"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 16 februari 2020

De Baardman

Baardman

Eén van mijn favoriete vogels om te fotograferen is de Baardman.
In de zomerperiode zijn de volwassen exemplaren altijd lastig te fotograferen,
maar de jonge vogels maken dat ruimschoots goed.
De volwassen vogels bevinden zich voornamelijk onderin het riet,
waar ze zoeken naar insecten. De jonge vogels zijn nogal
ondernemend en laten zich wel vaak zien boven in de rietstengels.

Jonge Baardman (28-06-2019)

De winterperiode is de ultieme tijd om deze prachtige vogels
te observeren en vast te leggen.
Dan foerageren ze op de rietpluimen en eten daar de zaden van.
De Baardman is 1 van de weinige vogels waarbij de 
werking van de maag aangepast wordt aan het seizoen en
ze dus over kunnen schakelen op een andere voedselbron.

Als je Baardmannen wilt fotograferen, dan moet je op zoek naar grote rietvelden.
Een aantal plekken in Nederland staan bekend om de aanwezigheid
van groepen Baardmannen en daarvan zijn de Rietputten bij Vlaardingen
misschien wel de bekendste. Maar ook in de OVP zijn plekken
waar je bijna met 100% zekerheid een Baardman kunt zien.

Baardman

Maar in mijn omgeving zijn ook een aantal mooie plekken om Baardmannen
te fotograferen. Alleen is het niet altijd aanschuiven en klikken maar.
Allereerst moet er niet al teveel wind staan en ook dan moet je maar
afwachten of de vogels zich op de juiste plekken laten zien.
Echter is geluk ook een beetje af te dwingen.
Uren maken is dan het devies.

Het vinden van Baardmannen is gelukkig een makkie.
Tenminste, als ze aanwezig zijn in het gebied waar je aan het zoeken bent uiteraard.
Het geluid van de Baardman is al van heel ver duidelijk herkenbaar en
ze laten zich meestal ook zeer regelmatig horen.

Zo ook in het gebied waar ik naar ze op zoek ben.
Al jaren zijn de Baardmannen in dit gebied aanwezig,
maar helaas is een deel hiervan afgezet in het afgelopen jaar.
Dus is het een beetje op hoop van zegen en
afwachten of ze tijdens mijn bezoek net in een ander gedeelte zitten waar
ik wel kan komen en een goed standpunt in kan nemen.
Dat is helaas niet altijd het geval.

Baardman

Omdat ik niet meer in mijn favoriete gedeelte kan komen,
is het ook lastiger om rekening te houden met het zonlicht.
Slechts af en toe komt er een wolk voor de zon, maar
de voorspelling dat het lichtbewolkt zou zijn de hele dag,
komt weer eens niet uit.

Baardman (vrouw)

Hoewel het goed op de foto krijgen van de mooi gekleurde mannetjes
het doel van zo'n uitstapje is, kan ik ook genieten van de 
prachtige bruin getinte vrouwtjes.

Baardman (vrouw)

Het lastige van het fotograferen van Baardmannen en andere soorten rietvogels,
is om te voorkomen dat de foto rommelig wordt.
De omgeving waarin ze zitten is een basis voor allerlei 
onwelkome onderdelen in het totaalplaatje.
Riet groeit nou eenmaal alle kanten op en de Baardmannen gaan niet
alleen maar op vrije rietstengels zitten, waarmee ze de fotograaf een plezier zouden doen.

Dus is het passen en meten en van te voren uitkiezen op welke rietstengel
je de Baardman bij voorkeur wilt fotograferen en je daar dan het meest op richten.

Baardman (vrouw)

Ook nu probeer ik mij daar aan te houden, maar dat valt af en toe echt niet mee.
Ik zie de Baardmannen op diverse plekken in het rietveld, maar
ze willen beslist niet op de door mij uitgekozen rietstengels gaan zitten.

