"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 13 juli 2017

Vogelhut op de Veluwe Deel II

Goudhaantje

Kwamen in Deel I de wat grotere vogels en eekhoorntjes aan bod,
in dit deel zijn de kleintjes aan de beurt.

Rondom de vogelhut zijn altijd veel mezensoorten te zien.
De enige twee mezensoorten die ik in al die jaren niet
bij de hut heb gezien zijn de Staartmees en de Buidelmees.
De Buidelmees is logisch, want dat is een rietvogel, maar
een Staartmees zou toch wel moeten kunnen.

Deze ochtend zie ik vooral veel jonge Koolmezen (geen foto's van gemaakt)
en jonge Pimpelmezen.

Badderende jonge Pimpelmees

Maar ik zie ook een Zwarte Mees.

Zwarte Mees

Een Zwarte Mees lijkt veel op de Koolmees, zeker als je snel kijkt.
De Zwarte Mees mist echter de gele buik en borst en de koptekening is heel anders.
Als je ze naast elkaar ziet, zijn de verschillen duidelijk.

Glanskopmees

De vierde mezensoort die ik deze ochtend zie, is de Glanskopmees
Ik dacht in eerste instantie aan een Matkopmees, maar een vogelaar 
in de hut vertelde dat het een Glanskopje was.

Qua geluid zijn ze uit elkaar te houden, maar zonder dat zou ik het niet 
met zekerheid kunnen zeggen.
Ik neem dus maar aan dat dit een Glanskopmees is.

Glanskopmees

Meestal zijn Glans- en Matkopmezen echte druktemakers.
Opvallend is dan ook dat dit exemplaar even heel rustig blijft zitten.

Maar de mezensoort die mij het meest interesseert, is toch de Kuifmees.
En ik merk dat ik niet de enige in de hut ben, die de Kuifmees het mooist vindt.

Kuifmees

De Kuifmees komt deze ochtend een keer of drie langs.
Iedere keer hoor je iemand zachtjes "Kuifmees" roepen.
Ook de Zwarte Mees en de Glanskopmees werden wel door
iemand gefluisterd, maar het Kuifmeesje werd het meest enthousiast aangekondigd.

Het is een koddig vogeltje met zijn kleine kuifje.
Qua kleuren zijn de Kool- en Pimpelmees vele malen mooier,
maar het Kuifmeesje is door de "zeldzaamheid" ook een stuk aantrekkelijker.

Kuifmees

Doordat de kleuren van de Kuifmees niet zo uitbundig zijn,
heeft mijn lens het moeilijk om goed scherp te stellen met zo weinig licht.
Altijd lastig met onderwerp die niet zo contrastrijk zijn.

Dan hoop je dat het vogeltje net een paar seconden langer stil blijft zitten,
zodat er net tijd genoeg is om scherp te stellen en een paar foto's te maken.

Kuifmees

Ook de Kuifmees is dorstig en wel ook graag een bad nemen.

Kuifmees

Het blijft mooie soorten regenen, hoewel niet ieder vogeltje zin heeft om te poseren.

Gekraagde Roodstaart

Een Gekraagde Roodstaart blijft helaas op afstand in een boom zitten.
Jammer, want ook dit is een mooi gekleurde vogel en altijd leuk 
om van dichtbij te fotograferen.

Fitis

Het is grappig dat de vogels in golven verschijnen.
Een tijdje zie of hoor je niets en dan opeens zijn er weer diverse soorten ter plaatse.

Soms verschijnen er ook vogels die wat lastig te determineren zijn.
Zo was er al de Glanskopmees (of was het toch een Matkopmees) en nu verschijnt een vogeltje
waarbij je ook altijd even twee keer moet kijken wat het is.

Als deze soort fluit weet je het direct, maar bij stilte wordt het lastig.
De kleur van de pootjes breng uitkomst

Lichte pootjes = Fitis

Fitis

Tjiftjaf

En donkere pootjes = Tjiftjaf

Als de tjiftjaf fluit, dan roept hij zijn eigen naam en is dan dus makkelijk te herkennen.

Jonge Vink met pa op de achtergrond

Opvallend zijn de grote hoeveelheden Vinken die zich rond het hutje bevinden.
Ze maken regelmatig ruzie met elkaar en dat zou zo maar eens kunnen komen
omdat er beduidend minder voer rondom het vijvertje ligt.

Een Vink is nou niet een van de soorten waarbij de camera direct begint te ratelen,
maar soms levert de Vink wel een leuk plaatje op, zoals in bovenstaand geval.

