"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 31 juli 2024

De Bijeneterhut

 

Bijeneter

In mijn vorige blogpost heb ik de foto's laten zien,
welke ik gemaakt had in de Themahut in Emmen.
In deze post komen de foto's welke gemaakt zijn in de grote volière: De Bijeneterhut.

Op de dag zelf zijn er nog een aantal personen aanwezig.
Als ik het goed heb zijn dat er maximaal 6.
Er zijn in totaal 4 containers die allemaal 3 of 4 plekken
hebben waaruit gefotografeerd kan worden.
De Bijeneter-volière bevat 3 containers en drie biotopen.
De eerste is de hut met de broedwand voor de bijeneters en
een best wel lange en brede waterpartij ervoor.
De tweede hut is de zogenaamde moerashut en
nummer 3 is de heidehut. Alles staat met elkaar in verbinding,
want het is 1 grote kooi van 1100 vierkante meter.

Nadat ik een paar uurtjes in de themahut had gefotografeerd,
werd het tijd om eens in de Bijeneterhut te gaan kijken.
Aan het aantal auto's te zien op de parkeerplaatsen,
vermoeden ik dat er nog geen plek vrij zou zijn bij de Bijeneters.
Maar ik wilde toch eerst ergens anders achteraan gaan.

Ik had namelijk gezien op facebook, dat een paartje Kleine Bonte Spechten
een nestholte had gemaakt op een goed zichtbare plek en
dat er ook jongen gevoerd werden.

Dus eerst op naar de Heidehut.

Kleine Bonte Specht

Ik zag op een aantal plekken gaten in stammen,
maar toen het mannetje aan kwam vliegen met een prooi in zijn snavel,
was direct duidelijk waar ik de camera op mest richten.

De nestholte kon gewoon  niet op een betere plek voor de fotograaf.

Kleine Bonte Specht

Zo te zien ben ik ook net op tijd.
Een jong komt wel heel ver uit de holte om de omgeving te bekijken.
Dat gaat niet lang duren, voordat dit jong uitvliegt.

Het blijkt dat er 's ochtends vroeg al een jong is uitgevlogen
en er nog twee jongen in de holte zitten.

Het jong strekt zich uit en schreeuwt constant dat
het voedsel wil hebben.
De ouders laten echter lang op zich wachten en 
proberen ze om de jongen uit de holte te lokken.

Maar ik moet en zal natuurlijk wel een voedseloverdracht fotograferen.

Groene Kikker

Natuurlijk wil ik niet de rest van de ochtend aan de Kleine Bonte Spechten
spenderen, want er valt zoveel moois te zien.

De jongen in het nest blijven schreeuwen om eten en ik vermoed dat
er toch wel snel een voedseloverdracht plaats zal vinden.
Geduld bewaren dus.

Ondertussen klimt er een Groene Kikker op een steen midden in de vijver.
Het levert nog een leuk beeld met spiegeling op en
pas thuis op de computer zie ik de tweede Kikker.

Draaihals

Een Draaihals laat zich mooi zien, maar ik blijf 
aldoor met 1 oog naar het schreeuwende jong kijken.

En terwijl de Draaihals nog steeds mooi poseert,
zie ik de volwassen Kleine Bonte Specht bij de nestholte landen.

Kleine Bonte Specht

Eén van de jongen steekt mooi net z'n koppie naar buiten en de camera ratelt achter elkaar door.
Het moment waar ik op gewacht had.
Nu dat binnen is, kan ik mij eindelijk op de Bijeneters storten.

Wanneer ik de deur open van die container,
zie ik dat er niemand anders meer inzit.
Dat is mooi, want dan kan ik mijn beide camera's voor een ander gat leggen.

Eerst even goed kijken waar ik het beste uitzicht heb op 
de beste en mooiste plekjes van de broedwand.

Er zijn zo'n 12 paren al aan het broeden of
bezig met de holte in de natuurlijk ogende broedwand.
Dat is te zien aan de hoopjes zand onderaan de broedwand,
welke afkomstig zijn van het uitgraven van de nestholte.

