"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 12 mei 2021

De Grutto en de Blauwe Reiger

 

Grutto

Een blog met de Grutto en een Blauwe Reiger in de hoofdrol.
Daar omheen nog wat beelden van andere vogels die ik in de maand april heb gemaakt.

Inmiddels heb ik al heel wat foto's van Grutto's gemaakt,
maar ieder jaar begint het feest toch weer opnieuw.
Het moment dat ik de eerste Grutto weer tegenkom in de polder,
is direct een teken om wat vaker het gebied te bezoeken.
Ik merk wel dat het steeds lastiger wordt om een foto te maken die
ik nog niet eerder gemaakt heb.

Grutto

In de omgeving van Amsterdam arriveren de Grutto's in
eerste instantie op het landje van Geijsel. Daar moeten ze aansterken
na de lange reis vanuit het zuiden, waarna ze de broedgebieden opzoeken of
doorreizen naar IJsland.

Begin maart hoor ik de eerste Grutto's in de polder.
Grutto's komen (zolang ze leven) op dezelfde plek terug en na al die jaren
weet ik een aantal plekken waar ik met zekerheid Grutto's van dichtbij kan fotograferen.
Bovenstaande foto is op zo'n plek genomen en wel op 14 maart.

Maar dus voordat ik de Grutto's op dat soort plekken zie,
hoor ik ze op plekken verder vanaf de doorgaande weg.
Het lijkt wel of ze ook daar een soort van verzamelplekken hebben,
waar ze eerst nog verder aansterken.
Soms kun je zien hoeveel het er zijn,
wanneer de hele groep de lucht ingaat vanwege een roofvogel of
een boer die op zijn land aan het werk is.

Die drukte op "verzamelplekken" is dus vanaf begin maart en
zoals eerder gezegd, voor mij het teken om de polder weer vaker te bezoeken.
In de winter is er namelijk niet zo heel veel te beleven daar.

Blauwe Reigers

Terwijl de Grutto's hun plekken nog net ingenomen hebben in de broedgebieden,
zijn andere vogelsoorten al veel verder in de voortplantingsfase.
Blauwe Reigers zijn bezig met nestbouw en andere met de voortplanting of
hebben inmiddels al jongen.

Futen

Op facebook zie ik eind maart al foto's voorbij komen van jonge Fuutjes,
maar in mijn polder zijn ze nog niet zover.
Ik zie wel wat paarvorming, maar baltsnde Futen
was iets dat ik eind maart nog niet tegengekomen was.
Totdat ik op 27 maart in een voor mij bekend Futen territorium
dit paartje zie, dat zich gereed maakt voor een paring.

Helaas werden ze verstoord door een langsrijdende tractor,
want ik zat letterlijk en figuurlijk op de eerste rang.

Grote Zilverreiger

Grote Zilverreigers zijn tegenwoordig het hele jaar aanwezig in de polder.
Nog niet zo heel lang geleden waren dit zeldzaamheden in Nederland.

Het is wel grappig om te zien, hoe snel vogels veranderen in het voorjaar.
De foto hierboven is genomen op 14 maart 2021 en de foto hieronder op 4 april 2021.

Grote Zilverreiger

In het winterkleed is de snavel oranje en twee weken later zie ik een Grote Zilverreiger
die al bijna in paarkleed is, wat te herkennen is aan de zwarte snavel en de 
groene snavelbasis.

Maar vanaf medio maart begint dus het Grutto-feest.
Dat is het moment dat de broedplekken ingenomen worden en 
de kans op leuke foto's alleen maar toenemen.

Ik heb een vaste route die ik langs ga en er zijn altijd wel een
paar vaste plekken op die route, waar de Grutto's van dichtbij te fotograferen zijn.
Na een behoorlijk aantal jaren dat ik dit doe,
heb ik dus inmiddels al genoeg foto's van Grutto's die lekker stilstaan,
op een paaltje zitten of aan het foerageren zijn.

Dus ben ik op zoek naar vechtende, vliegende, badderende en
parende Grutto's of als ze gewoon een mooi plaatje opleveren.

Grutto

Liggend in het gras, was het even geduld hebben totdat de Grutto eindelijk
heel eventjes de oogjes opende om de omgeving in de gagen te houden.

Grutto

Grutto's zijn niet zo heel schuw, maar dat betekend niet dat je op ze af kunt rennen.
Zodra je een denkbeeldige grens overschreidt, zal een Grutto toch de
afstand weer vergroten, totdat de vogel zich weer veilig voelt.
Een vogel achterna lopen heeft dus geen enkele zin.

