"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 5 april 2015

Op stap met Loes. An unexpected journey.

Grutto-paar

Al een tijdje hadden Loes (http://belton-loes.blogspot.nl/) en ik de afspraak,
om eens samen een dagje op pad te gaan.
Omdat ik zo'n leuk plekje ken om grutto's te fotograferen, was de keuze snel gemaakt.
Zodra de grutto's paartjes hadden gevormd en hun plekjes ingenomen hadden, zou de tijd
rijp zijn om een datum te prikken.

We keken goed naar de weersvoorspellingen en de juiste dag werd uitgekozen.
De hele week, tot de dag van de afspraak, zag het weer op die dag er goed uit.
Om het mooie ochtendlicht goed te benutten, spreken we rond 7 uur af in de polder.

's Ochtends half 6 word ik wakker van de regen die op de ruiten klettert 
en de wind die om het huis giert. Lekker dan!
Ik stuur een whats-app naar Loes en na wat heen en weer ge-app, besluiten we 
om het maar af te blazen. Tenminste, voor het tijdstip van 7 uur.
Rond 8 uur zouden we de situatie nogmaals bekijken.

Maar dan is het 7 uur en de lucht wordt blauw.
Gauw contact zoeken en we gaan er dan toch maar voor.
Drie kwartier later stap ik in de auto en je raadt het al: Regen!
Maar de lucht ziet er wel licht uit. Het kan ieder moment opklaren.

Om 8 uur zien we elkaar en stapt Loes bij mij in de auto en begint het eerste
verkenningsrondje langs de diverse plekjes.

Uiteraard staan de beloofde grutto's niet op de mooie plekjes.
Sterker nog, we zien ze niet eens in de buurt van de mooie plekjes.

Hazen

Van ellende maken we maar wat plaatjes van hazen.
Nee, de dag begint niet echt lekker, maar ik weet 100% zeker dat we met
de nodige goede foto's thuis zullen komen.
Toch????

Gelukkig laat een tureluur zich uiteindelijk wel mooi zien.

Tureluur

Maar ik heb een kritische dame in de auto.
Dat zwart is niet naar de zin van mevrouw.
Hmmm......

Maar ook de grutto's laten zich nu zien.

Grutto (man)

Net allemaal als er wat opklaringen zijn.
Maar na 5 minuten fotograferen, zien we toch al snel dat het allemaal meer van hetzelfde is.

Grutto (vrouw)

Dus ook dit levert niet de platen op die mevrouw van mij wil zien.
Lastige klant hoor.

Omdat de grutto's zich niet op de gewenste plekjes laten zien en het licht 
toch ook niet echt goed meewerkt, wil ik naar een andere plek.

Ik had een rijtje met soorten naar Loes gemaild en haar beloofd dat we die allemaal
goed voor de lens zouden krijgen.

Grutto, Tureluur, Grote Zilverreiger, Torenvalk, Buizerd, Wulp
en nog wat andere soorten.

Baltsende futen

Rijdend van de ene plek naar de andere zien we baltsende futen.
Een beetje ver weg, maar je hoopt op het dansje met de waterplanten.
Helaas.

We zien van alles, maar het weer werkt bij tijd en wijle echt niet mee
Op de andere plekjes is het ook niet "Je van het" en we besluiten om
dan maar weer naar het Grutto-weggetje te gaan.

En ja hoor, het weer wordt beter en de vogels gaan beter meewerken.
Nog niet zoals we het echt willen, maar het begint er op te lijken.

Tureluur

We staan een tijdje op een plekje en als ik de auto wil starten, kom ik
erachter dat je lichten laten branden als de motor stilstaat geen goed idee is.
Tsja, wat dan????
Nergens iemand te bekennen en daar sta je dan op een polderweggetje.
Ik kom op het goede idee om dan maar de ANWB te bellen.
Helaas, autopapieren en dus ANWB-pasje vergeten mee te nemen.
Gelukkig komt er een boer aan en die wil ons wel even helpen.
De startkabels liggen achterin en we zouden dus snel weer verder kunnen.

Maar ja, als je geen stroom hebt, krijg je de achterklep niet open.
Dus de achterstoel naar voren en alle bende die achterin ligt dan maar
via het stoelgat eruit. Uiteraard begint het net te hozen natuurlijk.

