"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 25 maart 2017

Lente in de polder

Winterkoning

Eindelijk heb ik weer eens tijd om er een dagje op uit te trekken.
De drukte op het werk is afgenomen en wanneer het weerbericht er
goed uitziet, is het opnemen van een vrije dag snel gedaan.

Maar dan moeten er nog belangrijke keuzes gemaakt worden.
Waar ga ik naar toe?
Ik deel de dag in drieën.
Vroeg in de ochtend naar het hutje van Ton ( foto's daarvan komen later),
daarna de polder in en later in de middag op zoek naar velduilen.

In de polders is de komst van de lente duidelijk merkbaar.
Zomergasten komen terug, wintergasten vertrekken langzaam maar zeker,
de vogelmannen beginnen al zingend de vrouwen te lokken etc. etc.

En de Grutto's nemen inmiddels de broedplaatsen in en
de paartjes worden weer compleet gemaakt.

Grutto

De aankomst van de Grutto's is voor mij het teken dat het nieuwe
vogelseizoen gaat beginnen.
Zodra de Grutto's aankomen, duurt het niet lang voordat er ook andere
mooie soorten weer terugkeren.
De Tureluurs, Kleine Plevieren, Gele Kwikstaarten, Kluten en de Blauwborsten oa.

Paartje Grutto's

Hoewel ik ze inmiddels allemaal vele malen gefotografeerd heb,
blijft de aantrekkingskracht van deze soorten groot.

Het paartje hierboven kom ik al jaren op dezelfde plek tegen.
De komende weken zal ik genoeg paartjes terug zien keren op
de voor mij bekende plekken.
Hopelijk wordt het dit voorjaar niet zo heel nat en 
kunnen de weidevogels voor genoeg nageslacht gaan zorgen.

Grutto (vrouw)

Hoewel boeren vaak de schuld krijgen dat ze door te vroeg maaien een
hoop nageslacht om zeep helpen, blijkt het niet alleen daar aan te liggen.
Er zijn namelijk rovers welke voor een veel grotere slachting zorgen.

De Kleine Mantelmeeuwen schijnen namelijk enorm veel weidevogelkuikens
op te vreten en zou daar dus eigenlijk iets aan gedaan moeten worden. 

Grutto (man)

Maar voor dit moment eerst maar weer eens genieten van het geluid
van de Grutto's, dat weer overal in de polder weerklinkt.

Tureluur

Opvallend vind ik de grote aantallen Tureluurs die ik tegenkom.
Volgens mij zag ik die vorig jaar allemaal een stuk later dan nu.

Paartje Tureluurs

Ik zie niet alleen veel Tureluurs, maar het zijn ook nog eens bijna allemaal paartjes.
Ze zitten nog niet op de meest ideale plekjes, maar met een beetje manoeuvreren
lukt het wel om een acceptabel standpunt te vinden.


Wat mij ook opvalt zijn de grote hoeveelheden weilanden of
delen van weilanden welke onder water staan.
De weidevogels krijgen alle hulp om weer op krachten te komen.

Een initiatief waar Boer Geijsel een voortrekkersrol in vervulde en
dat dus inmiddels behoorlijk wat navolging krijgt.
Nu maar hopen dat er ook een beter maaibeleid gevolgd gaat worden.

In een artikel in de krant stond echter dat er steeds minder
boeren gebruik maken van de subsidies om meer rekening
te houden met de weidevogels.
Duimen maar dat er dit jaar weer eens goed nieuws te melden valt en
er voldoende nakomelingen vliegvlug worden.

Meerkoet

Meerkoet

Ook bij de Meerkoeten is het duidelijk dat de lente is begonnen.
De territoria zijn verdeeld en worden keihard verdedigd.

Soms is het een gevecht van paartje tegen paartje, maar meestal
moet er 1 enkele binnendringer weggejaagd worden.


Vaak denk ik dat er dan eentje verzopen wordt,
maar het loopt iedere keer weer goed af.

Scholeksters

De eerste paringen bij de Scholeksters heb ik ook al weer gezien.
Helaas een beetje te ver weg, maar er word al aan het eerste legsel gewerkt.

Scholekster

Tijdens een eerder tochtje was ik een nieuwe bewoner in de polder tegengekomen.