Grutto

Ik zet de auto altijd op een behoorlijk veilige afstand stil en wacht rustig af,
totdat ik zie dat de Grutto zich weer natuurlijk gedraagt en geen angst vertoond.
Voorzichtig doe ik de deur open en blijf de vogel(s) goed in de gaten houden.
Te snel bewegen jaagt de vogel weg en dat is wat je natuurlijk wilt voorkomen.

Dan rustig de auto uitglijden en ietsje dichterbij kruipen.
Als je het gedrag van de vogel goed in de gaten houdt,
kun je heel rustig nog een stukje dichterbij kruipen.

Ik ga nooit te dichtbij, maar wacht af totdat de vogel vanzelf mijn kant opkomt.
Als je geen gekke dingen doet en rustig afwacht,
zal de vogel snel doorhebben dat je geen gevaar vormt.

Grutto

Vogels die naar je toe komen, leveren meestal de mooiste beelden op.
Je kunt dan ook rustig je instellingen aanpassen en ondertussen genieten
van wat er te zien is. 

De Grutto is toch één van onze mooiste vogels en ik
kan daar nog steeds van genieten.

Grutto

Uiteraard hoop ik iedere keer dat er op deze afstand ook een concurrent 
een kijkje komt nemen en het gevecht aangaat.
Dat laatste gebeurt echter meestal op iets grotere afstand en
ook nog eens op de qua licht wat ongunstigere tijdstippen.

Grutto's

Grutto's zijn behoorlijk vreedzame vogels.
Gevechten ontstaan alleen als een ander mannetje zich iets te lang in een territorium 
van een ander paartje bevindt, als er jongen zijn en een ander mannetje te dicht in de buurt komt
of als een concurrent het vrouwtje wil veroveren.

Omdat het aantal Grutto's afneemt, lijkt het wel dat er meer dan genoeg ruimte is en
het aantal schermutselingen dus minder wordt.

Grutto's

Vanuit de auto fotograferend levert het toch minder mooie beelden op,
dan wanneer je languit in het gras ligt.
Het is gewoon dat ik te weinig tijd heb en 
voor beelden op ooghoogte moet je eigelijk uren maken en
dan lukt het na verloop van tijd vanzelf wel een keertje.

Grutto's

Grutto's zijn niet de enige die met paarvorming en bescherming van hun territoium bezig zijn.
Ook andere broedvogels zijn weer terug in Nederland en druk bezig met het nageslacht.

Scholeksters

Het lijkt wel of het aantal Scholeksters steeds minder wordt in de polder,
maar aan de andere kant kom ik in mijn woonomgeving meer Scholeksters tegen.
Dan broeden ze op de platte daken van de ééngezinshuizen of bedrijven.

Tureluurs

Tureluurs daarentegen lijken in grotere aantallen voor te komen in de polder.
Geen idee wat de oorzaken zijn en of het te maken heeft met het feit
dat het voedsel voor de Tureluur beter voor handen is of
omdat de predatoren de jongen misschien minder makkelijk kunnen vinden.

Maar dit blog heeft de naam gekregen van de Grutto en de Blauwe Reiger en
dus verleg ik de aandacht nu naar een deze reigersoort.

Wanneer je een Blauwe Reiger wilt fotograferen in de polder,
dan hoef je nooit lang te zoeken.
Het stikt ervan en dat is voor diverse jonge dieren een slecht teken.
Jonge eendjes, haasjes en weidevogeltjes zijn hun leven niet
zeker met zoveel van dit soort rovers in de buurt.
Aan de andere kant zorgen ze er ook
voor dat de muizen- en kikkerpopulatie onder controle blijft.

De volgende serie heb ik al eind 2020 gemaakt,
maar met een beetje inspanning zijn dit soort
serie het hele jaar rond te maken.

Blauwe Reiger

Ik maak mijn gebruikelijke tochtje door de polder en dan heb ik altijd mijn raam een stuk open.
Meestal al met de rijstzak op het raam, want je hebt af en toe weinig tijd om een foto re maken.
De radio staat altijd uit of heel zachtjes wanneer Vroege Vogels
op de radio is op zondagochtend.

Juist omdat ik het raam altijd open of een stukje open heb,
kan ik allerlei geluiden snel waarnemen.
Vogels hoor je meestal eerst, voordat je ze ziet tenslotte.

Maar nu hoor ik een schrille kreet en dat is direct het teken
om de omgeving in mij op te nemen.