Na veel vijven en zessen heb ik de startkabels in mijn hand
en krijgen we een beetje stroom van de boer.
Gelukkig was het boer Geert niet, want dan had ik Loes misschien ook nog moeten beschermen.

Omdat het nu toch baggerweer is en de accu moet opladen, 
gaan we maar weer een stuk rijden.

We komen een paar veldleeuweriken tegen, maar die willen toch echt niet op de foto.
Grote zilverreigers zitten te ver weg en ganzen staan niet op het fotomenu.

Dus na een tijdje rijden weer naar het grutto-weggetje.
De grutto's beginnen steeds beter mee te werken.
Als we weer een fotosessie achter de rug hebben met een mooi paartje,
slaat het noodlot voor de zoveelste keer toe deze ochtend.

Weer wil de auto niet meer starten!!!
Gelukkig heb ik de startkabels op een makkelijk te bereiken plek gelegd
en er komt ook snel een auto onze kant op.
Gelukkig is het weer Boer Geert niet, maar wel een boer die 
ook uiterst behulpzaam is.

Nadat de auto het weer doet, besluiten we om eerst maar van auto te wisselen.
Ik wil namelijk niet fotograferen vanuit een auto waarvan de motor loopt,
want dat zorgt voor beweging in je foto's.

Grote Zilverreiger

Eenmaal in de auto van Loes, gaan we maar weer de verschillende plekjes langs.
Op een bepaald moment valt mijn oog op een grote zilverreiger die in een slootje
aan het jagen is. Ik laat Loes een stukje doorrijden en de auto keren, 
zodat we makkelijker kunnen fotograferen. 
Nooit direct een noodstop maken, want dan is de vogel meteen gevlogen.
Maar de achtergrond is afschuwelijk en de reiger loopt van ons af.

We zetten de auto aan de kant en wachten even af. Dan vliegt de reiger naar
de andere kant van de sloot en komt onze kant op.



Een minivisje wordt gevangen en we merken dat de reiger ergens van schrikt.
Waarschijnlijk een boer die in een schuur aan het werk is en het is voldoende
voor de reiger om een ander plekje op te zoeken.
Jammer, want ik had het gevoel dat hij erg dichtbij zou komen.

Maar omdat de vogel nou toch gevlogen is, moeten we weer iets anders vinden.
Ik vraag Loes of ze het misschien leuk vindt om eventjes bij 
de ijsvogeltjes te gaan kijken. Het is dan wel geen goed weer daarvoor,
maar het is wel een leuk intermezzo.

Wulp

Voordat we naar het ijsvogelnest rijden, toch nog even naar de grutto's
rijden en hopen op mooie plaatjes.

In de verte zie ik het al.
Er staat een mannetje op een paal en net met goed licht!


Helaas is dat mooie kleurtje weer snel verdwenen.

Elk veertje, hoe lastig ook te bereiken, moet gepoetst worden.

Ik vraag mij hardop af of deze grutto al op de uitkijk staat en dat het vrouwtje al op het nest zit.

Maar na eventjes zoeken, zie ik het vrouwtje op een ander plekje rondlopen.
Met deze serie is Loes al meer tevreden en met de foto's van de grote zilverreiger
is ze ook al blij. Maar we willen toch nog wel iets beters.

De ijsvogeltjes moeten eventjes zorgen voor een leuke onderbreking en  
als we wat aardige foto's hebben gemaakt, willen we nog eenmaal langs de grutto's rijden.

IJsvogel (vrouw)

Ik had gehoopt dat de eieren al uitgekomen zouden zijn en er dus wat actie
rond het nest te zien zou zijn.


Maar er zijn nog geen jongen.
Het vrouwtje houdt de wacht en verdwijnt af en toe in het nest.


Zo nu en dan horen wij het mannetje, maar een visoverdracht zit er ook niet in.

Na een uurtje vinden we het mooi geweest en besluiten om nog eenmaal langs de grutto's te gaan.
Dat is achteraf gezien een zeer goede keuze en het blijkt maar weer dat je in de natuurfotografie
gewoon uren moet maken, om het geluk af te dwingen.

Dus we rijden nogmaals heen en weer over het weggetje.

Terwijl Loes een aalscholver fotografeert die mooi op een paal zit, houd ik
mij bezig met een grutto en een krakeend.

