer mooie foto's van je zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je had een mooi jaar en leuk dat wij daarvan mogen meegenieten. Benieuwd wat 2020 brengt!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende foto's zijn het allemaal. Voor mij had de eekhoorn ook op 1 gemogen maar ik snap dat de boommarter het heeft gewonnen alleen al vanwege het zeldzaam voor de lens krijgen, en natuurlijk zijn dat ook schitterende foto's.
    Het is altijd weer genieten van jouw mooie series met heerlijke teksten. Dat je er nog maar vele mag plaatsen!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html