Steenuiltje

Ik ben benieuwd of er een partner gaat komen voor dit uiltje.
Een hele leuke aanvulling voor het gebied.
Niet alleen de steenuil is hier te bewonderen, maar ook de Ransuil en Kerkuil
broeden hier. Ook de Velduil is een soort die hier regelmatig
wordt waargenomen, maar niet in een echt goed toegankelijk gebied.

Torenvalk (vrouw)

Prooien genoeg in de polder, want dat is te zien aan het aantal roofvogels.
Op diverse plekken is de torenvalk te bewonderen en met de juiste windrichting
vaak uitstekend te fotograferen.

Torenvalk (man)

Fuut

Langs de waterkant valt niet veel meer te beleven.
Nonnetjes zijn verdwenen en Slobeenden en Smienten hebben andere plekken opgezocht.
Af en toe zwemt er een Fuut langs, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik geef het snel op en maak nog 1 tussenstop voordat ik richting de Velduilen ga.

Op de tussenstop hoor ik een Winterkoning zingen.
Ik zie hem zitten in het riet, maar dat is nou niet de plek voor een mooie plaat.
Gauw een beetje een aardig stokje gezocht en op een leuk plekje neergezet.

De nieuwe zangplek valt in de smaak van het vogeltje,
want al snel gaat hij op het stokje zitten.

Winterkoning

Het winterkoninkje heeft duidelijk de zomer in zijn bol en
laat duidelijk horen dat hij er zin in heeft.
Er komt toch een behoorlijk geluid uit zo'n klein vogeltje,
want ze zijn al van verre te horen.

Winterkoning

Winterkoninkjes bouwen vaak meerdere nesten en dan kan een vrouwtje een
geschikte uitzoeken. Ook nu zie ik het vogeltje constant met nestmateriaal in
zijn snavel, maar het wordt naar verschillende plekjes gebracht.


Het vogeltje heeft duidelijk voorkeur voor een aantal plekken.
Zodra dat eenmaal duidelijk is, kun je makkelijker een goed standpunt uitkiezen.
Gewoon een kwestie van eerst even goed opletten en dan pas beginnen met fotograferen.

Dan klinkt er een bekend geluid.
Het pingping van de Baardman is in de verte hoorbaar en komt
langzaam mijn kant op.

Twee vogeltjes zijn het.
Een mannetje en een vrouwtje.

Baardman

Hoewel ze net even te ver weg zitten (aan de overkant van een sloot),
lukt het toch om een paar leuke plaatjes te maken.

Baardman

De acrobaat blijft niet lang rondhangen en nadat het paartje vertrokken is,
besluit ik richting de Velduilen te gaan.

Velduilen zijn lastige klanten om te fotograferen.
Meestal worden ze pas actief vlak voordat het begint te schemeren.
Helaas is mijn lens niet lichtsterk genoeg om dan nog scherpe foto's te maken,
dus moet ik het hebben van de momentjes dat de Velduil overdag op jacht gaat.

Ik ben om 15:30 uur ter plaatse en verken het gebiedje een beetje.
Geen Velduil te zien, maar wel een Torenvalkje dat niet zo schuw is.

Torenvalk (vrouw)

Het Torenvalkje is duidelijk gewend aan mensen en zodra je
door krijgt wat de acceptabele afstand is voor deze vogel,
blijft de vogel gewoon zitten waar zij zit.

Torenvalk (vrouw)

Inmiddels komen er meer mensen die geïnteresseerd zijn in de uilen en
ik zie dat ze allemaal naar ongeveer dezelfde plek gaan.
Ik hobbel ook die kant maar op en wacht op wat er komen gaat.

Rond 18:00 uur laat zich eindelijk een Velduil zien.

Velduil

Nog te ver weg, maar het bewijsplaatje is er in ieder geval ;-)

Het blijft rustig en de Velduil heeft nog helemaal geen zin om te gaan jagen.

Tsja, dan maar proberen om van die ene Velduil een mooiere
foto te maken. Ik doe drie stappen naar voren en er vliegen vijf Velduilen op.
Twee daarvan zaten aldoor op nog geen 5 meter afstand van mij en
ik heb ze volledig over het hoofd gezien.