Krakeend

Als de aalscholver weggejaagd wordt door twee wandelaars, zien we dat we ditmaal geluk hebben.
Het mooiste grutto-paartje is aan onze kant van de sloot terecht gekomen en
zit dus lekker dichtbij. Tenminste, als we ze kunnen benaderen.

We rijden langzaam dichterbij en letten goed op of de grutto's stoppen met eten.
Zodra ze stoppen en de kop omhoog tillen, stoppen wij ook en wachten af.
Uiteraard namen we wel regelmatig een foto.

Grutto (vrouw); let op het uiterste puntje van het bovenste gedeelte van de snavel.
Dat heb ik ook al eens bij een kemphaan gezien en heb geen idee waarom ze dat kunnen.

Aldoor even wachten totdat de vogels weer op hun gemak zijn en dan weer een stukje naar voren.
Op die manier komen we lekker dichtbij en kunnen we ze mooi op de foto zetten.

Grutto (vrouw)

Het heeft wat uurtjes gekost, maar eindelijk hebben we ze op de plek waar
we ze ook willen hebben. Als ze dan ook nog eens mooi achter elkaar gaan staan en
wat rek en strek oefeningen doen, wordt je nog vrolijker.

De ene na de andere worm wordt uit de grond geplukt.

Misschien nog een paring?


Nee, dat laatste zit er niet in, maar zeer tevreden kunnen we vertrekken.

Grutto (man)

Voorlopig heb ik wel grutto's genoeg gezien en gefotografeerd.
Al hoewel, de paring wil ik nog wel eens een keertje mooi in beeld zien te krijgen.

We besluiten om nog 1x het rondje te rijden.
We zien nu op verschillende plekjes torenvalkjes bidden.
Omdat de wind uit het Noord-Westen komt, kunnen we ze mooi recht op kop
fotograferen vanuit de auto.
Maar dan moeten ze wel even op de juiste plek blijven hangen.

Nu komt het voordeel om de hoek kijken, dat ik niet hoef te rijden.
Ik zie een torenvalk prachtig op een paaltje zitten.
Omdat ik niet eerst de wagen hoef te keren, kan ik snel het raam aan de andere
kant openen en de camera richten.

Torenvalk (man)


Tien foto's kan ik maken van deze torenvalk.


En deze vier laten mooi het opstijgen van de valk zien.



Maar een torenvalkje op afstand is misschien wel net zo mooi.

We proberen nog een aantal keren een valk op de foto te krijgen,
maar het wil niet echt meer lukken.
De beloofde Buizerd laat zich nog even prachtig zien.
Vlak voor ons hangt hij biddend in de lucht,
maar iedere keer als we voorbij de vogel willen rijden, om een goed standpunt
in te nemen, vliegt hij voor ons uit.
Tsja, pech hebben.

Al met al is het een erg lang verslag geworden van een bewogen, maar gezellige dag.
Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan zonder autostoringen.
Gauw de volgende dag een nieuwe accu gehaald!

In een volgende blog komt een paartje geoorde futen langs.

Geoorde futen.

Tot de volgende keer,
René



















20 opmerkingen:

  1. Prachtige serie foto's en ook een geweldig verhaal René.
    Jullie hebben wel wat beleeft zeg.
    Het is maar goed dat jullie door een boer zijn geholpen, boer Geert zou jullie ook geholpen hebben, ik vind het een aardige vent, hij verdient de negatieve aandacht niet vind ik.
    Foto 1, 11, 15, 16 18 en 25 vind ik helemaal geweldig.
    Ik wens je nog fijne paasdagen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat een dag zeg! Dat accuverhaal mooi verteld, maar is we een gedoe hoor, gelukkig zijn de resultaten een heel fijn goedmakertje, zodat je toch met veel voldoening terug kunt kijken op deze dag. Natuurlijk is Loes kritisch, haha, Zij is ook altijd bezig met een uitdaging, dus iets vernieuwends. Er zitten weer juweeltjes tussen. Maar eigenlijk zijn ze allemaal heel mooi om te bekijken. De laatste zijn wel de mooiste (incl. Torenvalk) en om de IJsvogeltjes zo te fotograferen, daar kan ik alleen maar van dromen.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Rene
    dat was een dagje genieten . en wat hebben jullie veel gezien die dag.
    ik heb weer genoten van je mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat zal je gebaald hebben, René. Dat zijn van die dagen die ik zelf liever oversla. Ik heb me overigens goed vermaakt met je verhaal, hoor. Tja en dan zie ik je foto's .... Als je dat maakt op een dag dat het eigenlijk niet zo wil vlotten. Voor mij zou dat een TOPdag zijn. Wat een schitterende foto's weer. Ik weet het, zelf word je hoe langer hoe kritischer op je eigen foto's vooral als ze binnen je comfortzone zitten. Maar echt, dit zijn weer erg mooie foto' s. Het ijsvogeltje blijft mooi. Deze foto's laten dat ook weer zien. Dat torenvalkje steelt overigens de show, maar dat komt ook door de kleurencombinatie, denk ik. Hij had wel een prachtig paaltje uitgezocht. Al met al een prachtige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    De humor spat van de tekst af. Ik heb met een brede grijns gelezen hoe het jullie vergaan is. Een ongeluk zit in een klein hoekje en komt vaak niet alleen. Maar toch, een happy end. Ik denk ook dat als je terugblikt je toch heel tevreden over de oogst aan foto's mag zijn. Ok, je hebt er wat voor moeten doen en jullie hebben ook het nodige geduld moeten opbrengen, maar het resultaat mag er echt wel zijn. De ijsvogel, de laatste foto's van de grutto's en tenslotte de torenvalk vormen voor mij de mooiste oogst van de dag.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie Rene, waar weer van alles te zien is.
    Het ijsvogeltje is helemaal favoriet bij mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, hier is die lastige mevrouw ;-) Arme jij, de hele dag zo'n lastig en kritisch mens op sleeptouw.... Hihi, dat sleeptouw hadden we toch bijna nodig! wat een hilarische ochtend, en dan vergeet jij nog te melden dat je reserveband midden op het polderweggetje was achter gebleven....
    Maar gelachen hebben we!
    En dankzij dat lastige mens stond er wel een reserve-auto en kon jij dat torenvalkje even prachtig in beeld nemen.

    Ik ben er nog steeds van onder de indruk hoe snel jij een vogel ziet, en binnen de kortste keren hoorde ik dan je camera al ratelen, terwijl ik de bewuste vogel nog niet eens in focus had.

    't Is weer een fraaie reeks geworden, een mooi en compleet beeldverslag van een geslaagde dag, ik zal eens gaan zien wat ik er van weet te maken...

    Groetjes Loes

    PS Moest héél erg lachen om Boer Geert! Hoe verzin je het ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou wat een avontuur hadden jullie, zo blijkt maar weer eens te meer dat mooie foto's niet in een half uurtje te knippen zijn.
    Maar het levert wel een vermakelijk verhaal op dat ik met herkenning heb gelezen en dacht ook nog even aan de dag dat ik iemand
    adders zou laten zien :-)
    Jullie uiteindelijke oogst mag er trouwens uiteindelijk zijn zeg, fraai de tureluur van foto 7, mooi in zijn omgeving. Als ik zulke mooie ijsvogelfoto's zou kunnen maken zou ik een gat in de lucht springen. Knap werk ook het vliegbeeld van de krakeend en ja een fraaie serie van de grutto's, waarvan ik 18 en 19 de mooiste vind. leuk ook de vliegbeelden van de torenvalk.
    Een gedenkwaardige dag hadden jullie met uiteindelijk toch loon naar werken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een ps
    Super hoe jij ook nog die krakeend en wulp in de vlucht wist te pakken!
    Ik heb nog een hele hoop te leren....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het gaat goed komen, gewoon een paar keer mee nemen en dan is er vriendschap voor altijd. En dat na deze ochtend is het ook wel hilarisch hoe het afgelopen is. Een echte goede voorbereiding heb je niet gedaan..was die accu al niet langer slecht...;- ) je weet nu hoe je van binnen uit bij de start kabels moet komen...Even naar de foto's, wow, wat zijn het er veel. Mooi verhaal erbij. Je hebt mooie plekjes laten zien. En wat een verrassing om even naar de ijsvogel te gaan, daar ben ik wel verliefd op en het torenvalkje is ook wel een schatje. ..en de andere heb ik zitten bewonderen hoe je dit weer op de kiek hebt weten te krijgen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een enerverende dag met uiteindelijk toch heel wat mooie foto's. IJsvogeltjes blijven toch helemaal jouw ding, geweldige foto's, ook al doen de vogeltjes dan geen spannende dingen. Mis in dit blog wel de rust die je blog meestal uitstraalt, maar dat krijg je als je gids bent, dan wil je zoveel mogelijk laten zien. groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb René,

