"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 28 februari 2017

Dynamisch Texel

Scholeksters en strandlopertjes

We zijn een midweekje naar Texel geweest en het was weer heerlijk.
Helaas waren de weersomstandigheden niet zo denderend.
Dinsdag gelukkig wel mooi weer, woensdag ging wel en
op donderdag een grote storm.

Omdat er ook leuke uitstapjes met de hele familie in de planning zitten,
moet het fotograferen op dinsdagochtend en dinsdag laat in de middag gebeuren.
Nadat we maandagmiddag onze spullen uitgepakt hadden,
was er nog tijd voor een lekkere strandwandeling.
Deze strandwandeling en een autoritje langs een aantal plekjes leveren
voldoende informatie op voor mijn foto-uitstapje van de volgende ochtend.

Eidereend

Tijdens de strandwandeling van maandagmiddag had ik een Eidereend
gezien op een onverwachte plek.
Ik hoopte dat de vogel er de volgende ochtend ook nog zou zijn en
dat bleek inderdaad zo te zijn. Leuk om eens zo'n vogel aan het werk te zien
tijdens het jagen. Het ene krabbetje na het andere krabbetje werd opgevist
en snel naar binnen gewerkt.

Eidereend

Eind februari staat vaak in het teken van terugkerende broedvogels,
vertrekkende wintergasten en af en toe een leuke dwaalgast.
Leuke dwaalgasten betekenen echter ook vaak grote groepen fotografen en
dat is niet echt mijn ding.
Liever lig ik in mijn eentje ergens languit en wacht op wat er komen gaat.

Het verkenningstochtje van de maandagmiddag had mij een paar mooie
nieuwe plekjes opgeleverd en dan hoop je natuurlijk
dat de vogels die je toen zag, er de volgende dag ook zullen zijn.

Bontbekplevier

Van grote afstand zie ik al dat er wat vogeltjes heen en weer lopen langs de waterlijn.
Rustig probeer ik dichterbij te komen en iedere keer wanneer de vogeltjes
vluchtgedrag vertonen stop ik eventjes en wacht totdat ze weer doorgaan met foerageren.
Vluchtgedrag bestaat vaak uit het op en neer wippen en het laten lopen van ontlasting.

Zodra ze weer doorgaan met alledaagse dingen, kun je weer proberen om iets dichterbij te komen.

Dit bontbekpleviertje heeft geen zin om op mij te wachten en verdwijnt 
al uit beeld, wanneer ik nog ver verwijderd ben van de waterkant.

Drieteenstrandloper

Maar het bontbekje is niet het enige vogeltje ter plaatse.
Diverse andere steltlopers zijn op zoek naar voedsel.
Al tijgerend door het natte zand en af en toe een foto nemend,
kan ik steeds een stukje dichterbij komen.

Een paar Drieteenstrandlopertjes, een Bonte Strandloper en een tweetal Tureluurs
bevinden zich op zo'n twintig meter afstand.
Groepjes vogels zijn altijd lastiger te benaderen dan 1 enkeling.
Maar met beleid en geduld kan ik toch dichterbij komen.

Drieteenstrandloper

De Tureluurs lopen al foeragerend helaas steeds verder van mij vandaan,
maar de Drieteentjes en de Bonte Strandloper blijven wel in de buurt.
Gelukkig is het rustig op dit deel van Texel en zijn er nog geen 
honden die de vogels opjagen.

Bonte Strandloper

Hoewel ik de vogels tot een meter of 5 weet te benaderen, blijft
het lastig om ze te fotograferen.
Even stilstaan is er meestal niet bij met deze vogeltjes en
dan is het een kwestie van anticiperen op wat ze gaan doen.

Drieteenstrandloper

Hoewel ik ze regelmatig fotografeer, blijft deze soort een leuk onderwerp.
Het kost iedere keer wel een nat en smerig pak en 
als je maar 1 dikke jas bij je hebt, is dat lastig voor de rest van de week.
Daar komt bij dat de binnenkant van de auto iedere keer onder het zand zit ;-)

Drieteenstrandloper

Maar ja, ik heb weinig tijd en om die kostbare tijd te spenderen aan
Drieteentjes is ook zonde.
De bedoeling is om later die ochtend een wandeling in de Slufter te maken
met het hele gezin en dus moet ik het hebben van een paar uurtjes.
De woensdag en donderdag belooft namelijk slecht tot zeer slecht weer te worden
en zal er dus van fotograferen niet veel meer komen.