Zwartkop (vrouw)

Eén keertje kwam er een Zwartkopvrouw langs. De foto is niet zo best, maar
om het overzicht compleet te maken plaats ik hem toch.
Het mannetje heeft overigens wel een zwarte pet op en daarom de naam.

Wat verder opviel, was de aanwezigheid van een groepje Sijsjes.
Veel vrouwtjes en een paar jonge vogels, maar de mannetjes waren dungezaaid.
Heel af en toe zag ik er eentje.

Sijs (vrouw)

Het blijkt dat de Sijsjes interessant zijn voor de meeste mensen in de hut.
Waar de camera's meestal stil blijven bij de Mezen en Vinken,
wordt er behoorlijk wat geluid geproduceerd wanneer de Sijsjes langs komen.

Sijs (man)

Met hun groen/gele kleuren is het ook een mooi vogeltje om te fotograferen.
Komt ook bij dat het geen soort is die je dagelijks tegenkomt.

Ook bij deze vogelsoort is het mannetje duidelijk mooier gekleurd dan het vrouwtje.
Wanneer het mannetje ten tonele verschijnt, krijgt hij ook duidelijk meer aandacht.

Sijs (vrouw)

Heel vroeger werd er in Amsterdam gesproken over twee vogelsoorten.
Sijzen en Drijfsijzen.
Men kende al de verschillende soorten niet en dus werd iedere watervogel
gemerkt als Drijfsijs en de rest was gewoon Sijs.
Oud- Amsterdams spraakgebruik dus.

Sijs (vrouw)

Een Boomkruiper ontsnapt net aan mijn camera.
Altijd een leuke soort, zeker wanneer je aan de buitenkant van de boom zitten
en je hem dus en-profiel kunt fotograferen.
Die snavel maakt err toch een apart plaatje van.

Boomklever (juveniel)

Dan is het makkelijker om een Boomklever te spotten.
Deze te fotograferen is echter een heel ander verhaal.
De Boomklever zijn altijd erg bewegelijk.
De enige keer dat ze echt stilzitten, is wanneer ze zaden uitzoeken.
Maar dan hebben ze weer zo'n zonnebloempit in hun snavel en dat wil
je natuurlijk ook weer niet op de foto hebben.

Gelukkig blijken jonge Boomklevers een stuk minder bewegelijk dan hun ouders.

Rode Eekhoorn

Roodborst

Ook de Roodborst is goed vertegenwoordigd op deze plek.
Op zich natuurlijk niet zo heel verwonderlijk, want de Roodborst is behoorlijk algemeen.

Wat wel opvallend is, is dat ik maar 1 jong zie rondhuppelen.

Roodborst (juveniel)

Veel jonge vogels dus rond de vogelhut. Pimpelmeesjes, Koolmeesjes, Vinken en Boomklevers
en dan maar 1 jong Roodborstje.

Goudhaantje

Een soort welke sporadisch bij de hut komt, is het Goudhaantje.
Het Goudhaantje is het kleinste vogeltje in Europa en
normaal gesproken erg lastig te fotograferen.

Goudhaantje

Zeer bewegelijk zijn ze en altijd tussen de takken.
Vandaag komt er twee keer eentje op bezoek en hij blijft ook
nog even een paar seconden stilzitten op een mooi plekje.

Goudhaantje na een bad

Het Goudhaantje gaat ook nog even uitgebreid in bad en poseert nog
even met een nat pak op een boomstronk.

Een afsluiting van een heerlijke ochtend in de vernieuwde vogelhut.
Een plek die ik regelmatig bezocht heb, maar nooit was de oogst zo groot.
Als je toch in een paar uur tijd de Kruisbek, Appelvink, Goudvink, Goudhaantje
en Kuifmees kunt fotograferen, dan mag je niet klagen.

In een volgend blog aandacht voor:

Jonge Baardmannen

Tot de volgende keer,
René





14 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat een mooie reeks!! Werkelijk schitterend wat je weer laat zien.
    Dat goudhaantje vind ik heel erg mooi. Maar ook dat glanskopmeesje en kuifmeesje zijn fantastisch gefotografeerd. Een prima plekkie daar René.
    Je baardmannetjes zijn ook erg grappig, moet meteen aan dat tv programma "baardmannetjes" denken van die twee echte baardmannen..haha...!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dit heerlijk om te zien ik zit heerlijk mee te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo René,
    ik vind het natte goudhaantje het allerleukst. Maar wat een topochtend heb je gehad. Een prima hut is dat.
    En jouw foto's zijn altijd prima.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    op en top serie wat een soorten kwamen er voorbij was vast genieten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie René.
    Wat een verscheidenheid aan vogels heb je daar gezien. Door zo'n hutje heb je de mogelijkheid die kleine bosvogels op de foto te krijgen en dat is jou hier bijzonder goed gelukt.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, jij mag zeker niet klagen, René. Zoveel bijzondere soorten krijg je zelfs bij een duurbetaalde hut niet vaak voor je lens! En zover zit die gekraagde roodstaart nou ook weer niet. Wat doet die eekhoorn trouwens in dit blog? Was die verdwaald? Kuifmees is inderdaad voor mij ook een hoog genoteerde wenssoort. Het verschil tussen glanskop en matkop is inderdaad bijna niet te zien, maar geeft de biotoop niet de doorslag? Dacht ik altijd...
    Volgens mij ga jij hier nu vaker heen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René, je hebt zeker niets te klagen qua soorten! Prachtig al deze mezen, en de sijsjes ook echt een heerlijke soort! Net als het goudhaantje laten die zich niet vaak op de foto zetten. De mooiste foto vind ik die van het juveniele roodborstje!! Wat een plaatje. Maar het natte goudhaantje is ook geweldig! De glanskoppen en de zwarte mees, zijn ook wel hele fijne soorten om te zien, maar uiteraard ben ik het met je eens, dat een kuifmees ondanks dat die minder kleurig is, aantrekkelijk is om te fotograferen. at een bijzonder koppie heeft die toch. Jammer dat de Gekraagde roodstaart niet dichterbij in beeld wilde. Je eekhoorn in het midden van de blog is natuurlijk een juweel van een foto, maar staat er een een beetje plompverloren tussen...moest die niet in je vorige blog? Wat een dag had je daar, zeg!!! Het levert je twee heerlijke blogs op! Genieten!
    Fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik had dit plaatje van de eekhoorn nog liggen en was een beetje benieuwd naar de reacties, wanneer ik hem tussen al die kleine vogeltjes zou plaatsen ;-)

      Groetjes,
      Ren'e

      Verwijderen
  8. Prachtige serie en commentaar, volgens mij was ik daar ook die morgen, alleen wat later, dus ik heb nog wel wat gemist in het begin van de dag .....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook de kleintjes heb je er prachtig op staan, was bij mij toch wat minder gelukt.
    De eekhoorn valt wel op tussen die vogeltjes, maar het is een hele mooie foto
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig René, mooi om al die vogeltjes te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk valt allereerst de enorme diversiteit op van de aanwezige soorten daar bij die hut. Dat zul je elders niet vaak aantreffen. Het zal ongetwijfeld ook een reden zijn waarom het daar zo druk is. Je hebt de mogelijkheden prima benut en er zitten soorten tussen die ik nog nooit gefotografeerd heb en hoog op mijn wensenlijstje staan. De kuifmees is dat dan wat minder, die heb ik al meerder malen gefotografeerd, maar al jaren aas ik op (vuur)goudhaantjes. De zwarte mees, glanskop en matkop zijn ook al van die soorten. De mooiste foto's vind ik nrs. 18 en 19 van het sijsje, inderdaad een mooi vogeltje waarvan ik er vroeger meerdere in mijn volière had, een makkelijk, sociaal vogeltje dat met andere soorten goed te houden was. Fijne serie waarvan ik enkele opnames graag zelf gemaakt zou hebben.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    wat een mooie varia aan vogeltjes zeg! Echt hele leukerdjes. Geweldig toch dat je die vanuit een gratis hut zo kan footgraferen. De zwarte mees en ook de kuifmees vind ik geweldig. dat zijn de 2 soorten die ik ook graag nog zou fotograferen. Over de eekhoorn heeft Maria al wat gezegd hahahahaha... maar ik vind hem wel onwijs mooi zeg! Prachtig al deze vogels en bijzonder dat de goudhaan er nog tussen zit. ik dacht dat die er alleen in de winter waren. Hoe dan ook, ik heb er weer van genoten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    Het zal wel snel rondzingen dat de hut erop vooruit gegaan is en dat er een goede kans is om veel te zien. Het moet een goed gevoel geven als je zoveel soorten hebt gezien en er ook nog mooie platen van hebt kunnen maken. Over de vreemde vogel ga ik niets zeggen, dat is al genoeg gedaan. Het kuifmeesje dat aan de begroeiing hangt met zijn staart in het water vind ik schitterend, net als de platen van de sijs man. Maar over het geheel genomen was het weer een prachtig verslag.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html