"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 13 november 2022

De Valk Lunteren

 

Bijeneter

In mijn vorige bericht vertelde ik dat ik op 20 september een dagje naar
de Veluwe ben geweest om de Edelhertenbronst te fotograferen.
Een bijna jaarlijks terugkerend uitje en normaliter ga ik
in de ochtend en in de vroege middag diverse vogelhutten langs.
Het anti-voerbeleid van de directie bij de hutten heeft er 
helaas voor gezorgd, dat er nog maar weinig te beleven valt bij de hutten.

Ze hebben een aantal jaren geleden de hutten vernieuwd
en ze staan nu helaas te verstoffen.
Er valt gewoon weinig te beleven.
De hut bij Schaarsbergen is helemaal verwaarloosd,
want daar liggen de bomen en takken vlak voor
de hut gewoon weg te rotten.
Zo jammer, want met een klein beetje voeren,
zouden dit enorme publiekstrekkers zijn.
Vroeger was het er een komen en gaan van diverse soorten,
maar nu is het spannender om de verf op een deur te zien opdrogen.

Dus moest ik iets anders verzinnen voor in de ochtend.

Toevallig kon ik die ochtend al om 7 uur terecht bij de Valk Roofvogels in Lunteren,
waar ik al een keertje eerder gefotografeerd had.
Het fijne is dat de vogels hier vrij rond kunnen vliegen en 
dat er geen leertjes worden gebruikt.
De vogels hebben enkel allemaal een ring om
en ik ben zo vrij geweest om deze weg te poetsen bij alle foto's.

Havik

Als eerste werd de Havik getoond.
Een geweldige vogel natuurlijk,
maar deze zie ik genoeg bij andere vogelhutten.

Nee, vandaag kom ik voor het wat kleinere spul.
De eigenaar heeft namelijk een aantal prachtige soorten handtam gemaakt.

De meest recente aanwinst is een Bijeneter en
daar wilde ik wel heel vroeg voor opstaan.

Maar eerst kwamen er een aantal andere soorten voorbij.

Laplanduil

Zoals de Laplanduil.
Deze vogel is niet zo blij met overvliegende vliegtuigen en
deze worden dan ook iedere keer door de uil gevolgd.

Daarna kwam het kleinste Nederlandse uiltje voorbij.

Steenuiltje

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij is dit de enige vogel die niet
kan vliegen. Ik heb deze vogel in ieder geval niet zien vliegen,
terwijl alle andere vogels dat wel deden.

Steenuil

Nu het Steenuiltje zo mooi op het paaltje zit,
kan ik rustig een aantal keren van standpunt veranderen.

Steenuil

Hoe meer ik tegen het licht in fotografeer, hoe mooier de achtergrond wordt.
Tenminste, dat is mijn mening dan he.

Steenuil

Zo ontstaat een beeld waar ik wel vrolijk van word.

Sneeuwuil

De volgende vogel is de Sneeuwuil.
Een prachtig dier en deze vliegt gewoon vrij rond en dat zorgt 
iedere keer weer voor andersoortige foto's.

Sneeuwuil

Jammer genoeg heeft mijn camera moeite met het fotograferen van 
vogels die op je af komen vliegen.
Het scherpstellen gaat gewoon niet snel genoeg.
De nieuwste Sony-modellen hebben daar geen enkele moeite mee
en dat levert toch wel een enorme meerwaarde op.

Maar ja, dan maar geen vliegbeelden van vogels die op je af komen vliegen.

Dan komt de vogel waar ik eigenlijk voor gekomen ben.

Bijeneter

Waarschijnlijk de enige getrainde Bijeneter wordt op de setting gehaald en
de vogel vermaakt zich prima. Hij speurt constant de omgeving af en om
de haverklap vliegt de Bijeneter op, om een wesp of ander vliegend insekt uit de lucht te plukken.

Het koppie gaat constant heen en weer en hupsakee, daar gaat ie weer en
iedere keer komt de vogel wee netjes terug op het takje.

Bijeneter

De eigenaar biedt de vogel een sprinkhaan aan en daar is de vogel best
een tijdje mee bezig.

Dat geeft mooi de tijd om de vogel van een andere kant te fotograferen.