Steenloper

Het is nog laag water en dat betekent dat er volop voedsel te vinden is
op plekken waar je als fotograaf lekker dichtbij kunt komen.

Steenloper

Terwijl ik langs de waterlijn loop, zie ik op een drooggevallen stuk een
paar steenlopers rondscharrelen. Nou zijn Steenlopers niet zo heel schuw,
maar dat betekend nou ook weer niet dat je er zo op af kunt rennen.

Steenloper

Dus ook nu weer is voorzichtig benaderen het devies.
Ik probeer altijd in te schatten waar ze ongeveer naartoe gaan en 
daar dan eerder te zijn dan de vogels zelf.
Dan komen ze vanzelf jouw kant op en is het makkelijker fotograferen.

Steenloper

Rotganzen

Texel is een dynamische eiland met diverse biotopen.
Dit heeft een grote aantrekkingskracht op grote hoeveelheden vogels.
Door die grote groepen te fotograferen, kun je dan weer die dynamiek benadrukken.

Maar het fotograferen van grote groepen vogels is lastig.
Meestal lukt dat alleen wanneer een grote groep op de vlucht slaat en
dan kun je meestal alleen de achterkant fotograferen. Of is het 
een probleem om iets van scherpte in je foto te krijgen.

Mooier is het om zo'n groep te fotograferen, wanneer de vogels langs komen vliegen 
of wanneer ze op je af komen vliegen.
Dat laatste is echter erg lastig voor de meeste camera's en
levert bijna altijd onscherpe beelden op.

Bontbekplevieren, Strandlopertjes en een Tureluur

Dan is het natuurlijk ook fijn wanneer zo'n groep niet al te ver
van je verwijderd is. Het groepje hierboven is wat dat betreft te ver weg.

Drieteenstrandlopers

Ik kom steeds dichterbij de plek, waar ik de middag daarvoor grote groepen vogels had gezien.
Een mooi groepje Drieteenstrandlopers gaat duidelijk dezelfde kant op en
zo'n honderd meter verderop zie ik honderden vogels aan de waterkant.

Dat was nou precies waar ik naar op zoek was en ik heb nog een uurtje de tijd.
Maar grote groepen vogels moet je behoedzaam benaderen, want het laatste
wat je wilt is om ze op te jagen.
Zeker niet in de wintertijd, want dan hebben ze al hun energie nodig.

Als fotograaf heb je jezelf er ook nog eens mee, want vluchtende vogels
leveren ook geen enkele mooie foto op.

Scholeksters

Langzaam probeer ik dichterbij te komen, maar al snel hebben de vogels mij in de smiezen.
Dan maar kruipend verder en beetje bij beetje de groep benaderen.
Moet ik normaal gesproken ongeveer de laatste 25 a 30 meter kruipend en tijgerend afleggen,
nu moet ik al zo'n meter of 60 van te voren languit in het zand.
En dan is het echt nog een heel eind kruipen, kan ik je vertellen.

Drieteenstrandlopers

Zodra ik zie dat er groepen vogels arriveren ipv dat er vogels op de vlucht slaan,
weet ik dat op de juiste weg ben.
Beetje bij beetje kom ik dichterbij. 
Ik weet dat de afstand minimaal een meter of 25 zal moeten blijven,
want dichterbij zal de hele groep de lucht in  jagen.


Pas wanneer je op zo'n korte afstand bent, kun je goed bekijken
hoe al die soorten met elkaar omgaan.
Grappig is om te zien dat de verschillende soorten elkaar uitstekend
kunnen verdragen, maar dat iedere vogel zijn/haar eigen soort opzoekt.
De Scholeksters bij de Scholeksters, de Drieteentjes bij de Drieteentjes,
de Rotganzen bij de Rotganzen etc etc.
In de hele groep zitten ook nog groepen Smienten, Eidereenden en Tureluurs.


Er blijven groepjes bijkomen en ieder plekje wordt benut.


Nou zijn er enorme stukken strand helemaal leeg, maar alle arriverende vogels 
zoeken een plekje direct aan de waterkant.
De reden zal ongetwijfeld zijn, dat ze dan direct dichtbij hun voedselbron zijn.