Een Blauwe Reiger heeft een rat te pakken en dat
betekent voor mij om snel de auto op een goede plek neer te zetten
en te beginnen met fotograferen.

Blauwe Reiger

De Rat vecht in eerste instantie voor zijn leven,
maar al snel is het einde oefening.
De Reiger laat af en toe wel de Rat vallen tijdens het omkeren van de prooi,
maar de Rat komt nooit ver.
Het kan zijn dat hij zodanig verwondt is dat hij gewoon niet meer weg kan komen
of hij is zo door elkaar geschudt dat hij min of meer verdoofd is.

Blauwe Reiger

Omdat de prooi toch wel groot is, blijkt het nog lastig genoeg
om de Rat op de juiste manier in de snavel te krijgen.

Blauwe Reiger

Je zou medelijden krijgen met de Rat als je zo naar het snoetje kijkt.
Maar gelukkig zijn er wel jagers zoals de Blauwe Reiger,
die de rattenpopulatie een beetje onder controle houden.

En ik neem aan dat er genoeg ratten en muizen zijn, want anders
zou het aantal Blauwe Reigers niet zo groot zijn.

Blauwe Reiger

Maar nu terug naar 2021 en de foto's die ik in april heb gemaakt.

Heggenmus

Heggenmussen zijn een beetje geheimzinnige vogels.
Ze scharrelen een beetje op de grond rond en daardoor zie je ze niet zo vaak.
Behalve in de paartijd.
Dan hoor je de Heggenmus prachtig zingen.
Het fraaie gezang hoort eigenlijk niet bij zo'n verlegen bruin vogeltje.

Je hoort ze al van verre en als je het geluid eenmaal hebt gehoord,
dan herken je het een volgende keer direct.

Heggenmus

Het is natuurlijk leuk om zoveel mogelijk natuurgebieden te bezoeken,
maar het is ook niet verkeerd om een gebied dat dichtbij huis ligt,
heel goed te verkennen en door en door te leren kennen.

Dan weet je namelijk na verloop van tijd waar en wanneer je bepaalde soorten kunt verwachten.

Torenvalk

Zo ken ik 5 verschillende territoria van Torenvalken.
Een aantal daarvan zijn heel lastig te fotograferen en als ik daarbij
in de buurt ben en ze zie, dan probeer ik al niet eens meer om ze vast te leggen.

Ze zijn weg voordat ik de camera kan richten.

Maar op twee van die plekken huizen Torenvalken, die iets makkelijker te benaderen zijn.

Deze fotomodellen laten zich vaak mooi zien terwijl ze biddend boven de dijk hangen,
maar regelmatig gaan ze ook even een fijn plekje zitten.

Torenvalk

Dit voorjaar ben ik ook een nieuwe soort tegengekomen in de polder.

Zwarte Roodstaart

Een Zwarte Roodstaart kwam ik tegen in 1 vvn de dorpjes in landelijk Noord.
Nadat ik gemerkt had dat de vogel constant op dezelfde plek verbleef,
heb ik wat meelwormen meegenomen voor hem.

Na een tijdje had de vogel door dat er lekkere hapjes voor hem lagen en
liet hij zich rustig fotograferen.

Soms kwam hij zo dichtbij, dat er alleen nog een protretje mogelijk was.

Zwarte Roodstaart

Het is al met al weer een aardig gevuld blog geworden.

Een volgende keer aandacht voor twee soorten plevieren.
De Bontbekplevier en de Kleine Plevier.

