"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 31 maart 2015

Voor de laatste keer: Aan de waterkant.

Baltsende Futen

Bij de afsluiting van het blog:
gaf ik al aan dat ik nog de foto's van die middag zou plaatsen in een apart blogje.

Als u het blogje van de dodaars gemist heeft, zou ik u aan willen raden om
hier even een blik te werpen. Daar staan een aantal foto's in, waar ik zelf heel erg blij mee ben.

In de ochtend was ik dus op bezoek bij de dodaarzen en daarna bracht ik voor het
eerst een bezoekje aan het ijsvogelnest.
Omdat er nog niet veel actie bij dat nest was, ging ik in
de middag nog maar eventjes richting de waterkant.

Dit plekje aan de waterkant is alleen maar in de winter aantrekkelijk.
In de zomer zie je bijna helemaal niets.
Dus vandaag de laatste kans op wat mooie beelden vanaf deze plek.

Wilde eend

Aalscholver

Zo behendig als de aalscholver in het water is, zo onhandig is hij uit het water en
al helemaal als hij ergens op wil klimmen.

Fuut met vis

Tussen het baltsen door moet er gegeten worden en het doodschudden
van de vissen, levert regelmatig een mooie druppelregen op.


Effe uitschudden........

Grauwe gans

Grauwe ganzen zijn ontzettend schuw in dit gebied, omdat er flink gejaagd wordt op ganzen.
Dat merk je direct, want ik hoef maar een kleine beweging te maken en
ze gaan er van door. Maar als je heel stil zit dan........


komen ze nog wel eens dichterbij.

Kuifeenden

Ook de kuifeenden heb ik dit jaar niet lekker dichtbij gekregen.
Vaak staat de wind verkeerd en verblijven de grote groepen eenden
liever aan een andere kant van de plas.

Kuifeend

Maar deze middag komen ze zo nu en dan wat dichterbij.
Niet binnen de 5 meter helaas, maar je kunt niet alles hebben.

Meerkoet

Waterhoen

De waterhoentjes zijn ook van die vogeltjes, die je hier regelmatig hoort,
maar ook zij zijn ontzettend schuw.


Eén keer klikken met de camera en ze gaan er als een speer vandoor.
Geen idee waarom, want op andere plekken trekken ze zich niets van mensen aan,

Waar ik op hoop deze middag zijn in het water dansende futen.
Ik begin echter het idee te krijgen, dat er te weinig waterplanten zijn op de plek waar 
ik mij bevindt. Langs de kant is er bijna geen riet en een paar meter uit de kant,
is het water waarschijnlijk te diep.


Fuutjes genoeg in de buurt.
Er zijn drie stelletjes en twee enkelingen in de omgeving.


Af en toe komt er eentje jagen bij de paaltjes in het water.
Ze zijn dan wel niet zo mooi voor op de foto,
maar ze trekken wel de vissen aan.
Waarschijnlijk eten de vissen van de waterplantjes, slakjes en dergelijke
die zich aan de paaltjes vastklampen.


En zo nu en dan wordt er gebaltst.
Niet zo heel dichtbij deze keer, maar iets verder op de plas.


Tijdens het baltsen komt er opeens een concurrent om de hoek kijken en dan
gaat het opeens ontzettend snel,


Het territoriale mannetje knalt op de indringer af en hoewel hij
hier uit het scherptegebied rent, krijgen deze laatste 2 foto's wel een plaatsje,


Gewoon omdat het mooi is om te zien en soms mag een foto dan best niet helemaal scherp zijn.

Zo, dit was de laatste serie vanaf de waterkant.
Een volgend blogje gaat over een uitstapje naar de grutto's met Loes.