Wanneer het vol is, gaan de vogels liever iets verder in het water staan,
dan dat ze de strandkant kiezen.
Het blijft leuk om grote groepen vogels te bekijken.
Het fotograferen is echter een stuk lastiger.
Hoe moet je kaderen en hoe maak je een uitsnede met het nabewerken?
Zo'n grote groep zorgt namelijk altijd voor halve vogels aan de randen.
Welke poets je weg en welke laat je staan?
Ik weet eigenlijk niet of er regels voor zijn, maar ik doe het altijd maar op gevoel.


Halve vogels aan de rand van een foto moeten ook een beetje het gevoel oproepen,
dat er nog enorm veel vogels zijn buiten het kader van de foto.
Bij vliegende vogels moet het gevoel opgeroepen worden, dat
er nog meer in aankomst zijn of dat er al veel verder gevlogen zijn.
Het blijft lastig om daarin keuzes te maken.

Ik zie dat mijn tijd bijna om is en besef mij, dat ik nu natuurlijk ook
niet zomaar op kan gaan staan.
Want ook dan knallen de (inmiddels) duizenden vogels direct de lucht in.

Dan maar weer terug kruipen, totdat ik op een zodanige afstand ben dat ik kan gaan staan.

Ook dat lukt gelukkig en eenmaal in de auto besluit ik om nog even snel langs een paar
plekjes te rijden. De rest van de familie moet zich toch nog aankleden,
dus ik heb nog even de tijd.

Kleine Zilverreiger

Tijdens zo'n ritje merk je toch dat Texel een echt vogeleiland is.
Enorm veel soorten kom je tegen tijdens zo'n kort ritje met de auto.

Kluten

Om het blog compleet te maken plaats ik ook maar de plaatjes, welke eigenlijk
net van te ver genomen zijn.
Maar zo is het plaatje van Texel als vogeleiland wel compleet.

Torenvalk

Al kun je vanuit de auto natuurlijk ook wel vaak dichtbij foto's maken.
Dit Torenvalkje hing lekker tegen de wind in boven een dijk en
kwam langzaam maar zeker steeds een stukje lager.

Wulp

Bij het Wagejot was het eerste groepje Kluten gearriveerd, maar opvallend 
waren ook de vele Wulpen die daar aanwezig waren.
Het Wagejot blijft toch bij uitstek een prachtige plek om vogels te fotograferen.

Jaloerse Eidereend

Tijdens onze wandeling in de Slufter zag ik een Eidereend, die een oogje
had op een vrouwelijke Wilde Eend. Dat heb ik al eens eerder gezien, maar
het blijft een zeer grappig gezicht. De Eidereend was uitgebreid aan het baltsen
en constant bezig om de mannetjes Wilde Eenden weg te jagen.



Velduil

Van te voren kijk ik altijd wel even of er leuke soorten aanwezig zijn.
Op een bepaalde plek zat een groepje IJsgorzen, maar hoewel ik verschillende
keren langs die plek ben gereden, heb ik ze niet gezien.
Ook had ik mijn oog laten vallen op een plek waar twee Velduilen gezien waren.
Dinsdag in de late namiddag ben ik daar nog even langs gereden en kon
helaas niet meer dan een bewijsplaatje maken van een jagende Velduil.

Kleine Mantelmeeuw

Na een paar dagen zat het er helaas weer op.
De donderdag raasde er een storm over Texel en was fotograferen onmogelijk.
De volgende ochtend op de boot was het weer schitterend weer en 
dan is het natuurlijk leuk om de meeuwen te fotograferen.

Deze keer heb ik mij ook wat gewaagd aan landschapsfotografie.
Jammer genoeg werkte het weer hier niet lekker voor mee,
want je hoopt dan natuurlijk op mooie Hollandse luchten
en fraaie,kleurrijke zonsondergangen.

Haven Oudeschild (Panorama)

Ik heb even getwijfeld of ik deze foto's in dit blog zou plaatsen,
omdat het aantal foto's dan eigenlijk te groot wordt.

Molen bij Wagejot

Maar omdat de foto's in deze midweek zijn gemaakt,
stop ik ze er toch maar even bij.

Wagejot

Slufter (Panorama)

Erg lastig om in zo'n korte tijd een aansprekende landschapsfoto te maken.
Deze aparte tak van fotografie is er eentje waar je uitgebreid de tijd 
voor zou moeten nemen. 

Ik heb geprobeerd om diepte in de foto's te krijgen door zodanig positie te kiezen,
dat er meerdere lagen in het landschap te zien zijn.

Vuurtoren Texel

Zo nu en dan heb ik geprobeerd om één of ander onderwerp vlakbij
in de voorgrond mee te nemen, maar die foto's zijn niet verder gekomen dan de prullenbak.