Dus ga ik na verloop van tijd toch maar water bij de wijn doen
en begin de vogels op te zoeken waar ze wel zitten.
Ik kan dan inderdaad een hoop foto's maken, maar achteraf
verdwijnen de meeste toch in de prullenbak.

Te rommelige achtergronden of er waait net een rietpluim door het beeld,
waardoor de scherpte op de vogel ontbreekt.

Baardman

Dus richt ik mij toch maar weer op de vrije rietpluimen en probeer
maar zoveel mogelijk geduld op te brengen.
Na heel lang wachten komt het moment dichterbij.
Het groepje Baardmannen komt steeds meer richting de paar rietstengels
waar ik mij op gefocust heb.

Eindelijk gaan ze ook foerageren op de meest ideale plekken
en ratelt de camera aan 1 stuk door.
Op zo'n moment maak ik echt een behoorlijke hoeveelheid foto's achter elkaar.

Dan is een camera die 12 foto's per seconde maakt en
een geheugenkaart met een hoge schrijfsnelheid een enorm voordeel.

Baardman

Hoewel de vrouwen ook mooi zijn om te fotograferen,
blijven de mannen toch favoriet. De mooie bruine kleur icm
de grijze kop en de zwarte snor geven de vogel een uniek uiterlijk.

Daar komen de relatief kleine vleugels en lange staart bij als extraatje.
Verder is het ook leuk om deze riet-acrobaatjes aan het werk te zien.
Het balanceren tussen de rietstengels is een uitdaging om mooi vast te leggen.
Maar ook deze foto's zijn verhuisd naar de prullenbak.

Als de Baardmannen hoog wegvliegen en waarschijnlijk voor een
langere periode naar een ander rietveld verhuizen,
heb ik even de tijd om door de beelden heen te scrollen.

Ik ben wel tevreden met de foto's, maar er ontbreekt iets.
De achtergrond mag sprekender en spannender.

Ik gooi mijn statief op mijn schouder en ga op zoek naar vrije rietpluimen,
waarbij in de verre achtergrond een rietveld staat.
Als ik een mooi plekje gevonden heb, is het wachten totdat de vogels terugkomen.
Het lange wachten kan beginnen. Broodje eten, spelletje doen op de telefoon...
Na ruim een uur wachten hoor ik ze in de verte aankomen.

Na verloop van tijd komen ze richting mijn uitgekozen plek en ja hoor......

Baardman

Precies waar ik ze wil hebben. Eerst met de zon helemaal achter de wolken,
maar daarna ook met iets meer zonlicht.
Nou zou je misschien denken, dat het altijd lukt om het op deze manier voor elkaar te krijgen, 
maar de miskleumen zijn een stuk talrijker dan de succesverhalen.
Dat zal in een volgend blogje een keer heel duidelijk tot uiting komen.

Baardman (vrouw)

Maar de aanhouder wint soms toch ook en als het dan lukt,
dan is de beloning groot en ben ik heel blij met de resultaten.
Mijn motto is altijd, als er maar 1 foto echt raak is.
Liever 1 foto waar je super tevreden mee bent, dan 20 die je
na een aantal keren bekijken toch maar in het mapje "mooi, maar kan beter" plaatst.

Dat lukt zeker niet bij ieder uitstapje, maar gelukkig wel regelmatig.

Baardman

Hoewel ik aan deze lange dag een hoop mooie foto's heb overgehouden,
zijn er twee waar ik heel tevreden mee ben.
De ene is de openingsfoto van dit blog en de tweede is de foto hier onder.

Baardman

Ik probeer aldoor om dmv belichting en gekozen standpunt
een soft beeld te creëren met pasteltinten, waarin het onderwerp
scherp naar voren komt en zodoende los komt van de achtergrond.

Met bewegende onderwerpen is dat een lastig streven,
maar zodra je met de juiste weersomstandigheden (lichte bewolking en
dus geen direct zonlicht) op pad gaat, dan is de kans van slagen groter.