Doordat ik per ongeluk deze vogels opstoot, worden er nog eens een stuk of 
vier exemplaren zenuwachtig en ook die vliegen op.
Negen Velduilen op een heel klein stukje grond.

De vogels blijken ook in geen geval in paniek te zijn en
landen gewoon een stukje verder weer in het gras.

Zoek de derde Velduil ;-)

Helaas blijven de Velduilen ver weg en wachten ze met de start van de jacht.
Ik kan nog een plaatje maken met drie exemplaren.
Hoe vaak krijg je daar nou de kans voor?

Maar ja, de topplaten van de Velduil zullen vandaag niet gemaakt worden.
Terwijl het licht afneemt, loop ik richting de auto.

Jagende velduil in tegenlicht

Net op dat moment besluit een uil om op jacht te gaan en kan ik nog
net een aardige tegenlichtopname maken.

Een andere keer maar opnieuw proberen.

In een volgend blog komt de ochtendsessie aan bod met oa deze Dodaars

Dodaars

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Hoi Rene
    wat een mooie collectie aan vogels eenden is dit top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Lekkere voorbode van de lente is dit blogbericht!
    Fijn dat je een steenuil erbij hebt en in een blog ook nog een velduil, nee drie!!! dat is niet mis, ook al wil je ze graag dichterbij. Je gedresseerde winterkoning steelt wel behoorlijk de show! Te gek, dat het je lukt hem naar de stok te lokken. wat een lief ♥leuk uitslovertje is dit zangertje toch ♥ De baardmannen in spagaat zijn prachtig, maar ook het portret van de meerkoet. Eigenlijk allemaal mooie platen. De dodaars is natuurlijk een juweeltje. Je moet mij maar eens appen waar die hut van Ton is!
    Het is me trouwens ook opgevallen dat er heel veel tureluurs zijn. Lijkt echt meer dan vorig jaar. Ik had ook nog een paar goudplevieren zowat in zomerkleed, ook fijn. Fijn weekend René, het blijft een paar dagen echt lenteweer.Genieten. Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Maria,

      Als ik de plek doorgeef, krijg ik problemen met de huisbaas. Dus helaas.

      Groetjes,
      Renë

      Verwijderen
  3. Hoi René,
    Wat een fantastische foto's!! Heel mooi hoe je al deze prachtige vogels op de kiek hebt gezet.
    Ook ik (net als Maria hierboven) vind die wonterkoninkjes ontzettend mooi. Wat een druktemakertjes zijn dat met die open bekkies. Super!!
    Ook die fuut en dat atletische baardmannetje springt er meteen uit met die grappige pose. Een mooie serie weer René!!

    Ennuh..bedankt voor je tips. Persoonlijk vind ik de dierentuinen nog steeds ontzettend leuk. Mijn vrouw heeft ook een kaart, dus dat is natuurlijk altijd gezellig samen. En zo geniet ik ook weer van jouw natuur foto's.