Wel heb ik regelmatig de groothoeklens erop gezet, maar daarvoor
was het onderwerp vaak weer net even te ver weg.

Volgende keer maar eens meer tijd nemen om dit te doen.

Vuurtoren Texel


We hopen snel weer een bezoekje te kunnen brengen aan Texel.

Tot de volgende keer,
René
















16 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke plek om te fotograferen met zoveel vogels.
    Je hebt dan ook een pracht serie gemaakt René, wat zul je genoten hebben.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer hè, René. Dat op zo'n uitstapje altijd de familie mee moet ;-) Een bekend, dubbel gevoel: aan de ene kant reuze gezellig, aan de andere kant wil je gewoon je eigen gang kunnen gaan. Het blijft altijd een beetje schipperen dan. Het is dan helemaal balen dat het weer ook nog eens tegenwerkt en je alles in een paar uurtjes moet proppen. Toch valt je opbrengst niet tegen. Het lijkt of je veel langer op stap bent geweest. Het fotograferen van groepen vogels vereist duidelijk weer een andere aanpak. Niet dat ik dat ook wil proberen, want het spreekt mij niet zo aan.
    Leuk dat je je ook aan landschapsfotografie hebt gewaagd en er ook zo over nadenkt. Dat doe ik nooit. Gewoon door de zoeker kijken, dan zie je vaak al gauw of het wat gaat worden of niet. Je panorama's zijn prachtig gelukt, maar bij de vuurtoren ben je eigenlijk net iets te vroeg vertrokken. Hier had ik gewacht tot echt donker om een echte nachtfoto te kunnen schieten. Het blauwe uurtje is in principe ook mooi, maar je had hier nu niet echt mooi licht. Volgende keer eens proberen?
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,

    Als fervent Texel-fan en bezoeker allemaal zeer herkenbaar voor mij, sterker je hebt er veel karakteristieken van het eiland en zijn vogelwereld ingelegd waardoor het voor mij een feest van herkenning is. Je hebt er duidelijk voor gekozen om de vogels wat kleiner en ook groepen in beeld te brengen, wat mij betreft een goede keuze om ook wat van het eiland en het biotoop te laten zien. Inderdaad vaak lastig om groepen te fotograferen en met name te bepalen waar de randen ophouden, ook ik doe dat vaak op gevoel. Prachtig blog, zonder specifiek een foto aan te wijzen, maar ik kan de tijd niet afwachten om er ook weer naar toe te gaan, in april is het weer zo ver.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Ik wil gelijk naar Texel, en wel meteen! Dat krijg je van zulke verrukkelijke platen! Heerlijk die vlucht scholeksters en drietenen. De eider man staat er ook weer super op. En de steenloper mooi en grappig. De panoramafoto's van het landschap vind ik ook erg mooi, hoor. Ik doe het je niet na. De kleine mantelmeeuw heb je heel fraai belicht gevangen. Zomaar ff een velduil er tussen, maakt het oom wel tot een compleet Texelblog. Heel knap dat je zo'n verzameling foto's hebt kunnen maken tijdens een familie-uitje!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is het toch een vogelparadijs daar. zoveel leuke soorten. De drieteentjes vind ik zelf ook zo leuk, maar heb ze dit jaar nog niet kunnen fotograferen. Ook leuk dat je al kluten hebt gezien. Kleine zilverreiger is een mooie waarneming. De steenloper heb je erg mooi zo op het strand.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha René,
    Texel > vogeleiland > dat laat je hier wel heel duidelijk zien. Niet te tellen hoeveel vogels je hier laat zien. Heel leuk (en mooi ook) die vluchtfoto's met grote groepen. Ook heel leuk zijn die groepen scholeksters langs het strand - prachtgezicht, al die rode snavels dezelfde kant op. Je openingsfoto is een prachtige combinatie. De aanvallende eidereend bij het paartje wilde eenden laat ook goed het verschil in formaat tussen beide soorten zien; wat een grote kop heeft die eidereend dan.
    Heerlijk, deze impressie van Texel; die meeuw tegen een zomers blauwe lucht hoort daar dan helemaal bij. Maar ja, de wind kan er ook flink tekeergaan. Gelukkig was dat maar één dag.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey René,