    ik heb heerlijk zitten lezen en kijken. Wat een avontuur zo met die niet startende auto arghhh.....
    Gelukkig maar dat er altijd wel boeren in de polder zijn hahahahaha.......
    De Grutto's en Tureluurs staan er toch heel fraai op. Soms krijg je niet de omstandigheden die je graag zou willen maar het is niet anders. Bovendien had je ook nog een aantal alternatieven en die zijn ook heel erg mooi. Dat ijsvogeltje heb je ook echt geweldig mooi op de foto gekregen. De zilverreiger vind ik wat minder maar je kan wel goed zien dat hij een visje heeft. het vieze weer waar je mee begon zal daar ook geen goed aan gedaan hebben. Het is een blog waar ik met veel plezier naar heb gekeken. Ik kijk uit naar je volgend blog van de geoorde futen.

    Groetjes, Helma

    PS Ik heb gelijk gekeken naar die foto van de Grutto's in het water maar die is gewoon in de lightbox te zien hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt heel bijzonder Reně want ik zie hem zelf wel in de lightbox!!??

      Verwijderen
    2. Hey René,

      dit geloof je nooit!
      Ik start mijn blog altijd in FF (FireFox) op en daar staan werkelijk keurig alle foto's in de lightbox. 19 in totaal als je de kleine meegerekend, en nu komt ie..... Ik had het idee om hem eens in IE (Internet Explorer) op te starten en ja hoor, daar zit de fout. Die laat maar 18 foto;s zien en niet de foto van de Grutto's in het water. Ik heb beide versies naast elkaar gezet op het scherm maar zag gelijk al in de lightbox dat er in IE maar 18 stonden en in FF 19. Open hem maar eens in FF dan zie je wel alle foto's inclusief de foto die jij bedoelde.

      Verwijderen
    3. Inderdaad heel gek allemaal René.
      In FF doet ie het zoals ie het ook zou moeten doen maar in IE en dus ook kennelijk chroom dus niet!!!
      Je bent dus niet gek *grinnik*.

      Verwijderen
  13. Un lujazo de imágenes... Estupendas... Un abrazo desde Murcia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,
    heb erg genoten van je verslag van deze rommelige dag. Verrassend dat je tussen alle accuperikelen en regenbuien door toch ook een serie prachtige platen kan laten zien. Heb ik ook erg van genoten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Via de blog van Loes bij jou terecht gekomen. Een prachtig verhaal en dito foto's. Ik heb geleerd dat je vooral nog veel meer geduld moet hebben...En wat bovenaan je blog staat - de tekst van JC en wie altijd gelijk heb - klopt natuurlijk ook weer.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een avontuur zeg, wat een dag , maar wat hebben jullie veel gezien. De ijsvogels zijn top, maar de grutto's van dat standpunt, dat lukt in Arkemheen niet hoor, zonder de auto uit te komen. De grote zilverreiger is ook een plaatje.
    Ik ga snel door naar de blog van Loes, benieuwd hoe zij deze dag heeft weergegeven.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi René,

    Wat een consternatie met die auto zeg. Ik moet ook altijd opletten dat ik de knop met de automatische verlichting uitzet, die blijft ook nog geruime tijd doorbranden nadat je de auto afgezet hebt.
    Ja, heel herkenbaar, als je iemand meeneemt naar plekken waar je normaal gesproken altijd succes hebt dan werken de vogels die dag net niet mee.
    Maar behalve een leuke dag hebben jullie er toch ook allebei een leuke serie aan over gehouden. Ik heb net even de serie van Loes bekeken en er zitten inderdaad een aantal paralellen in. Van jouw serie vind ik de krakeend de mooiste.
    Die naar boven gekrulde snavel van de grutto heb ik ook wel vaker gezien en inderdaad ook bij kemphaantjes en scholeksters. Ze kunnen die snavel blijkbaar in de (zachte) modder zo buigen om wormen en slakjes te kunnen traceren en pakken. Die punt is n.l. uiterst gevoelig.
    Leuk verhaal overigens bij je serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html