Er zijn ook al zeker jongen in sommige nestholtes,
want er vliegen regelmatig oudervogels met een prooi de wand in.

Bijeneter

Ik schat de groep Bijeneters op 35 exemplaren en je kunt ze 
in alle drie de hutten tegenkomen.
Ze zijn door de hele volière op jacht naar insecten,
welke iedere ochtend los gelaten worden.
Wanneer de natuurlijke prooien op zijn,
doen de Bijeneters zich tegoed aan de meelwormen,
die overal aangeboden worden.

Hoe vroeger op de dag je begint met het fotograferen van de Bijeneters,
des te groter is de kans dat je ze met een natuurlijke prooi kunt vast leggen.

Bijeneter

Het is een beetje overweldigend om al die Bijeneters van zo dichtbij te bekijken
en keuzes te moeten maken wat je nou wilt fotograferen.
Op veel plekken gebeurt namelijk wel iets en dan
komen er ook nog allerlei dieren drinken bij de waterpartij.

Kleine Plevier

En dan heb ik nog niet eens over het broedende paartje Kleine Pleviertjes.

Parende Bijeneters

Gedurende de dag zie ik een stuk of 6 paringen.
Helaas levert het geen mooie beelden op,
want of er zit onscherpte in de foto vanwege een
te lange sluitertijd of ik zie alleen de achterkant van de vogels.

Bovenstaande foto is genomen net op het moment dat het
mannetje op de rus van het vrouwtje wil springen.
Daarna draaide ze zich helaas om.

Bijeneters

Ook leuk om te fotograferen zijn de voedseloverdrachten.
Dan moeten ze wel allebei ongeveer met de kop op dezelfde plek zitten,
want dan krijg je allebei de koppen scherp.
Omdat ze schuin tegenover elkaar zitten,
mis ik helaas de scherpte op de tweede vogel.

Bijeneters

Het valt op dat een prooi meerdere malen wordt overgedragen.
Eerst van vogel 1 naar vogel 2 en even later van vogel 2 weer naar vogel 1.
En er is ook geen peil op te trekken, welke vogel uiteindelijk de prooi opeet.

Bijeneters

En dan is daar natuurlijk het opgooien van de prooi.
Als je niet precies weet waar je moet kijken, is de kans groot dat je iedere keer net te laat bent.
De truc is om goed te luisteren.

De Bijeneter maakt de prooi eerst dood en doet dat op
een vergelijkbare manier zoals de IJsvogel een vis dood maakt.

Door het insect hard tegen de tak aan te slaan, gaat deze snel dood.
Wanneer de Bijeneter dat doet, dan hoor je de snavel tikken tegen de tak.
Dan weet je dat er een Bijeneter is met een levende prooi en
dan moet je de richting van het geluid zoeken.
Daarna is het een kwestie van opletten en op tijd afdrukken.

Bijeneters

Is de prooi vakkundig de nek omgedraaid,
dan is er kans op een voedseloverdracht of wordt de prooi de broedwand ingebracht.

Bijeneter

Wanneer je een tijdje naar zo'n groep vogels zit te kijken,
beginnen er gewoonte-patronen duidelijk te worden.

Eén daarvan is dat 1 bepaalde Bijeneter regelmatig met een prooi op een
bepaalde tak gaat zitten, even rustig kijkt naar een specifieke nestholte,
daar dan invliegt en bij het uitvliegen constant op dezelfde tak landt.

Ik heb de camera op de handmatige stand gezet, het diafragma verkleinen naar F8
voor meer scherptediepte en de iso omhoog voor een snellere sluitertijd.
Dan nog eens scherpstellen net achter de bewuste tak.

Wanneer de vogel de nestholte verlaat de camera laten ratelene en
dan het resultaat bekijken.

Leuk wordt het wanneer er per ongeluk net een andere Bijeneter
op het favoriete takje gaat zitten.