In een volgende blog een verslag van een dag
met zeer wisselende resultaten en daarin aandacht voor:

De Buidelmees

Tot de volgende keer,
René

21 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    wat is dit weer een geweldige serie van die baardmannetjes,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh, ik ben nu toch wel een tikkie jaloers op deze prachtige baardmanfoto's. Zo mooi vrij bovenop bij prachtig licht, of als ze lager zitten met een fijne rustige achtergrond. Stuk voor stuk prachtplaatjes. Ik heb ze in januari in de AWD onder lastige omstandigheden gefotografeerd, dan is het toch jammer dat ik er maar 1 keer per week kom, want voor een herkansing ga ik dan het liefst meerdere keren achter elkaar terug....tja...en het weer werkte ook niet mee in mijn geval. Maar deze blog is weer top, en de volgende beloofd ook weer wat moois, de buidelmees.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fraaie plaatjes René. Ook een van mijn favorieten, maar alweer even geleden dat ik ze ordentelijk voor de lens kreeg.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Dit is toch fantastisch!! Zo mooi hoe je deze prachtige baardmannetjes hebt weten te fotograferen. Je eerste twee foto's vind ik echt helemaal top. Alles klopt in deze foto's.
    Maar ook je andere zijn uitstekend gelukt. Het lijkt me best lastig zo met die bewegende pluimen. Zie maar scherp te stellen op het juiste plekkie. Echt super gedaan René!! Maar dat zijn we wel van jouw gewend.
    Ik zie dat het volgende prachtige vogeltje al weer klaar staat. Geweldig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooi Renee zo mooi heb ik nog nooit een baartmannetje gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Absoluut een mooie serie baardmannen. Veel zaken die je beschrijft zijn voor mij herkenbaar, het is een geduldwerkje en de weersomstandigheden zijn er vrijwel nooit optimaal voor. Je geeft aan dat de baardman een van de weinige soorten is die in de winter overschakelt van insecten naar zaden, dat geldt feitelijk voor alle in Nederland overblijvende insecteneters toch, denk b.v. aan de roodborst. Uiteraard zijn de foto's die je noemt de mooiste van de serie, daar mag je met recht tevreden mee zijn, maar ik vind nr. 4 ook een hele mooie. Vroeg me alleen nog even af waarom je vaak voor een (nagenoeg) vierkante uitsnede kiest, ik denk dat o.a. foto nr. 4 nog sterker zou zijn als je er boven een rand(je) vanaf haalt. Verder allen maar complimenten voor dit resultaat.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Ik denk dat roodborstjes altijd al diverse soorten voedsel eten. De maag van Baardmannen is (zover ik weet) echt op 1 soort voedsel afgestemd. In een deel van het jaar op insecten en een ander deel op zaden. Roodborsten vreten gewoon alles door elkaar. Net als heel veel andere soorten vogels.
      Tsja, die uitsnede. Ik kies per foto wat mij het beste lijkt. Toevallig is dat vaak een vierkante uitsnede en waarschijnlijk komt dat omdat ik heel vaak het middelste punt als scherpstelpunt gebruik. Als je deze meer of helemaal naar rechts zet kun je vaker een liggende uitsnede maken. Staande uitsnedes vind ik eigenlijk bijna nooit gepast. Dat doe ik eigenlijk alleen bij bv een specht op een boom, omdat ik een groot deel van de boom in beeld wil.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  7. Hoi René.
    Een prachtige baardmannenserie laat je weer zien. Zoals je inmiddels wel begrepen hebt ben ik de afgelopen weken ook op jacht geweest. In de AWD werd namelijk geregeld een flinke groep gespot. Veel van wat je hier schrijft is dan ook herkenbaar voor mij. Ik heb er heel wat uurtjes in gestopt, maar omdat het toch een nog relatief groot gebied was, zag ik ze lang niet altijd. Ik heb ze inmiddels wél gehoord en weet nu hoe ze klinken, maar ik blijf erbij dat het niet te vergelijken is met een racefietsbel en luid is het zeker niet (terwijl ik toch een goudhaantje nog goed kan horen...). Ik heb er een redelijk aantal toonbare plaatjes aan over gehouden, maar ik zit nog wel in het stadium van 'dat moet mooier kunnen', maar helaas... die kans kreeg ik niet meer. Ze zijn weg. Ik mis bijv. ook nog zo'n bekende 'spreidstand'-foto, maar wie weet volgend jaar.
    Ik ben met je eens dat het mannetje het mooiste is, maar dat de vrouwtjes ook gezien mogen worden. De laatste vier foto's zijn wonderschoon. Een schril contrast met je preview...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, leuke laatste zin Dick en helaas moet ik het daarmee eens zijn. Maar het is een beetje apels met peren vergelijken. Die baardmanfoto's zijn wel heel fraai en zat alles mee, terwijl bij die buidelmees het licht te hard was en een hoop (achteraf ook) tegenzat. Maar da tlee je wel in mijn volgende blog.