Grutto (Vrouw)

Tot de volgende keer,
René

16 opmerkingen:

  1. Je liet me schrikken met je titel ;-) Maar ik begrijp het nu.
    Wat een heerlijke plek om te fotograferen. De futen foto's springen eruit. Ik heb al heel wat kilometers langs het kanaal heen en weer gereden, maar er zit maar 1 koppeltje futen. Tenminste het zijn er 2 maar ik weet niet of het een paartje is, want ik zie het verschil niet tussen de vrouwtjes en mannetjes. Gebaltst werd er (toen) niet. Mooi de vis en het uitschudden. Genieten als je de concurrentiestrijd in beeld krijgt. De grutto belooft al weer veel goeds voor de volgende keer.
    Groeten, Gonnie
    Jij hebt weer mooie momenten gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke genietserie weer, René!
    De kwade fuut steelt wel de show, ook al is-ie zelf niet helemaal scherp - geweldig om te zien.
    " Effe uitschudden..." is ook een hele leuke.
    De waterhoen op 12 heb je er wel héél mooi opstaan, kleur en licht zijn prachtig.
    En van de rest heb ik ook genoten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Een mooie afsluiter van je winterstek. Om te beginnen vind ik het zwemmende waterhoentje een schitterende plaat. De futen stelen natuurlijk de show met een aantal mooie acties. De vissende fuut heeft een prachtige plaat opgeleverd, maar de fuut die een mogelijke bedreiger verjaagt heeft ook voor mooie actieplaten gezorgd, zeker de eerste. Futen zijn wel fotogeniek.
    De grutto belooft veel goeds.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie weer René, de ene nog mooier dan de andere.
    Prachtig vind ik de fuut die de indringer verjaagt, ze kunnen echt heel fijn zijn.
    Ook het Waterhoentje op foto 12 vind ik echt super.
    Ik ben heel benieuwd naar je Grutto blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een hele mooie serie foto's!
    Leuk dat er zo veel actie in de foto's zit.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rene
    Weer een mooi blog.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel aan de waterkant blijven zitten, dit is toch prachtig om mee te mogen maken, ik wil er wel van mee blijven genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie gedragsblog René, van eigenlijk algemeen voorkomende soorten die jij op deze manier even fijn voor het voetlicht haalt.
    Ik hou hier van, van kijken zien maken en zo met meer aandacht en bewondering deze vogelsoorten bekijken.
    Prachtig de acties van de futen met de visjes, vermakelijk de stuntelende aalscholver en mooi de opnamen van het waterhoentje, ook overigens mijn ervaring dat die zich helemaal niet altijd zo gewillig laten fotograferen.
    Ja en dan de boze fuut, dat is natuurlijk een geweldig spektakel en met je eens dat die foto's het plaatsen meer dan waard zijn,
    Benieuwd naar het komende gruttoblog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    Prachtige serie weer, vooral de futen sprigen eruit, heerlijk scherp en mooie standpunten en houdingen. Grauwe ganzen daar struikel je hier zowat over in tegenstelling tot de grutto's zoals in mijn vorig commentaar vermeld en ze zijn totaal niet schuw. Heel mooi ook dat waterhoentje, ook mijn ervaring is dat ze erg schuw zijn, ze lopen of zwemmen alrijd van je af. Die wilde eend en meerkoet mogen er ook zijn, prachtig.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's heb je weer René.
    Ik geniet hier telkens weer van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waar zal ik beginnen? Je Waterhoentje (zo'n prachtige vogel), prachtig! Maar ook je actiefoto van de gans en je kuifeendje. En dan die schitterende actiefoto's van de futen. Heel mooi allemaal weer. Het landschap lijkt op de Groene Jonker. Was je daar? 17 en 18 zijn mijn favoriete foto's. En je laatste foto belooft wat. Fijne Paasdagen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Joke,

      Nee hoor, geen Groene Jonker. Gewoon Noord-Holland ipv Zuid.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  12. WOW René, het zijn echt weer kunstwerkjes!
    Loepzuiver en scherp en prachtig licht. Dit laag gekozen standpunt is altijd een succes! Erg mooi!
    En samen met Loes gaan voor de Grutto's! hmmm ik verheug me er al op!
    Fijne Paasdagen,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey rené,

    jij weet ook hoe je een bezoeker vast moet houden met deze platen.
    Zo ontzettend mooi zeg en ook zo mooi helder. Ik kan niet eens een "mooiste" aanwijzen
    want ik geniet van het begin tot het einde. Prachtige lage standpunten maar ook supermooie acties op en in het water.
    Hele fijne Paasdagen

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html