Bijeneters

Ik kijk op mijn telefoon om te zien hoe laat het is,
want iets na het middaguur wordt er een lisdodde geplaatst voor de Buidelmezen.

Nou had ik al snel een kijkje in de moeras-hut genomen en
weet dus ongeveer wat de beste plek is ivm een wat rustigere achtergrond.

Ik zorg dat ik ruim op tijd ben, zodat ik ook daadwerkelijk de beste plek kan innemen.

Baardman

Een leuke foto maken vanuit deze container is het lastigst.
Het is er dichtbegroeid en de rietstengels zorgen voor een onrustige achtergrond.
Maar het is natuurlijk wel het domein van de Baardman en de Buidelmees.
De Buidelmezen hebben een mooi nest gemaakt, dat net buiten het zicht 
vanuit de container valt. Wanneer je weet waar het precies hangt, kun je er 
een klein stukje van zien, maar mij lukt dat niet.
De Baardmannen hebben al wat oudere jongen.
Ik telde er drie.
Op bovenstaande foto zie je er twee.

Dan laat 1 van de Buidelmezen zich eventjes zien.
Ik ziet nog alleen in de hut, pak mijn tweede camera en
verhuis eventjes naar een andere plek voor een beter zicht
op het mooie vogeltje.

Buidelmees

Net op dat moment komt de tweede Buidelmees het beeld invliegen
en kan ik deze toevalstreffer maken.
Vluchtfoto's maken van kleine vogels is enorm lastig met mijn camera 
en met de vaste brandpuntafstand-lenzen die ik heb.
De focus is gewoon te langzaam en op mijn camera zitten
niet de nieuwste snufjes, die het maken van dit soort foto's een stuk makkelijker maken.

Een viertal andere mensen komen binnen en ik neem mijn oorspronkelijke plek weer in.
Even later komt de eigenaar met een mooie Lisdodde en is het wachten op de Buidelmezen.

Maar die weten dondersgoed dat er een sigaar wordt neergezet
en ze zijn er als de kippen bij.

Buidelmezen

Met z'n tweetjes wordt de Lisdodde binnen een kwartier
helemaal kaal geplukt.
Het is een vakkundig twee-persoons sloopbedrijf.

Nou weet ik van mijn bezoek van vorig jaar,
dat er iets later nog een tweede Lisdodde neergezet wordt.
Dit moet je even weten, want het plaatsen van de eerste
wordt aan iedereen bekend gemaakt, maar dat 
er een tweede ietsje later wordt neergezet dus niet.

Nog voordat de hee Lisdodde kaal geplukt is,
verlaat ik al de hut, want ik weet dat het in de Bijeneterhut nu weer rustig is.

Bijeneter

En inderdaad ben ik de enige in de hut en kan dus beide camera's bij een ander gat leggen.
Dat lijkt handig, maar in de praktijk kan dat soms anders uitpakken.

Wanneer je op de ene stoel zit en er bij de andere camera iets moois of leuks gebeurt,
moet je razendsnel reageren. Snel uit de ene stoel, zo min mogelijk lawaai maken en
vlug naar de andere stoel, dan snel maar toch rustig, de lens richten en fotograferen.

Soms duurt dat te lang en is het moment al weer voorbij en 
soms zit je net achter de tweede camera en gebeurt er direct iets
bij de andere camera en is het dus weer zo snel mogelijk terug.

Bijeneter

Het zal best een lachwekkend gezicht geweest zijn op sommige momenten,
maar het is wel een spreiding van de kansen.
Of je er echt nou veel mee opschiet........

Maar dan is het weer alle hens aan dek, want ik hoor het tikkende geluid weer.
Snel de omgeving scannen om te zien waar het geluid vandaan komt.

Snel weer naar de andere stoel..........

Bijeneter

En attent blijven en afwachten wanneer de prooi opgegooid wordt.