      Groet,
      René

      Verwijderen
  8. Ha René,
    ik heb een enorme bewondering voor je geduld. Ergens een uur gaan zitten en dan maar wachten of de vogels jouw kant op willen komen. Maar hier is je geduld wel ruimschoots beloond! De baardmannen zien er nóg mooier uit met dat goudgele riet op de achtergrond. Supermooie beelden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Wat een geweldige serie van de baardmannetjes heb je gemaakt.
    Geduld wordt meestal wel beloond , lastig ook als er veel wind staat, maar je hebt er een prachtige serie aan over gehouden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Ik kan me je serie van de baardmannetjes waarbij je laag bij of op het ijs lag nog goed herinneren. En dacht nu bij deze titel al....verderrie, daar komt ie weer met jaloermakende platen...en inderdaad is dat weer zo! (lol)
    Pffft wat heb je weer een geslaagd resultaat! Om je vingers bij af te likken. Je hebt er duidelijk geen rommeltje van gemaakt. Schitterende rustige achtergronden en prachtig kleurend bij de baardmannetjes, TOP.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Unas fotos espectaculares, enhorabuena René. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,
    Je las het al bij Dick, ze waren ook in de AWD gesignaleerd. Alleen toen ik er was waren de baardmannen in geen velden of wegen te bekennen. Ik kom echter steeds dichter bij ... LOL. Deze serie vind ik van begin tot eind schitterend. Natuurlijk word je kritischer als je ze vaker gefotografeerd hebt, maar dat stadium heb ik nog niet bereikt. Ach, eerst maar eens een geschikte plaats vinden, dan veel geduld opbrengen, en wie weet .....
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey René,

    wat moet ik hier nou van zeggen!!!! Ik heb ademloos zitten kijken en dit is ook zoals je een baardman en vrouw moet footgraferen. mooi op een rietstengel, vrij en super van kleur. wat een prachtige serie heb je gemaakt zeg. Die jonge baardman die je ertussen hebt staan is afwijkend van kleur maar ik heb dan ook nog nimmer een jonge baardman gezien. Ik zit heir wel echt super te genieten hoor. jemig........ heel gaaf en mijn complimenten,

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een jaloersmakende serie van de baarmannetjes Rene.
    Super mooi soort is dat, die ik hier jammer genoeg niet zie.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een bijzonder fraaie serie van een van de mooiste vogeltjes van Nederland. Maar ook erg lastig op de plaat te krijgen. Goed gedaan!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een supermooie foto's van die schattige baardmannetjes. Naast dat ik jaloers ben op jouw mooie foto's ben ik ook jaloers op het geduld dat jij aan de dag weet te leggen.
    Ik ben heel benieuwd naar je foto's van de buidelmeesjes.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Rene, ben je onlangs nog in Vlaardingen geweest, bij de Rietputten? Ik begreep dat er bouwwerkzaamheden zijn en het gebied niet/moeilijk toegankelijk. Klopt dat? Weet je dat misschien? Voordat ik voor niets die kant op rij...
    Dank je wel! Caroline

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html