    leuk om te zien dat jij weer hele andere elementen in je blog laat zien :-)
    De velduil was bij ons ook gesignaleerd maar helaas troffen wij hem niet net als de Eidereend.
    De andere foto's zijn echt hele mooi zoals je Steenloper. Deze heb je echt zo leuk in beeld gebracht :-)
    Een prachtig eiland en jij had duidelijk meer zonnige dagen dan wij.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Texel blijft toch steeds weer trekken. Het landschap spreekt aan, de relaxte sfeer, maar vanzelfsprekend ook de natuur. De aantallen vogels die je er soms ziet zijn vaak indrukwekkend, heel anders dan bij het Noordzeestrand. Van individuele vogels had je er toch ook een aantal mooi in beeld: eider, drieteen en steenloper bijvoorbeeld. Tja, dan moet het natuurlijk alle dagen wel meezitten met aantrekkelijk weer en dat heb je nooit in de hand. Rekening houden met de anderen uit je gezin is eveneens een vanzelfsprekendheid. Dat je mogelijkheden beperkter waren dan vorig jaar is een feit, volgende keer beter.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige serie René.
    Het is daar echt geweldig voor mensen die vogels fotograferen.
    Ik vind de foto's met de scholeksters echt super, prachtig zoals ze op een rijtje staan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha dit is toch weer een mooi blog om te bekijken en zeker ook leuk alle verhalen die je er weer bij vertelt. Jammer dat het weer niet meeviel, maar je hebt er toch wel een aantal leuke platen aan overgehouden. Ik vind vooral de opnamen met de grote hoeveelheden scholeksters e.d. heel fraai. Leuk dat je toch ook steeds vaker even een uitstapje maakt naar een andere tak van fotografie,hierbij was het wel fijn geweest als je inderdaad wat lekkere wolkenluchten had gehad, maar de opname van de Slufter vind ik ook zonder wolkenlucht wel heel fraai.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo leuk om te zien dat jij Texel door heel andere ogen ziet dan ik een week later, jouw ogen zoeken en zien vooral de vogels, maar daarom heel leuk om te zien dat je je ook aan landschap hebt gewaagd, vooral de panoramafoto's zijn heel geslaagd. Je laatste 'nachtfoto' is leuk geprobeerd maar heeft 't niet, opdracht voor de volgende keer ;-)

    Dan je vogels, 't heeft wel wat hoor die grote groepen, vooral waar een deel zit en een deel vliegt, de topper is voor mij nr 19 met die mooi gegroepeerde soorten.
    De Eidereenden - mooie foto's ! - hebben wij ook gezien, maar niet gefotografeerd, hihi afgezien van de meeuwen op de boot hebben wij dus helemaal geen vogels gefotografeerd ;-) Maar als ik jouw serie bekijk dan krijg ik daar wel een pietsje spijt van, nog maar een keertje terug dan..

    Fraaie serie weer René!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Rene
    geweldige foto's dat was genieten.
    ik had wat problemen met mijn blog ik heb nu een nieuwe blog hermanversteeg.blogspot.com
    ik hoop dat je je weer aanmeld op mijn blo dan kan ik je weer volgen.
    met vriendelijke dank Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's ik gedachte zet ik nog een extra streep onder Texel op mijn bezoek lijstje van Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig gezicht die grote hoeveelheid vogels bij elkaar, schitterende foto's vind ik dat.
    Maar je landschapsfoto's vind ik ook geweldig, vooral de panoramafoto's zijn heel fraai ondanks het gebrek aan de Hollandse luchten. Je kunt niet alles hebben hè!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi om te zien hoe anders jij je midweek Texel hebt doorgebracht dan wij. Hebben wij een keer geprobeerd de landschappen vast te leggen met een enkel meeuwtje op de boot, heb jij juist de vogels volop gefotografeerd en een enkel landschap erbij gedaan. Mooi die grote groepen vogels. Knap hoe jij die benadert met zo veel geduld. Ik had wel even spijt dat ik mijn zoomlens in het huisje had gelaten bij de zonsopkomst in De Cocksdorp. Daar zat een grote groep zeer benaderbare ....lopertjes (denken we). Gingen zelfs badderen terwijl wij op 3 meter afstand stonden.
    Maar met de groothoek was het toch niet haalbaar. Maar fraai dus die grote groepen nr 1 en 21 zijn heel fraai. Ook de eider staat er knap op. Die hebben we ook nog twee gezien, maar helaas niet zo mooi op de plaat gezet.
    Texel is fantastisch, we hebben nog lang niet alles kunnen doen wat we wilden. Dus nog maar een keertje terug ;-)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html