Zoals ik al eerder vertelde, is de achtergrond op een hoop plekken niet zo fraai.
Er wordt veel met Klimop gewerkt om het ijzerwerk uit beeld te houden
en dat is natuurlijk erg handig, maar zorgt ook voor donkergroene achtergronden.
Ook een aantal ander gebruikte plantensoorten zijn donkergroen
en dat zorgt boven de broedwand voor drukke achtergronden.

Bijeneters

Dat is erg jammer, want juist op de daar geplaatste stokken zitten
vaak meerdere Bijeneters naast elkaar.
Maar het is ook al heel interessant en leuk om ze te observeren.
Bijeneters zijn constant bezig om de omgeving te scannen op de aanwezigheid van insecten.

Wanneer er drie of vier vogels naast elkaar zitten en er een mogelijke prooi
langs vliegt, zie je de koppies tegelijkertijd en
zeer geconcentreerd heen en weer gaan.

Inmiddels stappen de mensen waarmee ik net de Buidelmezen had gefotografeerd
weer binnen en dat is voor mij het teken om weer naar de moeras-hut te gaan.

En het blijkt een goede keuze te zijn,
want de leeg geplukte sigaar bevat nog steeds insecten in de stengel
en dat trekt andere vogels aan.

Wanneer ik de hut binnenkom, zie ik dat de Buidelmees al hangen aan de stengel.

Buidelmees

Het levert weer eens een ander soort beeld op, want normaal zie je 
ze meestal op de pluizen van de Lisdodde.

Een concurrent van een andere soort verjaagd de Buidelmees.

Azuurmees

Een Azuurmees landt onderaan de stengel
en klimt direct omhoog richting de Buidelmees.

Een mooie soort, maar met dit licht komt die
mooie lichtblauwe kleur niet tot zijn recht.

De Azuurmees op zijn beurt wordt weggejaagd 
door de vrouwelijke Kleine Bonte Specht.

De net op dat moment veel schijnende zon zorgt ervoor dat
het hele plaatje er opeens anders uit komt te zien.
Even flink onderbelichten om het volgende resultaat te krijgen.

Kleine Bonte Specht (vrouw)

Ik vind dit altijd wel een mooi effect.
Die donkere achtergrond waarbij het onderwerp mooi naar voren komt.

Ik moet eerlijk bekennen, die ik niet weet hoe ik dit effect
expres moet bereiken. Ik weet alleen dat de kans
zich voordoet bij flink zonlicht en dan moet de zon
ook nog eens in een bepaalde hoek staan.
Vraag me verder niet hoe, maar ik herken het wanneer het gebeurt.

De Kleine Bonte Specht sloopt de laatste insecten
er vakkundig uit en dan is het echt uit met de pret
vwb deze inmiddels kale Lisdodde.

Dan is het even wachten totdat de volgende geplaatst wordt.
Ik weet dat dit gaat gebeuren,
maar heb geen idee hoelang dat nog kan duren.

Ik verwacht dat de eigenaar van de linkerkant zal komen
en dat betekent dat ik hem zie aankomen wanneer ik
in de derde hut ga zitten.

Blauwborst

Vanuit de heide-hut heb ik weer mooi uitzicht op de nestholte van de Kleine Bonte Spechten.
Met een beetje geluk zie ik 1 van de jongen nog uitvliegen.

De verscheidenheid aan soorten vogels is enorm.
Een vijftal Bonte Strandlopers lopen rond bij het watertje,
een paartje Blauwborsten laat zich zien, Staartmezen, Nachtegaal,
Sperwergrasmus, Sijs, Barmsijs, Citroenkwikstaart etc.
Het is een enorme lijst en een hele prestatie wanneer je
ze allemaal in 1 dag goed op de foto weet te krijgen.

Ik had in beide blogs nog wel 40 andere foto's kunnen plaatsen,
maar ik heb maar rigoureus zitten strepen.

Kleine Bonte Specht

Ik hoor en zie de eigenaar aankomen met een nieuwe Lisdodde en
dat is voor mij het sein om weer een hut op te schuiven.