Kleine Plevier

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Wat is het toch elke keer een serie foto's om van te genieten. En wat een geduld heb je toch, elke keer weer hopen en duimen dat er vogels voor je lens komen. Ik heb er weer van genoten...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    wat heb je ze er weer mooi opstaan die weide vogels top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag René wat laat je mij weer heerlijk meegenieten wat is dit geweldig mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Geweldige serie foto's laat je weer zien.
    Ik heb er weer van genoten.
    Foto 12, 14, 15, 20, 22, 23 en 25 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als altijd laat je weer schitterende foto's zien zoals die prachtige serie van de reiger die een rat verorbert. Maar er is er dit keer eentje die er voor mij echt uitspringt qua kleur en compositie en dat is foto 23 van de Heggenmus, een prachtige 'balletfoto' die ik zo aan de muur zou hangen!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha René,
    weer een blog om volop van te genieten. Een heerlijke en diverse serie laat je hier zien, van fijne portretten tot gave actiefoto's. Top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Weer een mooie blog, met zoals ik van jou gewend ben, schitterende vogelfoto's.
    Herkenbaar wat je schrijft voer het benaderen van een grutto, zo ging het bij mij laatst ook.
    Nu ben ik met de fiets, dus dat maakt het soms lastiger, maar ik heb toch wel een paar keer een grutto van redelijk dichtbij kunnen fotograferen, een keer fouragerend in de wei en een keer badderend. (die badderserie komt later nog in mijn blog). Maar ik heb nog geen paalzitters, dat lijken ze in mijn polder toch niet zoveel te doen.
    Scholeksters zie ik ook niet zoveel, we hebben jaren lang een paartje gehad bij ons op het werk, boven op het gebouw, maar sinds vorig jaar ook niet meer. Ik hoor in de polder heel veel tureluurs, maar ik zie ze niet vaak. Jij had ze ook nog even mooi in beeld. Ook de heggemus werkte goed mee. Prachtig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. (()$()@$$ M'N hele r4eactie weer weg.
    Wat een ellende zeg met dat blogger af en toe. Ik had een reactie van hier tot daar maar bij het verzenden is alles weer weg.
    Maar ik zie dus dat de foto's van de vechtende grutto's heel mooi en bijzonder zijn maar de foto's van de grutto's met dat mooie zachte bokeh eromheen vind ik echt fantastisch. Ook de 2 verschillende zilverreigers met gele en zwarte snavel is erg leuk. Ik dacht dat alleen kleine zilverreigers een zwart snavel hadden maar niet dus.
    Je serie van de blauwe reiger met de rat is een stukje vakwerk. Heel mooi dat je deze zo goed en duidelijk kon vastleggen :-)))))
    Heggenmus, zwarte roodstaart en de torenvalk staan er ook heel mooi op.

    Groetjes,
    Helma
    ps dit is een verkorte versie die ik nu eerst maar ga kopiëren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    Een lekker gevarieerd blog, dat kijkt toch heel lekker. Ik beperk me steeds meer tot 1 soort in een blog om die soort wat meer uit te diepen, maar realiseer me dat dat voor een aantal kijkers wellicht minder interessant is.
    Je maakte een prachtige serie van de grutto's met die lage standpunten, de aandacht wordt daardoor meteen naar de vogel getrokken. Maar de actiefoto's zijn toch ook prachtig, je krijgt nou eenmaal niet gauw de kans om daarvoor eerst een laag standpunt in te nemen. Jouw aanpak spreekt me erg aan, het is ook de enig juiste om je fotografie verantwoord te doen. Mooi dat je laat zien hoe een grote zilverreiger in korte tijd een metamorfose ondergaat. Prachtig je serie van de blauwe reiger met rat, echt een buitenkansje zo. Ik ben van de winter noodgedwongen met het voeren van tuinvogels moeten stoppen, kreeg echt last van meerdere ratten die steeds brutaler werden. Nu zie ik zeer regelmatig een blauwe reiger bij de tuinvijver en geen ratten meer, maar ook geen vissen meer maar dat nemen we dan maar op de koop toe. Jij bestempelt de heggenmus als een verlegen vogeltje, maar het is een echte polygamist en wist je dat een mannetje heggenmus daarom voor een paring het sperma van zijn voorganger uit de cloaca van het vrouwtje pikt. Niet zo verlegen dus als hij lijkt. Mooie platen ook van de zwarte roodstaart. Ben benieuwd naar je kleine pleviertjes, kon vorige week opnames maken van een paring.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Rene
    eine riesige Auswahl und ein Bild schöner wie das andere, ein Betrag zum geniessen, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Het bezoeken van gebieden met weidevogels komt er bij mij niet erg van, dus ik mis vooral de grutto's. Als ik dan jouw platen zien, dan zou ik dat toch weer eens moeten oppakken. Het zijn toch prachtige vogels, die jij hier schitterend in beeld hebt gebracht. Ook de scène van de reiger met de rat mag er zijn. Reigers zijn niet altijd populair maar voor de controle op het muizen- en rattenbestand zijn ze inderdaad belangrijk. Het is mooi dat jouw tijdsinvestering zo beloond is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René, Ik begon met foto 1, 6, 14...en toen dacht , ja stop maar want alles is bloedje mooi!!!!
    De hele serie van de reiger mét rat, super. De tureluurs en schollies. De torenvalk die je aankijkt is ook wel een hele fijne. Prachtig licht en mooi scherpte diepteverloop bij bijna al je foto's.
    Ik heb hier zeer van genoten en heb een beetje mee gekropen met je richting grutto's ;-) Je hebt het weer lekker verteld.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html