    Groeten en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een prchtige log en dan die uilen daar ben ik wel strondjaloers op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat weer een fijn vogelblog René, je begrijpt dat er heel fijne herinneringen bij me opkomen als ik jouw prachtige gruttofoto's zie. Wat ben jij toch een enorme vogelfluisteraar, hoe krijg je het voor elkaar om zo'n winterkoninkje op jouw stokje plaats te laten nemen en dan ook nog van die fraaie opnamen te maken. Heel mooi ook de foto's van de baardman, juist ook vanwege de extra ruimte. Zoveel velduilen bij elkaar is toch wel uniek, evenals het feit dat jij ze niet had gezien :-) Leuk ook het steenuiltje, zou leuk zijn als die zich daar zou settelen met een partner. Ik heb weer genoten van je avonturen en de dodaars doet me al uitzien naar het volgende blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Je pakt weer lekker uit. De zomergasten zijn in aantocht. Ik heb er alleen nog niet zo veel van gezien als jij. Van wat je hier laat zien is het winterkoninkje een topper. Wat gaaf dat je zoveel inzicht hebt dat je het vogeltje kunt uitnodigen op een door jou gewenste plek. En dan kom je zomaar baardmannetjes tegen, die ook nog voor een fraaie pose zorgen. Het torenvalkje (nr 16) is een geslaagde actiefoto. Wat een velduilen heb je gezien. Dat een vogel vlakbij je zit en plotseling opvliegt zonder dat je er eerder iets van gezien hebt is mij al vaak overkomen, bijvoorbeeld bij houtsnippen. Je gaat ongetwijfeld daar vaker heen, als je weet dat je daar kansen hebt om ze te zien. En ja, de dodaars maakt ook mij nieuwsgierig.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie heb je weer René.
    Dat is en blijft genieten bij jou.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een behoorlijke vangst voor één dagje polderen. En gelukkig zitten er ook genoeg foto's tussen die vanaf een standpunt gemaakt zijn die ook voor 'normale' mensen haalbaar zijn ;-) Dat geeft de burger moed. De eerste meerkoet en de fuut vind ik één van de mooiere, maar die halen het toch niet bij het winterkoninkje. Knap bedacht die truc met de stok. Die zal ik onthouden. De Beverwijkse torenvalk zal inderdaad wel dezelfde zijn als die in mijn laatste blog aan het poetsen slaat. Ik had alleen het idee dat het een mannetje was en jij hebt het over een zij? Je zal wel gelijk hebben...
    De velduilen zitten er dus nog steeds. Volgens de statistieken maak je dus nog een redelijke kans ze te zien in de komende twee maanden. Misschien moet ik toch ook nog eens een avondje die kant op. Wat een armoe dat wij geen geld (over) hebben voor een lichtsterkere lens ;-)
    Tsja... en dan die baardmannetjes. Het is toch niet eerlijk dat die gewoon achter jou aan komen? Hoe doe je dat toch? Prachtige plaatjes hoor, ik ben weer stinkend jaloers.
    De dodaars als clifhanger belooft weer een supermooi volgend blog. Ben benieuwd.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van deze blog wordt ik helemaal blij, wat kan werk toch een hoop tijd op slurpen, gelukkig is het nu iets rustiger geworden, anders hadden wij niet van deze beelden kunnen genieten. Zal kijken of mijn Droppie ( meerkoet) ook zo wil poseren, hij heeft nu veel ruzie met de parende meerkoeten in de haven, wie is de baas..

    Nog genieten van het voorjaars weer, dan kom je vast met nog veel meer mooie beelden thuis. Veel plezier.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben nog helemaal niet de polder in geweest, maar zo te zien wordt het de hoogste tijd, want wat is het altijd weer genieten als grutto's en tureluurs weer te horen en te zien zijn. Ik geniet nu dus maar even van jouw beeldverhaal.
    Wat een rijke oogst voor één dag! Je winterkoninkje springt er voor mij uit, heerlijke platen met prachtig licht.
    Zoveel velduilen is toch wel heel bijzonder!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hwey René,

    een mooi blog met volop varia en met schitterende platen van diverse vogels.
    Het zingende winterkoninkje spant wel de kroon hahahahaha... geweldig zoals je die kon vastleggen. Ook de baardmannetjes zijn prachtig. De houding van de man in foto 21 en 22 (wijdbeens of poots) is echt hilarisch om te zien :-) De torenvalk en de meerkoet zijn ook heel mooi. met zoek de 3e uil zie ik in foto 26 toch 4 uilen zitten in het hoge gras!! Prachtig voorjaarsblog en ben benieuwd naar de andere velduilen en Dodaars.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is heerlijk genieten van de lente op dit blog, René. Wat een rijke vogelvangst laat je alweer zien.
    Top, dat het winterkoninkje direct je tak in gebruik nam; hij is bijna te horen zoals hij enthousiast zit te zingen. Baardmannen staan er ook heel leuk op. Naar de velduilen ga je vast nog eens terug.
    En ik ben heel benieuwd naar je volgende blog, want die dodaars...wauw.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    Wat een heerlijk lente blog, geweldig zoals de verschillende soorten er op staan.
    Mooi zo het zingende winterkoninkje, ook de blauwborstjes vind ik super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke vogelserie. Ik kan ook heel blij worden van het geluid van de eerste grutto's die weer terugkeren uit het zuiden. Leuk ook dat winterkoninkje, die werkte mooi mee, en wilde zelfs op jouw stok gaan zitten. Gaaf die baardmannetjes, die heb je ook nog mooi erop. Verder gewoon weer een mooie serie waarbij ook steenuil en torenvalk weer heel knap zijn vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html