Barmsijs

Wanneer de Lisdodde is geplaatst, duurt het deze keer even voordat de Buidelmezen
zich laten zien. De ergste trek zal gestild zijn bij ze.
Een Barmsijs is een mooi alternatief om te fotograferen.

Azuurmees

De Azuurmees is de eerste die de sigaar komt inspecteren,
maar verdwijnt alweer snel.

De Buidelmezen komen dan al snel op de Lisdodde af.

Buidelmees

Op deze foto is goed te zien wat de Buidelmees uit de Lisdodde probeert te peuteren.

Maar het pluis van de Lisdodde wordt op dit moment ook gebruikt om het nest te bekleden.

Buidelmees

In principe heb ik nu alles gefotografeerd wat ik graag wilde.
Du is het vanaf nu een beetje van hut naar hut wandelen en kijken wat er te zien is.

Gedurende de middag loop ik nog een paar keer de heide-hut in, in de hoop
om een jonge Kleine Bonte Specht uit te zien vliegen.

Bijeneter

Maar het blijft een beetje herhaling van zetten en eigenlijk een kwestie
van het verbeteren van de foto's die ik eerder heb gemaakt.

Bijeneters

Inmiddels merk ik wel dat het aantal natuurlijke prooien afneemt.
Ik zie vaker een Bijeneter met een meelworm,
maar heel af en toe wordt er nog een himmel gevangen.

Dat opgooien en vangen van een prooi blijft een fascinerend gezicht.

Bijeneters

Wanneer ik thuis de foto's op de laptop bekijk, ben ik een klein beetje teleurgesteld
met de foto's van de voedseloverdrachten.
Daar had ik toch een kleiner diafragma moeten gebruiken om
ook de tweede vogel mooi scherp in beeld te krijgen.

Iets om te onthouden voor een volgende keer.

Al met al heb ik iets meer foto's opgenomen in deze post dan ik normaal doe.
Het is vaak lastig om keuzes te maken he.

In de reacties op mijn vorige blogpost stelde Ad de vraag of er nu minder
urgentie /drang is om dit soort vogels in het wild te fotograferen.
Dat is ten dele inderdaad zo. Ik zal bv geen uur rijden om een
mogelijke Kleine Bonte Specht te fotograferen.
Maar voor een Wielewaal zal ik dat zeker wel doen.
Wanneer soorten uit de laatste 2 berichten dichtbij huis te fotograferen zijn,
(bv een Hop of Draaihals) zal ik er zeker nog op afgaan.
Hoewel dit ook soorten zijn die ik al eerder mooi heb kunnen fotograferen in het wild.

Ik sluit altijd af met een preview van mijn volgende blog,
maar deze keer weet ik nog niet wat er komen gaat.
IJsvogels, Steenuilen, een overzicht van foto's uit de polder
of misschien een serie vanuit een boshut.

In ieder geval tot de volgende keer,
René

12 opmerkingen:

  1. Het is toch wel heel jammer René dat deze mogelijkheid van fotograferen verleden tijd is maar jij hebt er wel optimaal gebruik van weten te maken en wij kunnen zodoende fantastisch meegenieten van deze geweldig mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pffft René...Wat is dit weer gaaf. Ik zie het geluidloos stressen van de ene naar de andere camera voor me, haha!!
    Saai is het niet!! Maar je had het dik voor elkaar. De foto's van de bijeneters waar de prooi opgegooid worden met de volle scherpte daarop vind ik de mooiste. Maar foto 2o is wel heel erg leuk! De bijeneter aanvliegend naar de tak, heerlijke platen met mooi zichtbaar en scherp die gespreide vleugels. Die tonen dan weer die verrassende roodbruine kleuren. Verder is het gewoon te veel om op te noemen... Alweer die draaihals ( grr.....) schattig een azuurmees en barmsijs! Leuk die kikker en super het kleine pleviertje.... Ik moet er van bij komen.
    TOP René!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat is dit weer mooi het loont wel in een hut er was weer genoeg te zien en veel verschillende soorten gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Rene,
    immer wieder ein Genuss deine Bilder zu betrachten, Hütte oder nicht, es sind sensationelle Fotos geworden.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Wat een adembenemende serie is dit weer. Prachtige soorten, mooie scènes, maar ook een pakkende beschrijving. Het opgooien van de prooi heb je mooi in beeld gekregen en de vliegbeelden mogen er ook al zijn. De voedseloverdrachten vind ik heel fraai, ook al ben je zelf nog kritisch. Het verbaast mij niet dat je de lat steeds hoger legt als je er al een paar keer geweest bent.
    Als de eigenaar stopt met deze hut, rest natuurlijk de vraag : "Wat gebeurt er met de vogels?". Het is trouwens wel prettig voor je als je met een luxe probleem van een ruime keuze aan thema's zit. Ik ben zoals altijd weer benieuwd wat het gaat worden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,