Wanneer je hier op de setting komt, kun je van te voren maar het beste
bekijken waar je de mooiste achtergronden hebt en van af welke hoogte.
Omdat er namelijk meerdere fotografen rondlopen, moet je toch
rekening met elkaar houden.
Wanneer je van te voren weet waar je iedere keer ongeveer moet staan,
dan kun je daarop anticiperen wanneer er ergens een vogel gaat zitten.

Omdat ik de sprinkhaan niet zo fotogeniek vind,
vraag ik aan de eigenaar of hij geen andere prooien heeft.
Hij gaat direct kijken of hij wat wespen kan vinden,
maar het lukt hem helaas niet.

Iets later in de ochtend is het hem wel gelukt en
komt de Bijeneter nogmaals op de setting.

Hij vraagt op wat voor soort takje de vogel gezet moet worden
en iemand wil graag op een tak met mos en eigenlijk
heb ik liever een dunner takje.
Op zo'n dunner takje zie je namelijk de hele vogel.
Maar omdat er nog een paar mensen graag een tak met mos willen,
schik ik mij daar maar in.

Bijeneter

Ik stel mij ook nog eens net verkeerd op,
maar het is gewoon af en toe lastig in te schatten.

Het is op dat moment ook nog eens zwaar bewolkt en
dan heb je net te weinig sluitertijd tijdens het opgooien
van de prooi door de Bijeneter.

Een volgende keer maar beter.

Bijeneter

Toch nog even snel van positie wisselen,
zodat ik nog een mooi totaalplaatje krijg.

Het tweede optreden van de Bijeneter was de afsluiter van de ochtend,
maar na de eerste verschijning kwamen nog een aantal andere publiekstrekkers.

Hop

Zoals de Hop.
Ook zo'n mooie vogel, die je tegenwoordig wel steeds vaker in het wild
kunt zien in Nederland.

Hop

Met meelwormen wordt de vogel verleidt om een stukje te vliegen
van de ene kant naar de andere kant.

Hop

Wat mij bij de Bijeneter niet lukte, lukte wel bij de Hop.
Het opgooien van een prooi mooi vastleggen.
Ik wilde ook graag de Hop fotograferen met een opgestoken kuif,
maar daar had de vogel geen zin in.

Hop

Omdat ze vrij rond kunnen vliegen, doen ze ook af en toe onvoorspelbare dingen.
Gewoon even een paar minuten lekker op de grond foerageren bijvoorbeeld.

Met een beetje mazzel kun je hier veel foto's maken,
waarbij je dus echt niet kunt zien dat ze niet in het wild gemaakt zijn.

Ransuil

Na de Hop was de Ransuil aan de beurt.

Ransuil

Na de Ransuil kregen we de Rode Wouw te zien.
Deze vogel heeft een eigen wil en ging eerst even
lekker het luchtruim verkennen om daarna een minuut of 5
in éé'n of andere boom te gaan zitten.

Ook dat is dan gewoon te fotograferen en zorgt weer
voor afwisselende beelden.

Rode Wouw

Rode Wouw

De Amerikaanse Zeearend was de volgende.
Deze ging heerlijk ergens in een boom zitten en dan wordt er een prooi in het water gegooid.
Wanneer je een mooi standpunt uitkiest, kun je een prachtig plaat schieten.

Helaas wilde de Zeearend niet op de prooi afkomen en werd 
er een tweede prooi in het water gegooid.
Ik focuste mij op de verkeerde prooi en miste dus het moment.

Vale Gier

Daarna een Vale Gier en het is een mooi gezicht
om zo'n grote vogel over de grond te zien huppelen.

Europese Oehoe

De volgende vogel was de Oehoe.
Ook deze uil gaat eerst uitgebreid rondjes vliegen en
een beetje hier zitten en dan weer daar.

Totdat het aan hem aangeboden eten wel heel aantrekkelijk wordt.

Europese Oehoe

Wanneer zo'n knoeperd vlak voor je neus langs komt vliegen,
is dat een geweldig gezicht.
Ik heb twee camera's bij mij. Op de ene heb ik een 300mm 2.8 lens zitten 
en die staat op mijn statief en op de andere body
zit mijn laatste aanwinst de 70-200 2.8 lens van Sony.
Die laatste heb ik echt voor dit soort werk gekocht,
maar ik merk dat het nog best lastig is om
vogels in vlucht te vangen die zo dichtbij zijn.