    Hartstikke leuk om jouw avonturen en ervaringen in deze snoepwinkel te lezen en te zien. Wat een prachtige soorten daar zeg, vooral de buidelmezen vind ik super om te zien. Zo'n foto van een vliegende buidelmees krijg je in de vrije natuur waarschijnlijk nooit gemaakt, alle waarnemingen daarvan in de vrije natuur worden sowieso vervaagd zodat je niet eens achter komt waar je ze kan vinden. Toen ik las dat het lastig was om beide koppen van de bijeneters scherp te krijgen dacht ik al waarom geen kleiner diafragma gebruikt wat je later in het blog zelf ook al aangeeft. Die azuurmees, ook een bijzonder soort zeg, ik herkende hem gelijk. En als ik dan die draaihals zie denk ik, en ik maar 15 jaar speuren en wachten op mijn eerste en jij fotografeert hem zo maar even of het niets is, haha. Ik ben niet zo'n voorstander van met 2 camera's werken in een hut, je mist vaak cruciale momenten, maar dat geef je zelf ook al aan. Een prachtig blog jongeman met heerlijke foto's van bijzondere soorten waarvan nrs. 10, 15, 18, 19, 21, 25, 33 en 34 de mooiste zijn. En o ja, goed nog even te lezen dat je honger naar soorten in de vrije natuur niet over is na deze weelde.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, René, jij hebt je kansen hier wel heeel goed weten te benutten. Wat een platen.
    De bijeneters staan er prachtig op, mooi ook die met 'het hapje' nog in de lucht. De beelden van de kleine bonte spechten zijn ook top. Nou ja, er valt ook zo veel te zien daar, alles is eigenlijk geweldig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René, mooi verslag met uiteraard de bijeneters in de hoofdrol. Maar ook leuke andere soorten. Lijkt mij een leuke hut om eens te bezoeken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo René, Pfff wat is dit weer mooi! Zoveel soorten en wat voor soorten!. Het is dan wel vanuit een vogelhut maar de vogels zijn vrij en blij om te kiezen of ze in deze omgeving willen broeden of verblijven anders zou het een vogel volière zijn . Dus vind ik dit toch redelijk natuurlijk zeker als ze hun voedsel uit de omgeving moeten bemachtigen. De bijeneters vind ik prachtig en ja je kan wel het perfecte plaatje willen nastreven (probeer ik ook altijd) maar de beleving en de actie vastleggen vind ik een onderdeel van het beleven en weergeven.
    Al met al vind ik het zeker jaloersmakend!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi René, This is an excellent report with gorgeous photos and the bea eaters in center.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Wat een fantastische foto's!! Zo mooi hoe je al deze vogels hebt weten te fotograferen. Bijeneters, spechten en zelfs buidelmeesjes, echt heel bijzonder allemaal. Ook die draaihals is niet echt alledaags. Foto's 26 en 27 vind ik ook heel erg mooi.
    Nou René, dit is genieten hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig; jammer dat het gestopt is.

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html