Nee, dan gaat het een stuk beter met vogels die op 
een meter of 40 langs vliegen. 
Eerdaags maar gewoon even lekker oefenen met deze lens.

Scharrelaar

Dan komt de Scharrelaar.
De vorige keer dat ik hier was, wilde deze vogel niet
langer dan een halve seconde op een tak plaats nemen.

Nu blijft deze prachtig gekleurde vogel wel wat langer zitten
en vliegt mooi heen en weer.

Scharrelaar

Het risico van het vrij rond laten vliegen is natuurlijk best wel groot.
De Klapekster die ik hier vorige keer heb gefotografeerd is bijvoorbeeld
gegrepen door een andere vogel.
Als ik het goed begrepen heb, een roofvogel die gewoon langs kwam vliegen.

Scharrelaar

Maar de vogels kunnen ook gewoon zelf wegvliegen en dat gebeurde met deze Scharrelaar.
De eigenaar schrok zich rot, toen de vogel de kuierlatten nam,
maar kwam later gelukkig weer terug vliegen.

Scharrelaar

De Scharrelaar was de 12de soort die op de setting werd gebracht.
Een mooie variatie aan vogels en weer geheel andere soorten dan de 
vorige keer dat ik hier was. 
Deze keer geen Kerkuil, Roodpootvalk of Giervalk maar
wanneer je wensen hebt, dan kun je dat gewoon kenbaar maken
en indien mogelijk worden ze ingewilligd.
Je kunt ook gewoon vragen of de vogel op een 
bepaalde plek neergezet an worden.
De eigenaren proberen het de fotografen zoveel mogelijk
naar hun zin te maken, mits het geen kwaad kan voor de vogels.
Die zijn toch het belangrijkste en de eigenaren zijn gek met ze.

Hoewel er zat mensen zijn die vinden dat je dit soort dieren
niet in gevangenschap mag houden en zo moet gebruiken (ik heb dat ook in zekere zin),
wordt je toch enorm enthousiast door hetgeen je voorgeschoteld krijgt.

Ik heb tijdens mijn twee bezoeken gemerkt, dat er ook veel mensen
op af komen die geen idee hebben welke vogels ze aan het fotograferen zijn.
Die mensen zijn enorm enthousiast over zoveel verschillend soorten
en gaat er ook een zekere mate van educatie uit van deze plek.
Mensen bewust maken van de schoonheid van de natuur kan nooit kwaad in deze tijden.

In een volgend blog aandacht voor schuilhutfotografie met oa deze:

Middelste Bonte Specht

Tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Hoi René, jij hebt weer een leuke dag gehad zo te lezen,
    Veel soorten voor je lens, ik heb van de foto's genoten.
    De bijeneter, de hop en de scharrelaar zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Dit is toch wel fantastisch hoor. Wat een beelden!!
    Dit is genieten voor elke natuurfotograaf. Zo tof al die verschillende en indrukwekkende vogels.
    Die uilen zijn echt te gek. Foto 18 vind ik daarvan echt heel mooi. Maar ook die hop, specht en die bijeneter zijn super mooi.
    Jij moet zeker een geslaagde dag hebben gehad René.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig René, wat een gouden greep om eerst bij de Valk langs te gaan wat een mogelijkheden heb je weten tye benutten het is weer een site van grote klasse geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo René, geweldig mooie foto's... Het educatieve aspect mag natuurlijk niet vergeten worden al maken we zulke foto's natuurlijk liever in de vrije natuur. Wat natuurlijk niet gaat lukken!! Bovendien geeft dat eventueel ook veel verstoring . Hier is daar natuurlijk geen sprake van met deze aan de mens gewende vogels. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha René,
    een fantastische mogelijkheid om de vogels op een andere manier en in actie op de plaat te krijgen.
    Je serie van de scharrelaar vind ik fantastisch, maar ook de hop, uilen en.... staan er allemaal heel origineel op. Wat een rijke oogst voor een ochtend fotograferen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Zo, het hele arsenaal aan zeldzaamheden komt wel zo'n beetje voorbij. Er zijn zo van die soorten tussen waar je normaal wel erg ver voor moet reizen om die te kunnen zien en te fotograferen, zoals de laplanduil, mijn favoriet, en de sneeuwuil. Toch bekruipt mij , evenals bij jou zoals je aangeeft, een beetje een dubbel gevoel. Ik zou, denk ik, toch het gevoel hebben dat het allemaal niet echt en gekunsteld is. Maar, laat uiteraard onverlet dat het zeker een educatief doel dient, evenals dierentuinen, en dat ik er geen seconde aan twijfel dat deze mensen goed voor hun dieren zorgen.
    Je hebt je er in elk geval lekker uitgeleefd en heeft je een serie prachtige platen opgeleverd en wat je zegt m.b.t. het scherpstellen op vliegende vogels is zeer herkenbaar, ik heb meestal op m'n 300 mm. nog een converter van 2.0 gemonteerd en dan is niet alleen scherpstellen een hele crime, maar überhaupt de vogel in beeld krijgen is al heel lastig. Hoewel je een mooie serie maakte op deze locatie zal ik daar niet snel naar toe gaan, ik hoop een aantal van deze soorten nog eens in het wild tegen te komen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René, ja een dubbel gevoel zeker maar datzelfde heb ik ook in dierentuinen waar ik toch ook graag kom om te fotograferen. Hoe dan ook ik heb genoten van deze mooie afwisselende serie, prachtige foto's van prachtige vogels!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene
    zo dit is even genieten wat een mooie serie is dit,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Het is een absolute buitenkans om deze soorten zo van dichtbij te kunnen zien en fotograferen. Natuurlijk is het een grotere uitdaging om ze in het wild zo te kunnen fotograferen, maar dat is zo simpel nog niet. Om allerlei redenen denk je tegenwoordig goed na of je een verre reis wilt maken en natuurlijk ook waar naartoe. Dan is het ook nog afwachten of je datgene gaat zien wat je graag wilt.
    Dit najaar is het er voor mij niet van gekomen om een keer naar De Valk te gaan. Als ik dan zie wat jij hebt kunnen fotograferen dan word ik er toch echt enthousiast van. De ene plaat is nog mooier dan de andere. Natuurlijk kan je bedenkingen hebben tegen deze aanpak, maar voor mij overheerst toch wel het voordeel dat je ze in een betrekkelijk vrije omgeving schitterend kunt zien. Een aantal soorten heb ik in verschillende landen op de wereld gezien én goed op de plaat kunnen krijgen. Zoveel op één dag blijft toch bijzonder. Wellicht ga ik er in 2023 naartoe.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Wow dit is wel een schitterende gelegenheid om jaloersmakende platen te maken van jaloersmakende soorten......pffft
    dus. De hop heb je lekker, dan zijn de mindere platen, dan je wenste van de vakantie in Frankrijk gauw vergeten. De serie van de bijeneter is geweldig. Ik heb niet zoveel moeite met zo'n iets dikkere bemoste tak. De laatste foto van de steenuil vind ik het mooist met dat licht. De Ransuil zo lekker vrijzittend is echt verrukkelijk. De Rode wouw is ook echt een wenssoort voor mij om ooit zo dichtbij te kunnen platen. De sneeuwuil om de paal en de oehoe beiden met open vleugels in een woord prachtig. En de scharrelaar, tjonge wat een kansen!. Een supergave blog!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke blog en mooie foto's. Ik had al vaker van deze fotografie locatie gehoord, en na het lezen van jouw blog wil ik hier zeker een keertje heen, omdat er een aantal van mijn wenssoorten zich prachtig laten zien. En Lunteren is niet zo ver weg. Dus ik zal volgend jaar aan het eind van de zomer eens kijken, want hop en bijeneter blijven natuurlijk niet het hele jaar door buiten showen. Ik heb ook wel het idee dat de vogels daar bij De Valk goed verzorgd worden , het welzijn van de dieren vind ik wel belangrijk, anders fotografeer ik daar toch met een dubbel gevoel. Ik zet het op mijn lijstje voor 2023. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig René. Ik was er eerder dit jaar en heb net als jij genoten. Toen helaas geen bijeneter of scharrelaar, dus alle reden om nog een keer terug te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html